Vraag en antwoord

Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar

Experia WiFi, de slimme WiFi-verbeteraar
Reputatie 6
Badge +8
Sinds kort hebben we een nieuw apparaat om het WiFi signaal in huis te verbeteren, de Experia WiFi. In dit topic geef ik antwoord op de meest gestelde vragen over dit WiFi-toegangspunt.

1. Hoe ziet de Experia WiFi eruit?

2. Wat zijn de specificaties van de Experia WiFi?
  • Dualband 2,4 GHz & 5 Ghz
  • WiFi 802.11ac
  • 2 ethernetpoorten
  • Bandsteering
  • Alleen bedraad aan te sluiten
  • Automatisch up-to-date
  • 115mm x 122mm x 29mm
  • Neemt volledig automatisch de WiFi gegevens over van V8 en V10 Experia Box
  • Zet volledig automatisch de WiFi van de Experia Box uit

Waarom wordt de WiFi van de Experia Box uitgezet? De hardware van de V8 en de V10 kan bandsteering (apparaten kunnen soepel switchen tussen de 2.4 Ghz en 5 GHz band) en roaming (apparaten kunnen tussen verschillende verzenders overschakelen zonder dat je het merkt) niet ondersteunen. Door de WiFi op de Experia Box uit te schakelen kan de Experia WiFi het netwerk aanbieden met deze mogelijkheden. Als je met een mobiele telefoon verbonden bent met de Experia Box en je loopt de rand van het bereik daarvan, waar de Experia WiFi een sterker bereik heeft zal je niet automatisch overschakelen naar het andere netwerk. Om dat soort dingen te voorkomen is ervoor gekozen om de WiFi uit te schakelen in de modem.

3. Wat betekenen de lampjes?

4. Hoe sluit ik de Experia WiFi aan?

• In het installatiepakket vind je de volgende onderdelen: 1meter cat5e ethernetkabel, een stroomadapter, de Experia WiFi en een snel installeren kaart
  • Pak de meegeleverde kabel met gele stekkers en sluit de kabel aan op een willekeurige gele ethernetpoort undefined] van de Experia WiFi
  • Sluit de kabel met gele stekkers aan op een willekeurige gele ethernetpoort undefined] van de Experia Box.
  • Sluit de Experia WiFi aan met de stroomadapter en steek de adapter in het stopcontact
  • Zet de Experia WiFi aan met het knopje aan de achterkant. Op de Experia WiFi gaat het lampje ‘Power’ groen branden. Het lampje ‘Wireless’ gaat eerst groen branden en dan blauw
  • Het lampje ‘Wireless’ op de Experia Box gaat uit. Alle WiFi gegevens zijn nu vanaf de Experia Box (het modem) overgeschreven naar de Experia WiFi. Dit kan 5 tot 10 minuten duren
  • Het lampje ‘Verbinding’ gaat groen branden als jouw apparaten zijn verbonden
Let op: De Experia WiFi is niet draadloos te gebruiken. Sluit je je Experia WiFi bekabeld aan naast je Experia Box V8, dan zet hij de WiFi van de Experia Box uit en heb je een Dualband WiFi-signaal vanuit de Experia WiFi.

Tip: Is de tv-ontvanger in je woonkamer bekabeld aangesloten op je router en is het WiFi-signaal in je woonkamer ondermaats? Sluit je Experia WiFi dan aan tussen je modem en de tv-ontvanger. Ook als je geen ethernetpoort over hebt op je modem, is dit een geschikte oplossing.

5. Wat is het IP-adres van de Experia WiFi?
Het IP-adres van de Experia WiFi is 192.168.2.150. Als dit IP-adres al in gebruik is door een ander apparaat of een andere Experia WiFi zal er een ander IP-adres worden toegewezen. Om dit adres te achterhalen kun je inloggen op de Experia Box via http://192.168.2.254. Hier vind je een overzicht van alle aangesloten apparaten met het bijbehorende IP-adres.

