Vraag en antwoord

Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar

  • 29 oktober 2018
  • 74 reacties
  • 10390 keer bekeken
Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar
Reputatie 8
Badge +11

Sinds kort hebben we een nieuw apparaat om het WiFi signaal in huis te verbeteren, de Experia WiFi. In dit topic geef ik antwoord op de meest gestelde vragen over dit WiFi-toegangspunt.

1. Hoe ziet de Experia WiFi eruit?

b6b048b7-49d1-475a-a352-ff609c394f82.png


2. Wat zijn de specificaties van de Experia WiFi?

  • Dualband 2,4 GHz & 5 Ghz
  • WiFi 802.11ac
  • 2 ethernetpoorten
  • Bandsteering
  • Alleen bedraad aan te sluiten
  • Automatisch up-to-date
  • 115mm x 122mm x 29mm
  • Neemt volledig automatisch de WiFi gegevens over van Experia Box V8, V10 en V10a
  • Zet volledig automatisch de WiFi van de Experia Box uit (niet bij de V10a)


Waarom wordt de WiFi van de Experia Box uitgezet? De hardware van de V8 en de V10 kan bandsteering (apparaten kunnen soepel switchen tussen de 2.4 Ghz en 5 GHz band) en roaming (apparaten kunnen tussen verschillende verzenders overschakelen zonder dat je het merkt) niet ondersteunen. Door de WiFi op de Experia Box uit te schakelen kan de Experia WiFi het netwerk aanbieden met deze mogelijkheden. De V10a ondersteunt dit wel, daarom blijft de WiFi daarop wel aan. Als je met een mobiele telefoon verbonden bent met de Experia Box en je loopt de rand van het bereik daarvan, waar de Experia WiFi een sterker bereik heeft zal je niet automatisch overschakelen naar het andere netwerk. Om dat soort dingen te voorkomen is ervoor gekozen om de WiFi uit te schakelen in de modem.

3. Wat betekenen de lampjes?

 

8f3dcdea-f7bd-4118-aefc-61ae30167917.png

 


4. Hoe sluit ik de Experia WiFi aan?

 

2e329072-a2db-44ea-9e05-d79d656b6b5e.png

 

  • In het installatiepakket vind je de volgende onderdelen: 1meter cat5e ethernetkabel, een stroomadapter, de Experia WiFi en een snel installeren kaart
  • Pak de meegeleverde kabel met gele stekkers en sluit de kabel aan op een willekeurige gele ethernetpoort van de Experia WiFi
  • Sluit de kabel met gele stekkers aan op een willekeurige gele ethernetpoort  van de Experia Box.
  • Sluit de Experia WiFi aan met de stroomadapter en steek de adapter in het stopcontact
  • Zet de Experia WiFi aan met het knopje aan de achterkant. Op de Experia WiFi gaat het lampje ‘Power’ groen branden. Het lampje ‘Wireless’ gaat eerst groen branden en dan blauw
  • Het lampje ‘Wireless’ op de Experia Box gaat uit. Alle WiFi gegevens zijn nu vanaf de Experia Box (het modem) overgeschreven naar de Experia WiFi. Dit kan 5 tot 10 minuten duren
  • Het lampje ‘Verbinding’ gaat groen branden als jouw apparaten zijn verbonden

Let op: De Experia WiFi is niet draadloos te gebruiken. Sluit je je Experia WiFi bekabeld aan naast je Experia Box V8, dan zet hij de WiFi van de Experia Box uit en heb je een Dualband WiFi-signaal vanuit de Experia WiFi.

Tip: Is de tv-ontvanger in je woonkamer bekabeld aangesloten op je router en is het WiFi-signaal in je woonkamer ondermaats? Sluit je Experia WiFi dan aan tussen je modem en de tv-ontvanger. Ook als je geen ethernetpoort over hebt op je modem, is dit een geschikte oplossing.

5. Installeren met de KPN Thuis app

 

Het installeren van de Experia WiFi kan gemakkelijk met de KPN Thuis app. Met deze app sluit je in een paar stappen de Experia Box (modem) en de WiFi versterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen. Veel van de instellingen die hieronder worden genoemd kan je ook via die weg doen. 

