Airport Express toevoegen aan netwerk Zyxel modem/router

• 12 juli 2012
  • 4 reacties
  • 4011 keer bekeken

Badge
Ik heb bij mijn Telfort abonnement een Zyxel modem/router (type P-2602HW-D1A) gekregen. Hierop heb ik een netwerk thuis gemaakt waarop mijn Imac en wifi-printer werken. Nu is het wifii-ontvangst op de Imac en de printer zeer matig. Daarom heb ik een Aiport Express aangeschaft om het signaal halverwege tussen de modem/router en mijn Imac te versterken. Bij het configureren van de Aiport Express wordt echter de Zyxel niet herkend en lukt het me dus niet om de Airport Express toe te voegen aan het netwerk van de Zyxel. 

1. Hoe kan ik de Airport Express toevoegen aan het netwerk van de modem/router van Zyxel? 
2. Mocht dit niet lukken hoe kan ik dan het signaal versterken zonder met draden te werken en het verplaatsen van mijn apparatuur?

Groeten,
Claire

4 reacties

Beste Claire,

Een AirPort Express kan alleen een ander AirPort-netwerk versterken, dus een netwerk dat is aangemaakt door een AirPort Express, een AirPortExtreme of een TimeCapsule. Wat jij probeert te doen kan dus niet zo maar.

De reden dat ik zelf op dit forum aan het rondstruinen ben, is overigens om erachter te komen of het wél mogelijk is om een AirPort Express aan het router van Telfort te hangen en op die manier een eigen (AirPort) netwerk aan te maken. In dat geval zou het wifi gedeelte van de router van Telfort uitgezet worden en de AirPort Express in 'brugmodus' gezet moeten worden (en dus een eigen netwerk aan moeten maken).

Daar heb je dan dus minstens nóg een apparaat van Apple voor nodig.

Idealiter zou je dan dus ook gebruik kunnen maken van AirPlay en AirPrint (maar dat schijnt bij Telfort af en toe problemen op te leveren).

De reacties die ik op het forum tot nu toe heb gezien, zijn erg wisselend, dus ik ben benieuwd wat de experts te zeggen hebben. Als het lukt, zou het voor mij een reden zijn om over te stappen naar Telfort.

Met vriendelijke groet,

Axel
Badge
Beste Axel, 

Bedankt voor je reactie. Dat is niet zo mooi..... 

Weet jij of wellicht iemand anders of er ook versters versterkers bestaan van Zyxels of een ander merk die het signaa wel kunnen versterken?

Succes met jouw zoektocht!

Groeten,
Marie Claire
Badge
Beste Axel,

Kan de Airport Express het signaal wel doorgeven en daarmee een verder bereik geven?

Het lijkt er wel op dat ik de Airport Express kan toevoegen aan het mijn Zyxel-netwerk.

Groet,
Claire

Beste Claire,

Een AirPort Express kan alleen een ander AirPort-netwerk versterken, dus een netwerk dat is aangemaakt door een AirPort Express, een AirPortExtreme of een TimeCapsule. Wat jij probeert te doen kan dus niet zo maar.

De reden dat ik zelf op dit forum aan het rondstruinen ben, is overigens om erachter te komen of het wél mogelijk is om een AirPort Express aan het router van Telfort te hangen en op die manier een eigen (AirPort) netwerk aan te maken. In dat geval zou het wifi gedeelte van de router van Telfort uitgezet worden en de AirPort Express in 'brugmodus' gezet moeten worden (en dus een eigen netwerk aan moeten maken).

Daar heb je dan dus minstens nóg een apparaat van Apple voor nodig.

Idealiter zou je dan dus ook gebruik kunnen maken van AirPlay en AirPrint (maar dat schijnt bij Telfort af en toe problemen op te leveren).

De reacties die ik op het forum tot nu toe heb gezien, zijn erg wisselend, dus ik ben benieuwd wat de experts te zeggen hebben. Als het lukt, zou het voor mij een reden zijn om over te stappen naar Telfort.

Met vriendelijke groet,

Axel
Beste Claire,

De AirPort Express kan deelnemen aan een bestaand netwerk, ook al is het géén AirPort-netwerk. Dan kun je (normaliter) bijvoorbeeld een printer draadloos benaderen vanaf je computer of muziek streamen via AirPlay (door je AirPort Express met je stereo-installatie te verbinden).

Een dergelijk netwerk wordt niet versterkt door de AirPort Express. Dat kan, zoals gezegd, alleen met een AirPort-netwerk.

Dus ook voor jou zou een tweede AirPort Express of eventueel een AirPort Extreme basisstation een uitkomst kunnen bieden, omdat je dan een eigen draadloos netwerk aanmaakt dat wel versterkt wordt. Dat werkt natuurlijk alleen als die functionaliteit ondersteund wordt door Telfort. En dat is nu precies de vraag waar ik een antwoord op wil hebben!

Groet,

Axel

[quote]

Kan de Airport Express het signaal wel doorgeven en daarmee een verder bereik geven?

Het lijkt er wel op dat ik de Airport Express kan toevoegen aan het mijn Zyxel-netwerk.

Reageer