Vraag en antwoord

Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar

  • 29 oktober 2018
  • 103 reacties
  • 15160 keer bekeken
Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar

Toon het eerste bericht

103 reacties

Reputatie 8
Nee zeker niet.
De wetgeving is zodanig breed van opzet dat het betrekking heeft op alle fronten en gebruik waarin de diensten betrekking hebben. Men mag consumenten niet belemmeren een dienst te gebruiken die hij eerder wel zou kunnen gebruiken.

Als jij met het warme zomerweer een extra ventlator wilt aanschaffen om extra verkoeling te hebben, mag die nieuwe ventilator niet een andere ventilator die jij al (in bruikleen) hebt gaan uitschakelen / blokkeren, zodat je twee van die nieuwe ventilatoren zou moeten aanschaffen om werkelijk "extra" verkoeling te hebben. Alleen omdat de leverancier van die nieuwe ventilator zo graag zijn nieuwe model ventilator aan mensen slijt.

Overigens de "nieuwe" internetwetgeving (die ook al bijna twee jaar geldig is), omvat dat nog veel uitvoeriger. Ik denk zelfs dat je met allerlei andere wetgeving waarin de consument wordt beschermd KPN/Telfort hier ook mee in de fout gaat met deze methode van uitschakelen van functies.
Reputatie 8
Badge +17
@Babylonia : je argument slaat als een tang op een varken; oftewel: BullShit!
Reputatie 8
Dat mag jij vinden. Slaap maar lekker verder.
Reputatie 1

Vandaag sinds tijden weer eens ingelogd op de Experia WiFi (zwart) en kreeg de opdracht een beter admin-wachtwoord te bedenken. Blijkbaar een bijverschijnsel van de firmware update.
Met mijn wachtwoordmanager heb ik een nieuw wachtwoord gegenereerd en ingevoerd.
Maar even later wordt dit nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd. 
Moet ik nu met een factory reset alles opnieuw instellen?

Reputatie 8
Badge +11
Hi all, het klopt inderdaad dat de Experia WiFi de WiFi in de Experia Box V8 en V10 uitzet. Hier is ook een reden voor. De hardware van deze modellen Experia Box heeft namelijk geen ondersteuning voor bandsteering (apparaten kunnen soepel switchen tussen de 2.4 Ghz en 5 GHz band) en roaming (apparaten kunnen tussen verschillende verzenders overschakelen zonder dat je het merkt). De Experia WiFi heeft dat wel. Als je met een mobiele telefoon verbonden bent met de Experia Box en je loopt de rand van het bereik daarvan, waar de Experia WiFi een sterker bereik heeft zal je niet automatisch overschakelen naar het andere netwerk. Om dat soort dingen te voorkomen is ervoor gekozen om de WiFi uit te schakelen in de modem. Deze kan je zelf weer aanzetten als je dit wilt natuurlijk.
Als de Experia WiFi wordt aangesloten op een van de genoemde Experia Boxen worden updates automatisch geïnstalleerd, daar hoef je niets voor te doen. Bij modems van andere merken kan het niet automatisch (en daarbij wordt ook niets uitgezet of aangepast in het modem, dat kan alleen bij onze Experia Boxen), daarvoor wordt gekeken naar een pagina op de website waar de update gedownload en geïnstalleerd kan worden.
Reputatie 8
Badge +17
Hi all, het klopt inderdaad dat de Experia WiFi de WiFi in de Experia Box V8 en V10 uitzet. Hier is ook een reden voor. De hardware van deze modellen Experia Box heeft namelijk geen ondersteuning voor bandsteering (apparaten kunnen soepel switchen tussen de 2.4 Ghz en 5 GHz band) en roaming (apparaten kunnen tussen verschillende verzenders overschakelen zonder dat je het merkt). De Experia WiFi heeft dat wel. Als je met een mobiele telefoon verbonden bent met de Experia Box en je loopt de rand van het bereik daarvan, waar de Experia WiFi een sterker bereik heeft zal je niet automatisch overschakelen naar het andere netwerk. Om dat soort dingen te voorkomen is ervoor gekozen om de WiFi uit te schakelen in de modem. Deze kan je zelf weer aanzetten als je dit wilt natuurlijk.
Als de Experia WiFi wordt aangesloten op een van de genoemde Experia Boxen worden updates automatisch geïnstalleerd, daar hoef je niets voor te doen. Bij modems van andere merken kan het niet automatisch (en daarbij wordt ook niets uitgezet of aangepast in het modem, dat kan alleen bij onze Experia Boxen), daarvoor wordt gekeken naar een pagina op de website waar de update gedownload en geïnstalleerd kan worden.


