Aansluiting modem draadloos internet verplaatsen

• 8 december 2012
  • 3 reacties
  • 5775 keer bekeken

Graag zou ik de locatie waar de aansluiting van de modem draadloos internet zit willen verplaatsen van de 1ste na de 2de verdieping. Wat zijn de mogelijkheden om de aansluiting op de tweede verdieping te krijgen?

Specifiekere vragen waar ik dan aan denk: 1. Is een "telefoonstopcontact" op de tweede verdieping daarvoor vereist? Die is er nu namelijk niet.
2. Of zijn er nog andere mogelijkheden? Liever niet met kabels over de trap.
3. Op de 2de verdieping heb ik wel een tv kabel aansluiting. Kan het hier op aangesloten worden?
4. En welke monteur moet ik hier voor hebben?
5. Kan dit geregeld worden via Telfort?

Ik kijk uit naar het antwoord!
Mvg, laila

3 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Als je de hoofdaansluiting (isra-punt) wilt verplaatsen moet er een KPN-monteur komen, dit gaat je al gauw 300 euro of meer kosten.

Een andere optie is een goede kabel leggen vanaf het huidige isra-punt naar de nieuwe locatie van het modem. Dat kun je zelf doen zonder monteur.
Let wel op... een lange kabel tussen het modem en het isra-punt kan voor problemen zorgen.
Reputatie 8
Badge +18
Er is ook een mogelijkheid om te internetten via het stopcontact kies dan wel een setje van 300mbps
Badge
Ik weet niet of het verplaatsen van uw modem nu zo'n goed idee is en ik zal u uitleggen waarom.

Afgaande van de informatie die ik uit uw post haal, begrijp ik dat uw modem momenteel op de 1e verdieping staat aangesloten. Nu weet ik niet in wat voor een woning u woont, echter het hoofdaansluitpunt (waar de KPN telefoonkabel uw woning binnenkomt) zit vrijwel altijd op de begane grond. Wat ik denk wat men in uw woning heeft gedaan (ik kan helemaal fout zitten) is dat er een doorlussing van uw hoofdaansluitpunt naar een telefoonstopcontact op de 1e verdieping is gemaakt.

Zoals Frankzi al aangaf, een lange afstand tussen het modem en het hoofdaansluitpunt kan voor problemen veroorzaken. Denk hierbij aan een instabiele verbinding of langzaam internet.

Als bovenstaande geschetste situatie correct is, kan het wezen dat u hier geen enkel probleem mee ondervindt, echter om het nog verder te verlengen kan wel eens voor problemen gaan zorgen.

Om toch antwoord te geven op uw vraag:

Aansluitpunt verplaatsen
Zoals Frankzi al aangaf, kosten € 300,- of meer. Waarschijnlijk geen optie. Ter info, ze verplaatsen uw hoofdaansluitpunt naar een andere positie in uw woning.

Verlenging doormiddel van kabel
U kunt het modem vanaf het huidige punt verlengen met een kabel. U wilt geen kabels over de trap, is het een mogelijkheid om een kabel te trekken door de muur/plafond? Let wel, gezien bovenstaande uitleg. Zorg in ieder geval dat u een ronde telefoonkabel (RJ11) kabel gebruikt en doet u zelf een plezier, test het met een tijdelijke kabel via de trap om te kijken of dit uberhaupt werkt.

Verlenging via draadloze verbindingsadapter
Zoals Jimny aangeeft, kunt je internetten via uw stopcontact. Hoewel dit geen succes is voor interactieve tv (mijn persoonlijke mening) werkt dit prima voor internet. Echter dit zal dan alsnog met kabel gaan. Dus vanuit uw stopcontact loopt er een kabel verbonden met uw computer. Dus niet echt draadloos.

Range extender
Hoewel het wat geld kost, is dit denk ik nog wel de beste optie. U laat uw modem staan waar deze nu staat, echter vanaf het modem plaats u een kabel (desnoods via een draadloos verbindingsadapter) naar een range extender. Dit is een soort "antenne" voor het draadloze signaal. Kosten bedragen tussen de € 40 en € 100, afhankelijk van het merk.

Nog even antwoord op uw overige vragen:
3. Nee, dit is een COAX kabel, hier geen internet verbinding via ADSL overheen
4. Afhankelijk voor welke optie u kiest, echter zal dit altijd een betaalde monteur zijn. Dus een Guidion monteur, zo uit mijn hoofd € 17,50 per kwartier met een minimale afname van 3 kwartier.
5. Nee, dit is interne bekabeling en dus uw verantwoordelijkheid. Een monteur regelt u rechtstreeks via Guidion (088 - 2000 120). Het enige wat u Telfort kunt vragen is om te kijken naar de stabiliiteit van de verbinding moment dat u met een tijdelijke kabel naar boven test.

Reageer