vraag

Voip FritzBox 7590 / SIP instellingen

• 23 augustus 2019
  • 37 reacties
  • 631 keer bekeken

Goed, sinds gisteren ben ik gemigreerd met glasvezel alles-in-1 naar het nieuwe systeem. En dus een Experiabox V10 gekregen. Als oud XMS-glasvezel-klant was is gewend een eigen router te hebben om mijn eigen netwerk te regelen. Dat kan dus nu niet meer. Wel heb ik een Fritzbox 7590 achter de Experia hangen die mijn netwerk verder regelt en ook tv aanstuurt. Nu is die Fritzbox technisch ook in staat om het telefoonsignaal te sturen, incl eigen telefooncentrale, antwoordapparaat etc. En dat werkt nog steeds niet. Is er iemand die glasvezel alles-in-1 via de Fritzbox 7590 ZONDER de Experiabox volledig functioneel heeft gekregen? Ik heb de topic over het verkrijgen van de SIP gegevens via de Experiabox V8 al doorgenomen, alsmede de mogelijkheid dit te doen via een managed switch. En aangezien ik over geen van beide beschik even zelf dit topic aangemaakt.

37 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Je kan de sip gegevens achterhalen via een ZyXel of een ExperiaBox V8. Kijk even op marktplaats 😉

Er zijn diverse topics over de 7490 en ik verwacht dat de configuratie van een 7590 niet zoveel verschilt.
Dankjewel @Kees-Jan voor je reactie. Ik ben al aan het speuren op MP. Maar ik begrijp dat het echt een Telfort Experiabox V8 moet zijn en niet van een andere provider, toch?
Badge +18
Is dit in de buurt?

https://zyxel telfort in Modems, ISDN en Faxen http://www.marktplaats.nl/link/search?query=zyxel%20telfort&searchOnTitleAndDescription=false&categoryId=334&utm_source=android_social&utm_content=lrp&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Reputatie 8
Badge +17
Een config file van een Zyxel is gemakkelijk uit te lezen via telnet of ssh.

kijk voor een Zyxel 2812, volgens mij zijn er in NL geen andere providers die dat modem gebruikt hebben.
Dankjulliewel allemaal alvast voor het meedenken, ik ben de MP-tips al even aan het nalopen! Met name in de buurt van 024...
Reputatie 8
Er zijn diverse topics over de 7490 en ik verwacht dat de configuratie van een 7590 niet zoveel verschilt.
Pakweg 2 maanden terug een kennis van mij de 7590 aanbevolen.
Gewoon het "Telfort" profiel kiezen voor connectie, en het werkt.

Voor de VOIP / SIP gegevens had hij in zijn geval nog een Telfort Experia Box V8 liggen
Daar heeft hij op aanwijzing na een reset, een "capture" van de ingeladen data vastgelegd. Heb via Wireshark voor hem de SIP-gegevens daar in opgezocht, en daarna ingeklopt in de 7590.
Zijn Gigaset DECT telefoons, die hij al had, aanmelden, en werkten daarna meteen met het ingebouwde DECT basis station van de Fritzbox.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @Ernst_024, ik lees dat je ook graag de VOIP werkend wil hebben, heel begrijpelijk. Nu lees ik dat hierboven volgens mij alle informatie hierover al is gegeven. Kun je daar verder mee of ben je er misschien al mee aan de slag geweest?
Zo, een Experiabox V8 op de kop getikt, oorspronkelijk geleverd door Telfort. Teruggezet naar fabrieksinstellingen. In het menu van de Box naar WAN data capture gegaan en de stream aangezet. Vervolgens de WAN ingeplugd zodat de verbinding tussen glasvezel en router tot stand komt. Data stroomt.

In eerste instantie een capture uit kunnen lezen via Wireshark en zodoende achter mijn inlognaam voor de SIP kunnen komen. De password gegevens echter niet aangetroffen. Controle gedaan in de Box op tabblad Voice: alles stond keurig ingevuld.

Procedure hierboven herhaald om een grotere stream binnen te halen vanuit het idee dat het password nog niet in de eerste stream zou kunnen zitten. Stream komt binnen, maar: Voice-lampje op Box gaat niet meer branden! Box en Glasvezelmodem een half uur van de voeding af, procedure nogmaals herhaalt, wederom geen Voice-lampje.

De allereerste stream heb ik natuurlijk nog keurig bewaard. Kan het zijn dat de password gegevens hier nog niet in hebben gezeten?

Hoe kan het dat het voice-lampje niet gaat branden (en het Voicetabje niet gevuld wordt met gegevens)?

Iemand enig idee of ik iets niet goed doe, anders moet doen of over het hoofd zie?
Reputatie 8
Experia Box V8 resetten, capture voorbereiden, kabeltje van de WAN connectie inpluggen / connectie maken, en de capture echt laten doorlopen tot het VOICE LED-lampje brandt.
Pas dan is de data m.b.t. VOIP geregistreerd / doorgelopen.