Downloaden:

 

 

 


De app ziet welk model Experia Box je hebt en geeft op basis hiervan een instructie die bij jouw situatie hoort, ook kan je bijvoorbeeld zien welke apparaten er met jouw thuisnetwerk zijn verbonden (screenshots uit de PlayStore).

 

 


In de app wordt het aansluiten stap voor stap uitgelegd, ook als je meerdere Experia WiFi aansluit wordt dat beschreven.

6. Wat is het IP-adres van de Experia WiFi?
Het IP-adres van de eerste Experia WiFi is 192.168.2.150. Als dit IP-adres al in gebruik is door een ander apparaat of een andere Experia WiFi zal er een ander IP-adres worden toegewezen. Om dit adres te achterhalen kun je inloggen op de Experia Box via http://192.168.2.254. Hier vind je een overzicht van alle aangesloten apparaten met het bijbehorende IP-adres.

7. Hoe kan ik inloggen op de Experia WiFi?

9b2f3b2d-46ba-40b3-8eb2-ad83c6bb1836.png

 

  • Ga naar http://192.168.2.150 (Als de Experia WiFi een ander ip adres heeft gekregen kijk dan hierboven bij "wat is het IP-adres van de Experia WiFi")
  • Log in met gebruikersnaam (admin) en het wachtwoord dat op de sticker van het apparaat staat
  • Bij de eerste keer inloggen zal je ook een eigen wachtwoord kunnen instellen. Dit wachtwoord kan je ook gebruiken in de KPN Thuis app.


8. Hoe pas ik de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (WPA) aan van de Experia WiFi?

 

7db2a566-1c42-4747-857b-618ff160f973.png

 

  • Ga naar http://192.168.2.150 Als de Experia WiFi een ander IP-adres heeft gekregen kijk dan hierboven bij "wat is het IP-adres van de Experia WiFi"
  • Log in met gebruikersnaam (admin) en het wachtwoord dat op de sticker van het apparaat staat
  • Klik op instellingen
  • Klik op wifi
  • Hier kan je de SSID en het WPA wachtwoord te wijzigen. Deze naam en wachtwoord zijn van toepassing op zowel de 2.4 GHz als 5 GHz band.

Sinds firmware update update 1.00.26v3 kunnen de netwerknamen van 2.4 GHz en 5 GHz banden niet meer gescheiden worden.


9. Ik heb meerdere Experia WiFi apparaten en wil van allemaal de WPA of SSID aanpassen

 

  • Log in op de webinterface van de Experia Box
  • Verander de instellingen
  • Reset alle Experia WiFi apparaten
  • Sinds firmware update 1.00.26v3 worden de instellingen die je op de eerste Experia WiFi aanpast (zie hierboven bij "Hoe pas ik de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (WPA) aan van de Experia WiFi?”) op alle Experia WiFi toegepast


10. Hoe kan ik de Experia WiFi een fabrieksreset geven?

 

23940ca8-3f9b-49b6-aa2c-fa8a4e5addbd.png


De resetknop achterop de Experia WiFi lang ingedrukt houden, totdat alle LEDjes oplichten (ong. 10sec).

11. Hoe kan ik een Experia WiFi aanschaffen?
In de KPN webshop bestel je een Experia WiFi.

Heb je een andere vraag? Stel 'm vooral in dit topic!

Admin: update 5-12-'18, Telfort Thuis app toegevoegd

Admin: update 28-11-’19, topic bijgewerkt naar aanleiding van firmware update 1.00.26v3 (KPN Thuis app, 2.4 GHz en 5 GHz band die geen gescheiden naam meer kunnen hebben)

 


74 reacties

@Galdor68: ik heb de startpost bijgewerkt :slight_smile:

Ziet er compleet uit 👍🏻

Reputatie 8
Badge +11

@Galdor68: ik heb de startpost bijgewerkt :slight_smile:

Reputatie 8
Badge +11

Hi @Galdor68, ik ben bezig met het bijwerken inderdaad. Door drukte lukt het niet altijd om dat meteen te doen, maar deze week gaat het lukken :ok_hand:

@Jasper - Telfort het start bericht heeft wat aanpassingen nodig.

