beantwoord

Experia WiFi zet gastnetwerk Experia Box uit

• 27 november 2019
  • 38 reacties
  • 663 keer bekeken

Reputatie 1

Ik ben eigenlijk niet tevreden over het functioneren van de Experia Box V10. Ik heb er twee extenders aan zitten, maar die zetten de Guest WiFi uit, alhoewel dat met wat kunst en vliegwerk wel weer in de lucht te krijgen is, zij het met wat gebreken. Maar ook de netwerksterkte is met die extenders nu niet echt best te noemen.

Een collega had goede ervaringen met Netgear Orbi, die hij op de router van zijn provider had gebridged. Kan zoiets ook met de Experia Box V10? Heeft iemand ervaringen/adviezen om de netwerk performance te verbeteren, inclusief Guest WiFi?

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.

icon

Beste antwoord door Babylonia 24 december 2019, 22:51

Vanuit het netwerk van de Experia Box kun je “standaard” niet op de “WAN-zijde” in de Orbi komen. Dat is normaal bij routers, anders zou je elke router op internet aangesloten (bijv. V10) vanaf internet kunnen benaderen. Wil je de Orbi bereiken, kan dat alleen vanuit de LAN-zijde van de Orbi.

Het principe van twee routers achter elkaar, is dezelfde benadering hoe je zaken instelt.
-- Experia Box, benader je vanuit de LAN-zijde om in te loggen, niet vanuit het WAN-poortje.
-- Elke andere router benader je ook vanuit de LAN-zijde, niet vanuit het WAN-poortje.

Het makkelijkste met een bekabelde verbinding vanuit een LAN-poortje van de Orbi met een PC.

Dan vul je in een webbrowser het IP-adres in van de Orbi: 192.168.1.1

En vul je bij het opkomende inlogscherm het standaard wachtwoord in wat bij de Orbi hoort.
Wellicht zul je erna het wachtwoord van de Orbi moeten aanpassen.

Bekijk reactie

38 reacties

Hallo @HoogendoornJH , de zwarte extenders schakelen inderdaad de wifi c.q. gast wifi uit op de V10, een oplossing is om niet-KPN accesspoints aan te sluiten.

KPN is na de laatste firmware update van de extenders ook van plan gast gebruik toe te voegen maar geven nog geen termijn op.

Reputatie 8
Badge +16

Persoonlijk vind ik de Wifi van de V10 helemaal niet zo beroerd… waarom heb je ervoor gekozen extenders (wifi-versterkers?) te gebruiken?

Reputatie 1

Persoonlijk vind ik de Wifi van de V10 helemaal niet zo beroerd… waarom heb je ervoor gekozen extenders (wifi-versterkers?) te gebruiken?

Om de ontvangst in de aanbouw en op het terras te verbeteren.

KPN is na de laatste firmware update van de extenders ook van plan gast gebruik toe te voegen maar geven nog geen termijn op.

Dat zou al een hele verbetering zijn. Maar ja, het termijn . . .

Reputatie 8
Badge +9

Dag @HoogendoornJH. Van harte welkom hier. Ik begrijp dat je niet geheel tevreden bent over de WiFi van de Experia Box V10 en hier momenteel twee Experia WiFi’s op hebt aangesloten om het WiFi-ontvangst in de aanbouw en op het terras te verbeteren. Is de verbinding verder binnenshuis wel goed? En hoe is de verbinding als je de Experia WiFi's niet aangesloten hebt? Het is wel goed om te beseffen dat WiFi sowieso een maximaal bereik heeft en door objecten/materialen die in de weg zitten, kan de WiFi bijvoorbeeld in de tuin of op zolder al drastisch minder worden. 

Over andere routers kan ik je niet goed adviseren. Daarvoor is mijn kennis over apparatuur die wij niet leveren te beperkt. Ik zie dat @JanD en @Franzki al meedenken. @Babylonia, zou jij misschien ook eens mee kunnen denken? :slight_smile:

Reputatie 8

Een collega had goede ervaringen met Netgear Orbi, die hij op de router van zijn provider had gebridged. Kan zoiets ook met de Experia Box V10?

