beantwoord

Hoe zet ik mijn NAT-type open op mijn Playstation of XBOX?

• 22 juni 2013
  • 32 reacties
  • 12293 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Iemand ervaring met de experiabox VGV7519? Ik ben sinds kort overgestapt op het internet standaard abonnement (had eerst de oude 20mbit variant) en hierbij hoorde een nieuwe modem. Mijn PS3, xbox360 en 3DS werken met deze modem niet meer fatsoenlijk online, omdat ze alle drie aangeven dat het NAT type dicht is, en verbindingen naar andere spelers dus amper mogelijk zijn. In de router zelf heb ik natuurlijk al de uPnP functie aangezet, maar deze lijkt helemaal niet te werken. Ik heb de consoles natuurlijk een vast ip-adress gegeven in de router, maar geven allen aan dat er geen upnp verbinding aanwezig is. Daarna heb ik nog zoals veelal te vinden is op internet een lading ports open gezet om het nat type goed te krijgen, maar zonder succes.

Voordat ik mijn abonnement heb omgezet had ik de Zyxel P-2601HN, bij deze modem werkte alles prima en deden de consoles het via internet naar behoren (nat type open etc.).

Op het internet zijn er talloze klachten te vinden over de huidige modem in combinatie met gameconsoles, een kwestie van het contract uitzitten en daarna overstappen naar een provider met een betere modem, of is er nog een oplossing?
icon

Beste antwoord door Wieger DB 26 september 2017, 19:44

Er zijn een aantal tips die je kan gebruiken om je NAT type open te krijgen.

-Zet UPnP aan in je modem.
-Geef je spelcomputer een vast IP adres
-Sluit je apparaat bekabeld aan, op een draadloze verbinding is je NAT type vaak slechter
Bekijk reactie

32 reacties

Probeer het hier eens?:
https://forum.telfort.nl/overig-internet-272/xbox-nat-open-experia-box-v8-34697/
zo heb ik open nat gekregen...
Reputatie 1
Badge
Al geprobeerd en dat geeft hooguit nat type 2 (moderate) aan. Het probleem dat er dan bij komt is dat ik drie apparaten heb die van de DMZ functie gebruik zouden moeten maken omdat ze anders niet fatsoenlijk online werken, namelijk 2 x een PS3 en 1 x een 3DS en ik kan zo te zien maar één ip adres invoeren bij DMZ.
Reputatie 1
Badge
Weet je, als de upnp functie gewoon naar behoren zou werken was er niks aan de hand, bij m'n vorige zyxel modem kon ik die aan zetten en had je geen omkijken naar NAT en DMZ instellingen, werkte allemaal top.
Reputatie 1
Badge
Is er misschien iemand van Telfort zelf die hier ervaring mee heeft? Eerlijk gezegd als ik had geweten dat ik met deze modem in zee moest gaan had ik lekker bij mijn oude abonnement van 20mbit en zonder ITV gebleven... :(
Reputatie 4
Badge +3
Iemand ervaring met de experiabox VGV7519? Ik ben sinds kort overgestapt op het internet standaard abonnement (had eerst de oude 20mbit variant) en hierbij hoorde een nieuwe modem. Mijn PS3, xbox360 en 3DS werken met deze modem niet meer fatsoenlijk online, omdat ze alle drie aangeven dat het NAT type dicht is, en verbindingen naar andere spelers dus amper mogelijk zijn. In de router zelf heb ik natuurlijk al de uPnP functie aangezet, maar deze lijkt helemaal niet te werken. Ik heb de consoles natuurlijk een vast ip-adress gegeven in de router, maar geven allen aan dat er geen upnp verbinding aanwezig is. Daarna heb ik nog zoals veelal te vinden is op internet een lading ports open gezet om het nat type goed te krijgen, maar zonder succes.

Voordat ik mijn abonnement heb omgezet had ik de Zyxel P-2601HN, bij deze modem werkte alles prima en deden de consoles het via internet naar behoren (nat type open etc.).

Op het internet zijn er talloze klachten te vinden over de huidige modem in combinatie met gameconsoles, een kwestie van het contract uitzitten en daarna overstappen naar een provider met een betere modem, of is er nog een oplossing?

Welkom op ons forum, @shininNL!

Erg vervelend om te lezen dat je deze problemen ervaart. Ik wil graag helpen uit te zoeken wat er precies aan de hand is.

Zou je om te beginnen het modem eens een harde reset willen geven?

Henk
Reputatie 1
Badge
Welkom op ons forum, @shininNL!

Erg vervelend om te lezen dat je deze problemen ervaart. Ik wil graag helpen uit te zoeken wat er precies aan de hand is.