Eens, maar dan zal je toch de SSID-naam van de 2,4GHz en 5GHz gelijk moeten houden want zodra je die verschillend maakt gaat dat overschakelen tussen de 2 banden via bandsteering niet op.
Als je de SSID-naam en bijhorende pre-shared key, per band, op álle AccessPoints gelijk houdt zal dat ook zónder bandsteering het WiFi device gewoon overschakelen van het ene AccessPoint naar het andere. En van de 2,4GHz naar 5GHz zodra het mogelijk is.

De "moderne" Android en Apple devices (dus: de cliënt kant) hebben sowieso een voorkeur voor 5GHz AccessPoints en zullen daar naar overschakelen vanaf een 2,4GHz band.

Thuis staan 4 SSID's op de 2,4GHz met dezelfde naam en 4 SSID's op de 5GHz met dezelfde naam.
De SSID-naam van de 2,4GHz anders dan de SSID van de 5GHz band.

Geen enkel probleem met vloeiende overschakeling tussen de diverse SSID's én de verschillende AccessPoints op alle WiFi devices die rondzwerven in huis, tablets, telefoons, HEOS boxen, ChromeCast's of TV's. Al jaren niet.

BandSteering in de ExperiaWiFi ? Leuk, maar qua functionaliteit niet écht nodig omdat het anders ook gewoon werkt. Bij grote(re) bedrijven (of ziekenhuizen bijvoorbeeld) zie je juist alle AccessPoints met dezelfde SSID en pre-shared key. Gewoon omdat men dan overal WiFi-dekking heeft.
Reputatie 1

Ik heb een experia v10 glasvezelmodem, een oudere witte kpn wifi versterker en een nieuwe zwarte kpn wifi versterker (experia wifi)

Ik heb de app nog niet gebruikt en log altijd in met de webbrowser en het ip-adres dat ik zelf heb ingesteld. Dat ip-adres is nog steeds van kracht, want ik krijg de inlogpagina van het apparaat in beeld.

Zometeen die app (alweer een app!) uitproberen. 

Reputatie 8
Badge +11
Bandsteering heb ik aan gehad toen beide EW's nog aangesloten waren, maar dat was één groot drama met overschakelingen, vrijwel altijd via mobiel, naar de andere EW of een andere band. Bovendien was er helemaal geen noodzaak om door de EW uit een band geknikkerd te worden. In extreme gevallen hangen er 5 apparaten aan wifi.

De app is niet echt noodzakelijk. Je oorspronkelijke idee alles resetten dan wel naar de fabrieksinstellingen en opnieuw aansluiten een goed plan.

 

Reputatie 8
Hi all, het klopt inderdaad dat de Experia WiFi de WiFi in de Experia Box V8 en V10 uitzet.

Om dat soort dingen te voorkomen is ervoor gekozen om de WiFi uit te schakelen in de modem.
Deze kan je zelf weer aanzetten als je dit wilt natuurlijk.

Dat weer aanzetten van WiFi, --dat het zou kunnen--, staat niet als zodanig bij de beschrijving van het product. Wordt bovendien tegengesproken door de gebruiker met zo'n "ExperiaWiFi" die dat juist probeerde. Het werd weer ongedaan gemaakt. Vandaar mijn afschuw van dit soort producten. Dat het uiteindelijk dan toch weer kan, ontbreekt er nogal wat aan een duidelijke set-up en handleiding.

Je laatste reactie in diens draad < HIER >, het diverse keren opnieuw moeten "overrulen" voordat het eindelijk werkt, lijkt me toch ook niet de aangewezen methode om het dan eindelijk werkend te krijgen. Dat laat teveel niet bedoelde en onbegrepen situaties open, dat het uitgeschakeld wordt.

Bovendien totaal onzinnig om de WiFi van de hoofdrouter uit te schakelen.
Die zgn. extra bansteering waarmee die ExpeiraWiFi apparaten zijn uitgerust werken naar ik vermoed alleen tussen twee (of meerdere) van die WiFi extenders zelf. Als je er dan slechts één hebt, werkt die functie toch niet met de hoofd modem/router. In dat geval moet het gewoon als "normaal" Access Point werken. Heeft totaal geen zin om de WiFi van de hoofd modem/router dan maar uit te gaan zetten. Slecht ontwikkeld apparaat, als het daar niet in voorziet.