Het is me dan niet duidelijk of de modem/router van de provider is “gebridged” of het basis apparaat van een Netgear Orbi set zelf, met daarachter meerdere Netgear “satellieten” (meerdere extra mesh Netgear Orbi apparaten)?

Een Experia Box V10 kun je niet in bridge zetten. Bovendien verlies je dan functies zoals TV.
De basis router van een Netgear Orbi, kun je op twee manieren als “Access Point” gebruiken, door de DHCP-server uit te schakelen, en IP en gateway in het sub-net van de Experia Box in te stellen:
Blz. 71 van de handleiding (PDF),
of apart als specifieke “Acces Point” mode instelling: Blz. 81 van de handleiding (PDF),

Maar je kunt het basis Netgear apparaat ook als separate “2e router” achter de Experia Box aansluiten (in een “NAT achter NAT” configuratie).

In beide set-up modes kun je ook IPTV achter de Orbi gebruiken.
(De basis Netgear als 2e router, door “IGMP Proxy / IGMP Snooping te activeren).
Of het dan ook nog blijft werken achter een van de “satellieten” is me niet duidelijk.

….inclusief Guest WiFi?

Er zit wel een gast-WiFi netwerk op, met naar ik vermoed een eigen sub-net. Maar in hoeverre dat ook als zodanig actief blijft in “Access Point” mode is me vanuit de handleiding helaas niet duidelijk. Ik vermoed van wel, omdat de basis Netgear een volwaardige router is. Maar zoals gezegd onduidelijk.

Voor meer diepgaande informatie zou je vragen kunnen stellen aan gebruikers van die apparatuur op het forum van Negear: https://community.netgear.com/t5/English/ct-p/English

Reputatie 1

Bedankt voor de reacties. Het vergt nogal wat studiewerk en bovendien is de uitkomst onzeker, maak ik uit de reacties op.

Hoe verzint KPN het eigenlijk om het Guest-account bij gebruik van de extenders weg te laten? Alles draait tegenwoordig om veiligheid. Dat bezoek gebruik maakt van mijn WiFi is OK, maar om dan, bij gebrek aan Guest-account, bezoek via het ‘huis accesspoint’ meteen toegang te geven tot de hele thuis netwerk infrastructuur vind ik een minder goed idee.
(Nu zou je kunnen opmerken: vertrouw je je eigen bezoek dan niet? Jawel, maar niet iedereen die toegang krijgt, betreft familie, vrienden of kennissen).

En waarom wordt het gebruik van een eigen router achter die van de provider niet beter ondersteunt? Dat geeft klanten die andere/aanvullende wensen hebben meer vrijheid.

Ondersteuning van niet provider eigen routers is niet de taak van de provider. 

Eigen routers kunnen prima echter moet die apparatuur met de diverse netwerk instellingen overweg kunnen, kortom die apparatuur moet aan bepaalde specificaties voldoen.

Bedraad zal iptv prima kunnen met een orbi systeem, een bedraad aangesloten tv ontvanger aan een sateliet zal in theorie werken echter geen garantie.

De reden dat naast de gast toegang ook de gewone wifi uitgaat  met de Experia Wifi toegangspunten heeft met de andere werking te maken zoals mesh en band steering die functionaliteit heeft de Expria firmware van Telfort niet. De v10a ondanks de tekortkomingen daarvan heeft wel die functionaliteit.

Hier heeft geen enkel bezoek toegang tot wifi ook geen gast wifi, daar hebben ze wel een data bundel voor is mijn zienswijze. Net zo goed dat ik zelfs nergens een wifi verbinding gebruik, daar heb ik een databundel voor.

Reputatie 8

Hoe verzint KPN het eigenlijk om het Guest-account bij gebruik van de extenders weg te laten?

