2 wifi netwerken op zyxel modem, slecht wifi bereik in huis

• 20 augustus 2016
  • 14 reacties
  • 836 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hallo Telfort,

Op dit moment woon in een nieuwbouwhuis wat nogal erg goed geïsoleerd is.
Het wifi in huis is nooit echt ideaal geweest en daar wil ik nu eens wat aan doen.

Op zich zou het makkelijk op te lossen zijn als ik maar 1 wifi netwerk heb in huis, maar dit is helaas niet het geval en hierdoor lukt het me maar denk ik niet.

Het volgende:
Woning bestaat uit 3 lagen:
* Begaande grond (woonkamer, tuin)
* 1e verdieping (slaapkamers)
* 2e verdieping (zolder)

Omdat wij klanten aan huis ontvangen, en wij als service hun wifi willen aanbieden, wil ik graag voor de klanten een apart wifi netwerk hebben, wat wel gescheiden is van mijn eigen wifi netwerk.

Door dit zou ik graag voor ons zelf, bijv. wifi A willen hebben in het hele huis, dus van begaande grond tot zolder. En voor de klanten wifi B, dit mag ook door het hele huis maar mag ook eventueel alleen op zolder en 1e verdieping.

Nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste toepassen.
Als ik alleen de Zyxel modem gebruik heb ik bereik op de begaande grond, modem staat in meterkast en een beetje bereik maar niet vol op de 1e verdieping. Ik heb een zyxel modem de 2812.
Ik heb eventueel 2 routers een d-link en een sitecom. De D-link heb ik nu in de woonkamer staan met Wifi A en de sitecom boven met wifi B waarbij allebei auto channel aanstaat, alleen dit is niet echt succes, op veel plaatsen nog geen wifi en deze valt ook wel eens weg.
Het liefst heb ik gewoon een goeie oplossing, eventueel andere AP of router en de modem in bridge?

Ik hoor graag van jullie.

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 8
Modem in bridge, gaat niet lukken als je tevens TV en telefoon wellicht ook via dat modem laat lopen.

Je zou een goede 2e router op de 1e verdieping kunnen zetten, heb je daarmee wellicht bereik tot zowel de begane grond als op zolder. Die 2e router met tevens een eigen gast netwerk.

Zou je kunnen denken aan bijv. de nieuwe Synology RT2600ac router die elk moment gelanceerd zal gaan worden:
https://nl.hardware.info/nieuws/48179/computex-luxere-router-van-synology-met-betere-firmware
http://www.golem.de/news/rt2600ac-und-srm-1-1-synologys-mehrjahresplan-fuer-wlan-router-1606-121252.html
https://www.klgadgetguy.com/news/2016/5/31/computex-2016-synologys-new-rt2600ac-is-a-router-that-acts-like-a-server-and-nas

Overigens die nieuwe firmware waarover wordt gesproken (SRM v.1.1), werkt ook al in de oudere RT1900ac
Zelf heb ik < zo'n RT1900ac >, en heb er in mijn hele huis WiFi mee, maar heb slechts 2 woonlagen "boven".
Maar met een tablet heb ik ook wel eens 20 meter verder buiten op straat getest, en heb dan evengoed WiFi.
Met de weinig gebruikte 5 GHz kom ik buiten dan nog aan pakweg 45 Mbps.

Er zullen beslist routers zijn die in testen nog een wat sterker signaal hebben, echter weinig routers met zo'n prettige gebruiksinterface en een goede support / ondersteuning.

Auto channel zou ik overigens niet toepassen.
Reputatie 1
Badge
Dank je wel voor je antwoord.
Modem in bridge zal idd dan niet werken. TV gaat idd via de modem, telefoon heb ik niet, dus dat scheelt wel.

Als ik een 2e router achter de modem zet, dan begrijp ik dat ik deze moet instellen als AP en de DHCP uit, omdat de modem dan alles regelt.
Het nadeel hierdoor is dat dan het gastennetwerk niet meer werkt. Dit kan natuurlijk aan mijn routers liggen, maar bij allebei doen ze het niet.