Het scherm voor de netwerknaam is veranderd, er wordt nog maar 1 naam voor beide banden gebruikt. De Telfort thuis app bestaat niet meer we moeten nu de KPN versie gebruiken hier zijn wat meer features in gekomen.

Na de update komt als je op de beheerspagina inlogt de vraag een nieuwe beheerswachtwoord te maken, deze heb je ook nodig voor de Thuis app. Je logt nog maar op 1 device/IP adres in elke wijziging geld voor alle aanwezige Experia wifi toestellen. Voorheen was het standaard adres 192.168.2.150 dat is nog steeds bruikbaar als dat de primary device is. Bij meerdere Experia wifi wordt er 1 de primary het ip adres van deze daar log je bij in.

 

Voor de Telfort klanten is het wel nuttig de start topic aan te passen. 

Het belangrijkste wat moet worden genoemd in de start topic is dat iedereen die gescheiden namen had voor de twee banden, diverse apparaten opnieuw zal moeten verbinden.

Ik heb verder weinig problemen ondervonden na de update. Wel een aantal minpunten zowel van de vernieuwde thuis app als deze firmware. Die heb ik op het KPN forum gedeeld 

Reputatie 8
Badge +7

De KPN-Thuis app werkt zowaar inzake de Experia WiFi.

Op dit moment deed de knop update ophalen het zowaar.

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @JanD en @Galdor68. Het lijkt er inderdaad op dat er een batch klanten is omgezet naar de nieuwe Experia WiFi firmware. Veel meer informatie heb ik hier nog niet over, maar ik ga navraag voor jullie doen en deel het hier als ik meer weet. 

Dat is het gekke ik heb op zoeken naar update geklikt en niks gevonden. Blijkbaar gaat het in batches. De bandsteering functionaliteit zal achter het niet kunnen scheiden van de 2 banden liggen. Wat ik begrijp kan dit in de nieuwe firmware van de Experiabox v10 zoals uitgerold naar de KPN klanten ook niet meer.

Reputatie 8
Badge +7

Huh wat ? Wanneer? Ik zal eens inloggen.

Bij mij nog 19v2 op basis van reacties op het KPN forum gelukkig maar.

Hallo @Galdor68 , toen ik de Experia weer van stal haalde en aansloot heb ik wel even een fabrieksreset gedaan en toen kwam hoogstwaarschijnlijk de update binnen, ik zag dat toen ik inloggen.

 

Huh wat ? Wanneer? Ik zal eens inloggen.

Bij mij nog 19v2 op basis van reacties op het KPN forum gelukkig maar.

Reputatie 8
Badge +7

Beste Telfort-moderatoren,

de zwarte Experia WiFi heeft een firmwareupdate gekregen naar versie 1.00.26v3.

Graag een duidelijke uitleg en/of downloadbare handleiding in PDF van de nieuwe mogelijkheden van de software.

Jammer dat er geen gescheiden banden (meer) mogelijk zijn (2.4 en5.0 aparte SSID), maar daar zal Telfort/KPN vast een goede verklaring voor hebben.

 

 

 

Reputatie 8
Badge +11
Hoi Ozzy, wat irritant dat de WiFi niet meer werkte. Je hebt hier al veel contact over gehad. Een nieuw modem is onderweg. Hopelijk werkt de WiFi op deze wel weer. Wij horen dat graag.

Het clubje KPN / Telfort is wel bezig zeg met hun modem/routers.
Nog even, en ze hebben helemaal niks meer wat ook maar enigszins fatsoenlijk werkt.
Zie een onderwerp met de Experia Box V10A 😱


Dan ben ik benieuwd welke versie ik nu krijg 🤔 en anders stappen we "gewoon" over naar een andere modem.
Reputatie 8
Ik had de Experia Wifi al afgekoppeld en de modem gereset (fabrieksinstellingen), maar dat mocht niet baten. Heel kort ná de reset kwam ik er in met de standaard inlog, maar vlak daarna wederom hetzelfde. Ik kwam er niet meer in en de wireless blijft hardnekkig uit.
Het clubje KPN / Telfort is wel bezig zeg met hun modem/routers.
Nog even, en ze hebben helemaal niks meer wat ook maar enigszins fatsoenlijk werkt.
Zie een onderwerp met de Experia Box V10A 😱
@ JanD
Klopt, echter ik heb niet de mogelijkheden om een wifi hotspot te creëren. Bekabeld internet doet het wel gewoon.

