Gebruik Wifi met/zonder wachtwoord

• 20 april 2012
  • 3 reacties
  • 3165 keer bekeken

Badge
Een vraag ik heb wifi thuis actief met een wachtwoord erop. Dat betekent dus dat als er bij mijn kinderen vrienden/vriendinnen op bezoek komen dat zij het wachtwoord nodig hebben om toegang tot onze wifi te hebben.

1) Als ik het wachtwoord weglaat, wat betekent dit dan voor mijn thuisnetwerk, wat zijn de mogelijke consequenties?

2) En als dit mijn hele thuisnetwerk openzet (onbeveiligd netwerk) hoe doen bedrijven dit dan die vrije toegang aanbieden tot WiFi in hun winkel/ restaurant?

vast bedankt, Roel

3 reacties

Badge +1
Hoi Roel3,
als jij thuis je netwerk open zet betekend dit een aantal dingen: iedereen kan via jouw netwerk het internet op (kan maar hoeft niet vervelend te zijn) en je zet je thuisnetwerk voor iedereen open. Dit laatste betekend dat iemand die met jouw netwerk verbinding maakt ook in jouw thuisnetwerk zit en dus bij al jouw printers/computers/bestanden/etc/etc kan... Niet aan te raden dus.
Bedrijven die een open netwerk hebben voor hun klanten hebben dit netwerk gescheiden van hun eigen (interne) netwerk zodat hun klanten wel het internet op kunnen maar geen toegang hebben tot de bestanden en pc's van het bedrijf.
Helaas kun je niet met elke router zomaar een gastnetwerk opzetten. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je de vriendin(nen) van je kids alleen internet wil aanbieden of ook toegang tot je bestanden/printers/etc. Er zijn namelijk speciale routers te krijgen waarmee je zo'n gast netwerk makkelijk kunt opstellen. Kijk maar eens bij FON of vraag dit na bij je plaatselijke computerwinkel.
Badge
Dank pruygje
Roel
Reputatie 2
Badge +1
Een beetje een late reactie, maar je kan ook gewoon het wachtwoord aan de vrienden en vriendinnen van je kinderen geven. Als het wachtwoord er eenmaal inzit, hoeven ze het later in principe niet meer in te voeren... Ik ga er vanuit dat het toch niet wekelijks andere vrienden zijn die over de vloer komen 😉

Je zou eventueel een zelfgekozen, totaal verschillend, makkelijk te typen wachtwoord voor je wifi kunnen kiezen, wat geen enkele relatie heeft met al je andere wachtwoorden. Dan hoef je geen andere hardware te kopen, en ben je toch beveiligd voor de buitenwereld.

Reageer