Experia Box Wifi Gastnetwerk

• 8 juli 2015
  • 12 reacties
  • 1758 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Ik heb een Experia Box V8 Arcadyan VGV7519, op zich nix mis mee.
Maar ik mis en denk vele onder ons het gasten netwerk voor wifi.

Bedoel dan geen FON enz....

Maar via eigen wifi verbinding met de Experia Box !
zodat je familie of kennisen ook kunnen internetten.

Experia Box Wifi Gastnetwerk

12 reacties

Reputatie 8
Ik bepaal graag zelf wie wel of niet van mijn WiFi gebruik kan maken.

Als er bij mij vrienden en kennissen op bezoek komen, geef ik ze wel (of niet) het wachtwoord van mijn WLAN - SSID, en kunnen ze erna gewoon van internet gebruik maken.

Bij mijn ex waar een Ziggo modem / account actief is, heb je geen zeggenschap in de WiFi hotspot die is ingebouwd. Moet je maar afwachten wie ongevraagd van die hotspot gebruik maakt. Dan gaat er op dat moment bandbreedte af in het gebruik voor jezelf.

Alleen kan ik me wel voorstellen dat je mensen wel een aparte VLAN, los van je eigen netwerk ter beschikking zou willen stellen. Alleen biedt de Experia Box V8, --voor de eindgebruiker althans-- geen instelmogelijkheden om dat uitvoerig naar eigen wens aan te passen. Zou er van een veel meer uitgebreider modem/router model gebruik gemaakt moeten worden.

Maar dan zie ik graag nog veel meer uitbreidingen, zoals VPN mogelijkheden met de router zelf, en 5 Ghz WiFi erbij.
Reputatie 8
Badge +2
Babylonia! Dank voor je berichtje. Ik vind het fijn om te lezen dat je uitvoerig beargumenteert waarom je voor en tegen een gastnetwerk bent. Met de wensen die je erbij vermeldt, wordt wellicht in de toekomst wat gedaan. Het is de vraag of dit prijstechnisch en überhaupt technisch mogelijk is voor de ontwikkelaars van onze modems om dit te realiseren. Maar, met dergelijke klantuitingen kunnen we iets. Ik zal ze verzamelen en als collectief neerleggen bij de afdeling die hierover gaat. 🙂
Reputatie 8
Dag @Michael - Telfort

Met betrekking tot WiFi en WiFi hot-spots zoals o.a. door Ziggo/UPC gebruikt zie o.a ook aanvullende gedachten < HIER > naar aanleiding van wat er in de media geschreven wordt m.b.t. tot het dichtslibben van WiFi, zie < DIT ARTIKEL >

Feitelijk een WiFi "gastnetwerk" is alleen wenselijk als je het zelf apart kunt instellen, maar om WiFi vervuiling te voorkomen moet het standaard in een modem NIET ingeschakeld zijn. Onnodig ingeschakelde gastnetwerken als het toch niet wordt gebruikt zijn alleen maar een belasting voor het overvolle WiFi netwerk. Er zijn nu al zoveel klachten over WiFi. Dat wordt alleen maar erger met standaard meer ingeschakelde (gast)netwerken.

Wenst een gebruiker erover te beschikken, dan wel pas, nadat hij zelf de functie ervoor in de modem moet aanvinken om te gebruiken.

Voor de aanvullende uitbreidingen zoals VPN en 5 Ghz WiFi.
Ik begrijp dat je dan aan meer kostbare modem/routers komt. En uiteraard begrijp ik dat het prijstechnisch moeilijk te verkopen is binnen een basis-pakket zoals de meeste mensen gebruiken. Het gros maakt namelijk geen gebruik van die functies.

Toch is er een sterk groeiende schare aan gebruikers die meer mogelijkheden wil hebben. Met name glasvezel gebruikers met synchrone download/upload zullen veel meer van die extra mogelijkheden gebruik maken. Die plaatsen thuis een NAS als eigen cloud-oplossing, en integreren de data ervan veel meer met hun mobiele telefoon, of tablet als ze elders zijn. Zetten VPN-verbindingen op e.d.
De Experiabox schiet technisch gezien tekort om goed in die ontwikkelingen te voorzien.
(De Experiabox laat o.a. geen "WOL"-pakketjes door).

Biedt dan de klant de mogelijkheid aan om zelf een specifieke modem/router te gebruiken. Niet als 2e router achter de Experiabox, maar volledig ter vervanging van die Experiabox. Zeker in het kader van tegenwoordig steeds meer belangrijke ECO-doelstellingen om minder energie te gebruiken. Slechts één apparaat gebruiken, in plaats van twee voor "hetzelfde". Dat betekent wel dat Telfort bereidt moet zijn bepaalde gegevens of "profielen" voor modem/routers ter beschikking te stellen zodat een eigen modem/router makkelijk is in te regelen en ook daadwerkelijk functioneert. In het kader van "net-neutraliteit" en verdergaande ontwikkelingen in wetgeving (met name in Duitsland is men bezig voor "vrije modem/router keuze), moet men toch rekening houden met dit soort ontwikkelingen.

