Hoe druk is jouw WiFi omgeving?

• 20 augustus 2014
  • 101 reacties
  • 42153 keer bekeken

Reputatie 3
  • Voormalig moderator
  • 696 reacties
Dit topic is aangemaakt in het verlengde van de Wi-Fi service pagina van Telfort te vinden op www.telfort.nl/wifi

Draadloos internet is onderhevig aan de omgeving waar het gebruikt wordt, sinds de groei van draadloos internet zijn veel plaatsen Wi-Fi verzadigd geraakt. Waardoor er in sommige gevallen extra zendapparatuur benodigd is om op andere plaatsen in het huis het signaal te kunnen ontvangen.

Afhankelijk van hoeveel netwerken je ontvangt en welk kanalen bezet zijn is het raadzaam een kanaal te kiezen waar de minste netwerken op zijn ingesteld. Dit herken je aan de hoogte van de parabool. Hoe lager de parabool hoe kleiner de verstoring van dat Wi-Fi netwerk.

In dit topic kan je screenshots posten van willekeurige omgevingen waar draadloze netwerken zijn.
Het doel van de screenshots is het inzichtelijk maken van Wi-Fi situaties waarbij de omgeving een belangrijke factor speelt bij het bepalen hoe het draadloze netwerk geconfigureerd moet worden.

Dit topic licht een aantal zaken toe en geeft een aantal handvatten over waar er op gelet moet worden.

Om een beeld te krijgen van je Wi-Fi omgeving heb je software nodig wat draadloze netwerken grafisch weer kan geven. De algemene benaming hiervoor is een Wi-Fi Analyzer.

Hieronder staan de Wi-Fi Analyzers voor verschillende platformen. WiFi Analyzer van Android en NetStumbler geven het beste overzicht. Netspot is het alternatief als er alleen Apple in huis is.

Download NetStumbler voor Windows
Of
Download InSSIDer voor Windows, Mac of Android Bij weergave problemen openen in Google Chrome
Download Wifi Analyzer voor Android
Download NetSpot voor Mac
Of bekijk de uitleg van Apple over Wi-Fi probleemoplossing.

Meer informatie over het gebruik van InSSIDer vindt je hier.

Wil je handmatig een nieuw kanaal kiezen? Het modem hanteert kanaal 1 als startpunt. Je kunt een willekeurig kanaal kiezen tussen 1 en 13. Let op! Kanaal 12 en 13 mogen in de VS niet gebruikt worden, dus apparatuur van buiten de EU (bijvoorbeeld Acer) ondersteunt deze kanalen niet. In dit geval dien je een ander kanaal te kiezen.

[ZyXEL 2601 en 2812] Stappenplan voor wijzigen van kanaal, netwerknaam (SSID) en beveiligingssleutel

• Log in op je modem door in een browser naar http://192.168.1.254 te gaan.
  • De standaard gebruikersnaam is ‘admin’ en wachtwoord is ‘1234’, na het inloggen kun je direct het wachtwoord wijzigen naar een wachtwoord van jouw keuze. Vanaf nu gebruik je dit wachtwoord om in te loggen op het modem. Let op! Indien je het modem reset naar de fabrieksinstellingen is het standaard wachtwoord ‘1234’ weer actief.
  • Ga na het inloggen onderaan naar ‘network settings’ en dan naar ‘wireless’.
  • Bij het veld ‘Wireless Network Name (SSID)’ staat jouw huidige netwerknaam, deze kun je aanpassen zodat je deze gemakkelijk kunt herkennen. Bij ‘Channel Selection’ staat standaard ‘auto’ geselecteerd, hierdoor wordt automatisch een kanaal gekozen. Indien je en zwak signaal ervaart kun je hier een vast kanaal selecteren. Als je inSSIDer hebt geïnstalleerd en je ziet dat bijvoorbeeld kanaal 6 veel gebruikt wordt in jouw buurt dan kun je daar het best 2 kanalen vanaf gaan zitten. Je selecteert hier dan een kanaal dat volgens inSSIDer niet of weinig gebruikt wordt.
  • Bij ‘Security Mode’ staat standaard WP2-PSK geselecteerd, dit is een goed beveiliginsgtype en hoef je niet aan te passen.
  • Bij ‘Pre-Shared Key’ staat het standaard wachtwoord van jouw draadloze verbinding, hier kun je een eigen wachtwoord invullen. Het standaard wachtwoord komt hiermee te vervallen.
  • Zorg ervoor dat boven in het scherm bij de optie ‘Wireless’ het vakje bij ‘Enable Wireless LAN’ is aangevinkt. Alleen dan is de draadloze verbinding actief.
  • Als je de gegevens hebt gewijzigd klik je onderin het scherm op de knop ‘Apply’. Hierna zijn de gegevens opgeslagen. Als je eerder de standaard gegevens gebruikte moet je op jouw computer/laptop je nieuwe netwerknaam opzoeken en met jouw nieuwe wachtwoord verbinding maken.

