beantwoord

Experia V10A WiFi-verbinding steeds verbroken

  • 23 november 2019
  • 6 reacties
  • 320 keer bekeken

Reputatie 1

Telfort besloot mijn goed werkende Zyxel-modem te vervangen door een nieuwere Experia V10A. Ik heb de nieuwe box op dezelfde plek als de vorige neergezet, en aangesloten met dezelfde DSL-kabel. Aanvankelijk was ik erg blij, de wifi-snelheid ging flink omhoog. De blijdschap verdween echter al snel omdat de WiFi-verbinding continue verbroken wordt. Op random momenten, soms werkt het twee uur zonder problemen, dan drie verbrekingen in vijf minuten.

Na wat zoeken op internet zie ik dat ik veruit niet de enige ben met deze problemen. Het KPN-forum staat vol met vergelijkbare klachten die wel tot een jaar terug gaan. Ook op het Telfort forum regent het klachten.

Een gesuggereerde oplossing is een harde reset van het modem; geeft geen verschil.

Gisteren heb ik de klantenservice gebeld, die hebben een nieuw modem van hetzelfde type opgestuurd. Dit heb ik zojuist geinstalleerd, en weer geen verschil.

Als ik in het log van het modem kijk, zie ik op moment van verbinding verbreken deze melding:

Nov 23 13:32:54 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.1.
Nov 23 13:32:54 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.2.1 from 74:40:bb:9b:54:0f (kitten) via br0
Nov 23 13:32:54 VRV9517 daemon.info dhcpd: DHCPACK on 192.168.2.1 to 74:40:bb:9b:54:0f (kitten) via br0

In het syslog van mijn computer staat

Nov 23 13:32:21 kitten dhcpcd[4371]: wlo1: carrier lost

In totaal zijn vijf apparaten verbonden met dit modem, en het gebeurt bij ze allemaal, op verschillende momenten. Dus dan lijkt het me dat het niet aan mijn computer ligt maar aan het modem. Een kleine greep uit het afgelopen half uur:

Nov 23 13:03:38 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.1.
Nov 23 13:04:49 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.2.
Nov 23 13:04:54 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.4.
Nov 23 13:04:55 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.6.
Nov 23 13:04:56 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.6.
Nov 23 13:04:59 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.3.
Nov 23 13:06:51 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.1.
Nov 23 13:07:20 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.3.
Nov 23 13:07:24 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.4.
Nov 23 13:07:27 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.2.
Nov 23 13:10:44 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.3.
Nov 23 13:11:48 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.1.
Nov 23 13:19:58 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.3.
Nov 23 13:20:02 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.4.
Nov 23 13:31:51 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.3.
Nov 23 13:31:54 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.4.
Nov 23 13:32:54 VRV9517 daemon.info dhcpd: Reclaiming not used lease 192.168.2.1.

Wil ik nog even benadrukken dat behalve het modem mijn setup exact hetzelfde is gebleven en ik vroeger geen enkel probleem had. Ik zal maandag de klantenservice nog eens bellen. Gisteren stelden ze voor een monteur te sturen, maar ik vraag me af wat een monteur hieraan kan doen? Het lijkt me dat het probleem in het modem zit.

Ik begrijp uit verschillende forum-posts dat de Experia V10 (dus zonder A) dit probleem niet heeft, is hier iemand die dit kan bevestigen?

Of zijn er nog andere suggesties? Ik hoor het graag. Ben er ook wel een beetje klaar mee want dit grapje kost me nu al meerdere uren van mijn vrije tijd.

icon

Beste antwoord door arvind 26 november 2019, 21:23

Bedankt, ik heb mijn gegevens inmiddels aangevuld. Ook heb ik het 5 GHz-kanaal vast gezet, dat stond voorheen op auto. De verbinding lijkt nu een stuk stabieler, ik kijk het nog even aan.

Bekijk reactie

6 reacties

Hallo @arvind , in jouw geval lijkt het me handig toch voor een monteur te gaan, wordt het probleem door Telfort veroorzaakt is het voor hun rekening, anders voor jou.

Heb je toevallig de DSL-kabel tussen modem en IS/RA-punt al eens vervangen, niet langer dan ongeveer 1,5 meter?

Of de V10 dat probleem wel of niet kent is in jouw geval niet interessant, want jij hebt een V10a en je krijgt ook niet anders.

 

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @arvind, wat gek en wat onhandig dat je WiFi verbinding het niet meer goed doet, sinds je de nieuwe Experia Box ontvangen hebt. Ik lees dat je zelfs al een tweede nieuw modem ontvangen hebt, maar dat ook dat geen verschil maakt. Ik help graag een handje met zoeken naar de oplossing.

Misschien is dit te simpel en heb je het al geprobeerd, maar ik vind het niet terug in je verhaal en wil het daarom toch opperen. Heb je onze WiFi check al doorlopen? Op die manier wordt je WiFi verbinding zo optimaal mogelijk ingesteld. Een nieuw modem staat op standaard instellingen voor bijvoorbeeld het kanaal, waardoor de verbinding minder goed kan werken.

Kan je verder ook je forumprofiel voor me aanvullen? Er staan nog geen postcode, huisnummer of klantnummer in. Als je ze voor me invult, kan ik je gegevens erbij pakken en helpen waar nodig. Ik kan de monteur ook voor je inplannen als je wilt.

Reputatie 1

Bedankt, ik heb mijn gegevens inmiddels aangevuld. Ook heb ik het 5 GHz-kanaal vast gezet, dat stond voorheen op auto. De verbinding lijkt nu een stuk stabieler, ik kijk het nog even aan.

Reputatie 8
Badge +11

@arvind Super. Dat klinkt positief. Ik zie ook dat je contact gehad hebt met de klantenservice en er een nieuw modem voor je aangevraagd is. Ik ben benieuwd hoe het gaat met het nieuwe modem, zo gauw je deze ontvangen en aangesloten hebt. Laat je het weten?

Reputatie 1

Dit is met het nieuwe modem, dat was supersnel door jullie geregeld. Volgens mij is alles nu ok, zo niet neem ik wel weer contact op.

Ik was bang voor lang voortslepende problemen gezien het grote aantal posts over dit onderwerp op dit forum en bij KPN, maar blijkbaar paniek om niks. Bedankt voor de goede service.

Reputatie 8
Badge +11

@arvind Dat kan ik me wel voorstellen! Fijn om te horen dat alles zo goed en snel gegaan is :slight_smile: Graag gedaan en mocht er iets zijn, laat het gerust weer op het forum weten. 

Reageer