beantwoord

Vervalt SIP i.c.m. FritzBox per 1 augustus?

Reputatie 1
Badge
Beste WebCare,

Vandaag vond ik het volgende verhaal in mijn mailbox:

Bellen via SIP account vervalt
U heeft nu een SIP account. U had de mogelijkheid het wachtwoord van uw SIP account aan te passen via MijnTelfort. Hiermee kon u uw SIP account ook op andere apparaten gebruiken. In de nieuwe omgeving voor Bellen Thuis werkt uw wachtwoord niet meer. Wanneer u uw SIP account ook op een ander apparaat (SIP-telefoon, laptop of mobiel) gebruikt, dan kunt u na de overstap niet meer vast bellen vanaf deze andere apparaten. De overstap naar de nieuwe omgeving vindt pas plaats vanaf 1 augustus. Voor de overstap naar het nieuwe platform hoeft u niets te doen. We sturen u een bericht als deze heeft plaatsgevonden.

Heeft dit toch gevolg dat ik na 1 augustus mijn FritzBox niet meer kan gebruiken en dus (helaas) terug zou moeten naar mijn ZyXEL router?

Voor de goede orde, 'k gebruik alleen vast bellen in huis, dus niet via allerlei apps die SIP ondersteunen.

Alvast bedankt voor de reactie.
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 3 juni 2016, 10:38

Ik geef graag een antwoord op de vragen in dit topic over de e-mail waarin wordt uitgelegd dat bellen via een SIP-account komt te vervallen.

Kan ik in de nieuwe omgeving nog een eigen modem (bijvoorbeeld een Fritz!Box) gebruiken?
Je kunt in de nieuwe omgeving voor Bellen Thuis alleen nog gebruik maken van de door Telfort geleverde modems (Arcadyan 7519VGV en Zyxel 2812HNU).

Waarom worden de inloggegevens voor vast bellen niet meer verstrekt?
1. Dit is een manier om misbruik van gebruikersgegevens tegen te gaan.
2. De SIP-gegevens worden automatisch ingeladen in het Telfort-modem: dit zorgt ervoor dat Bellen Thuis altijd gemakkelijk zelf te installeren is.

Kan ik Bellen Thuis stopzetten en de rest van mijn Telfort-abonnement houden?
Ja, het is mogelijk om je abonnement aan te passen via Mijn Telfort en als je dat wil, kun je nummerbehoud aanvragen.

Sta ik in mijn recht als ik mijn abonnement op basis van deze wijziging wil verbreken?
Ja, tot 1 juli mag je je contract kosteloos beëindigen op basis van de overgang naar het nieuwe platform voor IP-telefonie. Als je bij Telfort blijft, dan gaan we ervan uit dat je akkoord gaat met onze dienstverlening die is toegespitst op het Telfort-modem.
Bekijk reactie

210 reacties

Reputatie 1
Zou iemand (Ricard misschien?) zo vriendelijk willen zijn om dit stap voor stap te omschrijven? Ik ben een leek wat VoIP/SIP betreft, maar een account invoeren op een FritzBox gaat wel lukken. Alvast erg bedankt voor de moeite.
Het is mij ook gelukt, dat geeft al aan dat het niet moeilijk is.

Sommigen kiezen voor een aparte provider voor inkomende telefoontjes en een andere voor uitgaande telefoontjes. Dat is misschien de goedkoopste oplossing, maar ik heb gekozen voor een provider die beiden kan verzorgen en daarbij ook een eigen nummer verstrekt (naar keuze tussen een netnummer of een 085 nummer). Ik heb gekozen voor cheapconnect, maar er zijn er meerdere.

