Vraag en antwoord

Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar

• 29 oktober 2018
  • 74 reacties
  • 10485 keer bekeken
Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar

Toon het eerste bericht

74 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Zowel de Experia Wifi als de witte Wifi versterker werken beiden echt goed en mijn voorkeur heeft de witte vanwege de 4 Lan poorten
Heb 2 weken geleden de "versterker" aangeschaft omdat medewerker aangaf dat ik duidelijk een verbetering van het signaal zou merken. Omdat het apparaat niet deed wat het zou moeten doen namelijk het versterken (zoals op de site en in de handleiding staat) heeft Telfort een monteur van Guidion langs gezonden. Zijn conclusie: het is helemaal geen versterker maar een extra antenne meer niet.
Het apparaat versterkt dus helemaal niets
Hi all, het klopt inderdaad dat de Experia WiFi de WiFi in de Experia Box V8 en V10 uitzet. Hier is ook een reden voor. De hardware van deze modellen Experia Box heeft namelijk geen ondersteuning voor bandsteering (apparaten kunnen soepel switchen tussen de 2.4 Ghz en 5 GHz band) en roaming (apparaten kunnen tussen verschillende verzenders overschakelen zonder dat je het merkt). De Experia WiFi heeft dat wel. Als je met een mobiele telefoon verbonden bent met de Experia Box en je loopt de rand van het bereik daarvan, waar de Experia WiFi een sterker bereik heeft zal je niet automatisch overschakelen naar het andere netwerk. Om dat soort dingen te voorkomen is ervoor gekozen om de WiFi uit te schakelen in de modem. Deze kan je zelf weer aanzetten als je dit wilt natuurlijk.
Als de Experia WiFi wordt aangesloten op een van de genoemde Experia Boxen worden updates automatisch geïnstalleerd, daar hoef je niets voor te doen. Bij modems van andere merken kan het niet automatisch (en daarbij wordt ook niets uitgezet of aangepast in het modem, dat kan alleen bij onze Experia Boxen), daarvoor wordt gekeken naar een pagina op de website waar de update gedownload en geïnstalleerd kan worden.

Volgens de klantenservice zou de Experia namelijk de V8 NIET moeten uitzetten. Als de Experia deze wel uitzet is het geen versterker meer maar een extra antenne.
@AMVO het zijn sowieso letterlijk genomen geen versterkers het zijn extra toegangspunten.
Zou het signaal "versterkt" worden zou je vanuit 1 punt een groter bereik(de blauwe cirkel) hebben dit is niet zo.
Je krijgt overlappende cirkels. Echter zou met de E-wifi het oranje deel wegvallen als de router een V10 is en daar geen E- wifi komt of je de wifi weer aanzet.

Reputatie 8
Badge +11
Heb 2 weken geleden de "versterker" aangeschaft omdat medewerker aangaf dat ik duidelijk een verbetering van het signaal zou merken. Omdat het apparaat niet deed wat het zou moeten doen namelijk het versterken (zoals op de site en in de handleiding staat) heeft Telfort een monteur van Guidion langs gezonden. Zijn conclusie: het is helemaal geen versterker maar een extra antenne meer niet.
Het apparaat versterkt dus helemaal niets

De WiFi Versterker (wit) en de Experia WiFi (zwart) zijn verschillende apparaten. De WiFi versterker doet helemaal niets met de WiFi in de Experia Box. De Experia WiFi wel, dat is het apparaat dat de WiFi uitzet in de modem en het overneemt.
Het kan zijn dat er in het contact met de klantenservice een misverstand was over welke van de twee je precies hebt. De Experia WiFi is, zoals Galdor zegt, een extra toegangspunt voor het WiFi netwerk.
Reputatie 8
De Experia WiFi is, zoals Galdor zegt, een extra toegangspunt voor het WiFi netwerk.
Van "extra" is praktisch gezien feitelijk geen sprake, als het daarmee de WiFi van de hoofd modem/router uitschakelt. Het is slechts het verplaatsen van WiFi naar een ander kastje.

