beantwoord

Experia Box v10a maakt verborgen WiFi netwerken aan

• 21 januari 2019
  • 103 reacties
  • 7498 keer bekeken

Reputatie 1
Overgestapt naar Telfort, vandaag geactiveerd. Alles werkt prima echter de Experia Box v10a maakt naast de reguliere 2.5Ghz en 5Ghz WiFi netwerken 2 verborgen netwerken aan. De verborgen netwerken hebben dezelfde signaalsterkte en kanaalnummers als de zichtbare.

In de configuratie van het modem vind ik er niks over terug. Het heeft blijkbaar ook niets met de gastnetwerken te maken, als ik die aanzet krijg ik 4 zichtbare netwerken en blijven de 2 verborgen netwerken ook bestaan.

Firmware Version: v6.00.26 build128

Screenshot is van WiFi Explorer op macOS.

Waarom deze verborgen netwerken en wie of wat hebben eventueel toegang tot deze netwerken?
Hebben meer gebruikers dit fenomeen of is er iets mis met mijn modem?

icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 28 januari 2019, 13:08

Hi allemaal, de hoogste tijd voor een update van mijn kant 🙂. Ik heb de Technische Dienst om hulp gevraagd en zij hebben er naar gekeken.

De conclusie is: het modem werkt goed, er zijn geen problemen gevonden. Dat is fijn natuurlijk. Het lijkt te maken te hebben met deze nieuwe firmware versie, daarom gaat het vervangen van het modem geen verschil maken. Er is op dit moment nog geen informatie over die nieuwe firmware helaas. Zo gauw er nieuws of updates zijn, delen we deze op het forum met jullie!
Bekijk reactie

103 reacties

Als je de v10a uitzet verdwijnen deze ssid's dan ook?
Met andere woorden voorheen zag je deze niet in de WiFi explorer het kunnen toegangspunten van buren zijn die hun SSid ontzichtbaar hebben staan.
Reputatie 1
Als ik het modem uitzet verdwijnen inderdaad de verborgen netwerken. Ik kan ook zien aan de MAC adressen dat ze alle 4 bij mijn modem horen.
Ik ken de v10a verder niet zit er ergens een fon instelling die zou ik als eerste uit zetten?
Reputatie 1
Nee geen FON instelling te vinden op het modem. Zat ook al te bedenken dat het misschien iets met 'HotSpots' te maken zou hebben maar die dienst heeft Telfort niet. En als het dat wel zou zijn dan zouden ze volgens mij niet verborgen zijn.
Klopt ik heb hier 2 ExperiaWifi acces punten die hebben dit wel in hun firmware staan.

Even wat testers vragen @Babylonia @GJC klinkt dit als een bekende bug onzichtbare ssid's in een v10a
Reputatie 1
Interessant, ben benieuwd. 👍
Reputatie 8
Badge +17
Heb vorige week een v10a bij mijn buurman aangesloten via kpn en die had wel een fon aanstaan, durf niet te zeggen of dit ook voor een Telfort opgaat
Reputatie 8
Ik zou de V10A even moeten aansluiten, maar ik vermoed, dat de V10A een WiFi mesh mogelijkheid heeft met de WiFi-versterkers die KPN/Telfort uitlevert, of nog gaat doen bij deze router?

Synology heeft bijv. ook mesh WiFi Access Points, waarbij deze ook extra WiFi radio's / SSID's heeft.
De hoofdrouter heeft reeds die extra WiFi SSID's (de firmware is er speciaal voor aangepast).
Die zijn bedoeld om rechtstreeks met andere mesh WiFi punten te verbinden.
De andere WiFi bands worden benut voor mobiele apparaten zelf.
Reputatie 1
De (toekomstige) mesh optie klinkt als een logische verklaring. Ben benieuwd of je met jouw v10a hetzelfde constateert, dank alvast voor de moeite om dat te testen. 👍
Reputatie 8
Badge +16
Ik vind het vreemd dat je MAC-addressen voor Wifi met verschillende cijferreeksen beginnen. Dat zou betekenen dat het om verschillende (WiFi-) chipsets gaat.
Reputatie 1
Zouden de MAC adressen van de verborgen netwerken softwarematig aangemaakt kunnen worden? Er zit wel een volgorde in, los van de eerste 2 karakters, is de rest hetzelfde en eindigen ze met 4,5,6 en 7.
Op zich klopt dat wel in die zin dat de 5ghz radio en de 2,4 radio hun eigen MAC adres hebben die weer afzonderlijk zijn van de Experia zelf.