1. Je kiest een voip provider en registreert je via hun site.
2. Zij sturen je een emailtje met inloggegevens en een link waarop je je registratie moet bevestigen.
3. Log in op je eigen pagina met de inloggegevens,
4. Stort een bedrag naar keuze op je saldo. Bij cheapconnect kost het minimaal 8,95 per jaar plus 49 cent per ideal betaling. Je kunt dus beter een iets groter bedrag overmaken want dan komt er maar 1x 49 cent bij, in plaats van vele kleine overboekingen waarbij ook weer iedere keer 49 cent extra komt. Ik heb 25 euro overgemaakt.
5. Kies een abonnementsvorm, in mijn geval de goedkoopste (die van 8,95 per jaar) en betaal die vanuit je saldo. Ik heb de goedkoopste omdat ik erg weinig bel, hiermee kan ik minstens een jaar vooruit en misschien wel twee.
6. In mijn geval kon ik daarna kiezen uit een stuk of twintig telefoonnummers, dus ik nam er een die ik de mooiste vond c.q. het makkelijkst kan onthouden. Jij kiest daar voor nummerbehoud.
7. Je krijgt een mail met alle gegevens die nodig zijn om in de fritzbox in te voeren. In mijn geval zijn dat maar drie: username (= nieuwe telefoonnummer, wachtwoord en sip provider zoals sip.cheapconnect.net). Meer hoef je niet te doen, bij mij werkte het meteen.

Vervolgens je contract bij telfort aan laten passen. Niet iedereen bij de klantenservice weet precies wat een sip account is en/of wat de wijziging inhoudt. Gewoon volhouden en blijven bellen tot je de medewerker krijgt die het wel weet. Bij jou zou je verwachten dat na de nummeroverdracht het contract automatisch aangepast wordt, maar het kan geen kwaad dat nog even te controleren.
Reputatie 1
Zo, de overheid in Nederland stelt routerdwang buiten werking. Een goede zaak, zie:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524
Reputatie 1
Badge
@Stuiver: Klinkt als goed nieuws, maar wat mij betreft eerst zien, dan geloven. Dit mede doordat in de glasvezel discussie al is aangegeven dat SIP met eigen hardware geen ondersteuning (meer) heeft.

Al kun je dit (komt uit de Telfort mail):

U heeft nu een SIP account. U had de mogelijkheid het wachtwoord van uw SIP account aan te passen via MijnTelfort. Hiermee kon u uw SIP account ook op andere apparaten gebruiken. In de nieuwe omgeving voor Bellen Thuis werkt uw wachtwoord niet meer. Wanneer u uw SIP account ook op een ander apparaat (SIP-telefoon, laptop of mobiel) gebruikt, dan kunt u na de overstap niet meer vast bellen vanaf deze andere apparaten.

Heel optimistisch lezen en wel op zon een manier dat alleen het wachtwoord wordt aangepast door toepassing van de nieuwe omgeving.

Vrees dat het afwachten wordt of "Michael - Telfort" een uitsluitsel kan geven (zie zijn belofte op pagina 1).
Reputatie 8
Badge +16
Het is nog wachten op het officiële Telfort standpunt...
... maar zoals ik het lees is er maar één oplossing.

En dat is het overstappen op een andere VoIP-provider en je Telfort nummer daar naartoe laten porteren. Je Telfort Vastbellen komt dan te vervallen.
Reputatie 3
Badge +1
.....
Zou het niet makkelijker / slimmer zijn als de router leveranciers dezelfde protocollen ondersteunen voor configuratie? Heb je hetzelfde bereikt als het gaat om modems, SIP telefoons is vervolgens weer een ander verhaal...

In tegendeel en het gaat verder dan de SIP gegevens:
Bij de modems- en routers welke door de provider verstrekt worden zit de (on)gewenste ondersteuning via het TR069 protocol al ingebakken, en vervolgens zet de provider zijn eigen configuratie op slot. Doordat de provider op een gegeven moment maar een handvol goedkope modems/routers (met beperkte faciliteiten) wil/kan "ondersteunen", kan je juist niet je eigen apparatuur kiezen als je alle aangeboden diensten wilt gebruiken. Verder kan de provider met de voet in je digitale voordeur je router (ook van andere goedgekeurde leveranciers dan) naar eigen inzicht herconfigureren en diensten in- of uitschakelen etc. (WLAN op de provider-router alleen nog tegen betaling? - dit gebeurde al in DE!)

Dit noem ik routerdwang en zo ziet het ook de EuGH. Dat in Nederland er niet veel over wordt geschreven verbaast mij ook keer op keer.
Ik ben er van overtuigt dat het weigeren van de SIP-gegevens ook in NL juridisch niet door de EuGH beugel kan.

