beantwoord

ZyXEL 2812HNU-F1/Firmware/ en niet meer goed kunnen bellen met Voip

• 11 februari 2013
  • 43 reacties
  • 9689 keer bekeken

Beste Henk of Jelmer, graag jullie reactie.

Onder het verkeerd begonnen kopje (ZyXEL2601 en niet kunnen bellen naar buitenland) waarvan ik het kopje niet kan wijzigen, is het langzamerhand duidelijk geworden dat er problemen zijn sinds nieuwe firmware op de ZyXEL2812 geplaatst is. Het duurde even voor we in de maand januari er achter kwamen dat er storingen waren. En inmiddels blijkt ook dat meerdere mensen die Voip gebruiken hier last van hebben. Mijn storingen waren:

1. niet langer dan 15 minuten kunnen bellen
2. niet gebeld kunnen worden waarbij de ene keer de telefoon helemaal niet reageerde of indien de telefoon wel reageerde de beller niet te horen was.

Na heel wat heen en weer getelefoneer met de helpdesk heb ik bij mij mijn Siemens centrale analoog aangesloten en op de phone port werkt deze nu.
Afgelopen vrijdag heb ik dit ook uitgevoerd bij mijn dochter die sedert 14 december ook hetzelfde modem heeft (vdsl) en ook een Siemens centrale (van een ander type). Tot die tijd gebruikte zij een Zyxel 2601HN-F1 (adsl).
Mijn zoon heeft nog het oude type modem (adsl) want bij hem is vdsl nog niet aanwezig en hij telefoneert nogheel gelukkig met zijn Siemens centrale.
Van de helpdesk begreep ik dat voor hun de zaak hiermee afgedaan is want Telfort ondersteunt geen Voip.
E.e.a. roept nu nog enkele vragen op.
1. Is het inderdaad zo dat Telfort geen Voip meer ondersteunt en wij nu definitief over moeten gaan en blijven op een analoge aansluiting?
2. Of is er een fout gemaakt in de firmware die zsm weer wordt opgelost zodat wij en vele anderen weer kunnen genieten van de geweldige geluidskwaliteit van de Voip aansluiting die voor die tijd voortreffelijk werkte met de Telfort Sip en onze Siemens centrales?
3. Of is het zelfs mogelijk terug te keren naar de vorige versie van de firmware als dat inderdaad de boosdoener is?

De antwoorden geven ons drieën de mogelijkheid om te bepalen hoe wij nu verder moeten gaan (andere apparatuur/andere provider etc.)

Graag je reactie. Bij voorbaat dank.

gr. Carel
icon

Beste antwoord door Hugo 13 maart 2013, 16:09

@Norwegian,

Graag gedaan, ik begrijp dat het niet het antwoord is waar je op hoopte.

De SIP client communiceert met ons telefonieplatform. De opstelling in het topic waar je aan refereert is anders. Daar is het modem net als in onze standaardconfiguratie de SIP client, jullie willen echter de Gigaset als SIP client gebruiken. Het probleem is bij die gebruiker zoals je kunt zien opgelost met het aanpassen van instellingen van de SIP client, is geen firmwareupdate aan te pas gekomen.

Is het niet mogelijk om een poortje van de Zyxel als mirror in te stellen zodat je daarop het betreffende verkeer kunt volgen?
Dat is met de 2812 in huidige configuratie naar ik weet niet mogelijk.

Hugo
Bekijk reactie

43 reacties

Al sinds 2007 maak ik gebruik van Telfort internet en Voip via mijn Siemens S675IP telefoon op LAN aangesloten.
Bellen en gebeld worden via VOIP en ook (in geval van internetstoring) gewoon via vaste lijn. Ideaal !

Dit alles altijd zonder enig probleem.

Half November 2012 de overstap naar VDSL aangevraagd en een nieuw modem ontvangen op 21-11-2012.
Het aansluiten hiervan was een eitje en alles werkte gewoon net zoals voorheen.

Tweede helft januari 2013: Telfort pushed een nieuwe firmware versie naar het modem met als resultaat dat
de snelheid van 32 naar 28 is gegaan en dat uitgaande gesprekken ineens niet langer (mogen?) duren dan 15 minuten.

Inmiddels is alwéér een nieuwe firmware versie (V3.11(TUE.5)-2_20130130) op het modem gezet en nu kunnen wij ook niet meer gebeld worden.

