Vraag en antwoord

Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar

• 29 oktober 2018
  • 103 reacties
  • 16129 keer bekeken
Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar

Toon het eerste bericht

103 reacties

Wat je kan doen is de KPN Thuis app installeren als je dit al hebt gedaan eens zien of deze het nieuwe ww wel accepteerd. In die app is het ingestelde wachtwoord zichtbaar via meer instellingen dan beheerders wachtwoord.

Heb je ingelogd via 192.168.2.150? En heb je 1 of 2 toestellen?

Reputatie 1

Ik heb een experia v10 glasvezelmodem, een oudere witte kpn wifi versterker en een nieuwe zwarte kpn wifi versterker (experia wifi)

Ik heb de app nog niet gebruikt en log altijd in met de webbrowser en het ip-adres dat ik zelf heb ingesteld. Dat ip-adres is nog steeds van kracht, want ik krijg de inlogpagina van het apparaat in beeld.

Zometeen die app (alweer een app!) uitproberen. 

De app is niet echt noodzakelijk. Je oorspronkelijke idee alles resetten dan wel naar de fabrieksinstellingen en opnieuw aansluiten een goed plan.

Reputatie 1

App gedownload en geïnstalleerd, maar al snel blijkt dat de samenstelling en instelling van ons thuisnetwerk meer omvat dan de app aan standaard KPN-apparaten ondersteunt.

De app was wel behulpzaam bij het resetten van de Experia WiFi: De Reset-knop laaaaang ingedrukt houden totdat alle lampjes beginnen te knipperen.

De app was ook behulpzaam bij het opnieuw instellen van het admin-wachtwoord. Lengte moet/mag tussen 8 en 12 karakters. De generator van mijn wachtwoordmanager staat op 20, dus dat heeft tot spraakverwarring geleid.

Alles is weer naar wens ingesteld, inclusief het weer inschakelen van de wifi op de Experia box v10

De app kan weer van mijn telefoon af.

Mooi dat het gelukt is en alles weer naar wens functioneerd.

Reputatie 8
Badge +12

Ah top. het wachtwoord was dus te lang. Fijn dat nu alles weer werkt. :)

Reputatie 1

Ik heb met de experia v8 een slechte wifi ontvangst in mijn slaapkamer (van de 50 Mbps bekabeld houd ik er nog 7 over).

Omdat ik daar nog wel een leiding heb met de oude niet meer gebruikte telefoonkabel overwoog ik om daar een utp-kabel doorheen te trekken en daar een experia wifi op aan te sluiten. 
ik lees hier echter dat door een experia wifi aan te sluiten het wifi signaal van de v8 wordt gestopt. Dat zou betekenen dat ik op de begane grond geen signaal meer heb. Een 2e experia wifi zou dan nodig zijn. 
op de experia wifi zitten 2 ethernet aansluitingen. Kan ik de kabel vanaf het modem aansluiten op de ene poort en dan doorlussen vanaf de 2e poort naar de 2e experia wifi of is aansluiten op een aparte switch noodzakelijk?

Kan ik de kabel vanaf het modem aansluiten op de ene poort en dan doorlussen vanaf de 2e poort naar de 2e experia wifi of is aansluiten op een aparte switch noodzakelijk?

Ja dat kan.

Een andere optie is een wifi toegangspunt van een andere leverancier die dit ongemak niet heeft.

Reputatie 8

Omdat ik daar nog wel een leiding heb met de oude niet meer gebruikte telefoonkabel overwoog ik om daar een utp-kabel doorheen te trekken en daar een experia wifi op aan te sluiten. 
ik lees hier echter dat door een experia wifi aan te sluiten het wifi signaal van de v8 wordt gestopt.

Zoals @Galdor68 al aangeeft. Koop dan beter een andere router / Access Point die deze nadelen niet heeft.

Zou je willen aanraden een goedkope router te kopen met zowel 2.4 en 5 GHz WiFi ondersteuning.

Zo’n router kun je met een paar muisklikken als Access Point instellen. Je hebt daarbij meteen een “switch” met 4 poortjes waarmee je andere apparaten bekabeld kunt aansluiten.

Aanbeveling een TP-link Archer C6   (Zie ook eerdere reactie )
Die is heel eenvoudig in te stellen met de “Quick Setup Wizard”.