P.S.:
Zelf het active NT-kastje (Genexis o.i.d.) zou je door een switch met SFP sleuf moeten kunnen vervangen. - Uiteraard zonder support door je low-budget provider.
Reputatie 1
Badge
Voor wie het leuk vindt om verder te lezen... Het lijkt er op dat je wel iets kunt om de gegevens uit telezen, in ieder geval via KPN / Telfort glasvezel (niet dat ik dat heb). Grappige is dat Telfort glasvezel gebruik schijnt te maken van TR-069 (iets wat hier ook al is opgedoken), als dat nu ook via VDSL gebruikt wordt... Meer info:
http://blog.ritmeester.co.nl/2015/11/achterhalen-telefonie-gegevens-telfort.html

Andere draadjes en sites:
  • https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/glasvezel-fritzbox-7490-51411
  • https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/telfort-sip-wachtwoord-49544/index3.html#post467423
  • http://teusensimone.nl/ict/telfort/telfort-sip-getest-met-glasvezel/

De ZyXEL routers hebben trouwens de mogelijkheid om met TR-069 in te stellen... Als Telfort dat gebruikt, werkt het dan ook met de Fritz? Zo ja, dan zou het apart zijn dat TF-069 niet gebruikt wordt... Of mis ik iets? In de ZyXEL 2812HNU handleiding staat het als volgt:

Management:
  • Embedded Web Configurator
  • CLI (Command Line Interpreter)
  • Firmware upgrade and configuration file restore through Web/FTP/SCP/ SFTP
  • Remote Management Control: Telnet, FTP, Web, SSH/SCP/SFTP, and ICMP.
  • Remote Firmware Upgrade
  • Syslog
  • TR-069
  • TR-064

Of zou men in Den Haag of in Brussel ermee de slag moeten moeten met het initiatief zoals dat in Duitsland geweest is rondom "Routerzwang":
  • https://www.routerzwang.de/2016/01/routerzwang-endet-am-01-august-2016.html
  • https://www.routerzwang.de/2015/11/wegfall-des-routerzwangs-vom-bundestag-beschlossen.html

Misschien kan Telfort alvast het goede voorbeeld geven naast XS4All en Solcon 🙂
Reputatie 1
Vandaag aan de lijn gehangen met een vriendelijke mijnheer van de helpdesk. Er wordt gewijzigd van telefooncentrale, en telfort pushed straks alle nieuwe gegevens naar de modems. Fritzboxen, daar kunnen ze niet in, maar de sip-adressen (sip.telefoniedienst.nl) wijzigen niet. Hooguit het wachtwoord, en dat kan bij mijn.telfort gewijzigd worden. Als dat niet kan, dan is er nu een notitie dat hij dat gezegd heeft, en dan zal ik geholpen worden door het vrijgeven van een nieuw wachtwoord.

:S :S

Wat denken jullie? Geloven of niet vertrouwen?

Dit gister voorgelegd aan de Telfort helpdesk via mail, kreeg vanochtend dit antwoord;

"Wij kunnen u melden dat dit niet klopt. De overstap naar het nieuwe protocol zorgt ervoor dat andere apparatuur dan die van Telfort niet zal werken. Zodoende zult u middels de Fritzbox niet meer kunnen bellen. Onze excuses voor het ongemak."

Dus niet..
Eerder al gevraagd wat het protocol wordt, en dit noemen ze CVOIP.
Tevens het probleem ook bij de Fritzshop voorgelegd, nog geen antwoord gehad nadat ik ze het nieuwe protocol gemaild had.

Online.nl gebruikt nog wel SIP, en je kunt de gegevens ook krijgen. (en ze houden dit ook voorlopig zo is mij gemaild)
Ondersteuning voor eigen modems is er niet, maar dat was te verwachten.

Vraag en antwoord aan en van online.nl;

"Bedankt voor uw e-mail.

Wij hebben dit voor u nagevraagd bij onze technische afdeling.
Het is echter zo dat dit wel mogelijk is bij Online.nl, maar dat wij hier geen ondersteuning in bieden.
Waarmee dus bedoeld wordt; Ja het kan, gaat het mis is het eigen verantwoordelijkheid.
We zijn niet van plan om hier binnenkort vanaf te stappen.

