beantwoord

Apple thuisnetwerk achter V10

• 16 juni 2019
  • 22 reacties
  • 469 keer bekeken

Reputatie 1
lang geprobeerd uit te stellen maar niet meer aan te ontkomen....ik krijg binnenkort een experia V10 omdat
ze het analoge signaal ( wat ik nog steeds gebruik) gaan uitfaseren. het is niet anders.
ik heb een eigen apple wifi netwerk met meerdere TC's en Airports in huis waar veel "aanhangt". (NAS, Apple TV, Mediaspeler etc) die zijn ook prima van buiten te bereiken nu.
werkt prima allemaal en dat wil ik niet kwijt. ik heb al veel gezocht op het forum maar ben er nog geen voor mij helder antwoord tegen gekomen. de vraag is kan ik de V!0 zo in (laten) stellen dat hij geen enkele invloed heeft op mijn eigen netwerk? ook de instellingen om apparaten van buiten af te bereiken gewoon zoals het nu is? eigenlijk wil ik de V10 alleen voor TV en telefoon gebruiken en verder alleen het Apple netwerk.er komt een monteur de zaak installeren en ik zou hem graag willen vragen omdat in te stellen maar dan wil ik graag van meer ervaren gebruikers weten of dat eigenlijk wel kan wat ik graag wil. graag reactie en alvast bedankt, Jan
icon

Beste antwoord door Babylonia 17 juni 2019, 09:22

Elke router gebruikt een standaard sub-net. Je Timecapsule/Airport dus ook.
Je hebt daar toch al een netwerk mee opgezet?

Bij Apple zit dat sub-net standaard vaak in het 10.0.0.xx bereik.
(Zie ook handleiding te downloaden < HIER > ).
Je kunt het nog extra controleren met een iOS appje op een iPhone, genaamd < FING >

Bij een Experia Box V10, zoals eerder aangehaald in het 192.168.2.xx bereik.
Die twee sub-net bereiken bijten elkaar niet.
Bekijk reactie

22 reacties

Lastig op zijn zachst gezegd, wat meer komt door het gesloten karakter van Apple hardware, hoewel de v10 ook niet echt instelbaar is.

In dit topic komt een bepaald Vlan aan de orde
https://forum.telfort.nl/internet-267/vlan-1003-maken-op-experia-box-v10-81961

Mischien heb je iets aan het artikel waar naar wordt gelinkt
https://forum.telfort.nl/internet-267/vlan-1003-maken-op-experia-box-v10-81961

En hoe je in de v10 forwards maakt
https://forum.telfort.nl/internet-267/uitleg-port-forwarding-instellen-op-een-experiabox-v10-69379

Ik ben verder niet thuis met Apple
Reputatie 8
de vraag is kan ik de V!0 zo in (laten) stellen dat hij geen enkele invloed heeft op mijn eigen netwerk? ook de instellingen om apparaten van buiten af te bereiken gewoon zoals het nu is? eigenlijk wil ik de V10 alleen voor TV en telefoon gebruiken en verder alleen het Apple netwerk.
Dat is juist prima te doen op een wijze waar je een voorstelling van geeft met een "NAT achter NAT" set-up met twee gescheiden LAN sub-nets. Weet niet welk sub-net je gebruikt op je Apple Time Capsules (?), maar vermoed dat sub-nets in een totaal ander bereik liggen dan wat er standaard wordt gebruik op een V10 = 192.168.2.xx bereik.

Bij een NAT achter NAT set-up voor services die je van buitenuit wilt benaderen, stel je port forwarders 2x in. Één maal van de V10 naar de Time Capsule die je als "hoofrouter" gebruikt. Van daaruit naar de rest.

Dus enige wat je hoeft te doen is de V10 "er vóór" zetten en daar wat zaken instellen en data doorsturen naar je "hoofd" Time Capsule. Datgene wat je al hebt ingesteld m.b.t. je huidige set-up laat je verder onveranderd.

Instellingen hoe je het een en ander doorstuurt naar de "hoofd" Time Capsule < HIER >
Meest uitgebreide "NAT achter NAT" set-up wat ik met een V10 heb opgezet. Als "schema".
(Alle individuele apparaten en unmanaged switches zijn niet weergegeven):

Reputatie 1
Dank voor jullie reacties. Is nog wel een ding duzzz. Ik ga het uitzoeken en zal met name me moeten verdiepen hoe je subnets opzet bij een Timecapsule/Airport. Mocht ik nog vragen hebben zien jullie dat hier. Als er nog iemand aanvullende tips heeft: Graag!
Jan
Reputatie 8
Elke router gebruikt een standaard sub-net. Je Timecapsule/Airport dus ook.
Je hebt daar toch al een netwerk mee opgezet?