[Experiabox V8] Stappenplan voor wijzigen van kanaal, netwerknaam (SSID) en beveiligingssleutel

• Open de webinterface van je modem door in een browser naar http://192.168.2.254 te gaan.
  • Standaard gebruikersnaam is ‘admin’ en wachtwoord is ‘1234’, na het inloggen kun je direct het wachtwoord wijzigen naar een wachtwoord van jouw keuze.
  • Na inloggen ga je onder 'Start' naar 'WLAN'
  • In het veld SSID zie je de draadloze netwerknaam, deze is naar eigen keuze te wijzigen. Klik na eventuele wijzigingen op 'Apply'.
  • In het veld daaronder; 'Network Security' kan je het wachtwoord van het draadloze netwerk wijzigen. Klik na eventuele wijzigingen op 'Apply'.
  • Het WiFi kanaal wijzigen kan op de pagina Start -> WLAN -> Settings. In het selectievak 'Channel' kan je handmatig op deze pagina een kanaal tussen 1 en 13 selecteren. Klik daarna op 'Apply'.

Als je vragen hebt over welk kanaal je het beste kan gebruiken, kan je hier een screenshot uploaden van jouw Wi-Fi omgeving en kunnen wij advies geven. Meldt daarbij je locatie in huis en de omgeving.

Meer informatie over de draadloze verbinding en eventuele storingsbronnen vindt je op onze online klantenservice. Ervaar je na deze stappen nog steeds problemen met je draadloze verbinding? Maak dan een nieuw topic aan.

Succes!

101 reacties

Reputatie 3
Rijtjeshuizen in de buurt van het station.

2,4Ghz netwerken

Advies:

Kanaal 3, 4, 8 en 9 hebben de minste storing van de omringende draadloze netwerken.

Een Wi-Fi versterker is nodig in deze situatie omdat geen enkel kanaal echt vrij is. Dit heeft als gevolg dat jouw modem veel pakketjes van andere netwerken binnenkrijgt en in de tussentijd doof is voor pakketten verstuurt door jou. De gebruiker ervaart dit als een wegvallende verbinding.
Reputatie 3
Appartement Amsterdam

2,4Ghz

Advies:

Kanaal 4 en 8 hebben de minste storing op deze locatie.

Ook hier kan men niet normaal internetten zonder extra zendapparatuur. Het beste voorbeeld is de Walky-Talky, als je met 4 of 6 mensen op kanaal 1 zit. Kan er op het moment dat er 1 aan het praten is, de rest niks zeggen. Tevens is het ook moeilijk om te weten wie wat precies wil omdat er meerdere mensen tegelijk door elkaar heen praten.

Een ander metafoor is, je staat in een voetbalstadium tijdens een WK wedstrijd en je wil een gesprek voeren met een persoon die 2 ~4 meter verderop staat. Het is in zo'n geval lastig om alles goed te verstaan. In bepaalde gevallen hoor je gewoon niks van de boodschap van de verzender en komt het hele bericht niet aan. Hetzelfde gebeurd met het signaal van modems die op een druk Wi-Fi netwerk zitten.

De oplossing is of dichter bij de verzender zitten, of de verzender harder laten praten middels een megafoon of in Wi-Fi termen een Wi-Fi versterker kopen.
Reputatie 8
Badge +19
Hoekhuis Spijkenisse op 2,4 Ghz.