6. Hoe kan ik inloggen op de Experia WiFi?

• Ga naar http://192.168.2.150 (Als de Experia WiFi een ander ip adres heeft gekregen kijk dan hierboven bij "wat is het IP-adres van de Experia WiFi")
  • Log in met gebruikersnaam (admin) en het wachtwoord dat op de sticker van het apparaat staat

7. Hoe pas ik de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (WPA) aan van de Experia WiFi?

• Ga naar http://192.168.2.150 Als de Experia WiFi een ander IP-adres heeft gekregen kijk dan hierboven bij "wat is het IP-adres van de Experia WiFi"
  • Log in met gebruikersnaam (admin) en het wachtwoord dat op de sticker van het apparaat staat
  • Klik op instellingen
  • Klik op wifi
  • Klik op de 2.4Ghz of de 5Ghz frequentieband om de SSID en WPA wachtwoord te wijzigen

8. Ik heb meerdere Experia WiFi apparaten en wil van allemaal de WPA of SSID aanpassen
  • Log in op de webinterface van de Experia Box
  • Verander de instellingen
  • Reset alle Experia WiFi apparaten

9. Hoe kan ik de Experia WiFi een fabrieksreset geven?

De resetknop achterop de Experia WiFi lang ingedrukt houden, totdat alle LEDjes oplichten (ong. 10sec).

10. Kan ik een Experia WiFi aanschaffen?
In de Telfort webshop bestel je een Experia WiFi.

Heb je een andere vraag? Stel 'm vooral in dit topic!

37 reacties

Reputatie 8
Het is helemaal geen WiFi verbeteraar, maar een "sigaar uit eigen doos" aanschaf om zo'n apparaat aan te schaffen. Met het uitschakelen van de WiFi van de hoofd modem/router, "verplaats" je alleen het WiFi-punt naar een ander apparaat, maar verbreid je geenszins de WiFi verder uit.

Nou ja, in het geval van de Experia Box V8 misschien nog wel enigszins, omdat die zelf geen 5 GHz WiFi ondersteunt. Maar in het geval van een Experia Box V10 als modem/router, beslist NIET aanschaffen.

Handmatige instellingen om te proberen de WiFi van de V10 ook te gebruiken worden ongedaan gemaakt. Ofwel je betaalt € 50,- extra om je WiFi te verplaatsen naar een ander apparaat wat reeds hetzelfde doet met wat je V10 al deed. Namelijk WiFi geven in de 2.4 GHz en 5 GHz band.

En dat geheel automatisch met de bemoeienis van de KPN/Telfort firmware.
Mensen blij maken met een dooie mus.
Het moet echt niet gekker worden in ISP Plopsaland. Zijn ze nu helemaal besodemietert.

Lees de eerste negatieve ervaringen van zo'n apparaat, met de argeloze gebruiker die op advies een dergelijk apparaat aanschafte en bedrogen uitkwam om zijn WiFi "uit te breiden", omdat die de WiFi van zijn V10 uitschakelde < HIER > en bijv. diens opvolgende ervaring < HIER >

(De gebruiker wilde een extra WiFi Access Point om zijn WiFi uit te breiden in een ander woongedeelte. Maar het apparaat schakelde daarmee de WiFi van de hoofd modem/router, zijnde een V10 in het voorgedeelte van zijn woning uit. Ofwel niets opgeschoten met die aanschaf).
Reputatie 2
Genoemd apparaat kun je ook gelijk meenemen in de Telfort-winkel en niet alleen in de webshop.
Ik kan met @Babylonia een eind meekomen in zijn reactie.
Met het uitschakelen van de oorspronkelijke wifi in de modem om dat een meter verder door de 'wifiverbeteraar' te laten overnemen komt bij mij over als een totaal zinloze zaak waarbij Telfort min of meer aangeeft dat de wifi in de modem ondermaats zou zijn.
Het wifi signaal kan ook nooit krachtiger zijn dan van de modem, want dat is aan wettelijke regels gebonden.
Als je wifi wilt verbeteren gebruik dan de juiste instellingen en vertrouw niet alleen op de 'auto'-stand.
Maar daar is geen algemeen advies voor te geven, want iedere woonsituatie en/of zakelijke situatie is anders.
Reputatie 8
Iedere woonsituatie is inderdaad anders.
Maar apparatuur aanschaffen die de functies van het andere apparaat weer teniet doet is waanzin.
In het kader van "net neutraliteit" mag dat bovendien helemaal niet. Om maar niet te spreken over de wetgeving die al bijna 2 jaar van kracht is, maar waar ISP's bezwaren op hebben en de wetgever tot nu toe "in gijzeling neemt" en er nog steeds geen tegenreactie / actie van de minister is.
Men wordt er steeds brutaler in.
Dit is gewoon openlijke oplichterij. En men schaamt zich er kennelijk niet eens voor.
Wel nuanceren dat bij de meeste gebruikers de Experia in de meterkast komt te hangen wat gewoonweg de minst ideale plek is. Plaatsing van een wifi toegangspunt bij de tv ontvanger, anders gezegd in de woonkamer zal in veel situaties tot een betere verbinding leiden liefst een tweede op een verdieping en je zal een redelijk goede verbinding door je huis heen hebben.