Bij Apple zit dat sub-net standaard vaak in het 10.0.0.xx bereik.
(Zie ook handleiding te downloaden < HIER > ).
Je kunt het nog extra controleren met een iOS appje op een iPhone, genaamd < FING >

Bij een Experia Box V10, zoals eerder aangehaald in het 192.168.2.xx bereik.
Die twee sub-net bereiken bijten elkaar niet.
Reputatie 1
Dank je voor je antwoord. Ik heb nu de netwerk(en) thuis via meerdere Airports gemaakt met de optie “maak nieuw netwerk” het extra netwerk heeft dezelfde naam en inlog dan het hoofdnetwerk van de 1e TC. De 1e TC geeft de ip adressen, de overige staan in brugmodus. Apparaten maken vervolgens met het “sterkste” netwerk. Ik weet niet of dat het zelfde is als een subnetwerk zoals jij dat omschrijft. Ik ga me er in verdiepen. Kun je bijvoorbeeld wifi van de V10 uitschakelen, de hoofd TC met een vast adres aan de V10 koppelen in de 192.168 reeks en vervolgens de rest zo laten want dat zit allemaal in de 10.0 reeks? De V10 geeft dan geen adressen uit. Vervolgens de poorten forwarden voor bereiken van buiten en klaar. Jan
Reputatie 8
Je vraagt naar de bekende weg 😉

De 1e TC geeft de ip adressen, de overige staan in brugmodus.
....
de hoofd TC met een vast adres aan de V10 koppelen in de 192.168 reeks en vervolgens de rest zo laten want dat zit allemaal in de 10.0 reeks?

Lees de uitleg en plaatjes achter de hyperlink waar ik je eerder reeds naartoe heb verwezen.

Instellingen hoe je het een en ander doorstuurt naar de "hoofd" Time Capsule < HIER >

Kun je bijvoorbeeld wifi van de V10 uitschakelen
Ja, dat kan. (Stoort het in ieder geval niet op je eigen bestaande WiFi netwerk).
Reputatie 1
je hebt gelijk. Ik ga alles goed lezen en dan zo instellen. Veel dank voor je duidelijke uitleg, Jan
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @jasto, welkom op het forum 🙂 Je probeert een herkenbare setup, in het verleden had ik dat met een Airport Express, tot die de geest gaf.
Zoals Babylonia het uitlegt kan je het allemaal aansluiten en als je de WiFi uitzet op de V10 zullen beide netwerken elkaar niet in de weg gaan zitten.
Reputatie 1
Hallo, ik heb vandaag de V10 gekregen. de monteur heeft de wifi uitgezet. het " oude" Apple netwerk functioneert. De TC ( vroeger de router) is via DCHP binding aan de V10 gekoppeld. 192.168.2.10. een vast ip adres dus.nu loop ik klem met de port forwarding. ik gebruik de poort 8080 van mijn synology nas en heb deze in de TC geforward dus kon deze prima van buiten bereiken. nu zit de V10 ervoor en ik snap niet goed hoe ik nu poort 8080 in de V10 moet instellen. hij vraagt een LAN host? is dat het ip adres van de TC (10.0.1....) of het 192.168.2.10 adres waarmee de TC gekoppeld is aan de V10?
als ik op de synology een externe toegang wil genereren geeft deze aan dat er 2 routers werkzaam zijn in het netwerk... kortom, ondanks de uitgebreide uitleg snap ik het nog niet helemaal.
ik kan de nas nu dus niet van buitenaf bereiken. kan iemand me nog weer op het goede spoor zetten? dank alvast, Jan
Reputatie 8
....nu loop ik klem met de port forwarding. ik gebruik de poort 8080 van mijn synology nas en heb deze in de TC geforward dus kon deze prima van buiten bereiken. nu zit de V10 ervoor en ik snap niet goed hoe ik nu poort 8080 in de V10 moet instellen. hij vraagt een LAN host? is dat het ip adres van de TC (10.0.1....) of het 192.168.2.10 adres waarmee de TC gekoppeld is aan de V10?
In de V10 alles doorsturen naar het vaste IP-adres wat je voor de Time Capsule hebt ingesteld.
Dus alle services die je van buiten wilt bereiken naar IP-adres 192.168.2.10

Van daaruit gaat het weer verder naar je NAS.

