Vraag en antwoord

Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar

  • 29 oktober 2018
  • 103 reacties
  • 15088 keer bekeken
Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar

Toon het eerste bericht

103 reacties

Reputatie 8
Badge +8

"Fijn" zo'n apparaat. Ik had deze geïnstalleerd en getest, maar totaal niet tevreden. Signaalkwaliteit zeer ondermaats en om de 1/2 minuten valt het wifi signaal helemaal weg. Maar hoe krijg ik de wifi van mijn router (v8) weer werkend? Niets helpt, ook resetten niet plus de toegang tot mijn modem is "geblokkeerd", omdat mijn wachtwoord niet meer werkt. Heel even na het resetten kwam ik erin, maar daarna was de modem weer onbereikbaar. Totaal onacceptabel!

Klantenservice gebeld. Komen met onbruikbare tips (had ik al gedaan) en vervolgens nog eens bellen, wordt je doorverbonden met het bericht dat "dit telefoonnummer niet in gebruik is"....huh?

En nu? Hoe wordt dit opgelost? Ik heb nu geen wifi meer!
Ik heb contact gehad met Telfort (chat). Zij hebben ook geen oplossing. De uitschakeling van de wifi blijft hardnekkig en de modem blijft onbereikbaar. Ik krijg nu een nieuwe modem opgestuurd en tot die tijd geen wifi.

Hallo @Ozzy ,
Als je een PC met Windows bekabeld aangesloten hebt op je modem kun je deze als wifi hotspot inrichten.
Dat kan ook bij bepaalde smart tv's, door die bekabeld aan te sluiten op je modem, kun je die ook als wifispot inrichten, o.a. Samsung kan dat.
Reputatie 8
De uitschakeling van de wifi blijft hardnekkig en de modem blijft onbereikbaar.
Zolang je de "ExperiaWiFi" aangesloten houdt, denk ik ook niet dat er verandering in komt.
Ook niet met een andere modem/router.
Kun je die "ExperiaWiFi" niet gewoon afkoppelen en weer terugsturen?
Lijkt me dat als die niet is aangesloten, en je doet een fabrieksreset van de hoofd modem/router, die weer functioneert als voorheen. (Dus met WiFi).
Als je niet in het menu van je v8 kan komen zal er een fabrieks reset nodig zijn als je na zo'n reset er niet inkomt is er toch meer aan de hand. Ook het wegvallen van het signaal van de ExperiaWifi duid voor mij op een breder probleem.
Ik ben zeer benieuwd wat we onder 'ondermaats' moeten verstaan. Hoeveel dBm geeft een wifi analyzer aan?

Tenzij het veranderd is moet de wifi van een v8 ongemoeid blijven alleen van de v10 zou het worden uitgeschakeld.
Verder inderdaad zoals Babylonia schrijft de EW afkoppelen de v8 een fabrieks reset geven als deze technisch nog in orde is moet de wifi het weer doen.

@JanD goed idee maar dan moet die pc wel wifi aan boord hebben, mijn desktop pc heeft dit niet. Met een laptop zou dat wel moeten kunnen.
Reputatie 8
Tenzij het veranderd is moet de wifi van een v8 ongemoeid blijven alleen van de v10 zou het worden uitgeschakeld.
Een van de eerste gebruikers van een "ExperiaWiFi" gebruikte die in samenwerking met een V8. Die meldde juist dat (ook) de de WiFi van die V8 daarmee wordt uitgeschakeld.
Andere gebruiker met een V10.
Klopt theorie en praktijk is niet altijd hetzelfde, net als dat in theorie de wifi van de v10 weer aan te zetten is na aansluiten. Helaas ook bij mij klopt die theorie niet zonder een fabrieks reset.
@ JanD
Klopt, echter ik heb niet de mogelijkheden om een wifi hotspot te creëren. Bekabeld internet doet het wel gewoon.

@ Babylonia/Galdor68

Ik had de Experia Wifi al afgekoppeld en de modem gereset (fabrieksinstellingen), maar dat mocht niet baten. Heel kort ná de reset kwam ik er in met de standaard inlog, maar vlak daarna wederom hetzelfde. Ik kwam er niet meer in en de wireless blijft hardnekkig uit.

