Glasvezelmodem en gratis WiFi-router

• 5 februari 2013
  • 36 reacties
  • 18008 keer bekeken

Badge
Beste,

Wie heeft er ervaring met glasvezelmodem en bijbehorende wi-fi router met een 100 m/b abonement?

Vooral streaming via deze router op thuisnetwerk van oa films vanaf een NAS naar meerdere HTPC  en tablets.

HTPC zijn bekabelt aangesloten maar tablets uiteraard niet.

Op het verkooppunt konden ze mij geen duidelijkheid geven dus hoop ik dat er hier op dit forum HT liefhebbers zijn die me tips kunnen geven.

Alvast hartelijk dank,grtjs  Frank

36 reacties

Badge
Hoi kees-jan,

Ik ben natuurlijk geen expert maar naar mijn mening is de snelheid van de router erg belangrijk.zowel bekabeld als draadloos.
Is dit een dual band router,gigabit poorten ik heb namelijk een NAS staan met 2 gigabit poorten,1 gb ram en 1,86 ghz intel processor.
Wat heb ik daar aan als mn router dit niet aan kan.Ik kijk nu blue-ray op tablet zonder haperingen via wifi terwijl bekabeld hetzelfde ergens anders word gedaan.Vergis je niet hoeveel modems niet voldoen aan deze eis!!!!!!!!!

Vandaar ook mijn vraag
Badge +1
@ Frank Ros,

over het algemeen wordt een glasvezel verbinding in de meterkast geleverd met een aansluitbox waar je zelf een router op kunt aansluiten.
Deze aansluitbox heeft meestal een aantal netwerk-, 2 telefoon- en een kabelaansluiting (voor de tv's),

Als je nu een router hebt die voldoed aan de eisen die jij er aan stelt zou je die dus kunnen gebruiken.

Ook als Telfort wel een ander modem/router levert zou je daar je eigen router op kunnen aansluiten om zo de door jouw gewenste snelheden te blijven behalen.
Badge +1
@Frank Ros,

De meeste gegevens staan op de site van onze routerleverancier. Het apparaat is zeer geschikt voor zware toepassingen, zoals het bekijken van filmpjes op YouTube, het streamen van muziek en het downloaden van bestanden.

Lotte
Badge
Raar, want ik kreeg afgelopen zaterdag mijn router van Telfort en dit was een WL-351 (300N X3) wat een hele andere (en oudere) router is dan diegene waar Lotte naar linkt in haar bericht. Ook ik had gehoopt op een dual-band router maar helaas ondersteund de WL-351 dit niet.

Hierdoor zal ik mijn huidige router (Vigor 2130n) welke ik tot dusver gebruikte icm mijn Ziggo abo ook blijven gebruiken op mijn Telfort lijn welke op 13 mei opgeleverd gaat wroden. Niet dat deze wel de gewenste dual-band ondersteund, maar deze heeft wel een mogelijkheid om via USB een 3G-dongle aan te sluiten als backup. Zodra de normale verbinding plat gaat dan schakelt de router automatisch over naar de backup.

De sitecom gaat in het rek voor het geval mijn huidige router door blikseminslag of zo het loodje legt 😛
Badge +2
Raar, want ik kreeg afgelopen zaterdag mijn router van Telfort en dit was een WL-351 (300N X3) wat een hele andere (en oudere) router is dan diegene waar Lotte naar linkt in haar bericht. Ook ik had gehoopt op een dual-band router maar helaas ondersteund de WL-351 dit niet.

Hierdoor zal ik mijn huidige router (Vigor 2130n) welke ik tot dusver gebruikte icm mijn Ziggo abo ook blijven gebruiken op mijn Telfort lijn welke op 13 mei opgeleverd gaat wroden. Niet dat deze wel de gewenste dual-band ondersteund, maar deze heeft wel een mogelijkheid om via USB een 3G-dongle aan te sluiten als backup. Zodra de normale verbinding plat gaat dan schakelt de router automatisch over naar de backup.

De sitecom gaat in het rek voor het geval mijn huidige router door blikseminslag of zo het loodje legt :P

Als Lotte iets anders aangeeft, dan klinkt me dit onlogisch in de oren. De Consumentenbond geeft lijkt me niet voor niks het predikaat 'als beste getest' aan deze Sitecom van Telfort, als het niet een hele goede zou zijn.

