Zyxel P-2812 modem in combinatie met firmware V3,11TUE8

• 20 juni 2016
  • 10 reacties
  • 579 keer bekeken

Reputatie 1
Al twee dagen achter elkaar probleem dat de telefoon verbinding uitvalt. Dat is erg lastig, je kunt niet gebeld worden en je merkt het pas als je zelf wilt bellen of anderen via een ander kanaal contact met je opnemen. De vaste oplossing is dan modem resetten. Internet blijft het ondertussen gewoon doen, (Tv heb ik niet van Telfort).
Vroeger heb ik dat probleem ook wel gehad, maar het laatste jaar (schat ik) ging het juist goed.
Zou dit aan de nieuwe (verbeterde) versie van de firmware V3.11 TUE8 kunnen liggen? Ik weet niet wanneer die er bij mij opgezet is?

Telfort graag een oplossing.

Chris

10 reacties

Reputatie 8
Als het aan de firmware zou liggen zouden er opvallend veel meer mensen specifiek problemen moeten hebben met telefoon sinds die firmware update, maar dat lees ik nergens. Dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.

Heb je de aangesloten telefoonsnoertjes wel eens gecontroleerd op kabelbreuk of slechte RJ11 stekkertjes?
Controleer kabel met een < kabeltester >
Zelf heb ik altijd ook nog een simpel "draadjes" telefoontoestel liggen, die ik als test altijd even kan inprikken.
Kleiner en eenvoudiger als < dit ding >. Een keer als "gadet" bij iets cadeau gekregen.
Badge
Zie nu dit topic, ik heb net zelf ook een topic gestart. Ik heb eigenlijk de laatste weken exact hetzelfde, het gebeurt alleen niet iedere dag. Ik heb ook een P-2812HNU-F1.

Current Firmware Version : V3.11TUE8
Reputatie 8
Voor jou geldt mogelijk een ander probleem (maar kan net zo goed hetzelfde zijn),
omdat je meldt dat het telefoon-lampje van de verbinding zelf "buiten de deur" daarbij niet meer brandt.
Heeft de topic starter hier nog niet aangegeven.
Die zou kunnen kijken of dat bij hem ook het geval is, als hij het probleem ervaart.

Beste ieder in zijn eigen topic verder te gaan.
(Maar je kunt wel beide draadjes volgen mochten de de tips die in beide draadjes worden gegeven zinvol zijn voor ieder).

Ter oriëntatie:
Heb hier als test ook even de P-2812HNU-F1 aangesloten (met firmware V3.11TUE8).
Maar direct een strakke ruisvrije telefoonverbinding. (Mijn standaard modem/router is de Experia Box).
Reputatie 1
Als het aan de firmware zou liggen zouden er opvallend veel meer mensen specifiek problemen moeten hebben met telefoon sinds die firmware update, maar dat lees ik nergens. Dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft.

Heb je de aangesloten telefoonsnoertjes wel eens gecontroleerd op kabelbreuk of slechte RJ11 stekkertjes?
Controleer kabel met een < kabeltester >
Zelf heb ik altijd ook nog een simpel "draadjes" telefoontoestel liggen, die ik als test altijd even kan inprikken.
Kleiner en eenvoudiger als < dit ding >. Een keer als "gadet" bij iets cadeau gekregen.

Babylonia,
het lijkt mij dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het aan de telefoonsnoertjes ligt. Dan zou resetten van het modem nl. niet helpen Of het dsl lampje brandt, heb ik de laatste keren niet gecontroleerd, omwille van de snelheid weer te kunnen bellen is resetten al routine. De laatste keer heb ik wel geprobeerd om in het modem in te loggen om de log file te bekijken (voor de reset), maar de software in het modem was niet vooruit te branden dus de log files benaderen lukte niet en na een reset zijn ze weg. Dit wijst dus ook al op een firmware probleem.
Als het geheel werkt, doet het modem het goed, het valt blijkbaar af en toe weg, jouw test met je modem bewijst dus niet zo veel.

Chris
Reputatie 8
het lijkt mij dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het aan de telefoonsnoertjes ligt. Dan zou resetten van het modem nl. niet helpen
Oh, dat kan makkelijk hoor, met van die "half bakken" wel/geen contacten in stekkertjes/snoertjes.
Geef je een reset, en heb je toevallig onbewust daarmee met je hand net het kabeltje bij de modem aangeraakt / opzij geduwd wat daardoor weer "beter" contact maakt is het probleem voor eventjes weer over.
Verder met draadloze sets (mocht je die gebruiken), kan er ook nog van alles elektronisch als storing blijven hangen wat wordt opgelost met een reset. Waarbij er als basis een probleem kan zitten in het eerste kabeltje naar de basisset.

Menselijk "onwaarschijnlijk" beredeneerde oorzaken, blijken in de praktijk vaak juist voor problemen te zorgen.

Dus gewoon standaard checks doornemen is het devies. Te beginnen met de telefoonbekabeling zelf, omdat je een probleem hebt met telefoon. Als dat geen soelaas biedt, ga je stap voor stap verder, met de andere kabels om te controleren met je internetverbinding. Als dat geen soelaas biedt weet je met zekerheid dat je een probleem in het thuis-netwerk kunt uitsluiten. Daarna komen de andere zaken aan bod.