Indien u toch nog problemen ervaart of andere vragen heeft, kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Imke
Serviceteam Online.nl

Gestelde vraag:
Beste ..

een vraag van een Telfort klant, gebruikt Online het SIP protocol voor bellen? En zijn deze SIP gegevens ook beschikbaar voor de klant?
Dit omdat Telfort dit gaat afschaffen en ik daardoor mijn eigen modem (Fritzbox) niet meer kan gebruiken.

ik ben nu op zoek naar providers die het SIP protocol nog wel gebruiken (en niet binnenkort daar ook vanaf stappen natuurlijk).

Met vriendelijke groet,

Ron."

Overstappen dan maar denk ik..

Ron.
Reputatie 1
(Vervolg) Mijn Telfort vastbellen nummer is biinen 7 dagen met succes geporteerd naar 12connect. Op dit moment heb ik alleen nog internet bij Telfort. De mogelijkheden bij 12connect zijn erg uitgebreid. Goede kwaliteit en de voicemail en voicemailbox zijn zelfs met dagtijden in te stellen.
Na goed overleg met de service van Telfort en omdat ik een Gigaset dect (IP) heb, welk door de dienstverbetering van Telfort niet meer op 1 aug zou werken, kon ik helaas niet anders. Ik ben al jaren zeer te spreken over Telfort maar moest helaas met mijn telefoonnummer afscheid nemen.
Reputatie 1
Wat is verstandig: Telfort nu al bellen om het bellen eraf te halen of om nog even te wachten totdat het nummer geporteerd gedaan is?
Volgens mij stopt een abonnement automatisch als je een nummer wegporteert. Zonder nummer kun je de dienst immers niet meer gebruiken.

Vandaag toch maar even gebeld voor de zekerheid.
In maart heb ik mijn internet snelheid laten verhogen van het oude 30/3 naar 40/4. Blijkbaar ga je hiermee een nieuw jaarcontract aan, ook voor bellen (omdat dit in het pakket zit). Ik zou dus tot maart 2017 het bellen abonnement moeten doorbetalen.
Vreemd, waarom geven ze dan wel toestemming om het nummer te laten porteren? Dit vond mevrouw Telfort ook redelijk apart dus heeft ze bellen er toch afgehaald.

Dus let op! als je je nummer geporteerd hebt, even een belletje naar Telfort om te checken of ze het dus ook stop zetten. Het is dus mogelijk om een telefonie abonnement te hebben zonder telefoonnummer!
Reputatie 8
Fantastisch.
Die maatregelen gaan sneller in dan ik had verwacht.
Er is kennelijk ook reeds een achterliggende wetswijziging van de mediawet van kracht, die dat verder ondersteunt.
Die bekendmaking is dan nog een verlengstuk ervan.

Met name hoofdstuk 4 op pagina 5 van het PDF-document beschrijft heel goed waaraan providers moeten voldoen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524.pdf

Het zal wel de nodige "storm" bij Telfort / KPN en andere providers teweeg brengen.
Maar goed, hebben wij als gebruikers geen boodschap aan. ;)
Men had al ruim van te voren kunnen voorzien dat die regelgeveing hier in Nederland (en andere Europese landen) ook wel zou komen met eerder de wetgeving in Duitsland "als voorloper" die dat al eerder had aangepast.
Reputatie 2
Ik heb cheapconnect aangevraagd. Aanvraag liep soepel. Kan al uitgaand bellen. Gesprekskwaliteit lijkt prima. Dinsdag portering. Benieuwd.

Wil je laten weten hoe de portering verlopen is?

Portering gepland om 10:00 uur. Om 9:55 kon ik nog bellen via Telfort. Kreeg om 10:00 uur een mail dat portering was uitgevoerd. Alles werkt feilloos.
Reputatie 8

Het doet mij heel erg denken aan het moment dat PTT het alleenrecht op telefoontoestellen verloor... officieel mocht je toen alleen maar apparatuur aansluiten met een type-goedkeuring. En zolang die type-goedkeuring van modems door de branche er niet is, zal Telfort toestellen uit mogen sluiten waarvan de correcte werking niet gegarandeerd is.