De Experia WiFi is, zoals Galdor zegt, een extra

toegangspunt voor het WiFi netwerk.
Van "extra" is praktisch gezien feitelijk geen sprake, als het daarmee de WiFi van de hoofd modem/router uitschakelt. Het is slechts het verplaatsen
van WiFi naar een ander kastje.

Precies de Versterker dat is letterlijk een extra toegangspunt de Experia wifi is dit alleen als je de wifi in je v10 weer aanzet. En hier thuis lukt dat niet meer en ik vertik het om hiervoor de v10 een fabrieksreset te moeten geven dit moet gewoon werken zonder gedoe. Scheelt er hangt beneden nog een extra router dus de wifi dekking is geen probleem.
Ik wil niet bot zijn of zo maar de TKS heeft tegen mij gezegd dat het met name voor de V8 is.
Dit omdat het alom bekend is dat de Wifi slecht is maar ook omdat de V8 er eigenlijk uit moet.
De Experia Wifi neemt dan, als ik het goed begrepen heb, de Wifi over.
Probleem voor V8 bezitters met Wifi problemen opgelost voor €50,00?
Nu denk ik hardop.
Waarom dan niet zo langzamerhand ook voor bestaande klanten een V10 geven?

Met de V10 heb ik totaal geen problemen met de Wifi, die ik met de V8 wel had.
Voor de duidelijkheid, dit was voor het modembeleid.

Als dit apparaat alleen maar een verplaatsing is van het ene kastje naar het andere kastje,
heb je er volgens mij niets aan als versterker.
Dan lijkt het geldklopperij.
(Het verschil moet dan beter gecommuniceerd worden door o.a. de TKS.)
Zeker als er al Wifi problemen zijn.
Dan heb je dus ook nog de witte WiFi Versterker nodig?
(Heel mooi wat er bij deze geschreven staat:
Let op: heb je een Zyxel modem? Dan kan je het beste een andere WiFi Versterker kopen.
Terwijl deze tot voor kort te koop was voor de V8 en V10, gewoon voor €50,00 en zeker niet voor €80,00.
Ik heb er vorig jaar ook gewoon €50,00 voor betaald)
Dat gaat dan een duur grapje worden, in totaal €100,00.

Nu heb ik over de V10 wel gelezen dat die behoorlijk dichtgetimmerd moet zitten.
Dat sommige mensen daar niet blij mee zijn.
Persoonlijk heb ik daar geen verstand van of gebruik geen extra functies of instellingen.
De meerwaarde bij een v8 is dat dit kastje net als de witte versterker 5ghz wifi aanboord heeft.
Je hebt er wel iets aan ook met een v10 omdat je dit kastje kan inzetten waar het wifi signaal nodig is. Dat is niet overal op de plek waar de experiabox hangt. En zelfs in een gelijkvloerse woning kunnen 1 of 2 extra toegangspunten verschil maken.
Juist omdat de V8 2,4 GHz wifi heeft, als het al werkt.
De V10 heeft al van zichzelf 5GHz.
Maar als je de V8 hebt kan het een duur kostenplaatje worden als je én, én nodig hebt.
Hier is alles gelijkvloers en ik heb gelukkig geen extra toegangspunt nodig.
Reputatie 8
Je hebt er wel iets aan ook met een v10.....
Dat is niet overal op de plek waar de experiabox hangt.

Dan verplaats je die V10 toch naar de plek waar je nu die ExperiaWiFi neer zou willen zetten?
Beide apparaten "moeten" namelijk toch bekabeld aangesloten worden.
Voor het werk wat je ermee hebt om het bekabeld aan te sluiten, maakt dat dus niet uit.

