beantwoord

Devolo probleem, rood huisje

• 28 maart 2013
  • 21 reacties
  • 46291 keer bekeken

Badge +2
Vanaf juni 2011 tot oktober 2012 heeft interactieve tv het goed gedaan. We gebruikten de standaard P2812 modem met de Devolo set die bij het pakket geleverd was.
Vanaf oktober 2012 bwegonnen de problemen  met schokkende televisie.

In eerste instantie dacht ik dat het aan Telfort lag gezien meerdere mensen er last van hadden op dat moment, dus een fout in het Telfort netwerk zelf. het hield echter niet op, en ik ben gaan kijken naar de Devolo-set.

Ik ben er achter dat de fout in het Devolo netwerkje zit. Als ik de netwerk reset werkt het ongeveer 10 minuten goed, en daarna begint het gedoe weer. Weer een rood knipperend huisje dat soms groen wordt, maar als het beeld stilstaat knippert hij rood.
Bedraad werkt overigens prima, en het huis is nieuw afgeleverd in 2010, waardoor me daar ook geen problemen lijken te zitten in het stroomnetwerk.

In al deze tijd is de tv rond april 2012 wel verhuisd van de ene naar een andere plek in de woonkamer, maar tot oktober waren er geen problemen. Ik heb de stekkers in gebruik zoals in de handleiding staat. Ik weet niet wat ik er verder nog aan kan doen.

De kamer en de meterkast zitten wel op verschillende groepen, maar de buren hebben hetzelfde, alleen met een set van TPLink dat prima werkt.
De afstand ISRA t/m modem is +/- 30cm.

Ik heb zelf het idee dat 1 van de Devolo's kapot is. Maar hoe kan ik dit meten?
icon

Beste antwoord door Kees-Jan 28 maart 2013, 21:06

Zet beide Devolo's in 1 wandcontactdoos en dan resetten zodat ze weer goed met elkaar communiceren.
Bekijk reactie

21 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Zet beide Devolo's in 1 wandcontactdoos en dan resetten zodat ze weer goed met elkaar communiceren.
Badge +2
Ik drukte de verkeerde knop. Ik moest de quoteknop hebben. Want dat is niet het antwoord.
Dat heb ik al geprobeerd, en dan werkt het ongeveer 10 minuten goed.
Als ik de netwerk reset werkt het ongeveer 10 minuten goed, en daarna begint het gedoe weer. 
Badge +1
De kamer en de meterkast zitten wel op verschillende groepen, maar de buren hebben hetzelfde, alleen met een set van TPLink dat prima werkt.

Heb je die problemen sinds de buren ook met een "SET" zijn gaan werken?
Deze week kwam toevallig soortgelijk probleem voorbij op het forum......

Het resetten zoals Kees-Jan aangeeft kan je zowiezo proberen.

Vervolgens zou je kunnen testen door beide devolo's toch in dezelfde groep te plaatsen.
Zoals wordt voorgeschreven eigenlijk.
Badge +2

Heb je die problemen sinds de buren ook met een "SET" zijn gaan werken?
Deze week kwam toevallig soortgelijk probleem voorbij op het forum......

Het resetten zoals Kees-Jan aangeeft kan je zowiezo proberen.

Nee, de buren hebben de set pas sinds 1,5 maand ofzo. Sowieso wonen de buren 50 meter verderop in een ander vrijstaand huis. (Ik woon in het buitengebied, en ontvang bv ook geen andere wifi signalen dan die van onszelf)..
Dat van Kees-Jan had ik dus al geprobeerd.
Badge +1
Ik had m'n post aangepast Gaiajohan.....

Vervolgens zou je kunnen testen door beide devolo's toch in dezelfde groep te plaatsen.
Badge +2
Ik had m'n post aangepast Gaiajohan.....

Ik heb nog even zitten kijken naar de groepen, maar het blijkt dat ik een fout heb gemaakt.
De woonkamer zit WEL op dezelfde groep als de meterkast.

Meterkast, zoals te zien 'kamer' en 'meterkast' op dezelfde groep
http://i.imgur.com/a281Phpl.jpg

ISRA t/m modem. De twee RJ45's doen niks. De rechter is nergens ingeplugd, deze zijde is 'beneden' de andere is boven (ook nergens ingeplugd) in het geval ik op een andere plek nog een switch wil plaatsen. terwijl de linker een test is die in LAN2 zit, maar nu dus niet gebruikt wordt. LAN1 gaat naar boven waar deze aangesloten zit op een switch. De witte kabel geheel links zit in LAN4 en gaat naar de Devolo.

Vanuit de ISRA gaat er een grijze kabel direct naar de modem toe. Dan komt uit de Phone1 een zwarte kabel die naar de wanddoos gaat en doorgelust wordt in de witte draad die de rest v/h huis verzorgt.
http://i.imgur.com/xspZZIVl.jpg

Devolo in de meterkast, die is altijd volledig groen, de bovenste stekker is van het modem, de andere is voor lichtjes rondom het huis. De RJ45-stekker naar de Devolo komt natuurlijk uit LAN4.
http://i.imgur.com/spy5rkfl.jpg

Devolo naar TV ontvanger, huisje rood. Al meerdere malen gereset. En ze zitten dus WEL op dezelfde groep. De stekker erin gaat naar een stekkerdoos voor TV, dvd-speler, video etc etc
http://i.imgur.com/PkpZBQ6l.jpg
Reputatie 8
Badge +16
Wat je kan doen is de firmware van de adapters updaten, lees hiervoor even onderstaande link waar de stappen vermeld staan.
Mogelijk lost dit je probleem op.