Wat inderdaad vreemd maar de bedoeling van dit toestel is het totaal overnemen van de wifi van de Experiabox die ik hier (v10) sinds de laatste firmware update van de ExperiaWifi niet meer aan krijg.

KPN heeft een app als installatie hulp waarbij het advies wordt gegeven de 1e bij de experia te plaatsen, dat is dus onlogisch zet ze in waar nodig. En laat de wifi van de hoofdrouter(v10) ongemoeid dat zou toch opgelost moeten worden.

Ik heb aan de test mee mogen doen en ze gratis gekregen heel eerlijk gezegd zou ik ze zelf nooit kopen met twee van deze toestellen kan ik wel zeggen dat ze doen wat ze moeten doen, echter de prijsstelling vind ik te hoog. Ik zou dan de versterker met 4 aansluitingen aanbevelen zeker als je nog ander apparatuur wil aansluiten.

Ik kan me in grote lijnen wel in de reactie van Babylonia meegaan wat betreft oplichterij lever dan een Experiabox zonder wifi en geef de 1e Experiawifi kado bij elk nieuw abonnement
Reputatie 8
Galdor68 schreef:

met twee van deze toestellen kan ik wel zeggen dat ze doen wat ze moeten doen.

Ja, vind je het gek?
Je moet dus twee toestellen kopen, waar in normale situaties één extra apparaat voldoet.

In het kader van bewust omgaan met duurzaamheid en energie is het ook een "no-go" als je twee apparaten moet aanschaffen. Dat is één apparaat teveel wat stroom verbruikt voor "hetzelfde".

Het plaatsen van de modem/router in de meterkast, kan wel zijn dat het in veel gevallen zo is.
Plaats die dan op een betere plek. Die beter uitkomt met WiFi.
Vraagt wel een goede bekabeling (met afscherming). Maar heb eerder al zoveel en uitvoerig uitleg gegeven hier op het forum, hoe dat uit te voeren. Dat is gewoon mogelijk.
Het blijft oplichterij die handel, op deze wijze uitgevoerd, en niet conform de wetgeving
Zo simpel zijn de feiten.
Duurzaamheid kent KPN/Telfort alleen in hun reclame uitingen anders kregen glasvezel klanten wel meteen een Fritzbox of ander apparaat die regelrecht of de FTu kan worden gepatcht hier hangen ook 2 stroomverbruikers in de meterkast waarvan 1 eigenlijk geen meerwaarde heeft ten opzichte van de vorige Genexis modellen en als minpunt lastiger om eigen apparatuur in te zetten.

In het kader van diezelfde duurzaamheid zou de oude propostie niet eens afgebouwd mogen worden maar juist uitgebreid en verbeterd moeten worden. Alle extra tv ontvangers die nu nodig zijn omdat dvb-c wegvalt is ook niet zo groen te noemen.

Dit is uiteraard een ander verhaal.

Terug naar de ExperiaWifi net als met de versterkers word ook dit toestel mooier en verkeerd aangeprezen. De versterker is geen versterker er wordt geen signaal versterkt. En de enige verbetering die dit toestel geeft is alleen merkbaar bij meer dan 1 toestel.

2 voor € 50,00 desnoods € 75,00 is wat dat aangaat een betere deal omdat je er gewoonweg minimaal 2 nodig hebt. Net zoals je bij het gebruik van de adapters voor het stroomnet ook minimaal 2-3 toestellen nodig hebt.
Reputatie 8
De algemene informatie informatie in de webwinkel geeft juist aan dat in combinatie met de Experia Box V8, slecht één apparaat nodig zou zijn (met voorbeeld van WiFi op zolder).
Als dat klopt, en je hebt bij de V10 wel twee apparaten nodig, vraag ik me af of de Experia Box V8 daarmee "te oud" is om diens software nog zodanig te kunnen aanpassen dat diens WiFi niet "dwingend" wordt uitgeschakeld door hem te combineren met de "ExperiaWifi"??