Vraag aan Webcare: wanneer komt er een nieuwe Firmware versie waarmee deze fouten hersteld worden ?

Kunnen jullie ons helpen aan een (tijdelijke) workaround ?
@Charley1 & Webcare

In mijn zoektocht naar een mogelijke oplossing voor dit probleem kwam ik
een eerder draadje tegen op dit forum:

https://forum.telfort.nl/vast-bellen-270/uitgaande-voip-verbinding-verbroken-na-15-minuten-22867/

Dit dateert van maart 2011. Blijkbaar is er tussentijds een oplossing geweest in de firmware en is
de fout van toen er met de voorlaatste upgrade weer ingeslopen. Het gaat hier weliswaar om een
ander modem (2612), maar er wordt ook gerefereerd aan een PRACK instelling. En die kom ik
bij mijn 2812 ook ergens tegen.

Het moet toch niet al te moeilijk zijn om een al bekende oplossing voor dit probleem opnieuw toe te
voegen aan de firmware lijkt me.

Gewijzigde instellingen voor vast bellen worden nu door deze Zyxel idd na een tijdje weer gewoon
automatisch teruggezet, en dat is erg vervelend.
Ik haal dit draadje nog maar een keer naar boven, want webcare is wel actief op het forum in de
afgelopen paar dagen, maar dit bericht wordt om één of andere reden niet opgepakt.
Wat erg teleurstellend is!

In het topic "inkomende gesprekken koment niet door" gaf Hugo als mogelijke oplossing dat
in het modem de SIP 1 account gevuld moet worden met dummy/fake gegevens.

Charley1 heeft dit -net als ikzelf- uitgeprobeerd, maar na enige tijd zijn alle instellingen in het modem
weer teruggezet.

Er moet toch een oplossing voor deze problemen te vinden zijn, vooral omdat ze sinds de voorlaatste firmware update
begonnen zijn en met de laatste update nog verder uitgebreid.

Webcare, gaarne z.s.m. een antwoord !!

Graag jullie (re)actie. Bij voorbaat dank.

gr. Carel

Beste Hugo je advies om de sip accounts te voorzien van fake gegevens heb ik uitgevoerd. aanvankelijk ging dit niet goed omdat ik Sip 1 daarmee blokkeerde maar kort daarna was automatisch Sip 2 geactiveerd. Nu alle drie de accounts voorzien van fake gegevens. De analoge verbinding met de Siemens centrale weer verbroken. En vervolgens kon ik bellen en gebeld worden. Echter is één ding glashelder als ik zelf bel dan wordt de verbinding nog steeds na 15 minuten verbroken. Gisterenavond was daar weer een duidelijk voorbeeld van. Vanaf in gebruik name van de Siemens centrale bij mij heeft alles goed gewerkt. Inmiddels doet dit probleem zich voor bij mij en bij mijn dochter sedert de updates van firmware vanaf december j.l. Ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft.
Kun je aangeven of jullie nog met dit knelpunt bezig zijn of hoef ik niets meer te verwachten. Het is namelijk erg stil aan jullie kant. Een stukje duidelijkheid ook al is het resultaat negatief en moeten we het dan maar doen met analoge verbinding, is ook een antwoord. Ook als het beleid op het gebied van Voip gewijzigd is dan gaarne een antwoord. Mijn einde contract is op 18 oktober en tot die tijd wil ik wel weten waar ik aan toe ben.
Ik zal vandaag wel weer alles analoog aansluiten want een verbinding die iedere 15 minuten uitvalt is wel heel lastig.
gr. Carel
@Charley1 & Webcare

In mijn zoektocht naar een mogelijke oplossing voor dit probleem kwam ik
een eerder draadje tegen op dit forum:

https://forum.telfort.nl/vast-bellen-270/uitgaande-voip-verbinding-verbroken-na-15-minuten-22867/

Dit dateert van maart 2011. Blijkbaar is er tussentijds een oplossing geweest in de firmware en is
de fout van toen er met de voorlaatste upgrade weer ingeslopen. Het gaat hier weliswaar om een
ander modem (2612), maar er wordt ook gerefereerd aan een PRACK instelling. En die kom ik
bij mijn 2812 ook ergens tegen.

Het moet toch niet al te moeilijk zijn om een al bekende oplossing voor dit probleem opnieuw toe te
voegen aan de firmware lijkt me.