Of dat in het geval bij een VDSL-aansluiting een goede kwaliteit afgeschermde "DSL-kabel" betreft, (waar je desgewenst een goede afgeschermde UTP-kabel voor kunt gebruiken), of in het geval bij glasvezel nog simpeler, omdat in beide gevallen "dezelfde" UTP-kabel kan worden gebruikt met dezelfde RJ45 stekkertjes, --kwestie van ompluggen--, maakt niet uit.

Ofwel als je toch slechts één WiFi punt kunt inzetten, bespaar je de moeite van het kopen van zo'n zwarte ExperiaWiFi.
De EW of de versterker zijn iets makkelijker uit het zicht te plaatsen dan een Experiabox. Maar je hebt hier wel gelijk in voor gezins woningen moet je dan je hoofdrouter ergens in het trappenhuis plaatsen en dan zal je toch blinde vlekken houden.

Voor de beste verbinding zal je op elke verdieping een toegangspunt willen plaatsen zeker als je overal via 5 ghz verbonden wil zijn althans dit is mijn ervaring nu we van een apartement naar een gezinswoning zijn verhuisd
Ik heb momenteel twee stuks in gebruik en werken goed echter bij 1 van de 2 wordt door 2 tablets toch eerder de 2,4 ghz gebruikt dan de 5 ghz, ik heb ze al uitgewisseld daarmee is het probleem schijnbaar mee verplaatst het lijkt dus echt aan het ene apparaat te liggen.

In het gebruik merken we het niet en gezien we een 50/50 aansluiting hebben maakt het daar ook geen verschil voor toch is het vreemd. Ik heb nu dus bewust de 2,4 ghz uitgezet.

Ps @ webcare dit regeltje in de beschrijvinging de shop klopt niet, niet compatible met een Zyxel of Sitecom modem ook met de sitecom zijn ze prima te gebruiken dus ongetwijfeld ook met een zyxel plus de sitecom is een router. Het enige is dat je zelf de ssid moet aanpassen.

Helaas lijkt de versterker uit het sortiment te zijn verdwenen.
Hallo @Galdor68

Ik zie inderdaad de witte wifi niet meer in de webshop.
Wel staat er dit:

WiFi Versterker kopen

Heb je een Zyxel modem? Neem dan even contact met ons op.

De Experia Wifi is niet geschikt voor het Zyxel modem. Wil je een Wifi Versterker kopen en heb je een Zyxel modem? Neem dan contact op met onze klantenservice. We zorgen dan voor een passende oplossing.

Dit stond voor kort wel op de website met de juiste link naar de witte wifi.

Bij KPN is deze nog wel te koop.

KPN: Welke Wifi Versterker past bij mij?

En ik wil er wel bij vermelden dat de witte wifi het ook doet met de V10.
Reputatie 1
Badge
Uhm zal hem niet willen, heb hier de witte nog beval prima.... Gratis gehad ivbm slechte verbinding :)

Alle fotos...
http://fiberdordrecht.nl/?Providers_informatie:Telfort:Telfort_WiFi_Versterker
Reputatie 1
Ik zie inderdaad dat de witte wifi versterker niet meer in de Telfort webshop te koop staat. Bij KPN nog wel.
Ben benieuwd of deze witte versterker terugkomt in de webshop, want daar lees ik toch goede resultaten van.
Reputatie 8
Wel staat er dit:

WiFi Versterker kopen

Heb je een Zyxel modem? Neem dan even contact met ons op.

De Experia Wifi is niet geschikt voor het Zyxel modem. Wil je een Wifi Versterker kopen en heb je een Zyxel modem? Neem dan contact op met onze klantenservice. We zorgen dan voor een passende oplossing.

Bij elke reguliere computerzaak kun je Access Points kopen die je wel achter een ZyXEL kunt hangen.
Dat niet geschikt zijn lijkt mij toch echt onzin, dat staat er alleen omdat de instellingen van de Zyxel niet wordt overgenomen, zoals bij de v- serie, de Experia wifi zijn getest met niet Telfort modems en routers behalve het niet automatisch krijgen van updates functioneren ze gewoon, dus er is geen reden waarom ze niet met elke modem/router die er is kunnen samenwerken.

