beantwoord

Gateway niet beschikbaar

• 24 augustus 2019
  • 24 reacties
  • 402 keer bekeken

Ik heb gister een nieuwe laptop gekocht en zodra ik deze met de wifi wilde verbinden, gaf deze de melding dat de standaard gateway niet beschikbaar is. Wanneer ik de probleemoplossing laat lopen wordt dit elke keer opgelost, maar na 5 minuten valt de verbinding weer weg. Alle anderen apparaten hebben hier echter geen problemen mee.
Het ligt echter niet aan de laptop zelf. De klantenservice van de Mediamarkt was zo vriendelijk om de laptop in te ruilen voor een andere. Deze is getest in de mediamarkt zelf en daar deed ie het wel. Maar zodra ik thuis was begon het probleem weer. Ik heb alle trucjes die ik kon vinden geprobeerd (instellingen veranderen, modem resetten, etc.) en ook weer contact opgenomen met de mediamarkt. Deze zeiden dat de Telfort klantenservice (op afstand) een nieuwe gateway moesten open stellen omdat de nieuwere laptops een andere soort wifi kaart hebben. Dit wilde de telefonische klantenservice van telfort niet horen en bleef maar volhouden dat de diagnostische tests van het modem goed waren.
Ondertussen zit ik nog steeds met het probleem en hoop ik dat iemand mij hiervoor tips kan geven.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 28 augustus 2019, 19:49

Hallo @Maaike1997. Ik kan me wel een beetje voorstellen dat je liever niet wilt gaan "knoeien" met drivers. Ik zie dat een collega van de Technische Dienst een nieuw modem voor je heeft aangevraagd. Dit heb je binnen 3 werkdagen in huis. Ik verwacht dat het daarmee is opgelost, maar laat je nog wel even weten of het na installatie van het nieuwe modem werkt? ☺
Bekijk reactie

24 reacties

Badge +18
Al een ander wifi kanaal geprobeerd?
Kan je ook verbinden op 5 ghz?
Driver wifi kaartje up-to-date?

Wifi verbeteren
Ik heb verschillende wifi kanalen geprobeerd, dit helpt niet. Verbinden op 5 ghz is niet mogelijk.
Reputatie 8
Badge +17
Laat me raden: je hebt een ExperiaBox V8?
Badge +18
5 GHz is niet mogelijk vanwege de laptop of vanwege je modem?
Als je modem niet op 5 GHz uitzendt, wat verder van je huiskamer staat, en het is druk in de buurt kan je een accesspoint overwegen. Om zodoende het wifi signaal en op 5 GHz en sterker te krijgen.

KPN forum staat vol met vragen over "gateway niet beschikbaar" en dan vooral met de V8
Reputatie 8
Badge +19
Als alle andere apparaten een stabiele verbinding hebben en deze wél behouden dan zit het probleem vermoedelijk toch in de combinatie van een nieuwe netwerkkaart in de laptop, en de toch al wat verouderde wifi-hardware in de modem.
Wat opvalt is dat de laptop na 5 minuten de verbinding verliest, zijnde precies de 5 minuten waarmee de modem steeds een nieuwe IP-lease aanvraagt.
Dat de wifi dan uitvalt op de laptop kan dus wijzen op een compatibiliteitsprobleem tussen de wifi-hardware van beide apparaten.

Als je het merk en de exacte typeaanduiding van de laptop hier kan vermelden dan is het mogelijk om op de website van de fabrikant een wat oudere driver voor je netwerkkaart te vinden die wél goed werkt met de (Telfort) modem.
Bedankt voor de reacties, maar een extra item aanschaffen om mijn gloednieuwe laptop te kunnen gebruiken zie ik niet zitten. Ik heb hier simpelweg geen geld voor na het aanschaffen van dit nieuwe apparaat. Ik moet dus een andere oplossing zien te vinden
Reputatie 8
Badge +11
Een driver is software van de fabrikant van de betreffende kaart. Die hoef je niet aan te schaffen.
Reputatie 8
Badge +19
Een andere (mogelijke) oplossing (die dus niets kost) is je aangeboden en daar willen we je graag mee helpen.
Maar dat kunnen we niet als je de gestelde vragen niet beantwoord...
En als je inderdaad nog een 'oude' Experiabox V8 modem hebt dan wil Telfort deze gezien je probleem wellicht omruilen voor een nieuwer model (V10 of V10a) die beiden ook 5 Ghz wifi hebben.
Grote kans dat het probleem daarmee al opgelost is.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Maaike1997. Van harte welkom hier. Lastig dat het niet lukt om je nieuwe laptop met de WiFi van je Experia Box V8 te verbinden. Ik zie dat @nelly jacoba en @Enterprise je al prima op weg helpen. Het is dan inderdaad wel van belang om hier nog even te vermelden om welk merk en type laptop het gaat. Ik ben benieuwd of je wel verbinding hebt met de oplossing die @Enterprise aandraagt. Ondertussen heb ik ook een melding gemaakt bij de Technische Dienst om te kijken of we je een nieuw modem toe kunnen sturen, maar ik kan je niets beloven. Zodra ik een terugkoppeling heb, laat ik het aan je weten.
@Enterprise het gaat om een HP Pavilion 15-cs1855nd laptop met het serienummer: 5CD90254M6. Is dat wat je bedoelt of heb je nog andere informatie nodig?
Badge +18
Draadloze verbinding
Realtek RTL8821CE 802.11b/g/n/ac (1x1) Wi-Fi®️ en Bluetooth®️ 4.2 combo

