beantwoord

Gehackte routers

• 8 juni 2018
  • 20 reacties
  • 1444 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Als uw WiFi onstabiel is, kan uw router wel eens gehackt zijn door de Russen.
Update de firmware, reset de router of reset 'm harder (terug naar fabrieksinstellingen).
Of in mijn geval: koop een nieuwe.

icon

Beste antwoord door Enterprise 8 juni 2018, 16:15

Is al een paar weken bekend maar toch bedankt... 👍

FBI waarschuwt consumenten voor Russische malware op router

Overigens lijkt me het me een dure hobby worden als je steeds een nieuwe modem/router moet kopen als er weer eens zoiets in het nieuws is... 😉
Bekijk reactie

20 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Is al een paar weken bekend maar toch bedankt... 👍

FBI waarschuwt consumenten voor Russische malware op router

Overigens lijkt me het me een dure hobby worden als je steeds een nieuwe modem/router moet kopen als er weer eens zoiets in het nieuws is... 😉
Reputatie 1
Badge
Overigens lijkt me het me een dure hobby worden als je steeds een nieuwe modem/router moet kopen als er weer eens zoiets in het nieuws is... ;)

Mijn router was al zo oud dat ik geen firmware updates meer kreeg.
Reputatie 8
Badge +19

Mijn router was al zo oud dat ik geen firmware updates meer kreeg.

Was dat een modem/router die je van Telfort in bruikleen had..?
Want de laatste updates daarvoor kan ik me niet eens meer herinneren... :8
Reputatie 1
Badge
Nee, deze had ik jaren geleden zelf gekocht, en nog tweedehands ook.
Reputatie 8
Badge +19
Nee, deze had ik jaren geleden zelf gekocht, en nog tweedehands ook.

Dan werd het wel tijd ja... 😉
Reputatie 1
Badge
Ik heb een 15 jaar oude glasvezelmodem (PacketFront) + 10 jaar oude WiFi router (SiteCom), en ga die 2 kastjes vervangen door 1 nieuwe (DrayTek).
Reputatie 8
Badge +19
Ik heb een 15 jaar oude glasvezelmodem (PacketFront) + 10 jaar oude WiFi router (SiteCom), en ga die 2 kastjes vervangen door 1 nieuwe (DrayTek).
Kan die glasvezelmodem vervangen worden door een Draytek..?
Zit daar een FTU voor..?
Reputatie 1
Badge
Kan die glasvezelmodem vervangen worden door een Draytek..?
Als het goed is wel. Het ding is besteld en moet nog binnenkomen. Dit is 'm.
Ik ben dan wel benieuwd of je het tv deel aan de praat krijgt, telefoon zal zeker niet lukken zonder de juiste gegevens.
Reputatie 1
Badge
Ik ben dan wel benieuwd of je het tv deel aan de praat krijgt, telefoon zal zeker niet lukken zonder de juiste gegevens.
Ik heb geen TV of huistelefoon.
Dan zou het geen probleem moeten zijn maar zelf aan de ftu knutselen daar de bijgeleverde sfp module in schuiven zal KPN de net beheerder niet heel blij zijn.
Reputatie 1
Badge
Dan zou het geen probleem moeten zijn maar zelf aan de ftu knutselen daar de bijgeleverde sfp module in schuiven zal KPN de net beheerder niet heel blij mee zijn.
Ik ga ervan uit dat het gewoon zal werken. In het slechtste geval zouden ze die module in de verdeelkast moeten monteren.
Reputatie 8
Badge +11
@Isaak Bedankt voor het melden. Ik heb alleen wel het antwoord van @Enterprise als beste gemarkeerd omdat deze een korte uitleg in het Nederlands geeft over het probleem.