Voorheen viel mijn wifi (van de modem) nooit uit, hoewel de kwaliteit van de verbinding nooit top geweest is. Met de Experia Wifi had ik een wat zwakker signaal (ik geloof rond de -67 dBm, maar hou me ten goede) en de kwaliteit van de verbinding was 30% (erg laag), maar iedere 1 à 2 minuten viel het wifisignaal compleet weg.

De modem staat op mijn kantoorkamer die boven de woonkamer is gesitueerd. Ik zit er hemelsbreed nog geen 4 meter vandaan. Maar goed, ik krijg nu een nieuwe modem opgestuurd en de Experia Wifi kastjes gaan linea recta retour.
Reputatie 8
Ik had de Experia Wifi al afgekoppeld en de modem gereset (fabrieksinstellingen), maar dat mocht niet baten. Heel kort ná de reset kwam ik er in met de standaard inlog, maar vlak daarna wederom hetzelfde. Ik kwam er niet meer in en de wireless blijft hardnekkig uit.
Het clubje KPN / Telfort is wel bezig zeg met hun modem/routers.
Nog even, en ze hebben helemaal niks meer wat ook maar enigszins fatsoenlijk werkt.
Zie een onderwerp met de Experia Box V10A 😱

Het clubje KPN / Telfort is wel bezig zeg met hun modem/routers.
Nog even, en ze hebben helemaal niks meer wat ook maar enigszins fatsoenlijk werkt.
Zie een onderwerp met de Experia Box V10A 😱


Dan ben ik benieuwd welke versie ik nu krijg 🤔 en anders stappen we "gewoon" over naar een andere modem.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi Ozzy, wat irritant dat de WiFi niet meer werkte. Je hebt hier al veel contact over gehad. Een nieuw modem is onderweg. Hopelijk werkt de WiFi op deze wel weer. Wij horen dat graag.
Reputatie 8
Badge +8

Beste Telfort-moderatoren,

de zwarte Experia WiFi heeft een firmwareupdate gekregen naar versie 1.00.26v3.

Graag een duidelijke uitleg en/of downloadbare handleiding in PDF van de nieuwe mogelijkheden van de software.

Jammer dat er geen gescheiden banden (meer) mogelijk zijn (2.4 en5.0 aparte SSID), maar daar zal Telfort/KPN vast een goede verklaring voor hebben.

 

 

 

Huh wat ? Wanneer? Ik zal eens inloggen.

Bij mij nog 19v2 op basis van reacties op het KPN forum gelukkig maar.

Reputatie 8
Badge +8

Huh wat ? Wanneer? Ik zal eens inloggen.

Bij mij nog 19v2 op basis van reacties op het KPN forum gelukkig maar.

Hallo @Galdor68 , toen ik de Experia weer van stal haalde en aansloot heb ik wel even een fabrieksreset gedaan en toen kwam hoogstwaarschijnlijk de update binnen, ik zag dat toen ik inloggen.

 

Dat is het gekke ik heb op zoeken naar update geklikt en niks gevonden. Blijkbaar gaat het in batches. De bandsteering functionaliteit zal achter het niet kunnen scheiden van de 2 banden liggen. Wat ik begrijp kan dit in de nieuwe firmware van de Experiabox v10 zoals uitgerold naar de KPN klanten ook niet meer.

Reputatie 8
Badge +8

De KPN-Thuis app werkt zowaar inzake de Experia WiFi.

Ik heb verder weinig problemen ondervonden na de update. Wel een aantal minpunten zowel van de vernieuwde thuis app als deze firmware. Die heb ik op het KPN forum gedeeld 

Reputatie 8
Badge +11

@Galdor68: ik heb de startpost bijgewerkt :slight_smile:

Reputatie 1

Ik heb met de experia v8 een slechte wifi ontvangst in mijn slaapkamer (van de 50 Mbps bekabeld houd ik er nog 7 over).