Tja, zelf zou ik nooit apparatuur van KPN/Telfort aanschaffen. Men kan nooit het niveau van soft-/ firmware ontwikkeling en ondersteuning geven dan zelfstandig opererende merken.

Het is verder inderdaad nogal wat studiewerk wat het ene- of andere merk aan te leveren apparatuur voor opties heeft om in te zetten. Heb je dergelijke apparatuur niet zelf in gebruik, is het voor een buitenstaander niet altijd duidelijk welke opties er overblijven uit de informatie van handleidingen die niet altijd compleet beschreven zijn.

In dat soort gevallen zou je op gebruikersfora van de betreffende merken nog vragen kunnen stellen. Zonder daarvan kennis te hebben genomen, denk ikzelf dat als je een “basis” Netgear Orbi als “router” instelt (met zijn eigen separate sub-net), in een NAT achter NAT set-up (dus achter de V10), je de meeste opties van de Netgear Orbi het beste kunt benutten.

Het voordeel van een NAT achter NAT opstelling is ook dat je gemakkelijk een modem/router van de provider kunt uitwisselen in geval van storingen van de ISP router.
En ook een wisseling naar een andere provider, is makkelijk te doen, omdat je aan je eigen thuis netwerk “achter” de basis Netgear Orbi niets hoeft te veranderen.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @HoogendoornJH. De Experia WiFi’s schakelen de WiFi van de Experia Box V8 en V10 uit, omdat beide modems geen bandsteering en roaming ondersteunen. Je schakelt dan niet automatisch over naar de Experia WiFi's als je verbonden bent met ofwel de V8, ofwel de V10. De Experia Box V10a ondersteunt deze zaken wel, waardoor je automatisch verbinding maakt met het sterkste signaal.

Ik zie dat @Babylonia en @Galdor68 je nog van aanvullende uitleg en adviezen hebben voorzien. Kun je daarmee eerst uit de voeten? Op onze website vind je overigens de netwerkinstellingen voor het gebruik van een eigen router.

Reputatie 1

. . . De Experia Box V10a ondersteunt deze zaken wel, . . .

Is de V10 dan niet om te ruilen voor de V10a?

Reputatie 8

Als je de V10 hebt, zou ik je willen aanraden die te houden!
De V10A is zodanig uitgekleed in firmware en hardware, waardoor beperkt in te stellen. Met bugs en tekortkomingen, dat je die niet zou willen hebben, zelfs als je die cadeau zou krijgen.

Genoeg onderwerpen hier op het forum die grote (WiFi) problemen hebben met de V10A.

Steek beter je geld en energie in fatsoenlijke apparatuur.

Op de betere samenwerking van de v10met de Experiawifi na sluit ik me op basis van de diverse topics zowel van Telfort klanten als het KPN forum bij de reactie van Babylonia aan.

Ik zou zeggen verdiep je iets meer in dat Orbi systeem of een ander merk. Wil je gemak, dan zal je het gemis van het gast netwerk voor lief moeten nemen.

Reputatie 8

Wil je gemak, dan zal je het gemis van het gast netwerk voor lief moeten nemen.

Dat is helemaal nog niet gezegd dat dat het geval zou zijn? Alleen kan ik die informatie niet uit de handleiding zelf halen. Kan er dus geen uitspraken over doen.

Wil je gemak, dan zal je het gemis van het gast netwerk voor lief moeten nemen.

Dat is helemaal nog niet gezegd dat dat het geval zou zijn? Alleen kan ik die informatie niet uit de handleiding zelf halen. Kan er dus geen uitspraken over doen.

Daarmee doel ik op de Experiabox v10 of v10a en de Experia Wifi het gemak van aansluiten en klaar, althans in theorie en de meest ideale situatie.

Reputatie 8

OK,  :wink:
Dacht dat je het over de “Netgear Orbi” set had.