http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/16214
Reputatie 8
Badge +17
"Meterkast" en "kamer" zitten op 2 verschillende groepen, iedere schakelaar is 1 groep namelijk. Die 'grotere' schakelaars aan de linkerkant van een 'groep' schakelaars zijn aardlekschakelaars.

het signaal van de devolo's moet dus door 2 electronische stroomonderbrekers/schakelaars, dus dat is niet bevorderlijk voor het signaal.
Reputatie 8
Badge +18
Is dat niet teveel van het goeie tv dvd lichtjes rond huis etc etc. dat veroorzaakt waarschijnlijk de storingen, ik ben al eens tegengekomen dat b.v. opladers van telefoons in dezelfde groep ook storingen geeft,
Badge +2
Ah, ik was dan in de war met groepen en fasen. Woonkamer en meterkast zitten dan wel op dezelfde fase, maar niet op dezelfde groep.
Bij de buren zitten de TPLinks dan zowel niet op dezelfde fase als niet in dezelfde groep.
Hm, maar dan is er dus niet echt een oplossing voor mijn probleem icm de Devolo's, hoewel ik de  firmwareupdate nog ga proberen.
Wel vreemd dat het ruim een jaar prima heeft gewerkt.
Badge +2
Is dat niet teveel van het goeie tv dvd lichtjes rond huis etc etc. dat veroorzaakt waarschijnlijk de storingen, ik ben al eens tegengekomen dat de opladers van telefoons in dezelfde groep ook storingen geeft.

De tv/dvd etc zijn EXACT zo aangesloten als in de handleiding van Devolo staat, dit zou het beste signaal op moeten leveren.
Zie pagina 22/23
http://www.devolo.com/consumer/dlan-200-avplus/pdf/manual-dlan-200-avplus-en.pdf

Verder zie ik niet hoe een stuk of 12 LED-spots storingen kunnen geven aan het signaal? Eigenlijk is er in de meterkast maar 1 stekker die verkeerd zit, en dat is die van het modem.
Reputatie 8
Badge +18
Inderdaad die van het modem zit in hetzelfde stopcontact als de devolo dat zou je kunnen veranderen, maar in het begin deed alles het goed wat is erbij gekomen nadien en vooral vanaf wanneer de storing ontstond.
Badge +2
In de meterkast is niets veranderd vanaf het begin. <- uitgesloten
In de kamer is één verandering een verhuizing geweest van de tv-meubel met alles erin van de zuidzijde naar de noordzijde (+/- 7m dichter bij de meterkast). Maar hierna heeft het nog 3 a 4 maanden prima gewerkt.

edit://
Het enige dat veranderd is (hoor ik net) is de aanleg van een ringleiding voor hoortoestellen. In de tegelvoegen op de randen bij de muren, onder de plinten ligt sinds +/- oktober een ringleiding. Deze kabel is ongeveer 20-25m lang omdat deze door de hele kamer ligt op de randen voor een zo groot mogelijk bereik. Dit werkt dmv inductie.

Zou dit van invloed zijn op de Devolo-set?

//edit2:
test gedaan, ringleiding uitgezet -> Maakt niet uit.
Reputatie 8
Badge +16
Meten is weten, schakel de ringleiding uit en haal deze van stroomadapters af.
Doe dan een reset van je adapters en kijk of dit dan wel werkt.
Badge +2
Zojuist weer een full reset gedaan van alles, waarbij de ringleiding nu wel aan staat.
Ik heb de devolo-adapters omgewisseld, en wat me vooral opviel was dat de adapter in woonkamer erg warm was vergeleken die in de meterkast. Maar zoals jullie op de foto kunnen zien heeft deze voldoende ruimte over.

Nu is alles groen qua lampjes, ben benieuwd hoe het straks is.
Reputatie 4
Badge +3
@Gaiajohan,

Ik hoor graag wanneer dit eventueel veranderd is weer, dan kijk ik naar een vervangende set.

Henk
Badge +2
Beste Henk,

Het probleem is nog niet opgelost
Vanaf zaterdagavond begon het probleem zich weer voor te doen.

Overigens viel me soms ook op dat de twee andere lampjes soms geel waren ipv groen. Gewoon tijdens signaaloverdracht.
Ik kon hierover niks in het boekje vinden behalve dat 1 van de twee geel wordt als hij in stand-by staat.

Altijd die in huiskamer overigens. Die in de meterkast is altijd volledig groen.
Reputatie 4
Badge +3
@Gaiajohan,

Ik stuur een vervangende set op.

Henk
Badge +2
Ik heb de vermoedelijk kapotte eruit gehaald (die heel warm werd in de woonkamer). Hierna heb ik de 'oude' goede in meterkast geplaatst. Qua warmte waren ze beide gelijk ondanks dat het in de meterkast veel koeler is, end aar de kapotte hing.
De nieuwe hangt in de kamer. Een connectie gemaakt en tot nu toe werkt het zonder problemen. Wel bij het opstarten van de Motorola 2 hickups, maar die schrijf ik nu nog even toe aan het opstarten omdat de nieuwe Devolo volledig groen bleef. Overigens ziet de nieuwe Devolo er wel een stukje strakker uit.
Reputatie 4
Badge +3
@Gaiajohan,

Fijn dat het pakketje al zo snel binnengekomen is. Mochten er alsnog problemen optreden lees ik dat graag!

Henk
Badge +2
Met de Devolo geen problemen, en hij blijft vrijwel altijd 'groen'.

Desondanks zo nu en dan nog steeds vastlopers in het tv signaal. De devolo stopt dan met knipperen terwijl het beeld stilstaat, maar blijft groen. Dan wordt er dus geen data verzonden.
Dat gebeurt nu eens per dag ongeveer. Meestal in de piektijden. Qua internetsnelheid merk ik geen verschil. Ook geen hoge latency oid.

Reageer