Omdat ik daar nog wel een leiding heb met de oude niet meer gebruikte telefoonkabel overwoog ik om daar een utp-kabel doorheen te trekken en daar een experia wifi op aan te sluiten. 
ik lees hier echter dat door een experia wifi aan te sluiten het wifi signaal van de v8 wordt gestopt. Dat zou betekenen dat ik op de begane grond geen signaal meer heb. Een 2e experia wifi zou dan nodig zijn. 
op de experia wifi zitten 2 ethernet aansluitingen. Kan ik de kabel vanaf het modem aansluiten op de ene poort en dan doorlussen vanaf de 2e poort naar de 2e experia wifi of is aansluiten op een aparte switch noodzakelijk?

Reputatie 1

Hallo allen,

 

Wat zijn de ervaringen van deze wifi versterker? En hoeveel extra ‘meters’aan wifi verbinding komt erbij met dit systeem? Ik ben op zoek naar een systeem waarbij ik op de 3e verdieping van ons huis en de tuin ook een goed signaal heb.Of kan ik dan beter een systeem van KPN kopen, de super wifi punten. Dit systeem geeft nl aan geen bandbreedte verlies te hebben. Dit zie ik niet terug bij het hier genoemde systeem.

Mvg

Rienold

 

Reputatie 8

Of kan ik dan beter een systeem van KPN kopen, de super wifi punten.
Dit systeem geeft nl aan geen bandbreedte verlies te hebben.

Zijn alleen maar marketingkreten.

Alle connecties via draadloze apparatuur kan verstoord worden.
Is de afstand voor overbrugging kort, zul je er weinig van merken.
Wordt de afstand groter en zitten er allerlei obstakels tussen wordt het signaal steeds slechter.

Het verlies kun je opvangen door meer WiFi-punten aan te brengen.

Hoe vol wil je het hebben?   En welk budget wil je er aan uitgeven?

Wil je een volwaardig goed WiFi mesh systeem, investeer dan beter meteen in een goed kwaliteitsmerk, en niet de spullen van KPN. Waarbij je altijd maar moet afwachten hoe de support is, en fatsoenlijke ontwikkeling van firmware updates. Vanuit de ervaring m.b.t. bijv. de firmware van hun eigen modem/routers, en de tijd die verstrijkt voordat bugs zijn opgelost, zou het nooit mijn keus zijn.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Rienold Hofstede, welkom bij ons op het forum. De Experia WiFi is net als de SuperWifi ook een systeem van KPN, ze staan beide in de shop van KPN. Beide ondersteunen ze dezelfde WiFi technieken, zoals mesh, roaming en bandsteering. WiFi is een internationale standaard die overal ter wereld wordt gebruikt.
Het bereik is niet in meters uit te drukken, het WiFi signaal gaat door de lucht waardoor het gevoelig is voor omgevingsfactoren. Die kunnen het signaal beïnvloeden, welk systeem je ook hebt.

Het verschil zit 'm vooral in de manier van het aansluiten. Elke Experia WiFi moet een bekabelde verbinding hebben met de Experia Box, elke aangesloten Experia WiFi stuurt daardoor een sterk signaal uit.
Bij de SuperWifi moet alleen de eerste met een kabel aangesloten worden, als er meer SuperWifi's zijn kunnen die draadloos verbonden worden met de eerste. 

Reputatie 1

Of kan ik dan beter een systeem van KPN kopen, de super wifi punten.
Dit systeem geeft nl aan geen bandbreedte verlies te hebben.

Zijn alleen maar marketingkreten.

Alle connecties via draadloze apparatuur kan verstoord worden.
Is de afstand voor overbrugging kort, zul je er weinig van merken.
Wordt de afstand groter en zitten er allerlei obstakels tussen wordt het signaal steeds slechter.

Het verlies kun je opvangen door meer WiFi-punten aan te brengen.

Hoe vol wil je het hebben?   En welk budget wil je er aan uitgeven?