bron
Reputatie 8
Badge +16
@Enterprise het gaat om een HP Pavilion 15-cs1855nd laptop met het serienummer: 5CD90254M6. Is dat wat je bedoelt of heb je nog andere informatie nodig?

Ja, nogmaals de vraag welk modem je hebt
@Tuut-Tuut een experia box V8 (astoria networks VGV7519)
Badge +18
vergelijkbaar topic met een oplossing

vergelijkbaar topic
@nelly jacoba yes had ik gezien en beide oplossingen geprobeerd, maar ook dit lijkt niet te helpen. Door het uitschakelen van de Bluetooth lijkt het wel iets langer te duren voordat "de gateway weer niet beschikbaar is", maar het probleem blijft frequent terug keren (en misschien zie ik wat ik wil zien).
Badge +18
Enterprise is aardig thuis in deze materie.
Hij komt vast (morgen) nog langs
Reputatie 8
Badge +19
Ik ben nog wakker... 😉
Ik heb op de site van de fabrikant (Realtek) van de wireless card een driver gevonden gedateerd 26/6/2017 met versienummer 2023.56.0502.2017

https://www.realtek.com/en/component/zoo/category/rtl8821ce-software

Vergelijk dit versienummer en de datum met het versienummer en de datum van de PCI Express driver die nu is geïnstalleerd op je laptop.
Is deze afwijkend (van een latere of andere datum) installeer dan de versie van de Realtek link hierboven.
De Bluetooth driver kan je vooralsnog ongemoeid laten, installeer eerst alleen de driver van de PCI Express driver.

Als de versienummers overeenkomen dan hoeft bovenstaande natuurlijk niet en kan je (wat mij betreft) alleen nog wachten op een gunstige uitslag van Telfort over een nieuwe modem.

En nu ga ik slapen... 😉
De datum en het versienummer verschillen van de PCI Express driver die er nu geïnstalleerd is. Ik heb de oudere versie gedownload, maar wanneer de laptop opnieuw opstart dan worden er automatisch updates uitgevoerd, waardoor de nieuwste versie weer gebruikt wordt. Ik zal op een later moment (wanneer ik wat meer tijd heb en minder gefrustreerd ben 😂) even moeten kijken hoe ik dit uit kan zetten.
Reputatie 8
Badge +17
Ik zou die nieuwe versie houden.

En ik vermoed dat een nieuwe modem verbetering geeft.
Reputatie 8
Badge +19
De meest elegante oplossing (hopelijk) is natuurlijk een nieuwe modem van Telfort.
Het advies om een andere driver te proberen is uit nood geboren, maar is in het verleden vaker succesvol gebleken...

NB. er is op internet genoeg informatie te vinden over het uitschakelen van het updaten van een specifieke driver in Windows 10.
Reputatie 7
Badge +9
Hallo @Maaike1997. Ik kan me wel een beetje voorstellen dat je liever niet wilt gaan "knoeien" met drivers. Ik zie dat een collega van de Technische Dienst een nieuw modem voor je heeft aangevraagd. Dit heb je binnen 3 werkdagen in huis. Ik verwacht dat het daarmee is opgelost, maar laat je nog wel even weten of het na installatie van het nieuwe modem werkt? ☺
Met het nieuwe modem werkt alles uitstekend. Bedankt!
Reputatie 8
Badge +19
Prima toch..!
Welke modem heb je nu gekregen, de V10 of de V10a..?
Reputatie 7
Badge +9
Kijk, dat is goed om te weten. Bedankt voor je terugkoppeling, @Maaike1997. Laat het gerust weten als er nog iets is dat ik voor je kan doen.

Reageer