Dat zou bij de informatie die hierboven door Telfort wordt gegeven dan in tegenspraak zijn met de informatie in de webwinkel. In ieder geval staat het met de eerste gebruikservaring in die andere draad al vast dat de WiFi van een V10 wel wordt uitgeschakeld.

In het kort datgene wat Telfort zelf aanhaalt m.b.t. netneutraliteit:
"Sinds 1 januari 2013 is in de Telecommunicatiewet het onderwerp Netneutraliteit opgenomen.
Dit betekent onder andere dat Telfort, net als andere providers in ons land, binnen de internettoegangsdienst niets mag blokkeren. Ook moet Telfort de verschillende verkeersstromen gelijk behandelen."

Het ene Telfort WiFi apparaat schakelt van het andere Telfort apparaat diens WiFi uit.
Ofwel het blokkeren van de WiFi-mogelijkheid op dat andere apparaat, en beslist géén gelijke behandeling van in dit geval "WiFi verkeerssstromen". Het ene apparaat "discrimineert" de WiFi services van het andere apparaat.

Verder nog een vraag.
Als mensen een keer naar een andere provider overstappen, kunnen ze die dit gekochte apparaat dan nog wel inzetten als "WiFi Access Point" op een andere router (zonder daarbij instellingen of firmware van andere routers om zeep te helpen)?
Babylonia schreef:

Verder nog een vraag.
Als mensen een keer naar een andere provider overstappen, kunnen ze die dit gekochte apparaat dan nog wel inzetten als "WiFi Access Point" op een andere router (zonder daarbij instellingen of firmware van andere routers om zeep te helpen)?

Ja het is dan een gewoon accespoint, zowel bij mij op de oude propositie met eigen router, als bij Enterprise met zijn eigen Fritzbox werken deze zonder invloed te hebben op de apparatuur. Ga je naar andere providers met dezelfde apparatuur neem NLe zullen ze dezelfde bijkomende werking houden omdat deze ook de Experia levert.

Het nadeel met eigen apparatuur was tijdens de test het niet kunnen updaten van de firmware via de ingebakken knop bij mij kwam de update pas binnen toen beide toestellen aan de Experia hingen.

Dus dat automatisch uptodate heeft mijn intresse gewekt.
Reputatie 8
Badge +17
Babylonia schreef:

In het kort datgene wat Telfort zelf aanhaalt m.b.t. netneutraliteit: "Sinds 1 januari 2013 is in de Telecommunicatiewet het onderwerp Netneutraliteit opgenomen. Dit betekent onder andere dat Telfort, net als andere providers in ons land, binnen de internettoegangsdienst niets mag blokkeren. Ook moet Telfort de verschillende verkeersstromen gelijk behandelen."Het ene Telfort WiFi apparaat schakelt van het andere Telfort apparaat diens WiFi uit.

Ofwel het blokkeren van de WiFi-mogelijkheid op dat andere apparaat, en beslist géén gelijke behandeling van in dit geval "WiFi verkeerssstromen". Het ene apparaat "discrimineert" de WiFi services van het andere apparaat.

Zeg, @Babylonia , dit is een onzin argument natuurlijk. Het blokkeren gaat over het niet kunnen bereiken of gebruiken van bepaalde diensten op Internet, waarbij de blokkade niet door een rechter wordt afgedwongen, zoals bijvoorbeeld de diensten van "The Pirate Bay" welke door die "onzin club" van Tim Kuijk afgedwongen is en waar (inmiddels) al diverse alternatieven voor zijn.

Bovendien wordt de WiFi in de ExperiaBox niet geblokkeerd maar uitgeschakeld, en je kan de WiFi daarna gewoon weer AAN zetten in de ExperiaBox...

Houdt jij je voortaan even aan de feiten?
Reputatie 8
Nee zeker niet.
De wetgeving is zodanig breed van opzet dat het betrekking heeft op alle fronten en gebruik waarin de diensten betrekking hebben. Men mag consumenten niet belemmeren een dienst te gebruiken die hij eerder wel zou kunnen gebruiken.