Wil je een volwaardig goed WiFi mesh systeem, investeer dan beter meteen in een goed kwaliteitsmerk,
en niet de spullen van KPN. Waarbij je altijd maar moet afwachten hoe de support is, en fatsoenlijke ontwikkeling van firmware updates. Vanuit de ervaring m.b.t. bijv. de firmware van hun eigen modem/routers, en de tijd die verstrijkt voordat bugs zijn opgelost, zou het nooit mijn keus zijn.

Hallo Babylonia,

Dit is precies de vraag die ik heb. Wat voor product heb ik dan nodig? Ik moet naar de derde verdieping en een meter of 30 vanaf de router richting de tuin.

Reputatie 8
Badge +11

De Experia Box hangt tegenwoordig vaak in de meterkast, het WiFi signaal komt daar moeizaam uit. Je kunt een Experia WiFi aan een langere kabel aansluiten, zodat het netwerk ook op een ander punt wordt uitgezonden. Als je een tv hebt in de woonkamer bijvoorbeeld, kan je de Experia WiFi ook daar aansluiten voor onze tv-ontvanger. Die geeft het tv signaal dan gewoon door en zendt vanaf daar het WiFi netwerk uit. Als er boven ook een tv staat kan je dat daar ook doen, zodat het netwerk daar ook sterk is. Hoeveel apparaten je dan precies nodig hebt is afhankelijk van de indeling van het huis, op afstand is dat lastig te voorspellen.

Bij de Experia Box V8 en V10 zal de WiFi ook automatisch worden uitgezet, zowel de Experia WiFi als de SuperWifi neemt dat volledig over van de Experia Box. Bij de V10a blijft WiFi wel aanstaan, de hardware daarvan kan met WiFi beter samenwerken met de extra apparaten. 

Reputatie 1

De Experia Box hangt tegenwoordig vaak in de meterkast, het WiFi signaal komt daar moeizaam uit. Je kunt een Experia WiFi aan een langere kabel aansluiten, zodat het netwerk ook op een ander punt wordt uitgezonden. Als je een tv hebt in de woonkamer bijvoorbeeld, kan je de Experia WiFi ook daar aansluiten voor onze tv-ontvanger. Die geeft het tv signaal dan gewoon door en zendt vanaf daar het WiFi netwerk uit. Als er boven ook een tv staat kan je dat daar ook doen, zodat het netwerk daar ook sterk is. Hoeveel apparaten je dan precies nodig hebt is afhankelijk van de indeling van het huis, op afstand is dat lastig te voorspellen.

Bij de Experia Box V8 en V10 zal de WiFi ook automatisch worden uitgezet, zowel de Experia WiFi als de SuperWifi neemt dat volledig over van de Experia Box. Bij de V10a blijft WiFi wel aanstaan, de hardware daarvan kan met WiFi beter samenwerken met de extra apparaten. 

Oke dus als ik het goed begrijp verplaats ik met de Experia WiFi het startpunt van het WiFi signaal omdat mijn V10 uitgeschakeld wordt. Boven heb ik geen tv en in de tuin ook niet. De WiFi Experia kan wel beneden bij de tv aangesloten worden maar dit lost het probleem voor boven en de tuin niet op. Dit omdat de V10 1 muur verwijderd is van de tv en redelijk vrij in een studeerkamer staat. Dus zou ik verschillende kabels moet gaan leggen, hmmm dat was niet echt een oplossing die ik voor ogen had.

 

Reputatie 8
Badge +12

ja dat begrijp je helemaal goed. Kun je er nu verder mee in je zoektocht?

 

Reputatie 1

@Galdor68 en @Doornekamp33 dank voor jullie comment. Ik ben al wat aan het zoeken geweest en ik denk dat ik ga voor de TP-Link Deco M4 of M5. Deze M5 zit nu op 179. En wat ik begrepen heb is dat dit systeem voor de onderlinge coms een apparte frequentie heeft.

Rest mij nog een vraag. Jullie hebben het over dat de snelheid weg zakt als er teveel bandbreedte wordt verbruikt. Waar moet ik dan aan denken? Ik heb Netflix voor twee apparaten en zouden die tegelijk een film kunnen kijken of is dat al teveel?

Reageer