Glasvezel: Slechte snelheden intern netwerk, slecht bereik Wifi, slechte snelheden Wifi

• 21 december 2016
  • 1 reactie
  • 805 keer bekeken

Samengevat: Mijn Experia V8 ergert mij... En ik gebruik deze net 1,5e maand....

Voorheen heb ik een bedraad netwerk gehad waarover ik intern 100MB/s oversluisde van bedraad aangesloten computer naar server en terug (D-Link DIR-655 met Gigabit aansluitingen). Nu haal ik 6MB/s (50Mbps)... Ja dit is bedraad. Internetsnelheden liggen echter wel hoger per PC (speedtest metingen geven aan dat ik soms ook wel de 100Mbps aantik).

Daarnaast al eerder aangegeven dat ik zeer ontevreden ben over de snelheden die ik via Wifi haal (30Mbps, mijn andere router die vanwege het belabberde bereik van de V8 dienst doet als Accespoint haalt 60-70Mbps). Ik zie nu dat de superdeluxe V8 vervangen is door jullie met een V10. Na enkele weken op mijn aansluiting te hebben moeten wachten verbaasd het me dat ik dan nog een 'oud modem' heb gekregen. De nog oudere Genexis modem op het oude adres functioneerde echter nog steeds beter.

Wat moet ik doen om de verwachtte snelheden te halen? En wat zijn de bevindingen met de V10, lost deze problemen op?

1 reactie

Reputatie 8
Intern bedraad met zulke slechte snelheden, zou je je thuisnetwerk met aangesloten kabels eens kunnen testen met een < kabeltester >. De Experia Box V8 heeft gewoon gigabit LAN poortjes. Kan dat ook makkelijk aan. (Ik haal intern data op vanuit een NAS met ruim 112 MegaBYTE p/s).
Instelling die voor een Experia Box V8 niet werkt is het gebruik van DMZ naar een 2e router.
Gebruik in dat geval NAT achter NAT met 2x port forwarding per service die je van buiten uit zou willen benaderen.

WiFi van de V8 is inderdaad niet om over naar huis te schrijven. De V10 is beter op dat punt en is dual band.
De firmware van de V10 is echter meer dichtgetimmerd dan de V8, en de huidige firmware blokkeert om een of andere onduidelijke reden poorten 4000-5000. Voor mensen die thuis een VPN (server)-verbinding willen opzetten (L2TP/IPSec) waarbij o.a. poort 4500 nodig is, kunnen dat op dit moment niet inzetten. (Mogelijk komt daar nog een oplossing voor?).

Met een D-Link DIR-655 zou je die beter als volwaardige router kunnen inzetten en niet als Access Point.
Laat je telefonie + TV door de Experia Box afhandelen. De rest door de D-Link DIR-655.
(NAT achter NAT). Zo benut ik het hier ook zonder problemen.

Ruim een maand terug ben ik met glasvezel ingedeeld in een zogenaamde SNI-F leverstraat.
Hoewel de downloadsnelheid ietsje minder is dan eerder met de LB-A leverstraat, is het wel uitermate strak en stabiel.
Zie eerder geplaatste resultaten < HIER >

Inmiddels een maand verder, de statistische gegevens van afgelopen maand tonen een zeer gelijkmatige strakke snelheid, naar verschillende servers.
Heb ik wel servers uitgekozen met de beste snelheid als er keus is uit meerdere servers.
(Die in ieder geval sneller zijn dan mijn eigen verbinding als abonnement = 100/100 Mbps, zodat het maximum van mijn abonnement het maximum bepaalt, of anders de servers die qua snelheid er zo dicht mogelijk bij komen):

In dat rijtje staat San Francisco er nog niet bij.

Van de laatste maand alle snelheidstesten in een grafiek.

DOWNLOAD snelheid (IP-adres afgeschermd):

UPLOAD snelheid (IP-adres afgeschermd):
LET OP !! Het "dipje" in upload ergens rechts van het midden is de meting naar San Francisco.

De rest van de metingen (IP-adres afgeschermd):

Reageer