Dat is de verkeerde volgorde of "richting" die je aanhoudt.
Er zijn enkel een aantal randvoorwaarden en technische eisen waaraan iets moet voldoen. Verder niets.
Alleen als blijkt dat apparatuur op ontoelaatbare wijze hinder geeft voor het internetverkeer of op andere wijze storingen veroorzaken mogen providers daar tegenop treden.
Maar het is niet zo dat providers op voorhand mogen bepalen welke apparatuur wel of niet gebruikt mag worden. Dat is namelijk helemaal niet aan hen om dat te bepalen.

Als ik als "hobbyist" een Raspberry Pi zodanig installeer dat die fungeert als router, zonder het internetverkeer te hinderen of anderszins storing veroorzaakt, en ik voldoen gewoon aan mijn verplichtingen jegens de internetdiensten die ik afneem, behoort dat gewoon onder de mogelijkheden.
Als je contract nog loopt dan moet je sowieso de klantenservice bellen om het op te zeggen dit kan je dan inderdaad niet online aanpassen.
Heb paar weken geleden mijn nummer ook laten wegporteren. Gisteren was het bij de nieuwe provider geactiveerd en vandaag gebeld met telfort voor opzeggen "vast bellen". Alles is tot nu toe soepel verlopen hier.
Reputatie 2

Mag ik nog vragen of er specifieke instellingen zijn die je hebt ingegeven onder SIP Service Provider en SIP Account (niet wetende welke router je gebruikt)? Of heb je dezelfde instellingen als voor Telfort gebruikt?
!

Die instellingen krijg je keurig van de nieuwe provider. Cheapconnect heeft ook helpbestanden (in hun forum) voor allerlei routers. Je hoeft maar een beetje technisch te zijn en het lukt 😃
Reputatie 1
Klopt, maar dat is niet het probleem. Het gaat om mensen met een telfort vastbellen abonnement gecombineerd met een andere SIP-provider.
Ook hier verloopt het opzeggen van de telefonie tot nu toe niet goed. Op 21 juni ben ik definitief geporteerd en heb voor de zekerheid nog even na gebeld omtrent het stoppen van het abonnement want zelf kan ik het vast bellen niet uitzetten in Mijn Telfort. Ook de helpdeskmedewerker kreeg dit niet voor elkaar, er werd ook nog even getest of mijn lijn ook echt weg was en dat was inderdaad zo. Ik ben toen meteen een nieuw jaar contract aangegaan voor alleen internet maar op het contract dat binnen kwam stond de telefonie er weer op. De helpdesk medewerker dacht dat het misschien een paar dagen duurde voor het administratief verwerkt was.
Na een aantal dagen weer gebeld en die helpdeskmedewerker kreeg het ook niet voor elkaar maar ik zou binnen een paar dagen terug gebeld worden door iemand die het wel voor elkaar kon krijgen.
Het blijft nu echter oorverdovend stil vanaf de zijde van Telfort en het vast bellen staat weer vrolijk op de factuur.
Ik wacht het maar nog even een paar dagen af voordat ik er maar weer een belletje aan waag.
Reputatie 8
Als je vast bellen niet gewoon kunt uitschakelen in "Mijn Telfort", vermoed ik dat je in dat geval een nieuw internet-abonnement moet afsluiten. Dat kost dan meer met wat je nu betaalt. Je zou het huidige abonnement dan beter kunnen laten doorlopen, maar extra VOIP-accounts erbij nemen. Globaal een vergelijking / rekenvoorbeeld, zie < HIER >
Reputatie 8
Als je wilt dat klanten hun eigen modem kunnen gebruiken, zullen providers hun diensten volgens volgens afgesproken normen moeten aanbieden......
Precies DAAR zit de basis. Er zijn een aantal "internet normen en specificaties" waar een provider uit kan kiezen om in te zetten. Als modem/routers erbij aansluiten moet het in principe werken.

Die 14 firmware updates van bijv. Synology in een half jaar tijd hebben "certificering van organisaties" al lang ingehaald voordat die organisaties klaar zijn met hun certificering. Je koopt er helemaal niets voor. Wassen neus zo'n certificering IMO.