Reputatie 3
WiFi in de trein

2,4Ghz netwerken
Reputatie 2
Badge +1
In een rijtjeshuis in Zeeland...

Reputatie 8
Badge +16
Appartement ergens in Brabant...

Badge
ik heb kisMAC gebruikt (werkt trouwens niet op Yosemite / mac 10.10) maar krijg geen grafiek zoals ik bovenstaande posts.
Misschien kan je uitleggen hoe ik dat wel krijg
Dit topic is aangemaakt in het verlengde van de Wi-Fi service pagina van Telfort te vinden op www.telfort.nl/wifi

In dit topic kan je screenshots posten van willekeurige omgevingen waar draadloze netwerken zijn.
Het doel van de screenshots is het inzichtelijk maken van Wi-Fi situaties waarbij de omgeving een belangrijke factor speelt bij het bepalen hoe het draadloze netwerk geconfigureerd moet worden.

Dit topic licht een aantal zaken toe en geeft een aantal handvatten over waar er op gelet moet worden.

Om een beeld te krijgen van je Wi-Fi omgeving heb je software nodig wat netwerken grafisch weer kan geven. De algemene benaming hiervoor is een Wi-Fi Analyzer.

Hieronder staan de Wi-Fi Analyzers voor verschillende platformen. De versie voor de Iphone is niet meer gratis, zodoende is deze eruit gehaald. WiFi Analyzer van Android en NetStumbler geven het beste overzicht. KisMAC is het alternatief als er alleen Apple in huis is.

Download NetStumbler voor Windows
Download Wifi Analyzer voor Android
Download KisMAC voor Mac

Hulp nodig bij het gebruik van WiFi Analyzer?
Een goede uitleg is te vinden in deze PDF.

Draadloos internet is onderhevig aan de omgeving waar het gebruikt wordt, sinds de groei van draadloos internet zijn veel plaatsen Wi-Fi verzadigd geraakt. Waardoor er in sommige gevallen extra zendapparatuur benodigd is om op andere plaatsen in het huis het signaal te kunnen ontvangen.

Afhankelijk van hoeveel netwerken je ontvangt en welk kanalen bezet zijn is het raadzaam een kanaal te kiezen waar de minste netwerken op zijn ingesteld. Dit herken je aan de hoogte van de parabool. Hoe lager de parabool hoe kleiner de verstoring van dat Wi-Fi netwerk.

Als je vragen hebt over welk kanaal je het beste kan gebruiken, kan je hier een screenshot uploaden van jouw Wi-Fi omgeving en kunnen wij advies geven. Meldt daarbij je locatie in huis en de omgeving.

Succes!

Wanneer ik de hulp-link gebruik kom ik op een computeridee site (geen pdf) waar ik dan weer een link kan aanklikken voor het gratis programma inSSIer2 wat niet gratis is! Bestaat er een ander, wel gratis, programma?
Is het niet zo dat ik een vandaag gevonden beter kanaal instel dat morgen weer niet zo is omdat mijn buurman of iemand in de straat ook aan het veranderen gaat?
Reputatie 3
@con-v,

Ik ga het aankaarten, InSSIDer was voorheen gratis, nu zweven er zowel gratis als betaalde versies rond. Heb je NetStumbler al geprobeerd?

Ja, wat je zegt over het dagelijks veranderen van kanalen is waar. Daar is tot op heden niks aan te doen, want de "automatic channel selection" lijkt het verschil niet te kunnen zien. Over het algemeen zijn mensen niet echt actief bezig met het veranderen van het WiFi kanaal, als er eenmaal 1 is gevonden waar WiFi naar tevredenheid op werkt, zitten ze er niet meer aan.

Het kan dus voorkomen dat je na het veranderen van het kanaal, nog wat wijzigingen gaat kunnen zien van andere netwerken, maar dat regelt zichzelf wel. Wil je jouw bevindingen hier delen? Als je vragen hebt verneem ik ze ook graag en ik zou het leuk vinden als je jouw WiFi omgeving screenshot hier ook deelt. :)

Ik zie je reactie met plezier tegemoet.