@ Babylonia/Galdor68

Ik had de Experia Wifi al afgekoppeld en de modem gereset (fabrieksinstellingen), maar dat mocht niet baten. Heel kort ná de reset kwam ik er in met de standaard inlog, maar vlak daarna wederom hetzelfde. Ik kwam er niet meer in en de wireless blijft hardnekkig uit.

Voorheen viel mijn wifi (van de modem) nooit uit, hoewel de kwaliteit van de verbinding nooit top geweest is. Met de Experia Wifi had ik een wat zwakker signaal (ik geloof rond de -67 dBm, maar hou me ten goede) en de kwaliteit van de verbinding was 30% (erg laag), maar iedere 1 à 2 minuten viel het wifisignaal compleet weg.

De modem staat op mijn kantoorkamer die boven de woonkamer is gesitueerd. Ik zit er hemelsbreed nog geen 4 meter vandaan. Maar goed, ik krijg nu een nieuwe modem opgestuurd en de Experia Wifi kastjes gaan linea recta retour.
Klopt theorie en praktijk is niet altijd hetzelfde, net als dat in theorie de wifi van de v10 weer aan te zetten is na aansluiten. Helaas ook bij mij klopt die theorie niet zonder een fabrieks reset.
Reputatie 8
Tenzij het veranderd is moet de wifi van een v8 ongemoeid blijven alleen van de v10 zou het worden uitgeschakeld.
Een van de eerste gebruikers van een "ExperiaWiFi" gebruikte die in samenwerking met een V8. Die meldde juist dat (ook) de de WiFi van die V8 daarmee wordt uitgeschakeld.
Andere gebruiker met een V10.
Als je niet in het menu van je v8 kan komen zal er een fabrieks reset nodig zijn als je na zo'n reset er niet inkomt is er toch meer aan de hand. Ook het wegvallen van het signaal van de ExperiaWifi duid voor mij op een breder probleem.
Ik ben zeer benieuwd wat we onder 'ondermaats' moeten verstaan. Hoeveel dBm geeft een wifi analyzer aan?

Tenzij het veranderd is moet de wifi van een v8 ongemoeid blijven alleen van de v10 zou het worden uitgeschakeld.
Verder inderdaad zoals Babylonia schrijft de EW afkoppelen de v8 een fabrieks reset geven als deze technisch nog in orde is moet de wifi het weer doen.

@JanD goed idee maar dan moet die pc wel wifi aan boord hebben, mijn desktop pc heeft dit niet. Met een laptop zou dat wel moeten kunnen.
Reputatie 8
De uitschakeling van de wifi blijft hardnekkig en de modem blijft onbereikbaar.
Zolang je de "ExperiaWiFi" aangesloten houdt, denk ik ook niet dat er verandering in komt.
Ook niet met een andere modem/router.
Kun je die "ExperiaWiFi" niet gewoon afkoppelen en weer terugsturen?
Lijkt me dat als die niet is aangesloten, en je doet een fabrieksreset van de hoofd modem/router, die weer functioneert als voorheen. (Dus met WiFi).
Reputatie 8
Badge +7

"Fijn" zo'n apparaat. Ik had deze geïnstalleerd en getest, maar totaal niet tevreden. Signaalkwaliteit zeer ondermaats en om de 1/2 minuten valt het wifi signaal helemaal weg. Maar hoe krijg ik de wifi van mijn router (v8) weer werkend? Niets helpt, ook resetten niet plus de toegang tot mijn modem is "geblokkeerd", omdat mijn wachtwoord niet meer werkt. Heel even na het resetten kwam ik erin, maar daarna was de modem weer onbereikbaar. Totaal onacceptabel!