Wellicht kan Lotte hier op in gaan, ik ben zelf ook wel erg benieuwd.
Badge
Net zoals de topicstarter heb ik meer dan eens geinformeerd bij Telfort over wel type router ze uitleveren bij de glasvezel abo's maar de mensen van Telfort aanwezig op de info/inloop-avonden in de dorpen waar de glasvezel wordt aangelegd weten het gewoonweg niet. Stel je diezelfde vraag per email dan levert dat alleen een antwoord op waarbij diegene die de vraag beantwoord bij Telfort een gok doet (want hij/zij weet het eigenlijk ook niet).

Nu, wat ik kan terugvinden qua specs van de WL-351 (300N X3) en wat ik heb gezien in de webinterface van dat ding is dat hij geen IPv6 ondersteund. Beetje raar om vandaag de dag nog een router uit 2009 (die je niet eens meer bij de gebruikelijke webshops kunt krijgen) te gaan leveren die de nieuwe standaard niet ondersteund. Vooral gezien het feit dat IPv4 adressen steeds schaarser worden.

Dat het onlogisch in de oren klinkt doet niets af aan het feit dat ik weldegelijk zo'n ouderwets routertje geleverd heb gekregen afgelopen weekend. Ik zou niet weten waarom ik daarover hier onwaarheden zou moeten gaan vertellen.
Reputatie 8
Badge +16
Aan de andere kant is het wel zo dat mocht je door het niet kunnen verkrijgen van een IPv4 adres problemen krijgen, wat ik overigens de eerste 5 jaar nog niet zie gebeuren, dan zal Telfort ongetwijfeld wel voor een vervangend exemplaar zorgen. Het werkt, is betrouwbaar dus waarom nu al meer geld uitgeven als budget provider terwijl IPv6 nog ver weg is aan de horizon.
Badge +1
De router die geleverd wordt is van Sitecom. Ik heb navraag gedaan en het blijkt dat de X3 standaard geleverd wordt. We zullen de informatie op de site aanpassen. Ook de specificaties van deze WL-351 300N X3 zijn zeer geschikt voor glasvezelgebruik.

Onze excuses voor de verkeerde informatie.

Lotte
Badge +1
De router uit de link van Lotte is niet de router die we krijgen maar is de WLR-3100 X3 N300.

De WL-351 is een model uit 2009 en staat geheel niet meer op de site van Sitecom.
Dit is de WL-351 300N X3 die we ontvangen.
Badge +2
De router uit de link van Lotte is niet de router die we krijgen maar is de WLR-3100 X3 N300.

De WL-351 is een model uit 2009 en staat geheel niet meer op de site van Sitecom.
Dit is de WL-351 300N X3 die we ontvangen.

Lotte?
Kan je nogmaals aangeven wat het correcte modem is wat geleverd wordt door Telfort?
Dat zou toch relatief eenvoudig dienen te zijn? Het modem is immers ook getest door de Consumentenbond. Vanwaar de onduidelijkheid?
Badge +1
Yucko en ik hebben beiden de WL-351 300N X3 ontvangen.
Op de Telfort website staat een dat we de WLR-4100 krijgen en dat de routers geschikt zijn voor IPv6. Deze wl-351 is dat niet zoals Yucko ook opmerkte.
Beetje jammer dat we verkeerd voorgelicht zijn.
De Telfort helpdesk zal het nog drukker gaan krijgen met al de glasvezelklanten die gaan vragen waarom ze een andere router hebben gekregen dan op de website vermeld staat.
Badge +1
Beide routers worden momenteel geleverd. De WL-3501 en WLR-4100 zijn beide goede apparaten die zeer geschikt zijn voor het glasvezel. 

De site loopt voooruit, uiteindelijk zal de WLR-4100 het meest gebruikt gaan worden.
Als klanten merken dat er problemen zijn met de WL-351 300N X3, kunnen zij  contact met ons opnemen.

Lotte
Badge
Lotte, je hebt het over de WL-3501, wat een ADSL modem/router combi is terwijl Stinger en ik het over een WL-351 hebben, wat een router is.
Het zou helpen als de Telfort medewerkers hier zich eens zouden verdiepen in de materie in plaats van maar domweg het riedeltje "beide routers zijn uitermate geschikt voor glasvezel" te blijven herhalen.