Ik snap ook dat providers er huiverig voor zijn, omdat support, overzicht in wat er in het netwerk gebeurt, op die wijze een stuk onoverzichtelijker wordt. Toch kan er naar mijn mening wel een balans gevonden worden.

Ik dacht dat KPN in hun zakelijke pakketten gebruik maken van de Fritz!box modem/router. Ook XS4ALL.
Telfort als "nevenbedrijf" van KPN kan van die expertise gebruik maken.
Tenslotte is de achterliggende wijze van aanbieden van TV en internet in technische zin onderling behoorlijk transparant en gelijkwaardig. Omdat er dus al expertise is op dat gebied, is het bedrijfskostentechnisch gezien het meest interessant om die transparantie ook naar Telfort toe door te trekken met ondersteuning of profielen voor die Fritz!box. (In de toekomst --afhankelijk van verdergaande wetgeving-- kunnen er misschien meerdere modem/routers ondersteund worden).

Gebruikers blijken namelijk best bereid zelf zo'n Fritz!box aan te schaffen.
Je leest er op het forum geregeld over.
Alleen is het achterhalen van de benodigde gegevens een wat moeizame zaak, en daar zou Telfort veel meer support in kunnen bieden. Werk samen met Fritz!box Nederland en maak een profiel aan die gebruikers kunnen downloaden.

(En dan keuze uit twee profielen, ---> één profiel voor 1 IP-TV aansluiting + 2 internet-poorten, één profiel voor 2 IP-TV aansluitingen + 1 internet-poort ----> die kunnen mensen dan weer doorkoppelen naar een un-managed switch, wat toch al gebeurt omdat 2 internet-poorten meestal ook reeds tekort is).

En dan wil ik eigenlijk nog een stuk verdergaan. Als mensen een eigen modem/router aanschaffen, is de Experiabox feitelijk helemaal niet meer nodig. Die kan terug gestuurd worden naar Telfort. Biedt dan een extra korting aan op "geen gebruik" van de Experiabox. Als is het maar € 2,50 - 3,50 per maand. (Ik weet niet wat bij normaal gebruik de financiële afschrijving is van een Experiabox).

Zelf zit ik ook te denken aan de aanschaf van een Fritz!box.
Aanleiding ervan is het gebrek van de Experiabox om "Wake On Lan" pakketjes door te laten (om mijn NAS op afstand op te starten).
Kijk eens naar mijn volgende reactie waar Telfort zich van nader commentaar onthoudt, waarbij ik eigenlijk wel een serieuze reactie van zou willen ontvangen:
< HIER>

Vervolg reactie m.b.t. tot een Frit!box (en andere gebruiker):
< HIER >
Reputatie 3
Badge +1
Technisch misverstand:
De FB stuurt geen WOL-pakketjes van Internet "door" naar een apparaat in je thuisnetwerk!

Indien je een portforwarding hebt ingericht (IPv4/IPv6) op je FB kan je de FB zo configureren, dat
als je via Internet toegang wil krijgen tot de achterliggende geconfigureerde service (bijvoorbeeld NAS - ssh, http/https etc.),
de FB zgn. WOL-pakketjes (Magic-packet) aan het MAC-adres van de LAN-adapter stuurt om het apparaat wakker te maken.

Just my 2cts
Reputatie 8
Badge +10
Technisch misverstand:
De FB stuurt geen WOL-pakketjes van Internet "door" naar een apparaat in je thuisnetwerk!

Dat heb ik in onderstaand topic ook al geprobeerd uit te leggen... ;)
Ik heb WOL prima werkend voor mijn PC en in de ZyXEL staat ook geen instelling voor broadcast.
Ik heb het ingesteld zoals jij aangeeft, dus alleen poort 9 UDP geforward en uiteraard mijn netwerkkaart voor WOL ingesteld en WOL ingeschakeld in het BIOS van mijn PC.
Als ik van buiten mijn netwerk mijn PC aan wil zetten dan moet ik in het Wake On LAN programmaatje (Android tablet en phone) broadcast zelfs uitschakelen anders werkt het niet.
Broadcast werkt alleen vanuit mijn eigen lokale netwerk.
FF-FF-FF-FF-FF-FF is het broadcast adres vertaald naar hexadecimale output.
Broadcast heb je alleen nodig als je alle apparaten in een netwerk tegelijk wil benaderen, als het alleen om de NAS gaat kan dit via het MAC-adres van de NAS en poort 9 openzetten.

https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/probleem-wake-on-lan-experia-box-v8-vanuit-externe-locatie-51318
Reputatie 8

Dat heb ik in onderstaand topic ook al geprobeerd uit te leggen... ;)

https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/probleem-wake-on-lan-experia-box-v8-vanuit-externe-locatie-51318

Alleen werkt het met de Experiabox helemaal niet op die wijze.
Omdat broadcast niet wordt ondersteund, werken ook functies als DLNA en Airplay niet, als ik afga op de ervaringen van andere gebruikers hier op het forum met hun Experiabox.

