beantwoord

Experia WiFi zet gastnetwerk Experia Box uit

• 27 november 2019
  • 38 reacties
  • 728 keer bekeken

Toon het eerste bericht

38 reacties

Reputatie 1

Hallo Natasja,

Ik heb nog even overwogen om over te stappen naar een andere provider. XS4ALL leek mij wel een goeie en heb hun service ook bekeken. Maar met de laatste gerechtelijke uitspraak ziet het er naar uit dat XS4ALL (net als Telfort) geheel door KPN opgeslokt gaat worden. Daarnaast zijn de abonnementen bij XS4ALL wat duurder.

Aangezien ik behalve de Experia verder tevreden ben over mijn abonnement bij Telfort (i.c. KPN) heb ik maar besloten bij Telfort te blijven en aanvullend op de Experia een eigen router aan te schaffen, zodat ik het WiFi netwerk verder in ‘eigen’ hand heb. De keuze is gevallen op de Netgear Orbi RBK23. Die heb ik net gisteren besteld en verwacht ik een dezer dagen bij mij thuis. Dan kan ik pas echt beginnen met het installeren en de adviezen van o.a. @Babylonia daarbij inzetten. Kom er dus binnenkort op terug.

Prettige dagen.

Reputatie 1

Awel, @Babylonia, de spullen zijn binnen. Als ik een ethernet poort op de Experia verbindt met de Internet poort van de Orbi, zie ik wel het IP-adres van de Orbi, maar het openen van de Orbi-webpagina op dat IP-adres lukt echter niet. Als ik een ethernet poort op de Experia verbindt met de ethernet poort op de Orbi, verschijnt er geen IP-adres van de Orbi.

Waar moet ik beginnen om een “NAT achter een NAT” configuratie te bewerkstelligen?

Reputatie 1

Wel, ik heb de instructies voor optie 1 op deze website opgevolgd. De WiFi van de Orbi werkt, dat wel (ik heb verder nog geen andere apparaten op de Orbi aangesloten, die zitten allemaal nog op de Experia). De Experia zit in de range 192.168.2.xxx en de Orbi in de range 192.168.1.xxx, waarbij de Orbi in de laatst genoemde range het IP-adres 192.168.1.1 heeft. Het gekke is dat ik dit IP-adres niet in mijn netwerk tegenkomt wanneer de Orbi op de Experia is aangesloten (Experiazijde Ethernet, Orbizijde Internet). De Orbi heeft wel een IP-adres op de Experia (192.168.2.36). Maar het lukt me niet om de webpagina van de Orbi op dit adres te openen. Zodoende kan ik in deze opstelling dus niet bij de configuratie van de Orbi komen.

Wat zit er nog niet goed?

Reputatie 1

De hele range 192.168.1.xxx is niet zichtbaar in het netwerk, terwijl toch alle via WiFi aangesloten apparaten een IP-adres in deze range moeten hebben. Ik kan momenteel dus niet de IP-adressen van de via WiFi aangesloten apparaten achterhalen. Dat is lastig, omdat ik van sommige apparaten het IP-adres nodig heb om het te kunnen benaderen.

Reputatie 8

Vanuit het netwerk van de Experia Box kun je “standaard” niet op de “WAN-zijde” in de Orbi komen. Dat is normaal bij routers, anders zou je elke router op internet aangesloten (bijv. V10) vanaf internet kunnen benaderen. Wil je de Orbi bereiken, kan dat alleen vanuit de LAN-zijde van de Orbi.

Het principe van twee routers achter elkaar, is dezelfde benadering hoe je zaken instelt.
-- Experia Box, benader je vanuit de LAN-zijde om in te loggen, niet vanuit het WAN-poortje.
-- Elke andere router benader je ook vanuit de LAN-zijde, niet vanuit het WAN-poortje.

Het makkelijkste met een bekabelde verbinding vanuit een LAN-poortje van de Orbi met een PC.

