Experia moet telkens herstart worden voor internet

• 10 december 2016
  • 26 reacties
  • 550 keer bekeken

Badge
Door problemen (https://forum.telfort.nl/wifi-269/wifi-werkt-niet-meer-60073/) met mijn vorige modem (Zyxel) heb ik een nieuwe modem gekregen.
Nu moet ik gemiddeld elke week (dus soms 1x in de 2 weken, soms meerdere malen per week of per dag) de modem herstarten, omdat het internet niet meer werkt.

De wifi werkt dan nog wel (ik kan de modem via wifi bijvoorbeeld nog wel bereiken), maar geen enkele internetpagina kan meer opgevraagd worden.
Ik zie niets raars als ik inlog op de modem, hij geeft aan gewoon verbinding te hebben.

Zijn er dingen waar ik naar kan kijken om dit probleem te verhelpen?
Of moet ik misschien even zoeken naar een firmware-upgrade?

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

26 reacties

Hallo Dennis, ik lijk het zelfde probleem te hebben. Heb jij ook firmware versie 02.00.136W4?
Badge
Hallo Dennis, ik lijk het zelfde probleem te hebben. Heb jij ook firmware versie 02.00.136W4?
Ja, inderdaad, die heb ik ook.
Reputatie 8
Die firmware geldt voor elke Experia Box V8 die door mensen bij Telfort wordt gebruikt.
Zoek daarin niet het probleem.

Lees eens voorafgaande reacties en een mogelijke oplossing die ook voor jou van toepassing zou kunnen zijn.
https://forum.telfort.nl/internet-267/uitvallende-verbinding-modem-62683/index1.html#post530055
Die firmware geldt voor elke Experia Box V8 die door mensen bij Telfort wordt gebruikt.
Zoek daarin niet het probleem.

Lees eens voorafgaande reacties en een mogelijke oplossing die ook voor jou van toepassing zou kunnen zijn.
https://forum.telfort.nl/internet-267/uitvallende-verbinding-modem-62683/index1.html#post530055

Allemaal al geprobeerd. Ik heb nog even in de log gekeken en ik zie steeds:

12/11/2016 19:49:40 DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
12/11/2016 19:49:37 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
12/11/2016 19:49:34 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
12/11/2016 19:49:31 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
12/11/2016 19:49:28 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
12/11/2016 19:49:28 DHCP Client: [ATM3]Could not find DHCP daemon to get information
12/11/2016 19:49:25 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
12/11/2016 19:49:22 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
12/11/2016 19:49:19 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
12/11/2016 19:49:16 DHCP Client: [ATM3]Send Discover

Verder zijn alle lampjes groen die groen moeten zijn behalve 'internet'
Reputatie 8
Badge +16
@DennisVanBeek, @Rvandongen,

Hebben jullie het modem ook een harde reset gegeven? In afwachting van jullie reactie.
Ja. Helpt helemaal niets.
Badge
@DennisVanBeek, @Rvandongen,

Hebben jullie het modem ook een harde reset gegeven? In afwachting van jullie reactie.

Ik heb de modem nog maar enkele maanden. Na een paar weken heb ik hem al eens een harde reset gegeven, maar dat heeft toen niet geholpen.
Ik zal het nu nog eens doen en laten weten of het helpt, maar ik verwacht het niet.
Reputatie 8
Badge +16
Bedankt voor jullie reactie. Zouden jullie als laatste poging ook nog de DSL-kabel (kabel tussen modem en IS/RA punt) willen vervangen? Mocht dit niet hebben geholpen dan ontvang ik graag jullie adresgegevens in een privébericht.
Bedankt voor jullie reactie. Zouden jullie als laatste poging ook nog de DSL-kabel (kabel tussen modem en IS/RA punt) willen vervangen? Mocht dit niet hebben geholpen dan ontvang ik graag jullie adresgegevens in een privébericht.