Yanick
@con-v,

Ik ga het aankaarten, InSSIDer was voorheen gratis, nu zweven er zowel gratis als betaalde versies rond. Heb je NetStumbler al geprobeerd?

Ja, wat je zegt over het dagelijks veranderen van kanalen is waar. Daar is tot op heden niks aan te doen, want de "automatic channel selection" lijkt het verschil niet te kunnen zien. Over het algemeen zijn mensen niet echt actief bezig met het veranderen van het WiFi kanaal, als er eenmaal 1 is gevonden waar WiFi naar tevredenheid op werkt, zitten ze er niet meer aan.

Het kan dus voorkomen dat je na het veranderen van het kanaal, nog wat wijzigingen gaat kunnen zien van andere netwerken, maar dat regelt zichzelf wel. Wil je jouw bevindingen hier delen? Als je vragen hebt verneem ik ze ook graag en ik zou het leuk vinden als je jouw WiFi omgeving screenshot hier ook deelt. :)

Yanick

NetStumbler heb ik nog niet geprobeerd.
Mijn tablet heeft een jaar goed gewerkt. Opeens was het krijgen van een verbinding geen zekerheid meer. Sinds eergisteren het tablet weer in de prijzen viel bij het uitdelen van IP-adressen heb ik hem niet meer uit gezet. Ik heb ook ingesteld dat in de slaapstand wifi aan moet blijven, nu kan ik hem weer dagelijks gebruiken gebruiken, hij moet alleen wat vaker aan de oplader.
De drie laptops die ik heb hebben nooit een verbindings probleem, misschien het verschil Android / Windows?
In elk geval ga ik pas over een aantal weken iets aan een kanaal wijziging doen omdat ik dan ga behangen en de modemaansluitingen uit de muur moeten, is het tablet zijn IP-adres weer kwijt.
Het resultaat zal ik hier melden, bedankt zover.
@con-v,

Yanick

NetStumbler heb ik nog niet geprobeerd.
Mijn tablet heeft een jaar goed gewerkt. Opeens was het krijgen van een verbinding geen zekerheid meer. Sinds eergisteren het tablet weer in de prijzen viel bij het uitdelen van IP-adressen heb ik hem niet meer uit gezet. Ik heb ook ingesteld dat in de slaapstand wifi aan moet blijven, nu kan ik hem weer dagelijks gebruiken gebruiken, hij moet alleen wat vaker aan de oplader.
De drie laptops die ik heb hebben nooit een verbindings probleem, misschien het verschil Android / Windows?
In elk geval ga ik pas over een aantal weken iets aan een kanaal wijziging doen omdat ik dan ga behangen en de modemaansluitingen uit de muur moeten, is het tablet zijn IP-adres weer kwijt.
Het resultaat zal ik hier melden, bedankt zover.

Het lijkt opgelost. Ook in de slaapstand verloor het tablet op een gegeven moment het IP-adres.
Ik heb de modembrowser opgestart en gezien dat de channel selection op ‘Auto’ stond. Met de knop ‘Scan’ heb ik laten zoeken, hier kwam 7 uit. Deze instelling heb ik opgeslagen. Ik had direct internet verbinding met het tablet, al 2 dagen heb ik geen probleem meer.:D
Reputatie 3
@con-v,

Bedankt voor je terugkoppeling! Even terugkomend op de laptops en de kleinere apparaten en hun WiFi bereik. De laptops (en desktops) hebben een grotere antenne (groter oppervlak wat een radiosignaal kan oppikken) hierdoor is het bereik van laptops in het algemeen beter. Het merk van de WiFi hardware speelt natuurlijk ook een rol, maar de grotere antenne zorgt als eerst voor een groter en beter signaalontvangst.

Hoe dan ook is WiFi in het algemeen wel meer compatibel met Windows dan Android. Vanwege de volwassenheid van Windows, Android kent talloze hardware en software varianten, waardoor niet altijd alles even goed draaien kan. Dus wat dat betreft heb je wel gelijk

In elk geval vind ik het fijn te vernemen dat de problemen zijn opgelost. Mocht je in de toekomst vragen voor ons hebben verneem ik ze graag van je.