• 1e stap is als extra “router” achter de Experia Box. Heb je internet en werkt het…
  • Dan 2e stap met een paar muisklikken overschakelen naar “Access Point” mode.
  • 3e stap is IGMP Snooping functie activeren, als je een TV-ontvanger erop aansluit.
    (Overigens altijd goed IGMP in te schakelen, ook bijv. gebruik van Chromecast e.d.).

Diverse Telfort forum gebruikers hebben daar inmiddels goede ervaringen mee.

Reputatie 1

Ik had dit probleem al eerder besproken met mijn “hardware” leverancier, echter nog zonder dat ik bedacht had de optie nieuwe kabel trekken door oude telefoonleiding. Zijn advies was om diezelfde TP-link te gebruiken en dan het signaal via een powerline adapter daar te krijgen.

ik denk dus nog even na over een definitieve oplossing.

overigens heb ik vorige week bij een vriend wel met behulp van 2x experia wifi Goed dekkende wifi in zijn huis kunnen realiseren (ja, ook doorgelust) hij heeft experia v10 (heb niet gelet op verdere typeaandudiding). Ik heb niet gecheckt op stoppen van zijn wifi-signaal daarvan. Hij is hartstikke happy. Van 7 naar 70 Mbps op bovenste verdieping.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van powerline's, zeker niet als bedraad mogelijk is. Enkel bij de v10A gaat de wifi van de Experiabox niet uit. 

De keuze voor de Experia Wifi of een ander model blijft persoonlijk. Zet de voors en tegens goed op een rij. Juist meer aansluitingen kan in het voordeel van een router spreken.

Reputatie 1

Hallo allen,

Wat zijn de ervaringen van deze wifi versterker? En hoeveel extra ‘meters’aan wifi verbinding komt erbij met dit systeem? Ik ben op zoek naar een systeem waarbij ik op de 3e verdieping van ons huis en de tuin ook een goed signaal heb.Of kan ik dan beter een systeem van KPN kopen, de super wifi punten. Dit systeem geeft nl aan geen bandbreedte verlies te hebben. Dit zie ik niet terug bij het hier genoemde systeem.

Mvg

Rienold

Reputatie 8

Of kan ik dan beter een systeem van KPN kopen, de super wifi punten.
Dit systeem geeft nl aan geen bandbreedte verlies te hebben.

Zijn alleen maar marketingkreten.

Alle connecties via draadloze apparatuur kan verstoord worden.
Is de afstand voor overbrugging kort, zul je er weinig van merken.
Wordt de afstand groter en zitten er allerlei obstakels tussen wordt het signaal steeds slechter.

Het verlies kun je opvangen door meer WiFi-punten aan te brengen.

Hoe vol wil je het hebben?   En welk budget wil je er aan uitgeven?

Wil je een volwaardig goed WiFi mesh systeem, investeer dan beter meteen in een goed kwaliteitsmerk, en niet de spullen van KPN. Waarbij je altijd maar moet afwachten hoe de support is, en fatsoenlijke ontwikkeling van firmware updates. Vanuit de ervaring m.b.t. bijv. de firmware van hun eigen modem/routers, en de tijd die verstrijkt voordat bugs zijn opgelost, zou het nooit mijn keus zijn.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Rienold Hofstede, welkom bij ons op het forum. De Experia WiFi is net als de SuperWifi ook een systeem van KPN, ze staan beide in de shop van KPN. Beide ondersteunen ze dezelfde WiFi technieken, zoals mesh, roaming en bandsteering. WiFi is een internationale standaard die overal ter wereld wordt gebruikt.
Het bereik is niet in meters uit te drukken, het WiFi signaal gaat door de lucht waardoor het gevoelig is voor omgevingsfactoren. Die kunnen het signaal beïnvloeden, welk systeem je ook hebt.

Het verschil zit 'm vooral in de manier van het aansluiten. Elke Experia WiFi moet een bekabelde verbinding hebben met de Experia Box, elke aangesloten Experia WiFi stuurt daardoor een sterk signaal uit.
Bij de SuperWifi moet alleen de eerste met een kabel aangesloten worden, als er meer SuperWifi's zijn kunnen die draadloos verbonden worden met de eerste. 