Hallo Stephen,
Zoals ik in mijn eigen post al gemeld had heb ik alle kabels al gecontroleerd. https://forum.telfort.nl/internet-267/internet-valt-iedere-week-uit-63189
In mijn geval valt het iedere keer in het weekend uit na een week draaien. In mijn ogen past dit gedrag en de meldingen die ik in de log zie (Could not find DHCP daemon to get information) niet bij een slechte kabel.
Ik zal je mijn gegevens in een privébericht sturen. Hopelijk kun je vanaf afstand nog iets ontdekken.
Badge
Nog even de bevindingen: sinds de harde reset heb ik de modem ongeveer 5x moeten herstarten.
Vooral vandaag is het een drama, terwijl ik nu thuis hoor te werken.
Nu moet ik dus verplicht een vrije dag nemen en begint het me echt geld te kosten.

In mijn ogen zou het niet aan de kabels mogen liggen, want dan zou een modem-reset niet helpen.
Tenzij de modem elke keer in een storing zou komen als het internet even verbroken wordt of iets dergelijks, maar dat zou me een slechte zaak lijken.
Resetten doe ik meestal online, dus het is ook niet zo dat de modem op die momenten fysiek verplaatst wordt o.i.d.
Badge
Update: De kabels zijn vervangen, maar dit lost het probleem niet op.
Hallo Dennis,

Misschien kunnen we eens kijken naar de signaal sterkte, noise margin en error counters om definitief uit te sluiten dat het probleem niet in de aansluiting of kabels zit. Als je in het modem inlogt en links op STATUS klikt krijg je een sub-menu met xDSL Status.
ik zie daar een Upstream noise margin van 6dB en een Attenuation van 28.7dB. Downstream iets beter (5.6dB 25.2dB).
In andere forums heb ik gezien dat de noise margin van 6dB wel normaal is. Misschien kunnen de mensen van Telfort aangeven wat de minimale signaalsterkte (maximale Attenuation) zou moeten zijn. Dat kon ik zo snel niet vinden.
Badge
Hallo Dennis,

Misschien kunnen we eens kijken naar de signaal sterkte, noise margin en error counters om definitief uit te sluiten dat het probleem niet in de aansluiting of kabels zit. Als je in het modem inlogt en links op STATUS klikt krijg je een sub-menu met xDSL Status.
ik zie daar een Upstream noise margin van 6dB en een Attenuation van 28.7dB. Downstream iets beter (5.6dB 25.2dB).
In andere forums heb ik gezien dat de noise margin van 6dB wel normaal is. Misschien kunnen de mensen van Telfort aangeven wat de minimale signaalsterkte (maximale Attenuation) zou moeten zijn. Dat kon ik zo snel niet vinden.

Bij mij zijn de waardes:
Up = 7.4 / 33.6 dB
Dn = 5.8 / 31.5 dB

... misschien moet ik hier ook eens naar kijken op het moment dat ik geen verbinding heb.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Dennis, excuses voor de late reactie. Ik zie dat het modem sinds vandaag niet is uitgevallen. Kun jij dit bevestigen?
Badge
Nee, ik heb sinds die tijd de modem een behoorlijk aantal keer moeten resetten.
De waardes tijdens de periodes zonder internet zijn gemiddeld;
Up = 8 / 33,7
Dn = 6,7 / 31,6

In een van de logs zie ik regelmatig de melding "Could not find DHCP daemon to get information" voorbij komen.
Nee, ik heb sinds die tijd de modem een behoorlijk aantal keer moeten resetten.
De waardes tijdens de periodes zonder internet zijn gemiddeld;
Up = 8 / 33,7
Dn = 6,7 / 31,6

In een van de logs zie ik regelmatig de melding "Could not find DHCP daemon to get information" voorbij komen.

Hallo Dennis, Dit is dus exact het gedrag dat ik ook heb. Al moet ik zeggen dat sinds de laatste harde reset via het knopje achterop ik geen vast lopers meer heb gehad in de afgelopen 18 dagen. Als ik onze signaal niveaus met elkaar vergelijk dan lijkt het er dus op dat ik net aan de goede kant van de grens zit en jij helaas net iets boven het limiet.