De volgende 7 verwijzingen geven een aardig voorbeeld van gewoon "alledaagse praktijk":
Voorbeeld 1 ...en lees vervolgreactie.
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3 (zie speedtest in het begin van de reacties en aan het eind)
Voorbeeld 4
Voorbeeld 5
Voorbeeld 6
Voorbeeld 7 (En dat nog wel dat in het begin er reeds een monteur bij was gehaald)
Na jaren van stabiele verbinding (internet + telefoon) heb ik inmiddels hetzelfde probleem: uitval telefoon maar wel internetverbinding, terwijl het webinterface niet of nauwelijks bereikbaar is (heel traag). Aan de telefoonstekkertjes kan het niet liggen, want resetten dmv voeding uit het stopcontact trekken helpt wel - zonder het modem zelf aan te raken.

Volgens mij is het of een bug in de firmware V3.11TUE8. Misschien is de modem ook gehacked. Er was onlangs een aantal berichten uit Ierland en Duitsland van modems in botnetten. Blijkbaar gaat het hierbij vaak om (rebranded) Zyxel toestels.

Maar terwijl de provider in Duitsland binnen 1 dag of 2 updates heeft geinstalleerd, is dit probleem (gehacked of niet..) bij Telfort blijkbaar al 6 maanden gaande, en nog steeds is er niets gebeurd.

Wanneer komt er een fix van Telfort?

Al twee dagen achter elkaar probleem dat de telefoon verbinding uitvalt. Dat is erg lastig, je kunt niet gebeld worden en je merkt het pas als je zelf wilt bellen of anderen via een ander kanaal contact met je opnemen. De vaste oplossing is dan modem resetten. Internet blijft het ondertussen gewoon doen, (Tv heb ik niet van Telfort).
Vroeger heb ik dat probleem ook wel gehad, maar het laatste jaar (schat ik) ging het juist goed.
Zou dit aan de nieuwe (verbeterde) versie van de firmware V3.11 TUE8 kunnen liggen? Ik weet niet wanneer die er bij mij opgezet is?

Telfort graag een oplossing.

Chris
Reputatie 8
Badge +10
@totoko

Een modem resetten doe je niet door de stekker er even uit te trekken maar door de resetbutton achterop de modem ca. 25 seconden ingedrukt te houden tot de lampjes uitgaan en de modem opnieuw opstart.
Probeer dat eerst eens voordat je er hackcomplotten en botnetten bijhaalt... :8
@enterprise:
Bedankt voor het vriendelijk antwoord. Ieder electrisch toestel moet wel tegen uitval van de stroomverzorging (= stekker trekken) aan kunnen. Maar ook nieuw opstarten met button en via webinterface (indien nog bereikbaar) is al geprobeerd, het resultaat is steeds hetzelfde: het werkt na nieuw opstarten, maar het probleem komt weer terug, soms na 1 dag, soms duurt het wat langer:

- geen VOIP (een 3tal SIP servers, geen enkele wordt geregistreerd, dus zeker geen probleem van de SIP provider)
- wel internet (LAN en Wifi doet het over het algemeen goed)
- traag of niet bereikbaar webinterface

Dus reset dmv of stekker of button of webinterface verandert de situatie niet: er gebeurd iets op de modem wat er niet hoort te zijn - of door en bug in de firmware, of door inwerking van buiten. En zoals ik op het forum zie, ben ik niet de eerste.

Overigens:
> Probeer dat eerst eens voordat je er hackcomplotten en botnetten bijhaalt...

Hetzelfde zeiden ook de IT'ers van de VS Democrat Party toen ze vanuit het FBI werden geinformeerd dat er iets gaande is. Het resultaat weten we inmiddels... 😉

@totoko

Een modem resetten doe je niet door de stekker er even uit te trekken maar door de resetbutton achterop de modem ca. 25 seconden ingedrukt te houden tot de lampjes uitgaan en de modem opnieuw opstart.
Probeer dat eerst eens voordat je er hackcomplotten en botnetten bijhaalt... :8
Reputatie 8
Badge +10
Graag gedaan... ;)
Het verschil tussen een stroomonderbreking en een harde reset is me bekend, dank je.
Is de modeminterface slecht bereikbaar via wifi of bekabeld..?
Indien het laatste het geval is dan moet de modem gewoon vervangen worden...
Laptop via ethernet (draad) verbinding verbonden en die doet het gewoon prima. Geen andere switch/router tussen. De laptop is wel oud en langzaam, maar na nieuw opstarten doet het ook de webinterface weer. Dus voor mij blijft het een software probleem, geen hardware fout.

Graag gedaan... ;)
Het verschil tussen een stroomonderbreking en een harde reset is me bekend, dank je.
Is de modeminterface slecht bereikbaar via wifi of bekabeld..?
Indien het laatste het geval is dan moet de modem gewoon vervangen worden...

Reageer