Maak er net als in de witte versterker ook 4 aansluitingen in dan zijn ze het geld waard, nu kan je ze eigenlijk alleen ergens tussen plaatsen, bijvoorbeeld bij je TV-ontvanger maar dan moet je ook een switch daar weer tussenvoegen als je meer aansluitingen nodig hebt op die plek.

Als je het uitschakelen van de wifi in de Experiabox voor lief neemt, maakt het niet hebben van die extra aansluitingen ze minder aantrekkelijk, hoewel met de gedachte dat er meer via wifi wordt gedaan dan bedraad is het ontwerp technisch mischien wel logisch.
Rest de vraag, waarom is de witte wifi verdwenen uit de webshop van Telfort?
Om de Experia Wifi te promoten?
Zelfs KPN heeft het nog in de webshop staan.
Reputatie 1
Ik zou niet kiezen voor een wifi apparaat van de fabrikant van een slecht functionerende modem met wifi 🤔

Koop een echte wifi router, bijvoorbeeld een asus; wifi experia uit, asus aan nooit meer problemen 😃
Reputatie 8
Badge +17
Ik zou niet kiezen voor een wifi apparaat van de fabrikant van een slecht functionerende modem met wifi 🤔

Koop een echte wifi router, bijvoorbeeld een asus; wifi experia uit, asus aan nooit meer problemen 😃

Je steeds terugkerende visie in diverse topics vanmorgen is nu wel duidelijk
Reputatie 1
Ha Jimny,

Voor veel mensen is het schijnbaar een groot probleem en mensen zoeken in de regel de oplossing niet op de juiste plek :)

Ik zal me inhouden 🤓

Deze fabrikant heeft elders vast prima spul. De beperkingen zitten in de firmware en dat komt van de opdrachtgever/isp in dit geval KPN/Telfort. Ik was ook negatief over de Experiabox door wat ik las, ik moet zeggen deze (v10)draait al 5 maanden als een zonnetje ook de wifi de ExperiaWifi toestellen doen ook wat ze moeten doen. Ben je geen hobbyist of gebruiker met een uitgebreid netwerk is er niks mis. Juist alles wat op elkaar is afgestemd is makkelijker en goede wifi dekking kost nu eenmaal geld. Hoe je dit ook oplost.

Een router kopen alleen voor wifi is ook overkill een accespoint is genoeg.
Reputatie 8
De beperkingen zitten in de firmware en dat komt van de opdrachtgever/isp in dit geval KPN/Telfort.
Juist omdat de opdrachtgever daar beperkingen / bemoeienis in legt, de apparatuur verder niet op andere wijze in Nederland te koop wordt aangeboden met neutrale "fabieks firmware" zoals het door de fabriek "eigenlijk" is bedoeld, kan ik er helemaal in meegaan om dit soort apparatuur absoluut helemaal te vermijden.

De beperkingen zitten in de firmware en dat komt van de opdrachtgever/isp in dit geval KPN/Telfort.Juist omdat de opdrachtgever daar beperkingen / bemoeienis in legt, de apparatuur verder niet op andere wijze in Nederland te koop wordt aangeboden met neutrale "fabieks firmware" zoals het door de fabriek "eigenlijk" is bedoeld, kan ik er helemaal in meegaan om dit soort apparatuur absoluut helemaal te vermijden.

Dat snap ik maar je hoort ook niet bij de gemiddelde consument. Hoewel de gemiddelde consument ook steeds meer wil. De alles in 1 klant die wil dat alles uit de doos werkt en niks hoeft in te stellen interreseert dit niet. Alles aansluiten stekker in het stopcontact en klaar maar dit hoort verder in het eindapparaten topic thuis.

Reageer