beantwoord

Hele onstabiele WIFI-verbinding

ElineWifi
Sinds een tijdje is de verbinding met WIFI heel onstabiel, lage snelheden en de verbinding valt ook voortdurend weg. Alle probleem-oplossingen van de website al meerdere malen doorlopen, maar niks lijkt echt te werken. Meerdere malen per week wisselen we tussen kanalen, het modem staat vrij in de ruimte enkele meters van waar we proberen te werken. Het is om moedeloos van te worden, vooral omdat mijn man en ik beiden veel vanuit huis werken.
Wij hebben een Experia box V8. Het wegvallen van de verbinding gebeurt met name op onze laptops (apple en windows), bij mij lijkt het verergerd te zijn bij de aanschaf van mijn nieuwe laptop. Overigens hebben onze laptops buitenshuis nooit problemen om verbinding te maken met een netwerk.
Wat is er aan de hand? Wat kunnen we doen? Kan het een defect van het modem zijn?
Alvast bedankt voor de hulp!
icon

Beste antwoord door Enterprise 12 april 2018, 10:20

Je zou de aanschaf van een wifiversterker (wat dus gewoon een accesspoint is) kunnen overwegen.
Deze lijkt een betere wifiverbinding te kunnen realiseren dan de V8 en heeft ook de beschikking over de 5 Ghz wifiband.
Je kan uiteraard ook een wifirouter naar keuze aanschaffen, zoek eens op Google.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/wifi-versterker-kopen.htm

Tips: sluit de versterker bekabeld aan op de Experiabox V8 voor het beste resultaat en schakel de wifi van de V8 zelf uit.

Bekijk reactie

9 Reacties

Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
Je zou de aanschaf van een wifiversterker (wat dus gewoon een accesspoint is) kunnen overwegen.
Deze lijkt een betere wifiverbinding te kunnen realiseren dan de V8 en heeft ook de beschikking over de 5 Ghz wifiband.
Je kan uiteraard ook een wifirouter naar keuze aanschaffen, zoek eens op Google.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/wifi-versterker-kopen.htm

Tips: sluit de versterker bekabeld aan op de Experiabox V8 voor het beste resultaat en schakel de wifi van de V8 zelf uit.
ElineWifi
Bedankt voor de reactie! Ik heb helemaal geen verstand van wifi-routers, waar zou ik op moeten letten als ik hiernaar op zoek ga? Of zou het met een versterker alleen ook opgelost kunnen zijn?

Gezien het feit dat we al jaren klant zijn bij Telfort en de kosten van aanschaf van een andere router of wifi-versterker bovenop de maandelijkse kosten voor Telfort zouden komen, zou het fijn zijn als Telfort ook kan meedenken om een oplossing te vinden. Uiteindelijk zijn we een contract aangegaan bij Telfort, met de belofte om een goed functionerende router in bruikleen te krijgen.
GJC
Reputatie 8
Badge +10
Als het modem inderdaad zo dicht bij de laptops staat kun je eens proberen bekabeld te werken en te kijken of het inderdaad aan de wifi ligt.
Je schrijft ook "vooral onze laptops". Het kan natuurlijk zijn dat je het met de telefoon(s) niet merkt doordat deze automatisch overschakelen naar een andere verbinding.
ElineWifi
Ik heb net even een kabel opgesnord en ingeplugd, nu werkt internet als een tierelier! Op de speedtest presteert hij nu ook netjes 52 mbps download en 19 mbps upload. (dat was via wifi ca 30 en 2 - 8 ) De verbinding is tot nu toe ook nog niet weggevallen (dit gebeurde zojuist om de paar minuten wel). Dus het lijkt
zeker wel aan het WIFI-signaal te liggen.
GJC
Reputatie 8
Badge +10
ElineWifi schreef:

.....Dus het lijkt zeker wel aan het WIFI-signaal te liggen.....

Daar is geen speld tussen te krijgen :)

De discussie over een goed functionerende router hoef ik gelukkig niet aan te gaan. Per saldo denk ik dat de router prima functioneert, maar dat er teveel storende factoren in de omgeving zijn.
Heb je al eens gekeken met een wifi-analyzer hoe druk alle kanalen zijn? Op goed geluk een ander kanaal kiezen kan uiteraard maar ik ben meer van meten is weten......
Als je zeker weet dat alle kanalen op de 2,4Ghz-band 'overbevolkt' zijn kun je gaan voor de optie die Enterprise aangeeft. De versterker die Telfort aanbiedt is niet zo duur en kan het probleem waarschijnlijk oplossen als je de 5Ghz-band kunt gebruiken. Hiervoor moet hij wel met een kabel aangesloten zijn. En, niet onbelangrijk, je apparaten moeten dat ook ondersteunen.
Blijf je met versterker toch op de 2,4Ghz-band zitten dan heb je alsnog kans dat het beter gaat omdat het zendvermogen van de versterker naar mijn idee wat hoger ligt (heb ik geen hard bewijs voor).