Gewijzigde instellingen voor vast bellen worden nu door deze Zyxel idd na een tijdje weer gewoon
automatisch teruggezet, en dat is erg vervelend.

Ja en deze instellingen staan identiek in de 2812 dus daar kan het niet aan liggen zou je zeggen.
Het blijft een raadsel waarom alles heel lang goed gewerkt heeft en nu opeens niet meer.
Ik oriënteer mij nu op glasvezel. De standaard providers die je daar tegenkomt hebben bijna allemaal wat simpele modems. En op de sites vind je daar geen info over. En als je belt willen ze wel een pakket verkopen maar kennis van zaken wat ze technisch te bieden hebben is er niet. Dan wordt je 20x doorverbonden. Simpele vraag hoeveel ethernet aansluitingen zitten op het modem en zijn dit 1Gb aansluitingen? Is het een draadloos modem? Welke snelheid? 300N? Maar ze weten wel hoeveel korting je krijgt. Het is een trieste wereld. Maar binnenkort heeft ook snel contact met uw huisarts. HAHA
Nou dat product is er voorlopig niet, maar eigenlijk zou je dat nu meteen nodig hebben. Men begrijpt kennelijk niet dat je nu al graag een snel intern netwerk wil hebben. En met onze ZyXEL kan dat. Goed ik ga hier de boel maar weer op analoog zetten.
gr. Carel

Helaas tobben vanaf 21 december dus 2 maanden inmiddels en tot op heden zelfs geen reactie meer ook niet op dit forum.

Maar goed ik gooi de handdoek in de ring. Vanaf 1 augustus wordt de glasvezelaansluiting
geactiveerd. Misschien dat dit product beter is. In ieder geval een normaal telefoonnummer waar je vrijwel direct te woord gestaan wordt. En vanaf moment 1 duidelijkheid over wat er geleverd wordt inclusief de technische specs van de modem/router. Geen geknoei aan firmware (het is tenslotte firmware!!) etc. Mijn Telfort abo loopt tot half oktober en zeg ik dan op. En ook mijn vaste lijn bij KPN. Heb ik nog even tijd om de gehele overgang te regelen. Norwegian wens ik succes.

Tot slot, Hugo enorm veel dank voor destijds het oplossen met alle problemen bij mijn zoon in Utrecht en dochter in Rotterdam. Helaas bij zoon nog geen vdsl beschikbaar en bij dochter vanaf nu ook alleen nog maar analoge telefonie. Nogmaals dank en sterkte.
Franzki ook dank voor je technische adviezen en input.

Groet,
Carel
Badge +2
@Carel en Norwegian,

Mijn excuus voor de late reactie. Als sip.telefoniedienst.nl in de ZyXEL wordt vervangen voor wat anders dan worden die accounts niet meer aangeraakt of overschreven door ons modembeheer platform.

Dat als het wel werkt de verbinding na 15 minuten wordt verbroken is een ander probleem. Dit wordt veroorzaakt doordat de SIP client (in jullie geval de Siemens) niet (goed) reageert op het SIP UPDATE bericht afkomstig van ons telefonieplatform.

Hier hebben we zelf ook mee te maken gehad en is door ons opgelost in een firmwareupdate. Voor jullie ligt de oplossing dus bij Siemens. Of en wanneer het door hen wordt aangepakt weet ik niet.

Hugo
@Hugo

Bedankt voor je reactie.

Uit je antwoord maak ik op dat het probleem van de maximale beltijd van 15 minuten volgens Telfort ligt bij de Siemens.

Nu is het vreemde dat de configuratie met de Siemens perfect werkte totdat Telfort half Januari 2013
een firmware update voor de 2812 de "ether in slingerde". Dit is ook te zien in mijn maandafrekeningen, waarop
echt wel gesprekken staan die langer waren dan 15 minuten.

Het is daarmee dus overduidelijk aantoonbaar dat er een link is tussen de (Telfort)firmware update en het optreden van de storing!!
Aan de configuratie en de Siemens is niks gewijzigd.