Zelf heb ik op dit moment de D-link dir 868-L, welke als 1 van de beste uit de te test zou komen als het om wifi gaat.
https://nl.hardware.info/reviews/4904/14/d-link-dir-868l-review-topmodel-is-een-topper-conclusie
Maar helaas heeft deze zelfs geen goed bereik in het huis, de router staat als AP functie ingesteld.
Als ik het wifi van de zyxel modem erbij aanzet, is mijn wifi helemaal een drama in huis, nu valt het wifi constant weg.

Ik zou wel eens naar die synolgy kunnen kijken, zelf heb ik hier een nas van en deze werkt ook erg goed.

Auto channel inmiddels ook uitgezet, helaas maakt dit niet veel verschil.
Tevens heb ik nog een ps4 waarbij mijn gamen erg belangrijk is.
Reputatie 8
Als ik een 2e router achter de modem zet, dan begrijp ik dat ik deze moet instellen als AP en de DHCP uit, omdat de modem dan alles regelt. Het nadeel hierdoor is dat dan het gastennetwerk niet meer werkt.
In de situatie die ik in mijn gedachten had en voorstel (met bijv. een extra Synology router) zou ik juist die 2e router NIET in AP-mode zetten. Dan beperk je jezelf juist tot de inmiddels wat verouderde mogelijkheden van de ZyXEL router.
Ik gebruik zelf een set-up NAT achter NAT.

Hoe je de situatie zou kunnen gebruiken met een D-link dir 868-L kan ik niet goed overzien, want heb geen ervaring met die router. Maar mogelijk kun je daarbij een vergelijkbare set-up instellen zoals ik voorstel met een Synology router??

Naast de Synology Router gebruik ik ikzelf ook een NAS van Synology (DS415+). De interfaces lijken sterk op elkaar, dus met ervaring met een Synology NAS ben je snel vertrouwd met de mogelijkheden van een Synology router.
Hoe zaken NAT achter NAT in te stellen, in de wijze van een Synology router, toevallig net een reactie geplaatst op het Synology forum: < HIER >

De WiFi prestaties in mijn geval Experia Box V8 versus Synology router, en dan alleen het overvolle 2,4 GHz netwerk besproken, zie een oudere reactie < HIER >
Met inmiddels ervaring ook op 5 GHz apparaten steken de prestaties van de WiFi met het nauwelijks gebruikte 5 GHz netwerk daar weer mijlenver bovenuit. (Tot circa 90 Mbps bij 100/100 glasvezel).
Reputatie 1
Badge
Dank je wel voor alle hulp en uitleg.

Als ik je test resultaten zie, scheelt dit nogal heel erg veel zeg.
Als ik het goed begrijp kan ik het beste, in dit geval mijn D-link router, instellen als gewone router functie.
Daarbij deze dan wel als Nat achter Nat instellen, hoe dit werkt ken ik nog niet, dus dit zal ik moeten onderzoeken.
Is de aansluiting van de modem (lan poort) op de router (lan poort) of op de router (wan poort).

Nu heb ik nogal aardig wat apparatuur wat wel met elkaar moet blijven werken.
Zie hiervoor een schema op https://forum.telfort.nl/internet-267/problemen-wifi-zyxel-modem-46356
Ik begrijp dat dit eventueel wel kan blijven werken als ik DMZ gebruik, maar zie in jouw uitleg dat het beste op een andere manier kan doen?
Reputatie 8

Als ik je test resultaten zie, scheelt dit nogal heel erg veel zeg.
Als ik het goed begrijp kan ik het beste, in dit geval mijn D-link router, instellen als gewone router functie.

Zoals aangegeven, de resultaten zijn dat alleen nog van het 2,4 GHz netwerk. Wel van de Synology router.
Wat een D-Link in die situatie doet weet ik niet, maar kun je uiteraard zelf uitproberen.
In mijn geval steekt 5 Ghz daar dus nog ver bovenuit. Is voor mij voldoende voor 2 woonlagen (meer heb ik niet).
Vandaar de suggestie om de router centraal op de 1e verdieping te zetten, heb je speling naar de zolder toe, en naar de begane grond.