Als jij met het warme zomerweer een extra ventlator wilt aanschaffen om extra verkoeling te hebben, mag die nieuwe ventilator niet een andere ventilator die jij al (in bruikleen) hebt gaan uitschakelen / blokkeren, zodat je twee van die nieuwe ventilatoren zou moeten aanschaffen om werkelijk "extra" verkoeling te hebben. Alleen omdat de leverancier van die nieuwe ventilator zo graag zijn nieuwe model ventilator aan mensen slijt.

Overigens de "nieuwe" internetwetgeving (die ook al bijna twee jaar geldig is), omvat dat nog veel uitvoeriger. Ik denk zelfs dat je met allerlei andere wetgeving waarin de consument wordt beschermd KPN/Telfort hier ook mee in de fout gaat met deze methode van uitschakelen van functies.
Reputatie 8
Badge +17
@Babylonia : je argument slaat als een tang op een varken; oftewel: BullShit!
Reputatie 8
Dat mag jij vinden. Slaap maar lekker verder.
Reputatie 6
Badge +8
Hi all, het klopt inderdaad dat de Experia WiFi de WiFi in de Experia Box V8 en V10 uitzet. Hier is ook een reden voor. De hardware van deze modellen Experia Box heeft namelijk geen ondersteuning voor bandsteering (apparaten kunnen soepel switchen tussen de 2.4 Ghz en 5 GHz band) en roaming (apparaten kunnen tussen verschillende verzenders overschakelen zonder dat je het merkt). De Experia WiFi heeft dat wel. Als je met een mobiele telefoon verbonden bent met de Experia Box en je loopt de rand van het bereik daarvan, waar de Experia WiFi een sterker bereik heeft zal je niet automatisch overschakelen naar het andere netwerk. Om dat soort dingen te voorkomen is ervoor gekozen om de WiFi uit te schakelen in de modem. Deze kan je zelf weer aanzetten als je dit wilt natuurlijk.
Als de Experia WiFi wordt aangesloten op een van de genoemde Experia Boxen worden updates automatisch geïnstalleerd, daar hoef je niets voor te doen. Bij modems van andere merken kan het niet automatisch (en daarbij wordt ook niets uitgezet of aangepast in het modem, dat kan alleen bij onze Experia Boxen), daarvoor wordt gekeken naar een pagina op de website waar de update gedownload en geïnstalleerd kan worden.
Reputatie 8
Badge +17
Jasper - Telfort schreef:

Hi all, het klopt inderdaad dat de Experia WiFi de WiFi in de Experia Box V8 en V10 uitzet. Hier is ook een reden voor. De hardware van deze modellen Experia Box heeft namelijk geen ondersteuning voor bandsteering (apparaten kunnen soepel switchen tussen de 2.4 Ghz en 5 GHz band) en roaming (apparaten kunnen tussen verschillende verzenders overschakelen zonder dat je het merkt). De Experia WiFi heeft dat wel. Als je met een mobiele telefoon verbonden bent met de Experia Box en je loopt de rand van het bereik daarvan, waar de Experia WiFi een sterker bereik heeft zal je niet automatisch overschakelen naar het andere netwerk. Om dat soort dingen te voorkomen is ervoor gekozen om de WiFi uit te schakelen in de modem. Deze kan je zelf weer aanzetten als je dit wilt natuurlijk.
Als de Experia WiFi wordt aangesloten op een van de genoemde Experia Boxen worden updates automatisch geïnstalleerd, daar hoef je niets voor te doen. Bij modems van andere merken kan het niet automatisch (en daarbij wordt ook niets uitgezet of aangepast in het modem, dat kan alleen bij onze Experia Boxen), daarvoor wordt gekeken naar een pagina op de website waar de update gedownload en geïnstalleerd kan worden.

Eens, maar dan zal je toch de SSID-naam van de 2,4GHz en 5GHz gelijk moeten houden want zodra je die verschillend maakt gaat dat overschakelen tussen de 2 banden via bandsteering niet op.
Als je de SSID-naam en bijhorende pre-shared key, per band, op álle AccessPoints gelijk houdt zal dat ook zónder bandsteering het WiFi device gewoon overschakelen van het ene AccessPoint naar het andere. En van de 2,4GHz naar 5GHz zodra het mogelijk is.