Eerder al een verwijzing:

Nog een die vergelijkbaar is, maar waar mogelijk nog net wat aanvullende info staat:
https://forum.telfort.nl/internet-267/vpn-l2tp-ipsec-via-port-500-4500-werkt-niet-81551#post677745
Reputatie 1
Babylonia: opnieuw al veel dank voor je snelle reactie. helder tot nu. welke app groep moet ik kiezen voor de TC? servers? apps (remote anywere? Jan
Reputatie 1
Heb nu 2 poorten geforward: de TC op 100 in de 192... reeks. Ik heb een app in spelletjes gemaakt om poort 8080 door te sturen naar de TC. Protocol TCP en in alle velden 8080 ingevuld. Ook dat gedaan voor poort 5000 in servers. Nas is nog niet van buiten te bereiken....?
Reputatie 1
Ik zie overigens als ik DNS op de V10 open dat de TC op.1 staat in de 192 reeks??? In binding staat de TC op .100.....?
Reputatie 8
Dat zijn me te korte onsamenhangende reacties in de stijl van "whatsapp".
Daar ga ik niet in mee.

Gewoon gedegen lezen wat er wordt verteld in de forum berichten en waar naar wordt verwezen. Goed in je opnemen, en nog eens herlezen. Zelf uitproberen, tijd ervoor nemen, en van hetgeen wat je dan zelf ontdekt kun je weer verder. Eigenlijk kun je gewoon je eigen vragen beantwoorden.
Reputatie 1
Babylonia je hebt gelijk, sorry voor de korte reactie. ben de hele middag aan het proberen maar het lukt niet...heb alles meerdere keren gelezen en volgens mij goed ingesteld maar waarschijnlijk doe ik iets toch niet goed;(
nog 1 vraag vandaag... zou ik de V10 moeten resetten om het werkend te krijgen?
vindt je het goed als ik wat screenshots post om te zien waar ik eventueel iets verkeerd heb ingesteld?
wordt wel later dit weekend...
groet Jan
Reputatie 8
nog 1 vraag vandaag... zou ik de V10 moeten resetten om het werkend te krijgen?
Juist niet, want dan ben je alle instellingen die je hebt gemaakt kwijt. En omdat je met de V10 geen back-up kunt maken van die instellingen, kun je dan telkens weer opnieuw beginnen.

Hooguit de knop "Herstel". Dan blijven instellingen behouden.
Reputatie 1
Toch wat foto’s van de instellingen in de V10
ik neem aan dat hiermee de poorten doorgestuurd worden naar de gekoppelde TC. Moet ik daar dan ook de zelfde poorten doorzetten alsof ze “van buiten benaderd” worden?

Binding foto: TC op 100 in de 192 reeks:

Foto van het forwarden:
Poort 8080 voor sabnzb op de syno nas

Foto 2 forwarden:

Heb er ook een gemaakt voor poort 5000 van de syno nas.

zo staat alles ingesteld. Gaat nu het verkeer van buiten door naar de TC?

groet Jan
Reputatie 1
Hallo, dit heeft de TC aan..... advies om in brug te zetten maar dan werkt het Apple netwerk niet meer??

Reputatie 8
Die Apple Time Capsule niet in brugmodes zetten.
Die melding gewoon negeren. ("Dubbel gebruik van NAT" is precies de bedoeling).

Uit je plaatjes zie ik dat je als vast IP-adres (DHCP Binding), 192.168.2.100 hebt gebruikt.
Op zichzelf prima, maar in je eerdere berichten had je het over 192.168.2.10
Wordt op die manier wel verwarrend.
Als je poorten naar het verkeerde IP-adres doorstuurt werkt het niet.

Verder als je vaste IP-adressen hebt veranderd, altijd even de apparatuur opnieuw opstarten.
Zowel V10, als Time Capsule. Zodat oude IP leases worden vrijgegeven, en de nieuwe van kracht kunnen worden.
Reputatie 1
het is gelukt de truc was om de portforwarding in de TC eruit te halen. Op de syno de TC wel in laten stellen op de poorten die ik nodig heb om van buiten te kunnen benaderen. Nu kan ik via het externe IP de nas benaderen op alle apparaten.
was "even" puzzelen maar met jouw hulp was ik er niet uitgekomen. Top duzzz groet, Jan
Reputatie 8
Mooi dat het uiteindelijk toch is gelukt. 👍

Echter wel vreemd dat je in de TC de reeds ingestelde port forwarding eruit moest halen, om ze vervolgens vanuit de NAS met de "Synology wizard" die poorten weer in te stellen.
(Erg vaak geeft die wizard juist meer problemen dan dat ze oplossen). 😎
Reputatie 8
Badge +11
Hi @jasto, fijn om te lezen dat het is gelukt met de hulp van Babylonia 😄
Veel plezier met je werkende verbinding en als we nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden.

Reageer