Eerder schreef je dat in AP-mode je geen gastnetwerk hebt.
Het gastnetwerk was nu net een optie die je perse wilt gebruiken. Vandaar mijn voorstel als set-up NAT achter NAT.
Gebruik je de D-Link als hoofdrouter voor al je internetzaken, met uitzondering van TV.
Met het schema wat ik zie waarnaar je verwijst heeft dat wel nadelen voor TV, als je die op de slaapkamer wilt gebruiken. Zul je iets met dubbele bekabeling moeten doen.

Ik heb even als test de set-up van mijn Synology router veranderd naar Access Point mode.
Fluitje van een cent. Één setting veranderen, en is daarmee functioneel. Maar die behoudt WEL zijn separate gastnetwerken. En dat niet alleen, ook de VPN-server onder het OpenVPN protocol blijft werken !!!
(Getest via mijn smartphone en 3G netwerk). Echter niet VPN onder L2TP/IPSec.
En ook de "mini-achtige" NAS functionaliteiten van aangekoppelde USB-drive + SD geheugenkaart blijven behouden.
Heb in die Access Point mode de TV-ontvanger nu aangesloten op de Synology router.
En ook dat blijft werken

Iets om te onthouden in de keus van een router die je in Access Point mode wilt zetten, waarbij de set-up op die wijze in je bekabeling niet die nadelen heeft zoals hiervoor aangegeven met je D-Link router.

Hoe je verder NAT achter NAT instelt is juist te lezen bij de reacties waar ik naar verwijs.
Maar in de keus van een Synology router dus niet nodig.
Is van LAN-poort van de Experia Box naar WAN-poort van de D-Link.
Of je apart poorten doorstuurt (port forwarding) van de 1e router naar de 2e router, of gebruik van DMZ, maakt voor de werking van de services die je van buiten uit wilt benaderen niet uit. Alleen heb je met het gebruik zonder DMZ betere controle over de veiligheidsaspecten. Is een persoonlijke keuze. Het is niet zo dat je met DMZ meer mogelijkheden hebt. Zie voor meer info < HIER >

Maar als je verder helemaal geen services gebruikt zoals een web-server, bestandsservices (op de NAS), VPN-server e.d. wat je van buiten uit zou willen benaderen, hoeft je helemaal geen poorten door te sturen.
Reputatie 8
Aanvulling:

Ik heb even als test de set-up van mijn Synology router veranderd naar Access Point mode.
Fluitje van een cent. Één setting veranderen, en is daarmee functioneel. Maar die behoudt WEL zijn separate gastnetwerken. En dat niet alleen, ook de VPN-server onder het OpenVPN protocol blijft werken !!!
(Getest via mijn smartphone en 3G netwerk). Echter niet VPN onder L2TP/IPSec.

Met aanpassing van de setings in de VPN-server is dat laatste gecorrigeerd, en werkt ook dat.
Toevallig speelt op het Synology forum een vergelijkbaar draadje - AP-mode - of NAT achter NAT.
Zie dat draadje voor meer info: < HIER >
Reputatie 1
Badge
Dank je wel voor je reactie. Ik volg op dit moment de reactie ook op het synolgy forum.
Is denk ik wel een interessante discussie.

Ik heb gekeken in de D-link router en zie kan het wel het gast netwerk aanzetten, maar alleen heb ik als ik dan hierop zit geen verbinding met het internet, heb hiervoor een ticket aangemaakt bij D-link, even kijken of dit gewoon niet kan als deze in een AP functie staat of dat dit een instelling is.
Dit zal ik eerst moeten weten, want zoals je zegt moet ik idd beginnen met dat ik vanaf 1 router 2 SSID kan aanzetten.
Dan kan ik zoals je aangeeft de router verplaatsen naar de 1e verdieping en dan zal ik kijken hoe het bereik overal in huis is.

Ik denk dat ik hem wel als AP moet instellen want zit inderdaad dat ik vaak films stream op mijn tv boven vanaf mijn nas die beneden staat.

Hoop deze week antwoord te krijgen van D-link.
Dan even kijken wat ik het beste kan doen.
Anders verkoop ik beide routers en koop ik eerst een nieuwe router.
Ik laat je dit nog weten.
Reputatie 1
Badge
Even nog een aanvulling.