Gebrekkige productinformatie. Slechte uitleg wat en hoe de apparaten gebruikt worden, zetten gebruikers op het verkeerde been. De niet logische keuzes van wel of niet uitschakelen van WiFi van de hoofd modem/router roepen daarmee meer vragen op dan dat ze beantwoorden.

KPN/Telfort heeft totaal geen ervaring met verkoop van "apparaten" (met hun gebrekkige functies). Schoenmaker blijf bij je leest. Beter dat KPN/Telfort zich als ISP alleen bezig houdt met het leveren van internetdiensten. Laat het "in eigen beheer" ontwikkelen en verkopen van aanverwante netwerk apparaten beter over aan merken die daarin zijn gespecialiseerd en daar absoluut veel beter in zijn.
Reputatie 1

App gedownload en geïnstalleerd, maar al snel blijkt dat de samenstelling en instelling van ons thuisnetwerk meer omvat dan de app aan standaard KPN-apparaten ondersteunt.

De app was wel behulpzaam bij het resetten van de Experia WiFi: De Reset-knop laaaaang ingedrukt houden totdat alle lampjes beginnen te knipperen.

De app was ook behulpzaam bij het opnieuw instellen van het admin-wachtwoord. Lengte moet/mag tussen 8 en 12 karakters. De generator van mijn wachtwoordmanager staat op 20, dus dat heeft tot spraakverwarring geleid.

Alles is weer naar wens ingesteld, inclusief het weer inschakelen van de wifi op de Experia box v10

De app kan weer van mijn telefoon af.

Die bandsteering werkt ook met 1 device, dat is alleen maar terug zetten naar 2,4 ghz als de 5ghz te vol is en andersom dus teveel clients waar jij nu op doelt is een soort mesh functie dat doen de clients zelf wel die functie zit hier (nog) niet in.

Het uitzetten en zonder resets en wat nog meer van de EBv10 weer aan krijgen van de wifi daarop dat is nog wel een aandachtspunt.
Behalve dan dat minpunt, heb je totaal geen ervaring of handleiding nodig. Je sluit ze aan en klaar zeker bij een eerste installatie binnen 5 minuten werkt alles.

Mooi dat het gelukt is en alles weer naar wens functioneerd.

Reputatie 8
Waar ik op doel is de schijnbaar betere samenwerking van die apparaten onderling m.b.t. roaming / bandsteering waarbij die functies verder zouden gaan dan standaard in de Experia Boxen aanwezig zou zijn?? (Of in ieder geval wordt die indruk gewekt dat het dat zou doen).

Als dat de reden is dat die EBv10 wordt uitgeschakeld, heb je dus niet alleen een betere uitleg nodig van de functies van die apparaten. Zodat het voor gebruikers duidelijker is welk profijt
--of juist niet-- men ervan kan verwachten. Maar tevens zoals je zelf ook al beaamt, moet beter/makkelijker het inschakelen van de WiFi van een EBv10 zijn af te stemmen.

Daar staat of valt de hele functionaliteit mee van zo'n extra WiFi Access apparaat. Juist omdat men het zo gemakkelijk en simpel wil houden. In dit geval "te gemakkelijk", met om die reden een verkeerde uitkomst voor de gebruiker die zijn WiFi gewoon wil "uitbreiden" met een extra WiFi Access Point, en niet alleen wil "verplaatsen", want dan had je met minder kosten beter de EBv10 zelf kunnen verplaatsen voor hetzelfde resultaat, zijnde één WiFi punt om daarmee te verbinden.