Routers van providers hebben wel meer onverklaarbare onhebbelijkheden. WOL en DLNA / Airplay werken standaard ook niet bij de Ubee-modems van Ziggo. Met veel "onlogische" instellingen en aangepaste set-up heb ik bij mijn ex bij toeval wel een werkende DLNA / Airplay kunnen bewerkstelligen. WOL van buiten uit, werkt "voor zo lang als het duurt" een "tijdje". Daarna moet je de modem een keer uit- en inschakelen. Dan werkt het daarna, totdat je dagen erna misschien weer een keer de router uit- en in moet schakelen.
Dat is achter de feiten aanlopen waarvoor je het wilt inzetten.
Reputatie 8
Badge +10
[...]
WOL van buiten uit, werkt "voor zo lang als het duurt" een "tijdje". Daarna moet je de modem een keer uit- en inschakelen. Dan werkt het daarna, totdat je dagen erna misschien weer een keer de router uit- en in moet schakelen.

Dan lijkt me dat een bug in de firmware van de Experiabox.
Als broadcast niet functioneel zou zijn dan zou je Wake On LAN ook niet 'soms wel en soms niet' werken, maar dus helemaal niet.
Reputatie 8
Dat:
WOL van buiten uit, werkt "voor zo lang als het duurt" een "tijdje".

geldt voor het voorbeeld met de Ubee modem/router van Ziggo.
Hun forum staat vol met problemen over de via dezelfde broadcast verwante DLNA en Airplay protocollen.

De Telfort Experiabox heeft nog helemaal geen enkel WOL-pakketje extern doorgelaten.
Reputatie 3
Badge +1
@Enterprise

De geschetste methode om bijvoorbeeld via een Experiabox een extern WOL-pakket naar een NAS
te sturen is wat omslachtig en beperkt. Je moet eerst via een speciale app/pgm het UDP pakketje naar de router versturen voordat je de eigenlijke toepassing voor je NAS kan gebruiken. En op jouw manier kan je alleen maar een apparaat wakker maken (of hebben sommige Experiaboxen een ingebouwde WOL-client? )
Niet echt gebruikersvriendelijk voor gasten/vrienden etc..

Op mijn FB kan je de Internet WOL-functie per apparaat aan/uitzetten en er is geen extra app nodig:
===========
Wake on LAN
Mit der Funktion "Wake on LAN" können Sie einen Computer, der sich im Standby-Modus befindet, über das Netzwerk starten.
[x] Diesen Computer automatisch starten, sobald aus dem Internet darauf zugegriffen wird.
Reputatie 8
Heel fraai natuurlijk dat de FB een ingebouwde WOL-server heeft (feitelijk niet een Client, maar server omdat vanuit de FB de pakketjes verder worden verdeeld naar de verschillende apparaten).

Maar extern zul je ook dan de FB WOL-server op een of andere wijze moeten benaderen, om de apparaten erachter op te starten.
Of je dat doet via een verbinding van buiten uit met de FB, of bij een ander merk/type modem/router bij ontbreken van een WOL-server in de router, om dat dan met een appje te doen, of eventueel via een webbrowser, is qua bediening lood om oud ijzer.

Het enige wat de FB daarin absoluut voor kan hebben is waarschijnlijk een meer beveiligde manier om apparaten op te starten tegenover "losse" WOL Magic Packets over internet versturen.
Dat zou juist een van de redenen kunnen zijn om een FB te willen inzetten.
(Hoewel het veiligheidsrisico van een WOL-pakketje over internet erg klein is).
Reputatie 3
Badge +1
@Babylonia,

Spraakverwarring?
Nogmaals de FB verdeelt geen WOL-pakketjes verder!
- Je hebt het principe niet begrepen.
Het triggermechanisme van de FB (als je wilt "de WOL-server") is wel belangrijk.
Indien bijvoorbeeld iemand jouw webserver op het NAS wil benaderen
laat je hem toch niet eerst een WOL-pakketje sturen om het NAS wakker te schudden?
Lees nog een keer door wat ik heb geschreven.
Reputatie 8
Sorry, de werking op de FB was me inderdaad niet helemaal duidelijk.

Met:
[x] Diesen Computer automatisch starten, sobald aus dem Internet darauf zugegriffen wird.

kan ik niet aflezen of de interactie bedoeld is persoonlijk door een gebruiker die vanuit internet de FB eerst benadert en dan een apparaat "automatisch opstart" middels die explicite interactie, of dat de opstart simpelweg gebeurt "op de achtergrond" omdat via internet een web-server, mail-server of wat dies meer zij "rechtstreeks" benaderd wordt op de NAS.

Maar goed, het is me nu wel duidelijk.geworden.
Inderdaad werkt het mooier / meer simpel dan gedacht. Bedankt voor de informatie.

Reageer