Feit is dat men een ander apparaat krijgt dan geadverteerd. Nu hoef dat niet erg te zijn, maar in dit geval voel ik me afgescheept met een model dat bepaalde functionaliteit gewoonweg niet heeft en ook nog eens dermate oud is dat je hem nergens op de site van Sitecom zelf kunt terugvinden.
Even ter aanvulling.

De router die momenteel wordt geleverd is de WL-351, 3501 moet een typfout zijn vermoed ik.

Om even te reageren op Lotte van Telfort, wat betreft:
"Ook de specificaties van deze WL-351 300N X3 zijn zeer geschikt voor glasvezelgebruik."
De specificaties wel, maar in de praktijk komen de prestaties van de WiFi functionaliteit niet eens in de buurt van mijn glasvezel snelheid, het maximale wat ik eruit kan halen na veel instellen is 42Mbps van de 100Mbps. Ik heb al gebeld, en er is mij een nieuwe router gestuurd, maar tevergeefs, want hierbij heb ik hetzelfde. Ik zal maandag direct weer bellen want ben hier absoluut niet tevreden over. Ik neem een glasvezel pakket af, waar ik de volle gebruik van wil kunnen maken.
dus als ik nu alles goed lees kan ik net zo goed mijn oude zyxel P-2812HNU(L)-FX blijven gebruiken 
daar zit alles op wat ik nodig ben 
dan is het gewoon een andere stekker erin pluggen en klaar 
Badge +1
Wij gaan dit intern even helemaal uitzoeken.

Lotte
Reputatie 8
Badge +10
dus als ik nu alles goed lees kan ik net zo goed mijn oude zyxel P-2812HNU(L)-FX blijven gebruiken 
daar zit alles op wat ik nodig ben 
dan is het gewoon een andere stekker erin pluggen en klaar 

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de 2812 als router achter de glasvezelmodem gebruikt kan worden.
Ik weet namelijk niet of de WAN-poort op de 2812 wordt ondersteund en die heb je wel nodig lijkt me...
Wellicht dat één van de techneuten hier iets over kan zeggen..?
Badge +1
Wij hebben het intern uitgezocht. De router die geleverd wordt is inderdaad de 300N (WL-351) die wordt aangegeven door de forumgebruikers.
Mijn excuses voor de verwarring. De router wordt uit voorraad geleverd. Het vermoeden is dat rond eind mei de nieuwe routers verzonden gaan worden. 

@marcelwinkels
De Zyxel kan gebruikt worden voor het glasvezel. We adviseren wel de router eerst terug te zetten naar de fabrieksinstellingen voor hij op het glasvezelmodem wordt aangesloten.

Lotte 
Badge
Lotte, worden de WL-351's die al uitgeleverd zijn in een later stadium nog vervangen door een WLR-4100 ?  

ps. mijn verbinding is vandaag opgeleverd. En alhoewel ik maar 41 van de beloofde 50 mbit haal qua upload moet ik bekennen dat het voor de rest perfect verlopen is. Vooral bij de portering van mijn Ziggo telefoonnummer naar Telfort had ik problemen verwacht .. maar ook dat is foutloos verlopen. Blij toe, want ik was nogal gehecht aan dat telefoonnummer (xxx-xxx1337) :D
Tevens blijkt Telfort al bezig met het uitgeven van voormalig Concepts ICT IP-adressen want mijn hostname eindigd op .ftth.concepts.nl
Lotte,

Neemt niet weg dat er nog steeds een probleem is met de huidige router. Deze is gewoon niet voldoende voor 100Mbps internet. Graag een reactie hier op.
Reputatie 8
Badge +10

En alhoewel ik maar 41 van de beloofde 50 mbit haal qua upload...

Als dat draadloos is heb je niks te klagen denk ik... 😉
Ik wil graag halen waar ik voor betaal 🙂
Reputatie 8
Badge +10
Ik wil graag halen waar ik voor betaal :)

Dan snap je niet hoe wireless verbindingen werken... 😉
Dan heb jij heel erg de verkeerde voor je 😉, ik kon namelijk rustig 95Mbps halen met mijn vorige router (WNDR3700). Je moet hardware leveren voor een pakket die daarmee om kan gaan.

Groet van een IT'er
Reputatie 8
Badge +10
Ik zie dat het topic gaat over de 100 Mbps router die momenteel bij het glasvezelabo geleverd wordt.
Deze lijkt inderdaad onder de maat voor dit abo.

Met die 95 Mbps bedoel je de downspeed neem ik aan, aangezien je het eerder over 41 van de 50 up had..?

Reageer