Yanick
@con-v,

Bedankt voor je terugkoppeling! Even terugkomend op de laptops en de kleinere apparaten en hun WiFi bereik. De laptops (en desktops) hebben een grotere antenne (groter oppervlak wat een radiosignaal kan oppikken) hierdoor is het bereik van laptops in het algemeen beter. Het merk van de WiFi hardware speelt natuurlijk ook een rol, maar de grotere antenne zorgt als eerst voor een groter en beter signaalontvangst.

Hoe dan ook is WiFi in het algemeen wel meer compatibel met Windows dan Android. Vanwege de volwassenheid van Windows, Android kent talloze hardware en software varianten, waardoor niet altijd alles even goed draaien kan. Dus wat dat betreft heb je wel gelijk

In elk geval vind ik het fijn te vernemen dat de problemen zijn opgelost. Mocht je in de toekomst vragen voor ons hebben verneem ik ze graag van je.

Yanick

Bedankt voor de uitleg. Hopelijk is het niet nodig maar ingeval van een probleem weet ik het forum te vinden.
Appartementencomplex, op 100 meter afstand van een winkelcentrum, omringt door rijtjeshuizen. Ik ben de groene hoogste lijn.

Zo graag willen weten welk kanaal het beste is voor mijn thuisnetwerk.
Reputatie 3
@Dejongaans,

Bedankt voor de screenshot. Je ontvangt 39 AP's (Acces Points) in jouw omgeving Hoe is het bereik op kanaal 9? Je bent wel de enige de op kanaal 9 zit zo te zien, alleen ontvang je op dat kanaal wel nog wat interferentie van de nabije netwerken op kanaal 10, 8 en 7.

Kanaal 3 is mogelijk ook nog wel de moeite waard om te proberen, mogelijk ondervind je daar nog minder interferentie omdat de signaalsterkte van de nabije netwerken lager ligt dan op kanaal 9.

Wil je jouw ervaringen delen als je het gaat testen? (1 ~3 Speedtests op het ene kanaal en 1 ~3 Speedtests op het andere kanaal)

Ik zie je reactie en of vragen graag tegemoet.

Yanick
Reputatie 1
Badge
Zouden jullie willen kijken of ik het juiste kanaal (kanaal 1) heb gekozen en het netwerk van mij is "Pentagon"?
Reputatie 8
Badge +19
Verwijderd
Reputatie 8
Badge +19
Verwijderd, dubbelpost.
Reputatie 1
Badge
Ik had het bericht al aangepast en de naam van mijn netwerk is "Pentagon".
Reputatie 8
Badge +19
Zoals je ziet zitten er op kanaal 1 meerdere netwerken.
Kanaal 8 en 13 zijn beter.
Reputatie 1
Badge
Bedankt voor je reactie maar toch snap ik het niet helemaal want zoals je op de bijlage kunt zien staat kanaal 8 ergens onderaan en heb ik volgens mij op kanaal 13 geen contact maar dat zou ik nog eens moeten testen. Kanaal 1 staat toch bijna bovenaan en volgens mij kun je (mag je) met kanaal 14 toch geen contact maken?
Reputatie 8
Badge +19
Stel kanaal 8 of 13 in op je modem en je zal zien dat het plaatje hierboven er ineens heel anders uitziet... ;)

Kanaal 14 wordt in Europa niet gebruikt...
Hallo :)

Ik heb zojuist het programma gedownload.
Ik kan alleen helemaal niets doen, ik krijg de melding no wireless adapter en dat is het...:?
Kan iemand mij uitleggen wat ik moet doen?
Reputatie 8
Badge +19
@Roosfa
Zo'n programma werkt uiteraard alleen op computers, laptops, tablets e.d. die zijn voorzien van een wifi-netwerkkaart (wireless adapter).
Je hebt het nu blijkbaar geinstalleerd op een PC die geen wifi heeft.
@Roosfa
Dit programma werkt uiteraard alleen op computers, laptops, tablets e.d. die zijn voorzien van een wifi-netwerkkaart (wireless adapter).
Je hebt het nu blijkbaar geinstalleerd op een PC die geen wifi heeft.

HUH hoe kan dat? ik zit op de bank met mijn laptop... met wifi

Reageer