beantwoord

Hoe schakel ik wireless uit en wat is de ecofunctie?

• 23 september 2013
  • 12 reacties
  • 43395 keer bekeken

hallo,

nieuw modem gekregen, experia box v8.
wil overgaan op wireless.
paar vragen:

ECO, waar staat dit voor?
energiezuinig of stralingsarm?

is het wifi signaal ook actief wanneer de computer geheel uitgeschakeld is?
(of zelfs als ik voor bekabeld kies.. ik ben leek)
continu een wifi signaal terwijl ik het niet gebruik vind ik niet prettig

zo niet, is het wifi signaal apart uit te schakelen?
(heb ook telefonie via telfort en is wel fijn als dat blijft werken)

hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven.
icon

Beste antwoord door pruygje 23 september 2013, 13:18

Hoi Tara,

welkom op het forum.
In de handleiding van het modem kun je het volgende lezen:

De ECO functie van de Experia Box

De Experia Box v8 kun je zo instellen dat deze minder energie verbruikt. Door het inschakelen van
de ECO- functie schakel je de werking van de USB poort uit en wordt het draadloze internet signaal
uitgeschakeld om energie te besparen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de Experia Box
’s nachts minder stroom te laten verbruiken.

Om van deze energiezuinige stand gebruik te maken, dien je eerst eenmalig een tijdschema in
te stellen. Als het tijdschema is ingesteld volgens eigen wensen, zal de ECO-functie automatisch
aan- en uitgaan. Wil je bijvoorbeeld de ECO-functie op een andere tijdstip inschakelen dan kan
dat simpel door het ECO-knopje in te drukken. Je kunt de ECO-functie ook altijd handmatig
uitschakelen door deze knop in te drukken.

Lees de instructies voor het eenmalig instellen van de ECO- functie in de bijlage Directe toegang
tot de Experia Box.

Als je de ECO modus gebruikt kun je dus een tijdschema opstellen waarin je vastlegt wanneer de WiFi wel, en wanneer de Wifi niet aan staat.

Daarnaast is het zo dat je de wifi handmatig kunt aan- en uitschakelen met het wifi knopje aan de zijkant van het modem in te drukken.
Dit heeft verder geen invloed op de verbinding van je telefoon (die zit immers op de telefoonpoort en niet via de wifi) of eventuele via kabel aangesloten PC's.
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 8
Sorry maar ik ben nog nooit tegengekomen dat ik met mijn WAN-verbinding beperkt zou zijn tot de grenzen van een land of continent. Ik kan contact leggen met zowel Australië, Noord-Amerika, Zuid-Amerika.... etc.
ofwel het wereld wijde web / internet.

De betekenis zou je toch echt wat wijder moeten zien dan wat je als letterlijk citaat haalt uit de Nederlandstalige WiKi. Kijk bijv. ook eens over de grens bij de Engelstalige:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wide_area_network
"The Internet may be considered a WAN."

Of elders ook gewoon in het Nederlands:
http://www.encyclo.nl/begrip/Wan
"Het internet is ook een WAN

Dat er misschien landen zijn die uit de aard van het regiem wat verbindingen blokken doet daar niets aan af.
Dus je bent er nu uit met je instellingen?

Overigens maakte ik zelf een vergissing, maar heb je niet opgemerkt - gelukkig. ;)

WLAN = Wireless Local Area Network (ofwel WiFi voor je lokale netwerk)

Maar ikzelf had een wisseling in mijn gedachte met WAN
En dat staat weer voor Wide Area Network ofwel het "wereld wijde netwerk" ---> internet

Soms zie je door de bomen van afkortingen het grote computer-bos niet meer. ;)

Niet helemaal correct, vrij vertaald betekent Wide Area Network "breed gebied netwerk."

Ik citeer:
Wide area network.

WAN is de afkorting voor Wide Area Network. De term wordt weinig zelfstandig gebruikt, meestal heeft men het over WAN-verbindingen.

Een Wide Area Network kan verspreid zijn over een redelijk groot oppervlak zoals een land of een continent. Het bevat een verzameling van machines die bedoeld zijn voor het runnen van userprograms. Deze machines worden hosts genoemd.
Reputatie 1
Badge
Haha, nee, was me niet opgevallen. Maar het is nu opgelost! Dank daarvoor!
Reputatie 8
Dus je bent er nu uit met je instellingen?