Zou je om te beginnen het modem eens een harde reset willen geven?

Henk

Beste Henk,

Ik heb zojuist de modem middels de resetknop een reset gegeven. Behalve het instellen van het wachtwoord heb ik even niks aan de standaardinstellingen gewijzigd nu.
Reputatie 8
Badge +17
Ik heb zoon (met XBOX360) en dochter (met NDS XL) niet horen klagen met de VGV modem. Gewoon UPnP aan en gaan...
Reputatie 1
Badge
Als upnp aan staat kan ik bijvoorbeeld met de 3DS XL wel verbinden naar de servers van Nintendo, maar niet naar andere spelers. De foutcode die ik dan krijg slaat dan namelijk op een probleem in de portforwarding, wat de upnp functie toch zou moeten doen. Hetzelfde geldt voor de PS3, deze geeft zelfs aan dat de upnp niet beschikbaar is (staat in de router aan), en geeft een verbindingstype wat aangeeft dat je wel naar de servers van Sony kan verbinden, maar niet naar andere spelers. 

Ook mijn xbox zegt na afloop van de verbindingstest dat ik om problemen met verbindingen met andere spelers te voorkomen, ik de upnp functie in de router moet aan zetten. De grap is natuurlijk dat die gewoon aan staat.

Met de oude zyxel modem was het inderdaad een kwestie van upnp aan zetten en gaan met die banaan 😞
Reputatie 4
Badge +3
Om dit zo accuraat mogelijk te kunnen uitzetten en eventueel reproduceren wil ik graag nog een aantal gegevens ontvangen
  • Je thuisnetwerk (wat zit er allemaal aangesloten en hoe)
  • Typenummers van aangesloten apparatuur (eventueel games die gespeeld worden.)
  • Softwareversienummers van netwerkapparatuur
  • Tijdstippen, uptime / datum (indien van toepassing)

Henk
Reputatie 1
Badge
Thuisnetwerk: IRSA punt --> VGV7519 --> Linksys WRT54g

Op de experiabox is aangesloten:
Ethernetkabel met aan de andere kant de linksys switch voor de bovenverdieping
Ethernetkabel naar de PS3 van mijn broertje --> geeft ook aan dat er geen upnp is ondanks dat deze rechtstreeks is aangesloten
Ethernetkabel naar een stekker in de muur t.b.v. ITV
VOIP naar moederkastje voor telefonie
WIreless: 3DS XL + telefoons

Op de bovenverdieping staat de Linksys switch:
Ethernetkabel naar mijn desktop PC
Ethernetkabel naar mijn PS3 --> voorzien van een vast IP in de experiabox via het mac adres
Wireless: 3DS XL + telefoons
DHCP is uitgeschakeld en UPNP ook omdat dit al in de experiabox aan staat.
De router heeft een IP binnen de range van de experiabox (192.168.2.1)
Verder zijn de instellingen hetzelfde gebleven toen ik nog het oude modem had, en waar upnp enz wel nog werkte.

Typenummers apparatuur:
Experiabox v8 VGV7519 met versie:
Runtime Code Version:  02.00.125W4 (11.01.2013-11:01:22)
Boot Code Version:  v3.00.06c
VDSL Modem Code Version: 5.4.7.15.1.6
Uptime: 
Current Time: 26.06.2013 (Wed) - 11:08:13
System uptime: 15 uur en 30 minuten

Linksys WRT54g met versie:
v7.00.8
Uptime:
Kon ik niet zo snel vinden

Heb je aan deze info genoeg Henk?
Reputatie 4
Badge +3
@shininNL,

Zeker, dank je wel voor de gedetailleerde informatie!

Zodra er meer informatie over bekend is, laat ik je dit uiteraard meteen weten.

Henk
Ik heb last van precies hetzelfde probleem. Sinds deze week heb ik ook een VGV7519. Het UPnP heb ik ook aangezet maar mijn Playstation 3 blijft zeggen dat hij uitstaat/niet beschikbaar is. Hebben jullie al een oplossing hiervoor?
Reputatie 1
Badge
Klopt ja, de xbox 360 geeft  trouwens bij mij ook aan dat upnp niet aan staat.
Reputatie 1
Badge
even een schopje omhoog 😉
Ik zie inmiddels dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik ben ook overgestapt naar 30 mb. Grootste fout die ik ooit had kunnen maken. Ik kan al meerdere dagen niet meer fatsoenlijk gamen omdat mijn NAT-type niet open staat. En dan bel je de klantenservice, niet te vergeten een 0900-nummer, en die zeggen dat je het maar op het forum moet vragen. Jongens halo? ik breng elke maand geld naar jullie. en jullie leveren een product wat maar voor de helft werkt. Ik ben nu al dagen aan het sukkelen hiermee en niemand kan me een duidelijke oplossing geven die werkt! Ik hoop nu dat iemand met een oplossing komt die werkt, maar vooral ook die duidelijk is!
Reputatie 8
Badge +16
Wat is het probleem? Over welke applicatie gaat het?