Het kan 5-10 minuten duren voordat de Voice gegevens worden geregistreerd.
Helemaal mee eens, maar is er niet iets mis wanneer het voicelampje na een half uur nog niet brand?
Reputatie 8
Dan reset je nog maar een keer?
Als het echt niet wordt geregistreerd, kan het zijn dat de telefoon nog niet is overgezet naar de nieuwe glasvezelconnectie. Heb op het forum wel meer gelezen dat met de oplevering van de nieuwe glasvezel er vaak nog enkele dagen tussen zit voordat de telefoon ook is overgezet.
Reputatie 8
Badge +17
Ik vraag me net als Babylonia af of je phone al is overgezet naar je nwe glasvezel aansluiting
Wanneer ik de Experiabox V10 aan het glasvezelmodem hang, krijg ik gewoon de voicegegevens door, althans, daar ga ik van uit want de twee telefoonlijnen werken binnen 3 minuten. Wanneer ik de V8 gebruik, gaat het voice-lampje na een half uur nog niet branden. Telefoon werkt, dus moet overgezet zijn naar de nieuwe glasvezel ga ik vanuit. En de V8 heeft de gegevens van de SIP in ieder geval deels la ontvangen in de eerste download, dus ook daaruit trek ik de conclusie dat ik overgezet moet zijn naar het nieuwe netwerk. Resetoptie meerdere keren (lees: een stuk of 10 x) geprobeerd, mag niet baten...

Enig ander idee? Ik weet het zo langzamerhand namelijk niet meer.... O ja, ook Bitdefender verwijderd, had een opmerking gelezen bij een ander forumlid dat hij dit had gedaan en het vervolgens bij hem werkte. Bij mij nog steeds niet...
Reputatie 8
Badge +17
Dan is het zeker dat je phone gegevens zijn overgezet naar je nwe glasvezel.
Er zitten op het forum een paar leden die je vast en zeker kunnen helpen om de VoIP ook werkend te krijgen op de fritzbox
Dank iedereen in ieder geval voor het meedenken tot nu toe...!

Nu alleen nog werkend zien te krijgen... 😉
Reputatie 8
Wanneer ik de Experiabox V10 aan het glasvezelmodem hang, krijg ik gewoon de voicegegevens door, .....
Wanneer ik de V8 gebruik, gaat het voice-lampje na een half uur nog niet branden.

Laat de Experia Box V8 eens een hele dag aangesloten.
Met datum wissel gaat het mogelijk alsnog goed. Eenmaal een keer de VOIP/SIP gegevens geregistreerd, loopt het erna doorgaans ook vlotter door met een nieuwe reset.
Reputatie 8
Badge +17
Een config file van een Zyxel is gemakkelijk uit te lezen via telnet of ssh.

kijk voor een Zyxel 2812, volgens mij zijn er in NL geen andere providers die dat modem gebruikt hebben.

Dus...
Reputatie 8
Daarbij geldt hetzelfde dat het VOIP account in ieder geval zich zal moeten hebben aangemeld / geregistreerd. Niet anders als bij een V8.
Reputatie 8
Badge +17
Maar het uitlezen van de config file gaat zoveel gemakkelijker 😎
Reputatie 8
Daar heeft de vraagsteller kennelijk helemaal geen probleem mee, gezien zijn eerdere reactie. Anders had hij wellicht een ZyXEL router ergens op marktplaats gescoord i.p.v. een V8.
Wat er niet in staat bij uitblijven van een VOIP aanmelding / registratie is niet te lezen, niet via Wireshark, of meer makkelijke methode via een config file.
Klopt, het uitlezen is het probleem niet. Kennelijk zit het probleem in het niet beschikbaar zijn van de uit te lezen gegevens... En dat is het punt dat ik niet begrijp: hoe komt het dat die gegevens er niet zijn en na een half uur het voice-lampje nog steeds niet brandt? TV brandt op dat moment overigens al wel, dus die gegevens zijn dan al gepushed...

Ik ga het eens proberen om de V8 een tijdje aan de draad te hangen en de datumwisseling mee te laten maken... 😉
Reputatie 8
Badge +17
Een factory reset forceert sip download 😉
Reputatie 8
Dat zou de vraagsteller wel hebben gedaan:

"Zo, een Experiabox V8 op de kop getikt, oorspronkelijk geleverd door Telfort.
Teruggezet naar fabrieksinstellingen"

Of het moet zijn dat een "reset" wordt geïnterpreteerd met "uit/aan" - herstarten?
Wat vaker onterecht als een (fabrieks) reset wordt aangezien.
Reputatie 8
Badge +17
Dat zou de vraagsteller wel hebben gedaan:

1x of iedere keer dat het WireShark programma loopt?

Want volgens mij worden niet bij iedere herstart de sip gegevens gepusht
Reputatie 8
Alleen bij een reset (paperclip in resetgaatje, of via menu) wordende SIP-gegevens gepusht.
Eenmaal gegevens opgeslagen in de router (en bijv. bij een herstart) niet meer.

Wireshark gebruik je alleen om het weggeschreven capture-bestand uit te lezen.
In een minder gestructureerde vorm kun je het bestand ook uitlezen met "kladblok",
of makkelijker bijv. met "Notepad++"

Reageer