Overigens maakte ik zelf een vergissing, maar heb je niet opgemerkt - gelukkig. ;)

WLAN = Wireless Local Area Network (ofwel WiFi voor je lokale netwerk)

Maar ikzelf had een wisseling in mijn gedachte met WAN
En dat staat weer voor Wide Area Network ofwel het "wereld wijde netwerk" ---> internet

Soms zie je door de bomen van afkortingen het grote computer-bos niet meer. 😉
Reputatie 1
Badge
Dat tijdschema heb ik inmiddels al ingevuld en nu gaat tussen bepaalde uren de wifi uit. Ik wist alleen niet dat wlan hetzelfde is als wifi...my bad.
Daarnaast is mijn wifi signaal prima. Niks over te klagen.
Reputatie 8
Er wordt ook niet aangegeven dat WiFi uitgaat, alleen dat er minder energie wordt verbruikt.
Misschien wordt het vermogen lager gezet van WiFi??
Zou ik eigenlijk niet doen, WiFi is toch al zo zwak tussen alle andere WiFi netwerken bij je in de buurt.
Tenzij je helemaal geen gebruik maakt van WiFi. Dan kun je het beter uitzetten met het middelste verend grijze knopje aan de zijkant van de Experia Box.

WiFi:
Voor het aan/ uitzetten van draadloos internet
(ca. 2 sec. indrukken voor inschakelen/
ca. 10 seconden indrukken voor uitschakelen).

WLAN gebruik je wel degelijk. Het is de internetverbinding naar buiten toe.
In die zin heeft het wel degelijk zin om een tijdschema te gebruiken om bijv. 's nachts internet uit te schakelen.
Reputatie 1
Badge
Ik heb ook de Experia Box V8 met ecofunctie, maar deze lijkt het niet te doen. Wanneer ik handmatig de eco functie aanzet blijf ik gewoon wifi houden. Ik heb ook geprobeerd een tijdschema in te stellen, maar kan dit alleen voor WLAN en USB, welke ik beide niet gebruik.
Kunnen jullie mij helpen?

Vriendelijke groet,
Katja
Reputatie 8
Badge +10
met wissel bedoel ik onderhoudswerkzaamheden.
in de brief staat dat ik via mail bericht wordt wanneer deze afgerond zijn,
pas daarna mag kan het nieuwe modem geinstalleerd worden.

Oke, afwachten dan maar... 😉
met wissel bedoel ik onderhoudswerkzaamheden.
in de brief staat dat ik via mail bericht wordt wanneer deze afgerond zijn,
pas daarna mag kan het nieuwe modem geinstalleerd worden.
Reputatie 8
Badge +10

zodra telfort laat weten dat het modem kan worden geinstalleerd (wissel)
ga ik aan de slag.

Wat voor wissel bedoel je..?
Telfort gaat jou geen bericht meer sturen hierover, tenzij daar expliciet een afspraak over gemaakt is.
Als je overgezet word van ADSL naar VDSL kan je de nieuwe modem nu al direct aansluiten en zal deze werken.
hallo Pruygje

bedankt voor je uitgebreide antwoord.
al mijn vragen zijn beantwoord, super!

de handleiding heb ik zojuist op internet gevonden.

zodra telfort laat weten dat het modem kan worden geinstalleerd (wissel)
ga ik aan de slag.
Badge +1
Hoi Tara,

welkom op het forum.
In de handleiding van het modem kun je het volgende lezen:

De ECO functie van de Experia Box

De Experia Box v8 kun je zo instellen dat deze minder energie verbruikt. Door het inschakelen van
de ECO- functie schakel je de werking van de USB poort uit en wordt het draadloze internet signaal
uitgeschakeld om energie te besparen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de Experia Box
’s nachts minder stroom te laten verbruiken.

Om van deze energiezuinige stand gebruik te maken, dien je eerst eenmalig een tijdschema in
te stellen. Als het tijdschema is ingesteld volgens eigen wensen, zal de ECO-functie automatisch
aan- en uitgaan. Wil je bijvoorbeeld de ECO-functie op een andere tijdstip inschakelen dan kan
dat simpel door het ECO-knopje in te drukken. Je kunt de ECO-functie ook altijd handmatig
uitschakelen door deze knop in te drukken.

Lees de instructies voor het eenmalig instellen van de ECO- functie in de bijlage Directe toegang
tot de Experia Box.

Als je de ECO modus gebruikt kun je dus een tijdschema opstellen waarin je vastlegt wanneer de WiFi wel, en wanneer de Wifi niet aan staat.

Daarnaast is het zo dat je de wifi handmatig kunt aan- en uitschakelen met het wifi knopje aan de zijkant van het modem in te drukken.
Dit heeft verder geen invloed op de verbinding van je telefoon (die zit immers op de telefoonpoort en niet via de wifi) of eventuele via kabel aangesloten PC's.

Reageer