De "moderne" Android en Apple devices (dus: de cliënt kant) hebben sowieso een voorkeur voor 5GHz AccessPoints en zullen daar naar overschakelen vanaf een 2,4GHz band.

Thuis staan 4 SSID's op de 2,4GHz met dezelfde naam en 4 SSID's op de 5GHz met dezelfde naam.
De SSID-naam van de 2,4GHz anders dan de SSID van de 5GHz band.

Geen enkel probleem met vloeiende overschakeling tussen de diverse SSID's én de verschillende AccessPoints op alle WiFi devices die rondzwerven in huis, tablets, telefoons, HEOS boxen, ChromeCast's of TV's. Al jaren niet.

BandSteering in de ExperiaWiFi ? Leuk, maar qua functionaliteit niet écht nodig omdat het anders ook gewoon werkt. Bij grote(re) bedrijven (of ziekenhuizen bijvoorbeeld) zie je juist alle AccessPoints met dezelfde SSID en pre-shared key. Gewoon omdat men dan overal WiFi-dekking heeft.
Reputatie 8
Badge +11
Bandsteering heb ik aan gehad toen beide EW's nog aangesloten waren, maar dat was één groot drama met overschakelingen, vrijwel altijd via mobiel, naar de andere EW of een andere band. Bovendien was er helemaal geen noodzaak om door de EW uit een band geknikkerd te worden. In extreme gevallen hangen er 5 apparaten aan wifi.
Reputatie 8
Jasper - Telfort schreef:

Hi all, het klopt inderdaad dat de Experia WiFi de WiFi in de Experia Box V8 en V10 uitzet.

Om dat soort dingen te voorkomen is ervoor gekozen om de WiFi uit te schakelen in de modem.
Deze kan je zelf weer aanzetten als je dit wilt natuurlijk.

Dat weer aanzetten van WiFi, --dat het zou kunnen--, staat niet als zodanig bij de beschrijving van het product. Wordt bovendien tegengesproken door de gebruiker met zo'n "ExperiaWiFi" die dat juist probeerde. Het werd weer ongedaan gemaakt. Vandaar mijn afschuw van dit soort producten. Dat het uiteindelijk dan toch weer kan, ontbreekt er nogal wat aan een duidelijke set-up en handleiding.

Je laatste reactie in diens draad < HIER >, het diverse keren opnieuw moeten "overrulen" voordat het eindelijk werkt, lijkt me toch ook niet de aangewezen methode om het dan eindelijk werkend te krijgen. Dat laat teveel niet bedoelde en onbegrepen situaties open, dat het uitgeschakeld wordt.

Bovendien totaal onzinnig om de WiFi van de hoofdrouter uit te schakelen.
Die zgn. extra bansteering waarmee die ExpeiraWiFi apparaten zijn uitgerust werken naar ik vermoed alleen tussen twee (of meerdere) van die WiFi extenders zelf. Als je er dan slechts één hebt, werkt die functie toch niet met de hoofd modem/router. In dat geval moet het gewoon als "normaal" Access Point werken. Heeft totaal geen zin om de WiFi van de hoofd modem/router dan maar uit te gaan zetten. Slecht ontwikkeld apparaat, als het daar niet in voorziet.

Gebrekkige productinformatie. Slechte uitleg wat en hoe de apparaten gebruikt worden, zetten gebruikers op het verkeerde been. De niet logische keuzes van wel of niet uitschakelen van WiFi van de hoofd modem/router roepen daarmee meer vragen op dan dat ze beantwoorden.

KPN/Telfort heeft totaal geen ervaring met verkoop van "apparaten" (met hun gebrekkige functies). Schoenmaker blijf bij je leest. Beter dat KPN/Telfort zich als ISP alleen bezig houdt met het leveren van internetdiensten. Laat het "in eigen beheer" ontwikkelen en verkopen van aanverwante netwerk apparaten beter over aan merken die daarin zijn gespecialiseerd en daar absoluut veel beter in zijn.
Die bandsteering werkt ook met 1 device, dat is alleen maar terug zetten naar 2,4 ghz als de 5ghz te vol is en andersom dus teveel clients waar jij nu op doelt is een soort mesh functie dat doen de clients zelf wel die functie zit hier (nog) niet in.