Wat als ik de andere router heb en deze midden op de 1e verdieping plaats en het blijkt dat het wifi signaal niet sterk genoeg is.
Hoe kan ik dan het normale signaal en het guestnetwerk versterken?
Reputatie 8
Een extra Access Point met dezelfde mogelijkheden.
Als je de WiFi SSID naamgeving en wachtwoorden hetzelfde houdt, zou dan het ene, dan het andere netwerk kunnen worden opgepikt, welke het sterkste WiFi signaal geeft.
Reputatie 1
Badge
Ik ben er helaas nog niet helemaal uit.

Ik wil morgen beginnen met mijn eigen router. (zolang ze nog niet verkocht zijn, is het een beetje zonde om een 3e router erbij te kopen.)
Deze wil ik zoals je aangeeft in Nat achter Nat aansluiten, waardoor ik hem dus op de wan poort van de D-link aansluit.

Nu zit ik alleen inderdaad alvast vooruit te denken en zit ik met de volgende 2 problemen:
1. Ik begrijp voor bestandsdeling vanaf buiten af het netwerk ik DMZ ( voor nu het makkelijkst) moet inschakelen, maar ik kan deze nergens vinden in de Zyxel P-2812HNU-F1. Kan dit nog een andere benaming hebben?
2. Mijn Nas staat aangesloten op de zyxel (modem) omdat deze beneden staat, en in dit geval mijn nas ook. Nu is het zo dat ik alles in mijn huis met elkaar deel, ik zou iets specifieker zijn als ik boven bijv. op mijn tv een film wil stream vanaf de Nas, dan zou dit niet gaan.
Dit zou komen omdat de nas op de Zyxel modem aangesloten staat en de TV op de D-link router, waardoor deze dan op 2 verschillende netwerken staan. En dit is volgens mij juist het probleem wat ik vorig jaar had waardoor ik de router dan maar als AP heb ingesteld.
Reputatie 8
1.
Ik heb de ZyXEL router er nog eens aangekoppeld, maar vreemd genoeg kan ik daar nergens een instelling "DMZ" vinden. Dus ja, dan valt die optie af en zou je de services die je gebruikt en van buiten uit wilt benaderen handmatig de instellingen moeten doen om poorten door te sturen. Als voorbeeld met schermafbeeldingen zie:
https://forum.telfort.nl/overig-internet-272/portforwarding-56159/

2.
Als je boven een TV wilt aansluiten (gaat het dus om aansluiting van de TV-ontvanger), gaat dat alleen goed vanuit de ZyXEL router of vanuit een "Access Point (of 2e router als Access Point).
NIET met NAT achter NAT. Of.... je moet dubbele bekabeling aanleggen zoals eerder aangehaald en feitelijk met gescheiden sub-nets werken.

Streamen met bestanden op de NAS met NAT achter NAT in twee verschillende sub-netwerken kan, (als het maar niet via multicast protocollen gaat als DLNA / Airplay ----> want dat gaat niet over verschillende sub-netwerken. Alleen vanuit een "bestandsserver" idee werkt), maar je maakt het je wel ontzettend moeilijk met de instellingen.
Vergissingen en frustraties zijn dan snel gemaakt.
- "Terug" van het 2e netwerk naar het 1e netwerk kun je gewoon netwerk IP-adressen gebruiken (naar het 1e netwerk).
- Benadering vanuit het 1e netwerk naar het 2e netwerk alleen via port forwarding.

Het zou niet mijn keuze zijn om lokale "internet" en media apparaten over twee netwerken te verdelen.
Hooguit TV en VOIP apart houden op het 1e netwerk, de rest over het andere netwerk.
Reputatie 1
Badge
Hey,

Nou vandaag er voor het eerst mee aan de slag gegaan en het begin is er.
De D-link router heb ik op de 1e verdieping gezet en nu in het hele huis bereik, op de begaande grond iets minder maar daar wil ik een AP voor ophangen.
Ik heb de wan poort van de router gebruikt en dit gaat goed, hoe ik het doe met de tv boven is op te lossen door er inderdaad een switch tussen te zetten.
De opstelling die ik wil gaan maken is inderdaad dan zoals je aangeeft. TV via Zyxel en de rest allemaal via de D-link router.

