2 routers (Zyxel en TP Link Archer C2600) instellen

• 7 mei 2017
  • 3 reacties
  • 1010 keer bekeken

Hallo!

Ik ben al jaren zeer tevreden gebruiker van Telfort en heb een uitdaging. Ik heb naast de standaard router (Zyxel p2812) een tweede router (TP Link C2600) gekocht om ook 5Ghz Wifi te kunnen produceren. Om de boel goed te kunnen installeren heb ik wat hulp nodig en ik hoop dat dat hier te vinden is.

Ideaal scenario 1:
De glasvezel internetkabel gaat in de TP Link router. Hier zal ik gegevens (ik weet niet wat deze zijn) moeten invoeren om het internetsignaal door te geven. Op deze router sluit ik mijn NAS aan. Via de TP Link router gaat internet de muur in via een homeplug. De Zyxel router wordt in een andere kamer via een homeplug ook van internet voorzien zodat ik via deze router ook de telefoon kan gebruiken. Hoe de routers in te stellen qua bridge of NAT is mij ook niet duidelijk.

Scenario 2:
De glasvezel internetkabel gaat in Zyxel router. Hier heb ik geen Wifi van nodig. Via een kabel wordt het internetsignaal doorgeven naar de TP Link router. Op deze router sluit ik een NAS aan. Nu is het mij niet duideljk hoe ik de Zyxell en TP Link moet instellen zodat de Zyxel alleen een doorgeefluik is van internet en de TP Link router het internet via Wifi doorgeeft.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt voor het meedenken!

3 reacties

Reputatie 8
Scenario 1:
De gebruiksaanwijzing van de TP-Link even doorgenomen. Kom er wel iets tegen m.b.t. VLAN's in samenwerking met IP-TV. Maar die informatie is zeer summier. Ik heb er een hard hoofd in, dat je die TP-Link rechtstreeks aan de glasvezel ethernetpoort kunt aansluiten.

Verder is de volgende informatie van belang (zie vervolgreacties en volg tevens de hyperlinks):
https://www.synology-forum.nl/synology-router/tefort-experia-box-v8-vervangen-door-rt1900ac/msg222283/#msg222283

Als het al zou lukken, is het de vraag of je de ZyXEL alsnog daarachter kunt hangen.
Zelf heb ooit geprobeerd om de ZyXEL als extra Access Point in te zetten. Gaat niet !!
Als het alleen om telefoon gaat, werkt het mogelijk ook niet als je in een zogenaamde SNI-F leverstraat bent ingedeeld.
https://forum.telfort.nl/internet-267/experiabox-vervangen-49307/index8.html#post559719

Scenario 2:
Die set-up werkt als je die gewoon NAT achter NAT instelt.
Als je de NAS ook van buitenuit wilt benaderen alles dan twee keer instellen.
Moet je in de ZyXEL vast IP vastleggen voor je TP-Link
- Dan in de ZyXEL eerst alle port forwarders instellen naar de TP-Link
- Vanuit de TP-Link NAS vast IP geven en port forwarders naar die NAS
Dank voor het meedenken!

Ik heb de NAT achter NAT met dmz op de zyxel ingesteld. Werkt als een zonnetje!
Reputatie 8
Met een ZyXEL kennelijk wel.
Besef als je een keer zou moeten overschakelen naar een Experia Box V8 (als de ZyXEL kuren gaat vertonen en op zijn eind mocht komen en je van Telfort dan mogelijk een V8 krijgt toegestuurd), een DMZ-instelling in de V8 naar een 2e router problemen oplevert.
In dat geval kun je per service die je van buitenuit wilt benaderen, apart de poorten doorsturen.

Reageer