Dat zou inhouden afgaande op de reactie van Babylonia dat er 4 wifiradio's in zitten waarvan 2 met een verborgen ssid. Dat zou dus inderdaad op een toekomstige mesh kunnen duiden. Voor de ExperiaWiFi kan het niet zijn die moet je bedraad aansluiten tenzij daar een firmware aanpassing voor komt.
Zouden de MAC adressen van de verborgen netwerken softwarematig aangemaakt kunnen worden? Er zit wel een volgorde in, los van de eerste 2 karakters, is de rest hetzelfde en eindigen ze met 4,5,6 en 7.
Dan zou die wifi explorer geen actief signaal op pikken lijkt mij.
Kijkende naar de afbeelding 2x 95% en 2x 87
Van beide 1 verborgen dan ga ik toch mee in 4 hardware matige radio's
Kan je bevestigen of de bovenste 2,4 ghz is en de onderste 5 ghz?
Reputatie 1

Kan je bevestigen of de bovenste 2,4 ghz is en de onderste 5 ghz?

D4 en D6 is 5 GHz. D5 en D7 is 2,4GHz
Dan lijkt het opgelost. 2 verborgen wifizenders waar je zelf niet bij kan.
Of je hebt dit nog niet gevonden.
Reputatie 1
Opgelost lijkt me een beetje voorbarig. Een concrete verklaring is er nog niet en ook is nog niet bekend of andere v10a modems het ook hebben. Het mesh verhaal van Babylonia klinkt logisch, hoop dat hij of iemand anders kan bevestigen dat het bij andere v10a's ook aanwezig is.
Als een ander v10a gebruiker het kan bevestigen je hebt gelijk. Ik gebruik ook bewust lijkt ik beweer niet dat het zo is.

Als je hem terug zet naar de fabrieks instellingen zie je ze dan ook?
Het is vreemd dat je de eerste gebruiker bent die het meld tenzij het niemand eerder is opgevallen dat kan. Eventueel de firmware updaten?
Reputatie 8
Ik zou de V10A even moeten aansluiten, maar ik vermoed, dat de V10A een WiFi mesh mogelijkheid heeft met de WiFi-versterkers die KPN/Telfort uitlevert, of nog gaat doen bij deze router?
Inmiddels aangesloten, maar het is hier toch niet het geval.
Dus komt niet overeen met mijn vermoeden wat ik eerder had. Het is gewoon "ouderwets".
(Zo slim geconfigureerd zoals bij Synology is dat dus niet. Zou me eigenlijk ook verbazen).

Ik heb hier alleen een gecombineerde SSID voor de 2.4 GHz en 5 GHz band.
Er is geen aparte SSID in te stellen voor de verschillende WiFi banden. Zonder gast netwerken te hebben ingesteld heb ik dan dus één 2.4 GHz Wifi band en één 5 GHz band.

Voor het gast netwerk kan ik wel verschillende SSID's instellen.
Dus maximaal alles ingesteld heb je 3 SSID's en 4 WiFi banden
(2 voor het hoofd netwerk en 2 voor het gast netwerk).

Het MAC-adres voor het LAN-netwerk en de 2.4 GHz WiFi is wel hetzelfde.

Buiten de router, via een WiFi Analyser krijg ik ook beslist geen extra WiFi netwerken te zien,
die in de router niet vermeld zouden zijn. Ook bij mijn laptop krijg ik geen extra WiFi netwerken.
Het komt allemaal overeen met hetgeen men in de router instelt.

Herstart de Experia Box V10 eens. Er zitten bijv. ook bugs in met dubbele IP-adressen e.d.
Dat wordt hersteld met een herstart. Wat levert dat op voor die getoonde WiFi netwerken?

EDIT 1:
Maar er zit bij mij nog wel verschil in de firmware !!

