Hoe VLAN instellen voor Interactieve TV in thuisnetwerk?

• 14 december 2012
  • 8 reacties
  • 5349 keer bekeken

Badge
Ik heb het volgende probleem:

Sinds kort heb ik Interactieve TV van Telfort met 2 televisies.
Omdat ik al een netwerk in mij huis heb liggen en ik niet nog meer kabels door mijn huis wil leggen, wil ik het signaal voor de TV's over het huidige netwerk routeren. Hiervoor wil ik 2 VLAN's configureren in mijn netwerk.
Deze VLAN's zijn al aangemaakt op mijn switches, maar het wil niet werken. Wellicht heeft dit te maken met de benaming van de VLAN's.
Heeft iemand hier ervaring mee en wil deze kennis delen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

8 reacties

Badge
Ik heb het volgende probleem:

Sinds kort heb ik Interactieve TV van Telfort met 2 televisies.
Omdat ik al een netwerk in mij huis heb liggen en ik niet nog meer kabels door mijn huis wil leggen, wil ik het signaal voor de TV's over het huidige netwerk routeren. Hiervoor wil ik 2 VLAN's configureren in mijn netwerk.
Deze VLAN's zijn al aangemaakt op mijn switches, maar het wil niet werken. Wellicht heeft dit te maken met de benaming van de VLAN's.
Heeft iemand hier ervaring mee en wil deze kennis delen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Inmiddels heb ik één TV aan de praat over het VLAN, maar netwerk en TV 2 is nog een probleem. Situatie is als volgt:

Ik heb een LAN met alleen manageable switches. Over dit LAN wil ik twee TV's en een normaal netwerk laten lopen. Er zit ook een NAS op het LAN aangesloten, waar de streamers die tevens bij de TV staan hun data vandaan moeten halen.
Het Zyxel modem van Telfort is DHCP.

De vraag is nu hoe de VLAN ingesteld moeten worden om de data van deze netwerkjes te scheiden. Ik heb alles untagged geprobeerd. Dan wordt TV wel doorgezonden, maar is netwerk vanaf de TV's naar de NAS niet meer mogelijk. Wel is er netwerk van het modem naar de switches mogelijk (ook door de switches heen naar de switches er achter).

Als ik het VLAN tag van de TV, werkt het niet meer, maar is er wel netwerk verkeer mogelijk van de streamers naar de NAS.

Iemand suggesties?
Reputatie 8
Badge +17
Heel simpel, het VLAN van iTV zit op poort 4 van de modem. Al het andere verkeer kan je in een andere VLAN routeren, samen met poort 1-3 van de modem, dat is je 2e VLAN.

Op poort 3 zit soms ook het VLAN van iTV, maar je kan zelf de setting in de modem wijzigen zodat poort 3 NIET meer voor iTV gebruikt wordt.
Heel simpel, het VLAN van iTV zit op poort 4 van de modem. Al het andere verkeer kan je in een andere VLAN routeren, samen met poort 1-3 van de modem, dat is je 2e VLAN.

Op poort 3 zit soms ook het VLAN van iTV, maar je kan zelf de setting in de modem wijzigen zodat poort 3 NIET meer voor iTV gebruikt wordt.

Ik krijg het met deze configuratie nog niet aan de praat.
Is er ergens een uitgebreidere handleiding om dit te configureren?
Reputatie 8
Badge +10

Deze configuratie is niet meer nodig omdat Telfort de modems heeft voorzien van 'Routed Mode' waardoor het VLAN voor iTV nu termineert in de modem en een eigen lokaal IP-adres krijgt.
Je kan dus de TV-ontvanger dus op elke gewenste LAN-poort aansluiten.
Wat krijg je precies niet 'aan de praat'..?

Deze configuratie is niet meer nodig omdat Telfort de modems heeft voorzien van 'Routed Mode' waardoor het VLAN voor iTV nu termineert in de modem en een eigen lokaal IP-adres krijgt.
Je kan dus de TV-ontvanger dus op elke gewenste LAN-poort aansluiten.
Wat krijg je precies niet 'aan de praat'..?

Ik heb maar een UTP kabel naar boven lopen waar zowel internet als televisie signaal over heen moet.
Om dit ik deze boven wil scheiden heb ik 2 vlan switches aangeschaft die ik heb geconfigureerd als in de afbeelding aangegeven.
Internet werk wel maar televisie niet, ik krijg hierop steeds foutcodes.
Reputatie 8
Badge +10

Ik heb maar een UTP kabel naar boven lopen waar zowel internet als televisie signaal over heen moet.
Om dit ik deze boven wil scheiden heb ik 2 vlan switches aangeschaft die ik heb geconfigureerd als in de afbeelding aangegeven.
Internet werk wel maar televisie niet, ik krijg hierop steeds foutcodes.

In principe heb je nu boven aan 1 unmanaged switch genoeg, of je wijzigt de huidige configuratie van de managed switch zodat deze het internetsignaal ongefilterd doorgeeft.
Ik neem aan dat deze switch beschikt over de mogelijkheid om 'IGMP snooping' in te stellen, zo ja doe dat zodat het TV-signaal alleen naar de aangesloten ontvanger wordt doorgegeven en niet niet andere devices (de PC) die op de switch zijn aangesloten.
Reputatie 8
In principe heb je nu boven aan 1 unmanaged switch genoeg,
Een umanaged switch heeft doorgaans geen IGMP Snooping functies. Dus daar kun je dan beter niet van uitgaan als zowel een TV-ontvanger als PC's daar op aangesloten moeten worden.

De rest van je uitleg sluit wel prima aan met hetgeen nodig is voor een werkende combinatie.
Feitelijk heb je van de gebruikte managed switch geen aparte VLAN instellingen nodig, als IGMP Snooping maar is ingeschakeld. Afhankelijk van de switch zou dat mogelijk standaard reeds ingesteld kunnen zijn, zonder verder aanvullingen te hoeven doen.

@HarrieNack
Welk type switch gebruik je (merk / type)?
Reputatie 8
Badge +10
In principe heb je nu boven aan 1 unmanaged switch genoeg,
Een umanaged switch heeft doorgaans geen IGMP Snooping functies. Dus daar kun je dan beter niet van uitgaan als zowel een TV-ontvanger als PC's daar op aangesloten moeten worden.

Klopt.. een beetje onzorguldig geformuleerd door mij, ik wilde aangeven dat een managed switch niet (meer) nodig is is deze configuratie... 😳

Reageer