Het uitzetten en zonder resets en wat nog meer van de EBv10 weer aan krijgen van de wifi daarop dat is nog wel een aandachtspunt.
Behalve dan dat minpunt, heb je totaal geen ervaring of handleiding nodig. Je sluit ze aan en klaar zeker bij een eerste installatie binnen 5 minuten werkt alles.
Reputatie 8
Waar ik op doel is de schijnbaar betere samenwerking van die apparaten onderling m.b.t. roaming / bandsteering waarbij die functies verder zouden gaan dan standaard in de Experia Boxen aanwezig zou zijn?? (Of in ieder geval wordt die indruk gewekt dat het dat zou doen).

Als dat de reden is dat die EBv10 wordt uitgeschakeld, heb je dus niet alleen een betere uitleg nodig van de functies van die apparaten. Zodat het voor gebruikers duidelijker is welk profijt
--of juist niet-- men ervan kan verwachten. Maar tevens zoals je zelf ook al beaamt, moet beter/makkelijker het inschakelen van de WiFi van een EBv10 zijn af te stemmen.

Daar staat of valt de hele functionaliteit mee van zo'n extra WiFi Access apparaat. Juist omdat men het zo gemakkelijk en simpel wil houden. In dit geval "te gemakkelijk", met om die reden een verkeerde uitkomst voor de gebruiker die zijn WiFi gewoon wil "uitbreiden" met een extra WiFi Access Point, en niet alleen wil "verplaatsen", want dan had je met minder kosten beter de EBv10 zelf kunnen verplaatsen voor hetzelfde resultaat, zijnde één WiFi punt om daarmee te verbinden.

Juist als men functies "simpel" en "idiot proof" wil implementeren, kost dat het meeste werk en uiterst moeilijk om de firmware op alle mogelijke scenario's daarop te programmeren.
Dat is vooralsnog op de wijze zoals het nu werkt niet goed gelukt.
Als ik de ervaringen van @GJC erbij neem, werkt zelfs die bandsteering niet naar behoren.
Reputatie 2
Hallo @Babylonia ,
Ik ben sinds een paar dagen klant en vind het jammer dat er geen uitgebreide handleiding van de V10 voorhanden is om optimaal gebruik te kunnen maken van de modem.
@JanD zoveel kan je niet met de v10 dus heel uitgebreid is die handleiding niet. Wat er wel mee kan wijst zichzelf is mijn ervaring.
Reputatie 1
Is bovenstaande uitleg/kritiek ook van toepassing op de witte Wifi Versterker?
Reputatie 2
Galdor68 schreef:

@JanD zoveel kan je niet met de v10 dus heel uitgebreid is die handleiding niet. Wat er wel mee kan wijst zichzelf is mijn ervaring.

Hallo @Galdor68 ,
bedankt voor je reactie, mocht er een 'echte' handleiding bestaan van de V10, dan wil ik die graag ergens kunnen downloaden.
Reputatie 6
Badge +6
Dit is nu precies de WIFI Experia waarvan destijds tegen mij gezegd was, gratis te zijn in een actie met V8
Actie inmiddels heel erg verlopen.

En ja, hoe zit het nu met de witte Wifiversterker?

Off topic:

@JanD Misschien heb je iets aan dit over de V10?

Op de website van Telfort: Specificaties Experia Box V10

Op de website van KPN: Experia Box v10

Op gebruikerhandleiding.com: KPN Experiabox v10
Idem
Reputatie 2
Hallo @mandy ,
bedankt voor je reactie.
Echte volledige handleidingen worden er blijkbaar niet meer uitgegeven door de ISO's, dat was bij mijn vorige provider (kabelboer) niet anders. Gelukkig heb ik ervaring en kennis genoeg om me door de menu's van het modem heen te worstelen, maar een naslagwerk is ook altijd leuk om bij de hand te hebben.
Senior schreef:

Is bovenstaande uitleg/kritiek ook van toepassing op de witte Wifi Versterker?

Nee die werkt anders met als grootste plus de wifi van de Experiabox wordt niet uitgezet, de naam klopt niet het is een extra Wifi toegangspunt het signaal wordt niet versterkt maar je krijgt wel extra bereik heel simpel gezegd, die witte heeft mijn voorkeur.

Reageer