Reputatie 1

Of kan ik dan beter een systeem van KPN kopen, de super wifi punten.
Dit systeem geeft nl aan geen bandbreedte verlies te hebben.

Zijn alleen maar marketingkreten.

Alle connecties via draadloze apparatuur kan verstoord worden.
Is de afstand voor overbrugging kort, zul je er weinig van merken.
Wordt de afstand groter en zitten er allerlei obstakels tussen wordt het signaal steeds slechter.

Het verlies kun je opvangen door meer WiFi-punten aan te brengen.

Hoe vol wil je het hebben?   En welk budget wil je er aan uitgeven?

Wil je een volwaardig goed WiFi mesh systeem, investeer dan beter meteen in een goed kwaliteitsmerk,
en niet de spullen van KPN. Waarbij je altijd maar moet afwachten hoe de support is, en fatsoenlijke ontwikkeling van firmware updates. Vanuit de ervaring m.b.t. bijv. de firmware van hun eigen modem/routers, en de tijd die verstrijkt voordat bugs zijn opgelost, zou het nooit mijn keus zijn.

Hallo Babylonia,

Dit is precies de vraag die ik heb. Wat voor product heb ik dan nodig? Ik moet naar de derde verdieping en een meter of 30 vanaf de router richting de tuin.

Reputatie 1

Hallo @Jasper - Telfort,

Helder verhaal. Ik moet de versterker dus bekabeld aansluiten. Als ik de versterker op dezelfde plek neerzet als de router, schiet ik er dan wat mee op of heeft dit dan weinig effect en kan ik beter de Wifi punten nemen?

Reputatie 8
Badge +11

De Experia Box hangt tegenwoordig vaak in de meterkast, het WiFi signaal komt daar moeizaam uit. Je kunt een Experia WiFi aan een langere kabel aansluiten, zodat het netwerk ook op een ander punt wordt uitgezonden. Als je een tv hebt in de woonkamer bijvoorbeeld, kan je de Experia WiFi ook daar aansluiten voor onze tv-ontvanger. Die geeft het tv signaal dan gewoon door en zendt vanaf daar het WiFi netwerk uit. Als er boven ook een tv staat kan je dat daar ook doen, zodat het netwerk daar ook sterk is. Hoeveel apparaten je dan precies nodig hebt is afhankelijk van de indeling van het huis, op afstand is dat lastig te voorspellen.

Bij de Experia Box V8 en V10 zal de WiFi ook automatisch worden uitgezet, zowel de Experia WiFi als de SuperWifi neemt dat volledig over van de Experia Box. Bij de V10a blijft WiFi wel aanstaan, de hardware daarvan kan met WiFi beter samenwerken met de extra apparaten. 

@Rienold Hofstede per etage een toegangspunt is de richtlijn.

Reputatie 1

De Experia Box hangt tegenwoordig vaak in de meterkast, het WiFi signaal komt daar moeizaam uit. Je kunt een Experia WiFi aan een langere kabel aansluiten, zodat het netwerk ook op een ander punt wordt uitgezonden. Als je een tv hebt in de woonkamer bijvoorbeeld, kan je de Experia WiFi ook daar aansluiten voor onze tv-ontvanger. Die geeft het tv signaal dan gewoon door en zendt vanaf daar het WiFi netwerk uit. Als er boven ook een tv staat kan je dat daar ook doen, zodat het netwerk daar ook sterk is. Hoeveel apparaten je dan precies nodig hebt is afhankelijk van de indeling van het huis, op afstand is dat lastig te voorspellen.

Bij de Experia Box V8 en V10 zal de WiFi ook automatisch worden uitgezet, zowel de Experia WiFi als de SuperWifi neemt dat volledig over van de Experia Box. Bij de V10a blijft WiFi wel aanstaan, de hardware daarvan kan met WiFi beter samenwerken met de extra apparaten. 

