beantwoord

Aanval modem

• 30 april 2019
  • 10 reacties
  • 446 keer bekeken

goede morgen.
ik heb een probleem met mijn modem. Sinds ruim 2 maanden geven al mijn apparaten volledige verbinding aan maar ik kan mijn WiFi regelmatig niet gebruiken. Dit gebeurd vooral savonds en snachts.
nu denk ik dat ik zelf het probleem al gevonden heb. Er word constant een vecna scan, TCP FIN scan en UDP loop uitgevoerd. Wanneer ik de ip adressen check dan komen deze steeds uit vreemde landen zoals romenië, uk, us, Thailand en China. De meeste ip adressen zijn ook als Abuse gemeld.
ik heb mijn eigen onderneming en ben ervan de week achter gekomen dat mijn hele laptop niet meer aangaat. deze heb ik nog geen jaar geleden zakelijk nieuw gekocht.
Ik heb al meerdere malen telefonisch contact gehad met de helpdesk maar zij begrijpen mijn vraag niet, ik moest mijn modem resetten maar dit helpt niks.
gisteren weer contact gehad, verteld dat ik bang ben dat ik gehacked ben maar deze mevrouw van Telfort wilde mij niet helpen voordat ik mijn rekeningnummer doorgaf ter controle.
ik vind dit een hele vreemde manier van zaken aangezien ze tegenwoordig waarschuwen zulke gegevens niet zomaar te delen. Daarom heb ik opgehangen en voor de derde Keer gisteren ochtend terug gebeld. Ook nu kreeg ik een dame aan de telefoon die mijn vraag op ging zoeken op haar computer??¿¿ en mijn vraag niet kon beantwoorden. Volgens haar zijn er geen mensen bij Telfort die technische ondersteuning kunnen geven, ik moest weer mijn modem opnieuw resetten maar ook nu heeft dit mijn probleem niet opgelost.
zou iemand mij misschien kunnen vertellen of en hoe ik andere apparaten behalve mijn eigen kan blokkeren?

vriendelijke groetjes,

Josje
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 1 mei 2019, 08:32

Hoi @zonnetje83, welkom bij ons op het Forum. Ik lees dat jouw WiFi regelmatig wegvalt. Dit lijkt te komen omdat er er bepaalde scans uitgevoerd worden op het modem die je niet zelf uitvoert. Als ik je verhaal zo lees lijken er inderdaad mensen van buitenaf misbruik te willen maken.

Nu heb je al contact gehad met mijn collega's maar daar kwam je er niet mee uit. Excuses.

Je gaf ook al aan dat de meeste ip adressen bekend zijn bij Abuse. Ik denk dat dat de juiste afdeling is om deze zaak te behandelen. Heb je behalve het melden van de ip adressen daar al het hele verhaal neergelegd? Zij kunnen je namelijk verder helpen. Mocht je dat nog niet gedaan hebt, dan lees je hier hoe je dat doet. Ik ben erg benieuwd naar hun reactie.
Bekijk reactie

10 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hoi @zonnetje83, welkom bij ons op het Forum. Ik lees dat jouw WiFi regelmatig wegvalt. Dit lijkt te komen omdat er er bepaalde scans uitgevoerd worden op het modem die je niet zelf uitvoert. Als ik je verhaal zo lees lijken er inderdaad mensen van buitenaf misbruik te willen maken.

Nu heb je al contact gehad met mijn collega's maar daar kwam je er niet mee uit. Excuses.

Je gaf ook al aan dat de meeste ip adressen bekend zijn bij Abuse. Ik denk dat dat de juiste afdeling is om deze zaak te behandelen. Heb je behalve het melden van de ip adressen daar al het hele verhaal neergelegd? Zij kunnen je namelijk verder helpen. Mocht je dat nog niet gedaan hebt, dan lees je hier hoe je dat doet. Ik ben erg benieuwd naar hun reactie.
Super bedankt voor u bericht.
ik zal mijn probleem verder voorleggen.