Reputatie 8
Badge +9

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het omruilen van de Experia Box V10 voor de Experia Box V10a ervoor gaat zorgen dat het WiFi-signaal in de aanbouw en op het terras verbetert, @HoogendoornJH. Heb je binnen enkele meters vanaf het modem wel een goed WiFi-signaal als je de Experia WiFi's loskoppelt? 

Reputatie 1

Als ik de extenders loskoppel heb ik binnen enkele meters van het modem inderdaad een goed signaal.

Maar . . . de ontvangst is één ding, het feit dat het guest account het niet meer doet bij gebruik van de extenders is eigenlijk de voornaamste.

Als dat de hoofdzaak is kan een systeem wat wel een gast netwerk heeft de oplossing zijn.

Wat ik uit deze review begrijp is een gast netwerk prima mogelijk.

https://tweakers.net/productreview/150379/netgear-orbi-router-(router-+-satelliet).html

Ik ben wel benieuwd naar wat de signaal sterkte van je experia wifi toestellen is. En wat voor verbinding gaat het om en de verbindings snelheid, wat ook mee kan spelen is de drukte in de omgeving met overige wifi accespunten en clients.

Reputatie 8

Op zichzelf kan er met de Netgear Orbi wel een WiFi gast netwerk ingesteld worden indien de eerste basis Orbi ingesteld is als “router” (in dat geval als een NAT achter NAT instelling).

De vraag is echter of dat WiFi gast netwerk van die Orbi nog steeds actief te gebruiken is, indien de basis Orbi in “Access Point” mode staat ingesteld? Op dat moment wordt het namelijk een verlengstuk van het netwerk van de Experia Box, en opereert het niet meer als zelfstandig netwerk.

Dat kan ik vooralsnog niet uit de handleiding halen.

Reputatie 8
Badge +9

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om een goed werkende Experia Box te vervangen, @HoogendoornJH. Bovendien beschikt de Experia Box V10a niet over een gastnetwerk. Die ondersteunt dat niet. Alleen de Experia Box V10 biedt die optie. Volgens mij geven @Babylonia en @Galdor68 prima adviezen om je hierin verder op weg te helpen.

Een andere optie is om een extra access point in jouw netwerk te plaatsen met een eigen SSID en wachtwoord. Houd er wel rekening mee dat dit geen volwaardig gastnetwerk is, daar de apparaten op jouw LAN nog altijd bereikbaar zijn voor apparaten van jouw gasten.

Reputatie 1

OK Natasja, dan ga ik daar maar mee aan de slag.

Reputatie 8
Badge +9

Prima, @HoogendoornJH. :slight_smile:  Mocht je nog wel ergens vragen over hebben, dan weet je mij te vinden.

Reputatie 1

Ik heb toch even een vraag. Is er ergens iets te vinden over een “NAT achter NAT” configuratie en hoe je dat moet instellen?

Reputatie 8

In feite is het vrij simpel.

Het betekent twee routers, met ieder een eigen sub-net achter elkaar aangesloten.
Vanuit de eerste router (de Experia Box), een kabel aan een geel LAN-poortje,
die je bij de 2e router (de “basis”Netgear Orbi), aansluit op de WAN-poort.

Als je maar zorgt dat de standaard netwerk sub-nets verschillend zijn.
Ook het sub-net van een WiFi gastnetwerk op de Netgear apparatuur.

Het standaard IP bereik op een Experia Box V10A ligt in het   192.168.2.xx   bereik.
Heb ook nog even een test gedaan met het WiFi gast netwerk van de V10A
Ligt vreemd genoeg in hetzelfde sub-netwerk.
IP adressen worden dan kennelijk boven de 100 genomen. Mij laptop kreeg → 192.168.2.101

Dat maakt het voor de Netgear alleen maar makkelijker.
Kijk naar de sub-nets, en gebruik in ieder geval géén sub-net in het   192.168.2.xx   bereik.

De rest aan evt. aanvullende instellingen komen we later wel op terug.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @HoogendoornJH. Ik zie dat @Babylonia je al op weg helpt. Kun je hier eerst mee uit de voeten? 

Reageer