Ik ga er van uit dat Telfort op korte termijn de firmware nog eens aan een kritische blik onderwerpt op dit punt en er
voor zorgt dat er weer Onbeperkt gebeld kan worden.
@Hugo, dank voor je reactie.
Even puntsgewijs.
1. Ik ben er inderdaad achter gekomen dat als ik bij de P2812 in alle drie de SIP een fakeadres zet ik weer via de Siemens N300 kan bellen. Maar het 15" probleem blijft.
2. Bij mijn zoon die nog een P2602 heeft doet het 15" probleem zich vooralsnog niet voor.
3. Bij mijn dochter heb ik op 14 december 2012 de P2812 geplaatst en helemaal ingesteld volgens "mijn eigen" P2812 instellingen. Alles werkte toen goed.
4. En (zie ook bericht Norwegian) pas daarna vermoedelijk na een firmware update voor de P2812 is bij dit modem het 15" probleem ontstaan.
5. Gelukkig kunnen wij met onze centrales deze ook analoog aansluiten anders hadden we echt een probleem.

Uit je laatste bericht begrijp ik dat jullie in jullie firmware een aanpassing hebben gedaan die echter ook door alle telefoonfabrikanten uitgevoerd zou moeten worden???? En o.a. door Siemens is dit (nog)  niet gebeurd. Dus wij moeten bij Siemens om de oplossing vragen??
Heb ik dit nu goed begrepen? Want dan stel je terecht dat dit niet op de weg van actie ligt voor Telfort.

Maar als het inderdaad zo is kun je ons dan het technische verhaal of de technische benaming geven om welke aanpassing het voor de telefoonfabrikanten gaat? Dan kunnen wij zelf actie nemen richting Siemens.

Graag je hulp in deze.

Gr. Carel
@Hugo, dank voor je reactie.
Uit je laatste bericht begrijp ik dat jullie in jullie firmware een aanpassing hebben gedaan die echter ook door alle telefoonfabrikanten uitgevoerd zou moeten worden???? En o.a. door Siemens is dit (nog)  niet gebeurd. Dus wij moeten bij Siemens om de oplossing vragen??
Maar als het inderdaad zo is kun je ons dan het technische verhaal of de technische benaming geven om welke aanpassing het voor de telefoonfabrikanten gaat? Dan kunnen wij zelf actie nemen richting Siemens.

Ik heb inmiddels contact met Siemens. Zij gaven aan dat ik de meest up-to-date firmware heb van dec 2012. Het ziet er naar uit dat ik echt een goed onderbouwd verhaal voor Siemens moet hebben wat er volgens jullie fout zit. anders kom ik geen stap verder.
Reputatie 8
Badge +16
Draai het ook eens om, kan Siemens duidelijk maken welke wijzigingen zij hebben doorgevoerd in de firmware van December 2012.
Vraag ook eens of ze de oude firmware naar je kunnen leveren om te testen.
@Tuut-tuut

Bij mij gaat het om een Siemens S675IP waarvan de laatste firmware is uitgebracht in 2010.
De configuratie met het Telfort modem (eerst ADSL en sinds half november VDSL met de 2812) heeft probleemloos gefunctioneerd.

Telfort heeft echter in Januari kort na elkaar (zat max 2 wkn tussen) nieuwe firmware naar de 2812 gepushed. Sindsdien treden er
allerlei problemen op. Zie begin eerdere posts in dit topic.

Het is zeer aannemelijk dat de problemen zijn ontstaan door deze laatste update(s), en daarom erg teleustellend dat Telfort
nu de beschuldigende vinger naar Siemens wijst.

Ik hoop en vertrouw erop dat Telfort de vele klachten uit de diverse topics nu een serieus in behandeling gaat nemen en op korte termijn oplossen!!!!
Reputatie 8
Badge +16
@Norwegian: Ik wil de schuld absoluut niet bij Siemens neerleggen.
Wel is het verstandig om van 2 kanten naar een probleem te kijken en niet blind naar de ander te wijzen.
Wie garandeerd mij dat een firmware uit 2010 nog wel juist kan blijven werken op een veranderende omgeving, tenslotte draaien we geen Windows NT of Windows 98 meer. Als een provider gedwongen wordt door veranderingen en verbeteringen in het voipnetwerk aanpassingen te doen zal er ergens een punt komen dat compatibiliteit met "oudere" voip telefoons niet langer meer mogelijk is.

Aan de andere kant is het aan een leverancier als Siemens om afwegingen te maken hoelang er support op een toestel wordt geleverd.
@Tuut-Tuut

Het was beslist niet mijn bedoeling jou ervan te betichten de schuld bij Siemens neer te leggen.
Eerder heeft Hugo van webcare dat al gedaan.