Dan vul je in een webbrowser het IP-adres in van de Orbi: 192.168.1.1

En vul je bij het opkomende inlogscherm het standaard wachtwoord in wat bij de Orbi hoort.
Wellicht zul je erna het wachtwoord van de Orbi moeten aanpassen.

Reputatie 1

OK, maar dat lost het probleem dat ik de IP-adressen van de via WiFi aangesloten apparaten niet kan zien, niet op.

Reputatie 1

Mmm, mijn laptop is standaard bekabeld met de Experia verbonden. Als ik nu de laptop ook via WiFi (op de Orbi) verbind met het netwerk, dan zie ik zowel de IP-range van de Experia als die van de Orbi en lukt het ook de webpagina van de Orbi te openen via het IP-adres 192.168.1.1.

Maar raar eigenlijk, een laptop dat via twee kanalen verbonden is met het netwerk. Je zou zeggen, dat moet spaak lopen, maar zoals het er nu naar uitziet, gebeurt dat niet.

Reputatie 8

Je moet ook niet inloggen op het WiFi netwerk van de Experia Box, maar op die van de Orbi.
Waarbij je eerst via een bekabelde connectie inlogt op de Orbi, en daarvan het WiFi netwerk aanpast met gewenste SSID en wachtwoord wat je wilt gebruiken op de Orbi.

Precies vergelijkbaar wat je normaal ook doet met een “provider” router.
Daar log je ook eerst in vanaf de LAN-zijde, en past de gegevens verder aan.
Van daaruit ga je pas apparaten met de nieuwe WiFi gegevens daarmee contact laten leggen.

Verbinden met twee verschillende netwerken gaat uiteindelijk echt niet goed samenwerken.
Je kunt de WiFi van de Experia Box toch ook laten “vergeten”, of de WiFi uitschakelen?
Blijft er één LAN-verbinding over. De PC bekabeld aan de Orbi, niet aan de Experia Box.

Reputatie 1

OK @Babylonia, een van de volgende dagen verder. Bedankt zover en prettige dagen.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @HoogendoornJH. Bedankt voor je reactie. Ik vind het mooi om te lezen dat je afgezien van de Experia Box wel tevreden bent. :slight_smile:  Ik lees dat je een eigen router hebt aangeschaft en je nog tegen een aantal zaken aan loopt bij het installeren/instellen ervan. @Babylonia helpt je al op weg, zie ik. Laat je het weten als je ermee aan de slag bent geweest?

Reputatie 1

Wel, het lijkt gelukt. Aan de Experia hang nu een Netgear Orbi (NAT achter NAT), aangevuld met twee Netgear switches.

Achteraf gezien eigenlijk redelijk eenvoudig in twee stappen te realiseren:
1) Verbindt de Orbi d.m.v. een netwerkkabel met de Experia (op de Experia in een ethernet poort en op de Orbi in de internet poort);
2) Zorg dat de Experia en de Orbi een verschillende IP-range hebben (Experia heeft bij mij nog zijn oorspronkelijke 192.168.2.xxx, waardoor de Orbi zijn oorspronkelijke 192.168.1.xxx kon behouden).

En ik moet zeggen, de WiFi is nu een stuk beter. Operatie geslaagd.

Een ieder die een bijdrage heeft geleverd, bedankt, @Babylonia in het bijzonder.

Reputatie 8

Achteraf gezien eigenlijk redelijk eenvoudig in twee stappen te realiseren:

Als je de oplossing eenmaal kent, valt het inderdaad allemaal best mee :wink:
Mooi dat het nu allemaal werkt op een wijze, zoals je bij aanvang had gehoopt.

Succes.

Reputatie 8
Badge +9

Hallo @HoogendoornJH. Bedankt voor je terugkoppeling. Goed om te lezen dat het WiFi-signaal in je huis aanzienlijk is verbeterd. En dank voor het delen van de stappen die het probleem uiteindelijk hebben opgelost. Mocht je toch nog ergens vragen over hebben, dan weet je ons te vinden. :slight_smile:

Reageer