Bij de topic starter is dat: Firmware Version: v6.00.26 build128
Bij mij is dat nog: Firmware Version: v6.00.26 build126

Ik denk dat ik eens een reset zal gaan uitvoeren om te kijken wat dat oplevert.
(Die router heb ik normaal niet aangesloten).

EDIT 2:
Paar keer een reset uitgevoerd, maar er wordt vooralsnog geen nieuwe firmware gepusht.
Maar even afwachten tot morgenochtend, anders gaat die router weer even van het netwerk af. (Heb morgen dingen te doen waarbij ik van buitenaf via VPN in mijn netwerk moet kunnen komen).
De hoofd ssid niet een eigen naam per band in te stellen??? Mag ik dat raar vinden op zich als de verbinding maar goed is prima maar soms wil je het gewoon zeker weten.
Reputatie 1
Bij levering had mijn modem FW 6.00.21 build 116 welke is geüpdate bij aansluiten naar FW 6.00.26 build 128. Met de 'oude' FW zag ik dit probleem ook al en dacht toen 'zal wel opgelost worden als ik online ben en er eventueel een update doorkomt'. Dat was dus het geval, een update van FW, maar probleem is er nog. Met de 'oude' FW had ik ook de bug dat SSID en wachtwoord niet overeenkwamen met de sticker achterop, dat is wel gefixed na de FW update.

Fabrieksinstellingen ook al een paar keer geprobeerd, lost het niet op. Zie hieronder de screenshots na zojuist weer fabrieksinstellingen te hebben geladen, hetzelfde als wat Babylonia constateert:

Babylonia schreef:Ik heb hier alleen een gecombineerde SSID voor de 2.4 GHz en 5 GHz band.
Er is geen aparte SSID in te stellen voor de verschillende WiFi banden. Zonder gast netwerken te hebben ingesteld heb ik dan dus één 2.4 GHz Wifi band en één 5 GHz band.

Voor het gast netwerk kan ik wel verschillende SSID's instellen.
Dus maximaal alles ingesteld heb je 3 SSID's en 4 WiFi banden
(2 voor het hoofd netwerk en 2 voor het gast netwerk).

Het MAC-adres voor het LAN-netwerk en de 2.4 GHz WiFi is wel hetzelfde.

Met het verschil dat ik de 2 verborgen netwerken heb en nieuwere firmware.

Wat ik nu opmerkelijk vind los nog van de hidden status dat die eerste hidden nu andere cijfers laat zien dan in het eerste screenshot. Daar had je twee keer echt identieke resultaten die zie ik nu niet.
93% tegenover 95% en 62db tegenover 64db dat zou dan weer wel afzonderlijke zenders doen vermoeden.
Reputatie 1
Los van wel/geen afzonderlijke zenders, ze zijn aan elkaar gekoppeld. Als ik 2.4GHz uitzet, dan verdwijnt ook het bijbehorend 2.4GHz verborgen netwerk. Hetzelfde gebeurt als ik 5GHz uitzet, dan verdwijnt ook het 5GHz verborgen netwerk.
Ik ben benieuwd naar een reactie vanuit Telfort.
Je bevinding spreekt inderdaad afzonderlijke zenders tegen.
Reputatie 1
Aanvulling vanuit Telfort zie ik ook graag tegemoet 🙂 Ik vraag me nu af of het wel echt verborgen netwerken zijn. Verborgen netwerken zie je normaal niet, ook het programma WiFi Explorer ziet deze normaal niet. Dat zou betekenen dat het actieve netwerken zijn met lege SSID's en WiFi Explorer deze als verborgen ziet?

Als aanvulling voor de diagnose hieronder details van de normale 5GHz en verborgen 5GHz

De netwerken zijn inderdaad niet verborgen alleen de SSID's zeg maar de namen en echt netwerken zijn het niet het zijn toegangspunten via wifi naar een netwerk.
Je beide zichtbare ssid's gaan naar hetzelfde netwerk.
Je kan een SSid op hidden zetten dus het is goed mogelijk dat de wifi explorer daar zelf hidden van maakt.
Alleen weet ik niet of een ssid leeg kan zijn.

Reageer