Oke dus als ik het goed begrijp verplaats ik met de Experia WiFi het startpunt van het WiFi signaal omdat mijn V10 uitgeschakeld wordt. Boven heb ik geen tv en in de tuin ook niet. De WiFi Experia kan wel beneden bij de tv aangesloten worden maar dit lost het probleem voor boven en de tuin niet op. Dit omdat de V10 1 muur verwijderd is van de tv en redelijk vrij in een studeerkamer staat. Dus zou ik verschillende kabels moet gaan leggen, hmmm dat was niet echt een oplossing die ik voor ogen had.

Reputatie 8
Badge +12

ja dat begrijp je helemaal goed. Kun je er nu verder mee in je zoektocht?

@Rienold Hofstede dan is de "Super" wifi of een soortgelijk mesh systeem een betere oplossing, hierbij wordt 1 toestel bedraad aangesloten de overige kunnen draadloos worden verbonden, voor de beste werking moeten ze niet te ver uit elkaar hangen.

Een andere optie zijn powerlines met wifi aanboord, dat staat en valt met de kwaliteit van je electra netwerk.

Nou dat soort wifi mesh systemen lijken leuk, super wifi, maar je moet er wel rekening mee houden dat als je draadloos verbind je twee bottlenecks hebt,

ten eerste moeten ze bandbreedte gebruiken om met elkaar te communiceren, zolang je ze niet te zwaar belast gaat het prima, maar een stel verbruikers er op en de snelheid kan redelijk inzakken.

ten tweede, de onderlinge verbinding moet ook nog eens sterk zijn om er goed gebruik van te kunnen maken, weer hetzelfde als daarboven, dan zakt de snelheid weg.

Als je kan, altijd bedraad aansluiten, en zoals @Babylonia  ook al zegt, zoek iets verder als de KPN spullen, ze zijn effe leuk maar de super wifi kost 199 euro, dan is de TP-Link Deco M4 een veel betere keuze, het beste mesh systeem op dit moment voor onder de 200 euro, maar vaak is een gewone router van rond de 50 euro net zo goed in te zetten om net dat punt effe te verbeteren.

Eens met wat Doornekamp schrijft , de KPN apparatuur is niet heel slecht en op de eigen routers (Experiabox afgestemd) ga je voor installatie gemak zou dat de meest voor de handliggende keuze zijn. Wat mesh systemen betreft gelukkig zijn er tegenwoordig mesh systemen die een 3e antenne / wifi/radio hebben specifiek voor onderlinge communicatie, wat wel een min punt blijft ze moeten binnen bereik van elkaar hangen.

Test Mesh systemen

Met een kwalitatieve router als wifi toegangspunt strategisch geplaatst kan je een gemiddelde gezinswoning (2 lagen) goed bestrijken zelfs de tuin.

Reputatie 1

@Galdor68 en @Doornekamp33 dank voor jullie comment. Ik ben al wat aan het zoeken geweest en ik denk dat ik ga voor de TP-Link Deco M4 of M5. Deze M5 zit nu op 179. En wat ik begrepen heb is dat dit systeem voor de onderlinge coms een apparte frequentie heeft.

Rest mij nog een vraag. Jullie hebben het over dat de snelheid weg zakt als er teveel bandbreedte wordt verbruikt. Waar moet ik dan aan denken? Ik heb Netflix voor twee apparaten en zouden die tegelijk een film kunnen kijken of is dat al teveel?

@Rienold Hofstede  hoe snel is je verbinding met de buitenwereld,  om wat voor apparaten gaat het en belangrijker nog in welke kwaliteit wordt gekeken.

Bij HD is er met een 50 Mb verbinding via wifi niks aan de hand, voor UHD kan dat al anders worden. Dat komt omdat de bandbreedte gedeeld wordt. Je moet echt heel veel simultane gebruikers hebben of overige storende factoren wil die snelheid zo inzakken. Op een bedraad aangesloten pc  een groot bestand downloaden heeft ook invloed op de totaal beschikbare ruimte. En gezien elke situatie anders is kan daar bijna geen standaard antwoord op worden gegeven.

Mijn persoonlijke ervaring met Netflix of Disneyplus op de bedraad aangesloten smart tv een film in UHD kijken en tegelijk op een tablet via wifi een serie in HD geeft geen problemen met een 50/5 verbinding.

Ps wat ik ervan begrijp heeft  of had de deco5 juist geen dedicated backhaul chanel zoals dat heet toch lijkt het geen slechte keuze

Reageer