vriendelijke groetjes,

josje
Reputatie 8
Badge +11
Jat dat lijkt mij de beste route om tot een oplossing van het probleem te komen. Zou je de oplossing nog willen delen? Ik hoop in ieder geval dat het snel opgelost is.
Ik heb een vreemde mail van Telfort gekregen waarin zij beweren dat de modem van Telfort 100% veilig is en dat het niet mogelijk kan zijn dat ik gehacked ben. Volgens Telfort heb ik verkeerde dingen op mijn laptop geïnstalleerd wat dit probleem zou hebben veroorzaakt.
dit is naar mijn mening echt niet mogelijk aangezien ik de laptop puur en alleen zakelijk gebruik voor tekstverwerking van facturen en administratie.
ik heb er namelijk nooit iets op geïnstalleerd behalve Office die ik bij de laptop heb gekocht.

ik heb al meerdere mensen gelezen die tegen dezelfde problemen aan zijn gelopen en het modem is dus zeker niet 100% veilig.

ik ben zeer ontevreden over de gang van zaken bij Telfort.
ik heb afgelopen twee maanden meerdere malen telefonisch contact gehad.
deze mensen zijn niet kundig genoeg om je vraag te beantwoorden, sommige hebben geen idee dat je in je modem in kunt loggen. andere beweren dat ik eerst mijn rekeningnummer moet geven aan de telefoon voor ze mij überhaupt kunnen helpen. Ik vertrouw het allemaal voor geen meter meer.
in de tussentijd ben ik over gestapt naar een andere provider, waar ik mijn probleem ook heb uitgelegd. Zij wisten gelukkig wel waar ik over sprak en hebben mij de tip gegeven contact op te nemen met de abuse afdeling van de providers van de vreemde ip adressen in mijn modem.

vriendelijke groetjes,

josje
Reputatie 8
Volgens Telfort heb ik verkeerde dingen op mijn laptop geïnstalleerd wat dit probleem zou hebben veroorzaakt. dit is naar mijn mening echt niet mogelijk aangezien ik de laptop puur en alleen zakelijk gebruik voor tekstverwerking van facturen en administratie. ik heb er namelijk nooit iets op geïnstalleerd behalve Office die ik bij de laptop heb gekocht.
Hacken kan op allerlei manieren gebeuren. Makkelijker dan jij voor ogen hebt.
Een modem/router (zeker de normaal gebruikelijke modellen van een ISP) zijn geen enkele garantie dat het niet gebeurt. Het gaat erom wat jezelf als connectie opzet naar elders. Daarmee kan het al mis gaan. Dat je alleen zakelijk een laptop gebruikt, ook dat biedt geen enkele garantie van veilig internetverkeer. Heeft er helemaal niets mee te maken.

Je hoeft ook helemaal niets speciaal op je laptop te hebben geïnstalleerd. Alleen het gebruik van je laptop via bijv. een openbaar WiFi netwerk in hotel of restaurant en het inloggen naar een server via een onversleutelde (http) verbinding kan al voldoende zijn om complete persoonlijke gegevens en wachtwoorden door derden in dat data-verkeer uit te lezen van de systemen die je thuis (of elders) gebruikt. Zodat lieden die erop uit zijn later in je eigen systemen kunnen binnendringen.

Contact opnemen met de providers van IP-adressen die bij jou zijn binnengedrongen doet naar ik vermoed weinig. Die lieden maken direct weer van andere IP-adressen gebruik. Zolang je niet te rade gaat ten aanzien van de eigen zwakheden in beveiliging en werkwijzen waarom je bent gehackt, en daar niets in verandert, biedt het geen werkelijke oplossing. Ben je straks op vergelijkbare wijze opnieuw slachtoffer bij de provider waar je nu je abonnement hebt afgesloten.
Zoek beter naar de werkelijke oorzaak hoe het komt dat je bent gehackt.
Bedankt voor je antwoord.
Zoals ik al zei gebruik ik de laptop alleen voor tekstverwerking.
zou graag de reden Willen achterhalen waarom dit gebeurd alleen ik krijg geen hulp bij Telfort.
Zij begrijpen telefonisch helemaal niks. Niet beledigend naar deze mensen maar een beetje technische ondersteuning zou fijn zijn in plaats van mij wijs maken dat een reset alle problemen op lost.
de tip die ik via de mail had gekregen was om mijn laptop te inspecteren met super anti spy ware. Dat heb ik gedaan maar die geeft niks aan.
ik heb als oplossing nu een nieuwe modem gekregen. Die andere was nog geen twee jaar oud maar ze denken dat dit het probleem echt op gaat lossen?