Uiteraard kan niet alles eeuwig goed blijven functioneren, echter is het nu wel heel toevallig dat bijv de fout van maart 2011
(het afbreken van een uitgaand gesprek na exact 15 minuten) ineens de kop weer op steekt.

Ook zijn er problemen met inkomende gesprekken die niet meer door komen, Port forwarding wat niet meer goed werkt etc.

Het heeft er ook alle schijn van dat de 2812 ineens alle VOIP verkeer geforceerd opeist. Het zou handig zijn geweest als
Telfort informatie had verschaft over het in één klap waardeloos worden van andere VOIP apparatuur door deze ingreep.

Ik spreek nogmaals de hoop en het vertrouwen uit dat Webcare van Telfort de klachten serieus gaat nemen en met een oplossing komt, maar
in ieder geval een reactie geeft naar de (mede) schrijvers in dit topic.
Reputatie 8
Badge +16
@Tuut-Tuut

Het was beslist niet mijn bedoeling jou ervan te betichten de schuld bij Siemens neer te leggen.
Eerder heeft Hugo van webcare dat al gedaan.

Uiteraard kan niet alles eeuwig goed blijven functioneren, echter is het nu wel heel toevallig dat bijv de fout van maart 2011
(het afbreken van een uitgaand gesprek na exact 15 minuten) ineens de kop weer op steekt.

Ook zijn er problemen met inkomende gesprekken die niet meer door komen, Port forwarding wat niet meer goed werkt etc.

Het heeft er ook alle schijn van dat de 2812 ineens alle VOIP verkeer geforceerd opeist. Het zou handig zijn geweest als
Telfort informatie had verschaft over het in één klap waardeloos worden van andere VOIP apparatuur door deze ingreep.

Ik spreek nogmaals de hoop en het vertrouwen uit dat Webcare van Telfort de klachten serieus gaat nemen en met een oplossing komt, maar
in ieder geval een reactie geeft naar de (mede) schrijvers in dit topic.

Ik ben het met je eens dat een aantal zaken geen schoonheidsprijs verdienen, mogelijk dat development van Telfort een toelichting kan/wil geven. Is dit een foutje in de firmware die met de volgende update hersteld kan worden of is dit een blijvende situatie.
@Tuut-Tuut en @Norwegian
Ik ben het met je eens dat een aantal zaken geen schoonheidsprijs verdienen, mogelijk dat development van Telfort een toelichting kan/wil geven. Is dit een foutje in de firmware die met de volgende update hersteld kan worden of is dit een blijvende situatie.

Ik heb wederom contact gehad met Siemens. Een korte quote uit de email tekst en het aanbod om de uitleg van Telfort te bekijken.
SIEMENS Quote
Geachte Heer …..,Bij navraag is er hier niets bekend over problemen met de N300 IP
Indien de verandering bij Telfort niet afwijkt van het protocol zou het gewoon, zoals voorheen goed moeten functioneren.
Als u het Telfort antwoord per mail heeft gekregen, kunt u dit dan misschien aan ons doorsturen.
Er staat op dit moment in ieder geval geen firmware update op het programma.Ik vertrouw u hiermee van dienst te zijn geweest,

Met vriendelijke groet,

NAAM BIJ MIJ BEKEND

Siemens Unquote

En nu hoop ik echt dat Telfort een verklaring geeft wat er nu fout is bij Siemens. Want het blijkt dat Siemens bereid is hier naar te kijken.
@Tuut-Tuut en @Norwegian

Ik heb wederom contact gehad met Siemens. Een korte quote uit de email tekst en het aanbod om de uitleg van Telfort te bekijken.
SIEMENS Quote
Geachte Heer …..,Bij navraag is er hier niets bekend over problemen met de N300 IP
Indien de verandering bij Telfort niet afwijkt van het protocol zou het gewoon, zoals voorheen goed moeten functioneren.
Als u het Telfort antwoord per mail heeft gekregen, kunt u dit dan misschien aan ons doorsturen.
Er staat op dit moment in ieder geval geen firmware update op het programma.Ik vertrouw u hiermee van dienst te zijn geweest,

Met vriendelijke groet,

NAAM BIJ MIJ BEKEND

Siemens Unquote

En nu hoop ik echt dat Telfort een verklaring geeft wat er nu fout is bij Siemens. Want het blijkt dat Siemens bereid is hier naar te kijken.