Heb je een ander modem gehad? En zo ja welk type?
Ja ik heb inderdaad een ander modem gekrgen. Experia Box v8 staat erop. Het probleem is dat mijn ps3 aangeeft dat ik mijn NAT-typen open moet zetten. Maar we hebben nu al meerdere mensen erna laten kijken, maar t lukt niemand.
Reputatie 8
Badge +17
UPnP al AAN staan in de modem?
ja die staat al aan, maar er veranderd niks
Reputatie 8
Badge +17
Heb je de PS3 op DHCP staan en NIET op een vast IPadres?
Reputatie 4
Badge +3
even een schopje omhoog ;)

Excuus, gegevens zijn direct doorgezet maar meer informatie is wenselijk.

Welke game(s) wordt er gespeeld? Is het de test van PSN zelf of zie je terug in de lobby van de multiplayer dat er problemen zijn?

Henk
Reputatie 4
Badge +3
Ik zie inmiddels dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik ben ook overgestapt naar 30 mb. Grootste fout die ik ooit had kunnen maken. Ik kan al meerdere dagen niet meer fatsoenlijk gamen omdat mijn NAT-type niet open staat. En dan bel je de klantenservice, niet te vergeten een 0900-nummer, en die zeggen dat je het maar op het forum moet vragen. Jongens halo? ik breng elke maand geld naar jullie. en jullie leveren een product wat maar voor de helft werkt. Ik ben nu al dagen aan het sukkelen hiermee en niemand kan me een duidelijke oplossing geven die werkt! Ik hoop nu dat iemand met een oplossing komt die werkt, maar vooral ook die duidelijk is!

Welkom op ons forum, deniseipik,

Ik kijk graag met je mee wat er aan de hand is. Om verder te kunnen onderzoeken waar het probleem ligt wil ik je graag vragen onderstaande punten na te gaan en jouw specifieke punten hier neer te zetten;

• Je thuisnetwerk (wat zit er allemaal aangesloten en hoe)
  • Typenummers van aangesloten apparatuur
  • Softwareversienummers van netwerkapparatuur
  • Op welke punten jouw modemconfiguratie afwijkt van de standaardconfiguratie
  • Tijdstippen, uptime / datum (indien van toepassing)
  • Welke game(s) er gespeeld worden

Henk
Reputatie 1
Badge
Hoi Henk,

De test van PSN zelf geeft NAT type 3 aan (en dat het modem geen ip fragmentatie ondersteund o.i.d. ).
Het spel modern warfare 3 zegt in de lobby dat mijn NAT strict is, en het spel Black ops 2 ook.
Ik heb ook nog een andere geprobeerd, Test Drive unlimited 2, en deze geeft in het hoofdmenu aan dat er een probleem met mijn NAT type is, en deze open moet zijn voor de optimale online ervaring.

Uit mijn hoofd waren dit de enige paar spellen die ik heb liggen waarbij je het NAT type kan zien ingame.
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Henk,

De test van PSN zelf geeft NAT type 3 aan (en dat het modem geen ip fragmentatie ondersteund o.i.d. ).
Het spel modern warfare 3 zegt in de lobby dat mijn NAT strict is, en het spel Black ops 2 ook.
Ik heb ook nog een andere geprobeerd, Test Drive unlimited 2, en deze geeft in het hoofdmenu aan dat er een probleem met mijn NAT type is, en deze open moet zijn voor de optimale online ervaring.

Uit mijn hoofd waren dit de enige paar spellen die ik heb liggen waarbij je het NAT type kan zien ingame.

Bedankt voor deze additionele gegevens. Ik zet dit weer door.

Update: Ik heb beide topic samengevoegd om het overzichtelijk te houden.

Henk
Reputatie 1
het is gewoon een k**  modem experia v8 
het is niet op te lossen telfort lost ook niets op ik zal al 3 x terug gebeld worden met een oplossing .
vergeet het maar enigge wat je kunt doen om je ps3's als je er meer hebt dan 1 in huis goed te kunnen gebruiken
is zelf een modem aanschaffen die kan je zelf instellen vci =8 en vpi =48 dan is het probleem opgelost
of overstappen naar een ander (wel eerst vragen op forem's of er bij hun ook geen problemen zijn .
ik ga voor het laatste aangezien de service hier hellemaal 0 is

Reageer