beantwoord

Hardware aansluiten op tweede WiFi netwerk

• 19 februari 2019
  • 12 reacties
  • 210 keer bekeken

Reputatie 1
Ik ben al geruime tijd bezig met het volgende, maar kom er niet uit:

Situatie:
Een huis met 2 verdiepingen. Bovenverdieping woont persoon A. Onderverdieping persoon B.
Beide gebruiken Sonos, echter er is maar 1 WiFi netwerk.

Geprobeerde oplossing 1:
Opgevraagd bij Telfort is de Expedia V10 box met gastnetwerk, deze is ook ontvangen. Hiermee kunnen 2 netwerken worden aangemaakt. 1 gastnetwerk en 1 normaal netwerk.
Getracht Sonos van A op standaard netwerk aan te sluiten en Sonos van B op gastnetwerk.
Helaas werkt dit niet, want op gastnetwerk kan geen hardware aangesloten worden.

Geprobeerde oplossing 2:
Wifi repeater gekocht en wifi doorgelinkt onder naam ''Voorbeeld_x'', helaas blijft IP-adres hetzelfde, waardoor ik weer gewoon bij het inloggen op Sonos op oude netwerk. Ook al verbind ik met ''Voorbeeld_x"netwerk.

Hebben jullie een idee hoe dit op te lossen?

Hoor heel graag.

Bedankt.

Groet,
Thijs
icon

Beste antwoord door Enterprise 20 februari 2019, 08:52

Bedankt, hij is zojuist binnen gekomen.
Dat is snel..! 😆

Begrijp ik goed dat ik de router als accespoint moet instellen?

Dus dat betekend van een vrije LAN-poort van de V10 naar een vrije Wan-poort van de router? (ben niet zo technisch)

Als je de Wan poort van je Fritzbox 4040 aansluit creëer je 2 netwerken en zul je niet met apparaten die rechtstreeks op de V10 aangesloten zijn of computers die op de V10 aangesloten zijn kunnen komen.
Je hebt dan dus een geheel 'eigen' netwerk dat ook voor de buurman niet toegankelijk is, en dat lijkt me precies de bedoeling.

NB. in mijn eerdere post schreef ik over het verbinden van de router als Accesspoint via een LAN-poort van de V10.
Nu ik beter begrijp hoe je de Fritzbox wil gaan gebruiken is het advies inderdaad om deze te gebruiken als router i.p.v. accesspoint.

JanD legt het hierboven ook al zo uit zie ik...
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Via een wifiverbinding gaat dit niet lukken zoals jij wil.
De eenvoudigste en meest betrouwbare oplossing is het aanschaffen en aansluiten van een extra (wifi)router en deze met een kabel aansluiten op een vrije LAN-poort van de V10.
Je kan dan via de wifi (en ook met bekabelde apparatuur) van dit accesspoint je eigen (wifi)netwerk creëeren en ben je geheel onafhankelijk van het netwerk van de V10.
Reputatie 1
Bedankt voor je snelle reactie.
heb je wellicht een advies voor een type?
Reputatie 8
Badge +19
Een advies geven is lastig, er zijn honderden modellen op de markt, in een prijsklasse van pak 'm beet € 50,- tot € 150,-.
De keuze is daarnaast sterk afhankelijk van wat je naast het gebruik van de Sonos nog meer verlangt van je router in de vorm van het aansluiten van eigen PC, tablet, phone etc.
Wil je een volledig onafhankelijk netwerk van je buurman of deel je bepaalde diensten met hem via de V10, zoals iTV en telefonie..?
Reputatie 1
In deze zal het echt om een compleet onafhankelijke WiFi gaan.

er zal maximaal het volgende op aangesloten zijn:
-2x teefoon
-1x laptop
-3x sonos play 1

ik heb online gekeken, maar zie inderdaad erg veel opties. Mocht je toch een advies hebben dan hoor ik het graag.

Nogmaals dank voor de hulp!
Reputatie 8
Badge +19
Graag gedaan... 😉
Hieronder een link naar een lijstje van bekende routers.

https://www.kieskeurig.nl/router?rq=&min=&max=150&gclid=CjwKCAiA767jBRBqEiwAGdAOr4P68KPCLwmzDQXYQsU6RuQhu6zj1TQWWxvWVDi2B6sLNwjnWuYB2RoCJf4QAvD_BwE

Aanbevolen wordt de Fritz!box 4040 en dat advies ondersteun ik.
Reputatie 1

Dus dat betekend van een vrije LAN-poort van de V10 naar een vrije Wan-poort van de router? (ben niet zo technisch)
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Thijs-telfort ,
als je binnen dezelfde iprange wilt blijven werken als het modem dan dien je de router inderdaad als accesspoint in te stellen.
Wil je een aparte iprange naast het modem dan dien je de router als router in te stellen, dus een netwerkkabel in de lanpoort van het modem en de wanpooort van de router.
Succes.☺
Reputatie 8
Badge +19
Dat is snel..! 😆

Als je de Wan poort van je Fritzbox 4040 aansluit creëer je 2 netwerken en zul je niet met apparaten die rechtstreeks op de V10 aangesloten zijn of computers die op de V10 aangesloten zijn kunnen komen.
Je hebt dan dus een geheel 'eigen' netwerk dat ook voor de buurman niet toegankelijk is, en dat lijkt me precies de bedoeling.

NB. in mijn eerdere post schreef ik over het verbinden van de router als Accesspoint via een LAN-poort van de V10.
Nu ik beter begrijp hoe je de Fritzbox wil gaan gebruiken is het advies inderdaad om deze te gebruiken als router i.p.v. accesspoint.

JanD legt het hierboven ook al zo uit zie ik...
Reputatie 1
Jullie zijn legendes ! Even een half uurtje installeren en BINGO!

Enorm bedankt !!!!
Reputatie 8
Badge +19
Jullie zijn legendes ! Even een half uurtje installeren en BINGO!

Enorm bedankt !!!!

Graag gedaan, fijn dat het (zoals verwacht... 😉) probleemloos aangesloten is.

NB. Staat de nieuwste firmware (OS 7.x) er al op..?
Reputatie 8
Badge +7
Graag gedaan, goed om te lezen dat alles goed werkt.☺
Reputatie 6
Badge +9
Dag @Thijs-telfort. Van harte welkom hier op het Forum. Ik zie dat het probleem al is opgelost met de expertise van @Enterprise en @JanD. Toppers! 😄 Als ik je toch nog ergens bij kan helpen dan lees ik het graag.

Reageer