Nu lukt alles behalve mijn ps4, bij een spel staan de poorten op moderate, wat zou inhouden dat er sommige poorten niet open staan voor het spel. Nou werd dit voorheen opgelost door UpNp maar nu niet. Op zich geen probleem dacht ik, ik gebruik het artikel die je hierboven heb ik geplaatst, alleen dit lukt mij niet helemaal.

* Om te beginnen moet ik in de Zyxel modem een static ip adres geven, maar ik weet niet welke dit moet zijn.
De d-link router heeft namelijk een ip adres voor de wan poort 192.168.1.67 maar er ook 1 voor de lan poort 192.168.0.1 (dit is ook het ipadres waarop ik de router kan benaderen), daarnaast heeft mijn ps4 als ip adres 192.168.0.102.

* Ik heb de poorten wel doorgezet in de Zyxel naar ip adres 192.168.0.1 maar weet niet of dit dan ook het juiste is?

Daarnaast merk ik dat de snelheid op mijn ps4 ene moment laag is en andere moment hoog. Dit is wel meestal tussen 20:00 en 22:30
Op de hoge moment haal ik 21 Mbps van de 28 Mbps en op het lage moment haal ik max. 10 Mbps.
Heb alleen geen idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Reputatie 8
Om te kijken wat en welke apparaten bij bepaalde IP-adressen horen of in het vastleggen van een vast IP-adres naar eigen keuze, zijn er verschillende hulpjes die je kunt inzetten.

De meeste zekerheid heb je door gewoon op de stickers van apparaten te kijken welke MAC-adressen de verschillende poortjes hebben. Dat vul je dan in, in de router.

Voor de ZyXEL router heb je steun aan de volgende reactie met schermafdrukken < HIER >

Handige tooltjes om latere instellingen te vergemakkelijken. Heb je een smartphone op basis van Android?
Installeer apps om de sterkte van bijv. het WiFi signaal op te meten, netwerk te controleren en snelheden te testen.

< Fing Android > of < Fing iOS > om te zien wat er allemaal in je netwerk aangesloten zit
(info over IP-adressen, MAC-gegevens van apparaten e.d.).

< WiFi analyser > Scant alle WiFi netwerken bij je in de buurt. Heb je een indicatie wat er op elkaar stoort.
Kun je makkelijker bepalen of je het eigen WiFi netwerk van de modem/router beter op een ander kanaal
kunt zetten. Stel in op een kanaal wat het minst belast is.
aanvullend eventueel < Network Signal info > of de < Pro versie ervan >
< WiFi Overview 360 > zeer uitgebreide variant, geeft ook aan welke kanalen. De < Pro versie ervan >

< Ookla speedtest - Android > of < Ookla speedtest - iOS >
Controleer de snelheid van de internetverbinding via WiFi. Omdat WiFi altijd de beperkende factor is,
en niet de bekabelde WAN modem/router-aansluiting, geeft dat een goede indruk van je WiFi doorgifte.

Een kabeltester om UTP kabels te testen < bijv. zoiets >
Eigenlijk een onontbeerlijk stukje gereedschap.
Zelfs nieuwe kabels voldoen niet altijd aan de benodigde eisen. (Spreek uit ervaring).
Compleet setje voor de netwerk hobbyist < bijv. zoiets >

Met betrekking tot games, mogelijk de volgende instellingen in de ZyXEL router, 2 hyperlinks:
https://forum.telfort.nl/wifi-269/geen-ip-adres-teredo-ontvangen-56450/index3.html#post492688
https://forum.telfort.nl/wifi-269/geen-ip-adres-teredo-ontvangen-56450/index3.html#post493668
Badge +1
Hi playboyzalm, aangezien je reactie uitblijft, ga ik ervan uit dat je mijn hulp niet meer nodig hebt. Mocht je nog iets kwijt willen, laat je dit dan weten in een nieuw topic?

Hier gaat nu een slotje op!