Vergat ik nog te melden dat de laatste update van Siemens van dec 2012 is
@Norwegian: Ik wil de schuld absoluut niet bij Siemens neerleggen.
Wel is het verstandig om van 2 kanten naar een probleem te kijken en niet blind naar de ander te wijzen.

Tuut-tuut, Hugo,
In mijn onderzoek ben ik nog een stapje verder gegaan. Hoewel ik Carel R heet lijkt het nu wel een Peter R onderzoek aan het worden HAHA.
Siemens zet alle firmware updates per centrale op hun site. Met daarbij ook welke gegevens aangepast zijn. Bovendien is het mogelijk om een eerdere versie te installeren.
Via de rekeneningen van mij en mijn dochter constateer ik dat vanaf 24 januari in ieder geval de problemen met het niet langer kunnen bellen dan 15 minuten ontstaan zijn. Vóór die tijd zowel met de nwe release van Siemens van begin december als de vorige release ging alles goed. Bij mijn dochter en bij mij zie ik op 16/12, 8/1,11/1,14/1 allemaal gesprekken langer dan 15 minuten. Vanaf 24/1 gaat het continue fout.
- terugkeer naar een eerdere Siemens versie geprobeerd geen succes.
- met de versie van begin december mijn centrale bij buren aangesloten hebben een andere provider kan ik langer dan 24 min bellen.

Misschien verstandig als Telfort eens aangeeft wat zij gewijzigd hebben in hun versie van 24 jan en ook in hun 30 jan versie.
Dan kan Siemens eens kijken wat er aan de hand kan zijn.
Per centrale kun je op deze Siemens site zien welke versie de laatste is en wat er aangepast is.
http://gigaset.com/nl/nl/cms/PageCustomerServicesDownloadsSoftware.html
Badge +2
In november is ons telefonieplatform gewijzigd en naar aanleiding daarvan hebben wij ook met de Arcadyan last van de "15 minuten bug" gehad, deze is verholpen met een firmwareupdate. De client reageerde niet goed op het SIP bericht van ons platform welke de gesprekstimer van 15 minuten verlengt. Vandaar mijn aanname dat dit ook bij de Siemens het geval kan zijn.

Om meer informatie vanuit onze kant te kunnen geven heb ik een voorbeeld nodig. Dit voorbeeld moet het tijdstip van een telefoongesprek met een Telfort Vast bellen nummer zijn, welke na 15 minuten is verbroken. Dit voorbeeld mag i.v.m. onze logging niet ouder dan 3 dagen zijn. @Charley1 en / of Norwegian kunnen jullie hierin voorzien?

Hugo
@Hugo

Bedankt voor je reactie.

Ik zal een voorbeeldgesprek doen. Welke gegevens heb je precies nodig en deze geef  ik
dan per DM aan je door neem ik aan?

Gr.,
Norwegian
Badge +2
Ik heb alleen een tijdstip nodig, de rest heb ik. DM is in principe dus niet nodig.

Hugo
Hugo,

Zojuist, om 14.58 gesprek gestart werd om 15.13 afgebroken.

Gr.,
Norwegian
@Hugo,

Vandaag om 12:11 gesprek gestart; werd om 12:26 afgebroken.

Gr.,
Norwegian
Hugo,

Heb je nog meer voorbeelden nodig? Dan zal ik mijn Siemens weer configureren op Voip ipv Analoog. Geef maar aan of dat nodig is.
En dank voor je inzet!! groet, Carel
Badge +2
@Norwegian en Charley1,

Bedankt de voorbeelden. Ik heb het laten onderzoeken en de oorzaak is niet 1-2-3 duidelijk geworden. Het lijkt ergens fout te gaan in de SIP signalering tussen de Gigaset en ons telefonieplatform. Omdat de dienst met onze eigen SIP clients wel werkt, lukt het momenteel helaas niet om hier uitgebreid onderzoek naar te laten doen door onze ontwikkelaars.

Ik raad aan om indien mogelijk een packet trace van een call te maken en deze aan Siemens te geven voor nader onderzoek. Dit is o.a. te realiseren door een hub te plaatsen tussen modem en Gigaset. Sluit een computer aan op een vrije poort van de hub met daarop het programma Wireshark en maak een capture van de ethernet interface. Of wellicht zit er een debug modus in de Gigaset die deze informatie voor Siemens kan genereren.

Hugo

Reageer