Juist als men functies "simpel" en "idiot proof" wil implementeren, kost dat het meeste werk en uiterst moeilijk om de firmware op alle mogelijke scenario's daarop te programmeren.
Dat is vooralsnog op de wijze zoals het nu werkt niet goed gelukt.
Als ik de ervaringen van @GJC erbij neem, werkt zelfs die bandsteering niet naar behoren.
Reputatie 8
Badge +12

Ah top. het wachtwoord was dus te lang. Fijn dat nu alles weer werkt. :)

Reputatie 8
Badge +8
Hallo @Babylonia ,
Ik ben sinds een paar dagen klant en vind het jammer dat er geen uitgebreide handleiding van de V10 voorhanden is om optimaal gebruik te kunnen maken van de modem.
@JanD zoveel kan je niet met de v10 dus heel uitgebreid is die handleiding niet. Wat er wel mee kan wijst zichzelf is mijn ervaring.
Reputatie 2
Is bovenstaande uitleg/kritiek ook van toepassing op de witte Wifi Versterker?
Reputatie 8
Badge +8
@JanD zoveel kan je niet met de v10 dus heel uitgebreid is die handleiding niet. Wat er wel mee kan wijst zichzelf is mijn ervaring.
Hallo @Galdor68 ,
bedankt voor je reactie, mocht er een 'echte' handleiding bestaan van de V10, dan wil ik die graag ergens kunnen downloaden.
Dit is nu precies de WIFI Experia waarvan destijds tegen mij gezegd was, gratis te zijn in een actie met V8
Actie inmiddels heel erg verlopen.

En ja, hoe zit het nu met de witte Wifiversterker?

Off topic:

@JanD Misschien heb je iets aan dit over de V10?

Op de website van Telfort: Specificaties Experia Box V10

Op de website van KPN: Experia Box v10

Op gebruikerhandleiding.com: KPN Experiabox v10
Idem
Reputatie 8
Badge +8
Hallo @mandy ,
bedankt voor je reactie.
Echte volledige handleidingen worden er blijkbaar niet meer uitgegeven door de ISO's, dat was bij mijn vorige provider (kabelboer) niet anders. Gelukkig heb ik ervaring en kennis genoeg om me door de menu's van het modem heen te worstelen, maar een naslagwerk is ook altijd leuk om bij de hand te hebben.
Is bovenstaande uitleg/kritiek ook van toepassing op de witte Wifi Versterker?
Nee die werkt anders met als grootste plus de wifi van de Experiabox wordt niet uitgezet, de naam klopt niet het is een extra Wifi toegangspunt het signaal wordt niet versterkt maar je krijgt wel extra bereik heel simpel gezegd, die witte heeft mijn voorkeur.
Reputatie 8
Badge +18
Zowel de Experia Wifi als de witte Wifi versterker werken beiden echt goed en mijn voorkeur heeft de witte vanwege de 4 Lan poorten
Heb 2 weken geleden de "versterker" aangeschaft omdat medewerker aangaf dat ik duidelijk een verbetering van het signaal zou merken. Omdat het apparaat niet deed wat het zou moeten doen namelijk het versterken (zoals op de site en in de handleiding staat) heeft Telfort een monteur van Guidion langs gezonden. Zijn conclusie: het is helemaal geen versterker maar een extra antenne meer niet.
Het apparaat versterkt dus helemaal niets
Hi all, het klopt inderdaad dat de Experia WiFi de WiFi in de Experia Box V8 en V10 uitzet. Hier is ook een reden voor. De hardware van deze modellen Experia Box heeft namelijk geen ondersteuning voor bandsteering (apparaten kunnen soepel switchen tussen de 2.4 Ghz en 5 GHz band) en roaming (apparaten kunnen tussen verschillende verzenders overschakelen zonder dat je het merkt). De Experia WiFi heeft dat wel. Als je met een mobiele telefoon verbonden bent met de Experia Box en je loopt de rand van het bereik daarvan, waar de Experia WiFi een sterker bereik heeft zal je niet automatisch overschakelen naar het andere netwerk. Om dat soort dingen te voorkomen is ervoor gekozen om de WiFi uit te schakelen in de modem. Deze kan je zelf weer aanzetten als je dit wilt natuurlijk.
Als de Experia WiFi wordt aangesloten op een van de genoemde Experia Boxen worden updates automatisch geïnstalleerd, daar hoef je niets voor te doen. Bij modems van andere merken kan het niet automatisch (en daarbij wordt ook niets uitgezet of aangepast in het modem, dat kan alleen bij onze Experia Boxen), daarvoor wordt gekeken naar een pagina op de website waar de update gedownload en geïnstalleerd kan worden.

Volgens de klantenservice zou de Experia namelijk de V8 NIET moeten uitzetten. Als de Experia deze wel uitzet is het geen versterker meer maar een extra antenne.

Reageer