*Vervolgens gaan je buren dan weer op zoek naar een sterker signaal, dan jij weer, dan de buren weer.......:P Lijkt me een spiraal te worden tot je aan het maximaal toegestane zendvermogen zit*

Ik zou zelf het gemak van wifi niet graag inleveren maar is bekabeld werken zoals bij je test geen optie?
ElineWifi
We wonen in een rijtjeshuis, dus de buren kunnen zeker een storende factor zijn. Maar dan zou je verwachten dat het op sommige momenten 'drukker' is of lastiger is om verbinding te maken? Ik heb hier nog niet echt een patroon in kunnen ontdekken (op maandagochtend als de buren allemaal de deur uit zijn, is de verbinding net zo moeizaam)
Een versterker is het overwegen waard. Hoe weet ik of mijn apparaten een 5Ghz verbinding ondersteunen?
Inderdaad, het gemak van WIFI zouden we toch graag blijven behouden. Bovendien loopt er nu 2 meter kabel dwars door de woonkamer, levensgevaarlijk! :S
GJC
Reputatie 8
Badge +10
De kans dat alle buren hun router uitzetten als ze weg gaan kun je gerust op nul zetten. Het wifi-signaal van allemaal is dus gewoon aanwezig. Wat hoogstens wegvalt is de communicatie met de apparaten die ze meenemen van huis. De sterkste bronnen (routers, versterkers) blijven gewoon vrolijk hun werk doen.

Ik kan wel iets semi-intelligents gaan roepen over die ondersteuning van de diverse banden, maar dat zou ik per apparaat moeten opzoeken :$. Volgens mij is het iets met a/c/n ofzo. Daar wil vast wel iemand die het echt weet wat over zeggen.
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
Of de devices die je gebruikt, zoals laptops en phones e.d., ook met 5 Ghz wifi werken kan je terugvinden in de specificaties van de betreffende devices, zowel op internet als in de handleidingen die je bij die devices hebt gekregen.
Bij het verbindingstype staat altijd vermeldt of een device beschikt over zowel 2,4 als over 5 Ghz.
Babylonia
Reputatie 8
Als aanvulling op:

GJC schreef:

Heb je al eens gekeken met een wifi-analyzer hoe druk alle kanalen zijn?
.........
Als je zeker weet dat alle kanalen op de 2,4Ghz-band 'overbevolkt' zijn kun je gaan voor de optie die Enterprise aangeeft.
.........
*Vervolgens gaan je buren dan weer op zoek naar een sterker signaal, dan jij weer, dan de buren weer.......:P Lijkt me een spiraal te worden tot je aan het maximaal toegestane zendvermogen zit*
.........
Ik zou zelf het gemak van wifi niet graag inleveren maar is bekabeld werken zoals bij je test geen optie?

Over die "neerwaartse" spiraal heb ik in het verleden al eens eerder reacties over geschreven.
Met eerdere vergelijken is het WiFi-bos ook hier alleen maar toegenomen.
Zelf gebruik ik hier in huis zoveel mogelijk bekabelde connecties.

Ter illustratie net even achter elkaar twee momenten opgepikt op de 2,4 GHz band:

Het hoeft geen betoog dat daar eigenlijk moeilijk tegen op te werken valt.
Althans met een Experia Box V8 (waarvan bekend staat dat de WiFi ervan erg magertjes is).

Heb vanuit datzelfde WiFi bos onlangs nog de twee WiFi banden van een Experia Box V10 getest.
Die kwamen er ondanks die handicaps eigenlijk nog heel goed vanaf. Zie < HIER >

Het is duidelijk dat de 5 GHz band daarin de kroon steekt boven 2,4 GHz. Ik denk dat de techniek van de KPN/Telfort WiFi versterker (Access Point) vrij sterk daarmee vergelijkbaar is. (Beide apparaten komen uit dezelfde fabriek). Maar kan ze niet werkelijk vergelijken, ik heb niet zo'n WiFi Access Point.

Een ander merk Access Point waar ik wel ervaring mee heb is deze van TP-Link - EAP245
Kort geleden twee extra aangeschaft voor een organisatie waar ik het netwerkbeheer doe.
Boven verwachting goed.
Zat ik toevallig binnen in het andere gebouw 75 meter verderop, pikte de laptop nog steeds signaal op. Weliswaar nauwelijks snelheid (is ook niet te verwachten), maar er was wel verbinding met internet.

Wel enigszins hilarisch als je bedenkt dat in die situatie het signaal eerst met een "WiFi-straal-verbinding" naar het ene gebouw is verzonden, en met het aldaar geplaatste Access Point weer terug komt. (Dus 2x 75 meter, + nog wat extra "overhead" want zat in een kantoortje). ;)

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)