Klantenservice gebeld. Komen met onbruikbare tips (had ik al gedaan) en vervolgens nog eens bellen, wordt je doorverbonden met het bericht dat "dit telefoonnummer niet in gebruik is"....huh?

En nu? Hoe wordt dit opgelost? Ik heb nu geen wifi meer!
Ik heb contact gehad met Telfort (chat). Zij hebben ook geen oplossing. De uitschakeling van de wifi blijft hardnekkig en de modem blijft onbereikbaar. Ik krijg nu een nieuwe modem opgestuurd en tot die tijd geen wifi.

Hallo @Ozzy ,
Als je een PC met Windows bekabeld aangesloten hebt op je modem kun je deze als wifi hotspot inrichten.
Dat kan ook bij bepaalde smart tv's, door die bekabeld aan te sluiten op je modem, kun je die ook als wifispot inrichten, o.a. Samsung kan dat.
"Fijn" zo'n apparaat. Ik had deze geïnstalleerd en getest, maar totaal niet tevreden. Signaalkwaliteit zeer ondermaats en om de 1/2 minuten valt het wifi signaal helemaal weg. Maar hoe krijg ik de wifi van mijn router (v8) weer werkend? Niets helpt, ook resetten niet plus de toegang tot mijn modem is "geblokkeerd", omdat mijn wachtwoord niet meer werkt. Heel even na het resetten kwam ik erin, maar daarna was de modem weer onbereikbaar. Totaal onacceptabel!

Klantenservice gebeld. Komen met onbruikbare tips (had ik al gedaan) en vervolgens nog eens bellen, wordt je doorverbonden met het bericht dat "dit telefoonnummer niet in gebruik is"....huh?

En nu? Hoe wordt dit opgelost? Ik heb nu geen wifi meer!


Ik heb contact gehad met Telfort (chat). Zij hebben ook geen oplossing. De uitschakeling van de wifi blijft hardnekkig en de modem blijft onbereikbaar. Ik krijg nu een nieuwe modem opgestuurd en tot die tijd geen wifi.
"Fijn" zo'n apparaat. Ik had deze geïnstalleerd en getest, maar totaal niet tevreden. Signaalkwaliteit zeer ondermaats en om de 1/2 minuten valt het wifi signaal helemaal weg. Maar hoe krijg ik de wifi van mijn router (v8) weer werkend? Niets helpt, ook resetten niet plus de toegang tot mijn modem is "geblokkeerd", omdat mijn wachtwoord niet meer werkt. Heel even na het resetten kwam ik erin, maar daarna was de modem weer onbereikbaar. Totaal onacceptabel!

Klantenservice gebeld. Komen met onbruikbare tips (had ik al gedaan) en vervolgens nog eens bellen, wordt je doorverbonden met het bericht dat "dit telefoonnummer niet in gebruik is"....huh?

En nu? Hoe wordt dit opgelost? Ik heb nu geen wifi meer!
Reputatie 8
Badge +11
Inmiddels is de Telfort Thuis app beschikbaar geworden, hiermee word je geholpen met het installeren van de apparaten. In de startpost heb ik de informatie hierover toegevoegd, bij punt 5.

De beperkingen zitten in de firmware en dat komt van de opdrachtgever/isp in dit geval KPN/Telfort.Juist omdat de opdrachtgever daar beperkingen / bemoeienis in legt, de apparatuur verder niet op andere wijze in Nederland te koop wordt aangeboden met neutrale "fabieks firmware" zoals het door de fabriek "eigenlijk" is bedoeld, kan ik er helemaal in meegaan om dit soort apparatuur absoluut helemaal te vermijden.

Dat snap ik maar je hoort ook niet bij de gemiddelde consument. Hoewel de gemiddelde consument ook steeds meer wil. De alles in 1 klant die wil dat alles uit de doos werkt en niks hoeft in te stellen interreseert dit niet. Alles aansluiten stekker in het stopcontact en klaar maar dit hoort verder in het eindapparaten topic thuis.

Reageer