vanaf volgende maand ben ik bij een andere provider. Ik begrijp dat het probleem zich dan nog voor zou kunnen doen maar daar Zijn ze in ieder geval wat vriendelijker om mij verder te helpen.
zit eigenlijk al heel lang bij Telfort, vroeger ook mobiel maar de laatste tijd zijn ze niet wat ze geweest zijn.

vriendelijke groetjes,

josje
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @zonnetje83 ,
Je schrijft dat je de laptop alléén gebruikt voor tekstverwerking, dan heb je ook geen internet op die pc nodig en zou ik dan uitzetten.
Het veiligste internet is geen internet.
Mocht je op een moment wel even internet nodig hebben dan zet je dat alleen voor dat moment even aan en daarna weer uit, de zogenaamde vliegtuigstand is daar een hele simpele oplossing voor.
Verder is een bekabelde verbinding het meest betrouwbaar en stabiel.
Als je een V10 modem hebt heeft die ook een log waarin het aantal aanvallen geregistreerd staat.
Reputatie 8
@zonnetje83
Ik kan niet beoordelen, wat je "zakelijk" met een laptop doet. Maar een "laptop" als draagbare PC, neem je naar ik denk ook mee naar je werk en gebruik je mogelijk ook "onderweg".

En daar zit vaak het adderje, als je van openbare WiFi netwerken gebruik maakt.
Zoals eerder aangehaald, zonder gebruik van versleutelde verbindingen en extra maatregelen (VPN-verbinding) is internetdata door anderen dan zo op te vangen en uit te lezen. Daar hoef je helemaal niets aan aparte software of malware op je PC geïnstalleerd te hebben.
Onversleutelde data gaat "leesbaar" door de ether en is "leesbaar" door anderen op te vangen die in hetzelfde openbare WiFi netwerk zit met een "data sniffer".
Zie bijv. artikeltje over openbare WiFi netwerken < HIER >

Of zit je bijvoorbeeld in een trein, en maak je gebruik van de WiFi mogelijkheden van de trein?
Dat is een wel heel "onveilige" verbinding. Lees een (oudere) bijdrage van "De Volkskrant".
Meer gedetailleerd < HIER > (Meer naar onderen klik op de knop "Eerst verder lezen").

Waar en hoe maak je "elders" op locatie gebruik van internet services, en log je daar bijv. ook in naar servers van een bedrijf, of bijv. een NAS bij je thuis?

Neem het volgende werkelijk voorgekomen onderwerp eens door van een gebruiker die ook eens is gehackt. Mogelijk herken je een aantal situaties die ook voor jouw van toepassing zijn?

https://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/dsm-gehacked-gt-firewall-en-poorten-aangepast-en-afgesloten-door-xs4all/msg171648/#msg171648
Reputatie 8
Badge +16
Er word constant een vecna scan, TCP FIN scan en UDP loop uitgevoerd. Wanneer ik de ip adressen check dan komen deze steeds uit vreemde landen zoals romenië, uk, us, Thailand en China. De meeste ip adressen zijn ook als Abuse gemeld.

Waar haal je deze informatie vandaan? Uit het modem?
Overigens betekent dit vermoedelijk dat je modem de scan heeft tegengehouden, er is dus weinig aan de hand.

deze mevrouw van Telfort wilde mij niet helpen voordat ik mijn rekeningnummer doorgaf ter controle.
ik vind dit een hele vreemde manier van zaken aangezien ze tegenwoordig waarschuwen zulke gegevens niet zomaar te delen.

Telfort is verplicht om je identiteit te controleren... dat doen ze door aanvullende informatie te vragen zoals een klantnummer, rekeningnummer of geboortedatum, Niks mis mee als een Telfortmedewerker dit vraagt op het moment dat je zelf naar Telfort belt. Het is natuurlijk anders als je gebeld wordt door een onbekende die allerlei informatie vraagt.

Verder geef je aan dat je Wifi het 's avonds en 's nachts niet doet... maar dat zou veroorzaakt kunnen worden door verstoringen in het signaal rondom je huis.
Reputatie 8
Badge +11
Ik blij blij te lezen dat je een reactie hebt mogen ontvangen van mijn collega's van Abuse. Alleen jammer dat het niet de reactie is waar je op gehoopt had. Als er al mensen zijn die je hiermee kunnen helpen, dan zijn dat mijn collega's van Abuse. Heb je daar je verhaal ook nog weer gelegd? Met de wedervraag wat je nog meer zou kunnen doen behalve het scannen.

Reageer