Mocht er in ieder geval nog iets zijn, dan hoor ik dat graag.
Reputatie 1
Badge
Update:

Er kwam toch iets meer bij kijken dan het glasvezelplugje uit mijn oude PacketFront modem halen en in mijn nieuwe router steken. Ik heb het modem onherstelbaar uit elkaar gehaald en hield een los draadje uit de muur over. Gelukkig is mijn aansluiting nu hersteld met vriendelijke dank aan 2 monteurs. Mijn eigen nieuwe DrayTek glasvezel-router levert het internet nu sneller, stabieler en veiliger dan ooit.
Lange neus naar Rusland.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Isaak, top om te horen dat de monteurs goed werk hebben geleverd en dat jouw router fantastisch werk levert. Heel veel plezier ervan en mocht ik nog iets voor je kunnen betekenen, dan hoor ik dat graag.
Reputatie 1
Badge
Nou Bart, misschien kun je voor andere klagers in dit WiFi-forum wat betekenen door ze deze waarschuwing mee te geven dat Russische hackers het gemunt hebben op WiFi-routers met verouderde firmware.
Vanuit rusland inbreken in het wifi signaal lijkt me heeel lastig. Dus dat zal bedraad moeten gebeuren of via een voertuig met laptops etc.
En als iemand in je Draytek wil komen zal dat vast wel lukken. Geen verbinding met datanetwerk blijft het veiligst.

Maar veel plezier met je draytek.
Reputatie 1
Badge
Vanuit rusland inbreken in het wifi signaal lijkt me heeel lastig.
En als iemand in je Draytek wil komen zal dat vast wel lukken.

Je spreekt jezelf tegen.
Reputatie 8
Geschreven tekst uit zijn context halen door belangrijke info die tevens wordt gegeven om diens boodschap te ondersteunen weg te laten, en die incomplete tekst gaan aanhalen, maakt niet dat @Galdor68 zichzelf tegenspreekt. Alleen dat jij met die tekst en betekenis ervan een loopje neemt. Erg onsportief.
Reputatie 8
Badge +19
Nou Bart, misschien kun je voor andere klagers in dit WiFi-forum wat betekenen door ze deze waarschuwing mee te geven dat Russische hackers het gemunt hebben op WiFi-routers met verouderde firmware.
Je lijkt nogal geobsedeerd te zijn door iets wat amper iets voorstelt...
Die 'Russische routerhack' was wel even 'een dingetje' maar is al lang weer ontmantelt door de FBI, zoals je in onderstaande link kan lezen.
Daarnaast is de kans verwaarloosbaar klein dat nou net jóuw router bewust is geïnfecteerd, wat moet de Russische overheid nou met de gegevens op jouw netwerk..?
En ze hebben echt niet zomaar in het wilde weg een paar honderduizend routers gehacked, als ze zoiets doen, dan doen ze dat heel gericht op bepaalde targets en met een bepaald doel.
Als er al een router van een 'gewone burger' is gehacked dan komt dat omdat het IP-adres daarvan toevallig in een reeks IP-adressen zat die in een targetgroep zat, en niet of slecht beveiligd was (standaardwachtwoord 1234 niet gewijzigd in een sterk wachtwoord).
Daarnaast is zo'n modem of router alleen te hacken als deze niet of slecht beveiligd is door de gebruiker zelf, zoals het na ingebruikname niet wijzigen van het standaardwachtwoord zoals admin, 1234 etc...
En zoals bekend is de malware die is gebruikt om in de routers te kunnen komen even makkelijk weer uit te schakelen door de router te rebooten, of het wachtwoord te wijzigen.
Tevens is de server die ze gebruikten in beslag genomen en is de dreiging daarmee dus ook weggenomen.

Met andere woorden, je doet het nu voorkomen alsof elke slechtwerkende wifiverbinding wordt veroorzaakt door een stelletje Russische hackers maar dat is natuurlijk onzin, er zijn tientallen redenen waardoor wifi slecht kan werken...

https://tweakers.net/nieuws/138955/gebruikers-kunnen-malware-van-router-halen-na-inbeslagname-c-en-c-server-door-fbi.html

Reageer