@stephen. zouden jullie nog kunnen aangeven wat normale waardes zijn van het signaal? Misschien goed om die ook in een sticky op te nemen zodat ook anderen kunnen controleren of ze voldoende signaal hebben.

Gezien de problemen lijkten te ontstaan wanneer het modem zijn eigen WAN ip gaat aanvragen heb ik me ook wel eens afgevraagd of het zou kunnen helpen om die static in te stellen.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Dennis, excuses voor de late reactie. Heb je toevallig randapparatuur achter het modem aangesloten en de bekabeling ook gecontroleerd? In afwachting van jouw reactie.

@Rvandongen,

De waarden van het signaal verschillen per aansluiting. Hangt namelijk af van de type verbinding (ADSL of VDSL) en lijnlengte.
Goed idee voor een sticky topic. Ik zal er voor zorgen dat dit wordt meegenomen.
Reputatie 8
Badge +19
[...]
Gezien de problemen lijkten te ontstaan wanneer het modem zijn eigen WAN ip gaat aanvragen heb ik me ook wel eens afgevraagd of het zou kunnen helpen om die static in te stellen.

Dat kan je niet zelf, enige optie daartoe is een zakelijk abonnement met een vast IP-adres te nemen.
Daarentegen wisselt het WAN-IP adres nooit als je dezelfde modem blijft gebruiken omdat de deze via het MAC-adres wordt gekoppeld aan het IP-adres.
Op het nieuwe SNI-F netwerk werkt het anders, daar wordt het IP-adres uitgegeven op de DSLAM in de centrale of straatkast.

Maaf los daarvan heeft een vast WAN-IP adres sowieso geen invloed op bovenstaand probleem.
Badge
Hallo Dennis, excuses voor de late reactie. Heb je toevallig randapparatuur achter het modem aangesloten en de bekabeling ook gecontroleerd? In afwachting van jouw reactie..

De bekabeling is gecontroleerd (en vervangen, zie wat reacties geleden).
Ik weet niet wat je bedoelt met achter; in volgorde, of fysiek, bekeken vanaf de computer, of vanaf buiten?

Maar er staat fysiek niets in de buurt van storing kan veroorzaken...
Dichtstbijzijnde elektronica is een stereo, op een kleine meter afstand (heeft er altijd al gestaan) en een stekkerdoos (20 cm, maar geen lussen of iets dergelijks in de kabels, dus zou geen storing mogen veroorzaken).

Verder zit er niets anders op de lijnen aangesloten.
Eén computer is met internetkabel aangesloten (de desktop (Linux), voor thuiswerken) en de rest gaat via wifi.
Reputatie 8
Badge +16
Beste Dennis, indien je nog steeds problemen ervaart met het modem dan lijkt het me handig om deze te vervangen. Wellicht dat de problemen hiermee zijn opgelost. In afwachting van jouw reactie.
Badge
Beste Dennis, indien je nog steeds problemen ervaart met het modem dan lijkt het me handig om deze te vervangen. Wellicht dat de problemen hiermee zijn opgelost. In afwachting van jouw reactie.

Dat zou mooi zijn, graag.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Dennis, een nieuw modem wordt klaargemaakt voor verzending. Deze ontvang je binnen enkele werkdagen. Laat je dan even weten of het probleem hiermee is opgelost?
Badge
Hallo Dennis, een nieuw modem wordt klaargemaakt voor verzending. Deze ontvang je binnen enkele werkdagen. Laat je dan even weten of het probleem hiermee is opgelost?

De modem is ontvangen en aangesloten, ik laat nog even weten hoe het gaat.
Reputatie 8
Badge +16
Ik zie je bevindingen graag tegemoet!
Badge
Ik zie je bevindingen graag tegemoet!
De modem heeft het bijna een week volgehouden, maar gister en vandaag moesten we weer herstarten.
De problemen zijn verder gelijk; de modem is bereikbaar maar heeft verder geen internet.
De meldingen in de security log zijn weer "Could not find DHCP daemon to get information".