En verder blijft veiligheid een issue... mag je van de gemiddelde consument verwachten dat hij zelf kan beoordelen of de firmware geen beveiligingsgaten bevat? Geen backdoortjes bevat? Geen brakke VoIP-implementatie die gehackt kan worden?
Ook dat is een non argument, want providers zijn zelf niet eens in staat om veiligheidslekken op te merken in hun verstrekte modem/routers. Dat wordt meestal door anderen dan zij zelf opgemerkt. De praktijk leert juist dat providers erg sloom zijn als het gaat om het uitbrengen van veiligheidspatches in hun firmware.

Het beveiligen van VOIP moet bij de basis gebeuren. Dus reeds bij het account van de telefoon-aansluiting bij de provider zelf, zodat een hack bij een gebruiker niets oplevert.
Alle telefoonverkeer loopt via een provider. Het moet relatief dan toch erg simpel zijn om limieten in te stellen voor bedragen die verbeld worden, of telefoonverkeer per regio (land) af te blokken. Maar ook daar laten providers het stuk voor stuk afweten war betreft hun veiligheidsmaatregelen. Dat zullen ze ook niet geneigd zijn snel te doen omdat ze zelf partij zijn in de winst die het oplevert van "niet bedoelde" duur betaalde telefoonconnecties.

Heb jij wel eens geprobeerd support te krijgen op een Sweex, Belkin of Trust modem of router, om er maar een paar te noemen?
Nee, niet van hen omdat ik van hen nooit een modem/router heb gehad.
Wel van Synology, en dat wordt DIRECT opgepakt en in de kortst mogelijke tijd opgelost. Alle ontbrekende keurmerken van Nederlandse autoriteiten ten spijt om een router te keuren. (Klanten van Ziggo gebruikers hadden aanvankelijk problemen met de Synology router wat vreemd genoeg een trage WiFi opleverde).
En dat voor een merk die geen "Nederlandse" support heeft. (Problemen moet je in het Engels beschrijven).

In de praktijk zal het zichzelf wel wijzen welke merken modem/routers niet voldoen en welke wel.
Ik verwacht echt niet dat er ineens een run zal zijn op "andersoortige goedkope Chinese" modem/routers.
(Nu wil het toeval dat de door Telfort/KPN geleverde Arcadyan / ZTE nu juist zo'n Chinees merk is).
80-90% van de klanten zal gewoon de standaard modem/router gebruiken wat een provider levert.
Al is het alleen al om de zekerheid van "geen gedonder" als er eens iets verkeerd zit en men de provider kan aanspreken.

Die klant die meer wil, zal in eerste instantie naar de meer gevestigde merken omkijken waar reeds ervaring is op dat gebied om als vervanging in te zetten. Apparaten die geschikt zijn voor VDSL zijn er overigens (nog) maar zeer weinig. (o.a. Fritz!box en DrayTek). Dus zoveel keus is er (nog) niet.
Aanzienlijk meer keus met een ethernet WAN aansluiting als vervanging bij glasvezel. Daar blijken bepaalde merken wel gebruikt te kunnen worden, maar niet altijd alle functionaliteit door te kunnen geven (bijv. Asus ondersteunt geen "tagged / untagged" instellingen). Synology is wel volledig functioneel, maar heeft geen mogelijkheid om SIP-gegevens in de router in te stellen. Maar dat zou je kunnen doen in achterliggende VOIP telefoons of VOIP basis-stations. (Dat wordt door gebruikers dan ook al gedaan).

Dan heb ik liever apparatuur van Telfort in bruikleen waarmee ik volledige support heb van Telfort en waarmee ik in principe veilig ben.
Dat is een schijnveiligheid waarin je je waant. Als jij je router reset worden alle gegevens via een niet versleutelde connectie naar je modem gepushed, inclusief de VOIP gegevens. Nu zul je je modem niet vaak hoeven te resetten, dus komt weinig voor dat die gegevens "leesbaar" over het internet heengaan. Het is om aan te geven dat je echt geen wonderen moet verwachten in door providers geleverde modem/routers.

Verder vraag ik me af of e-mail van providers wel van versleutelde verbindingen gebruik maken?
(Zelf gebruik ik e-mail boxen met eigen domein bij een hosting provider. Die van Telfort nog nooit gebruikt).
Badge +1
Om mijn eigen vraag maar even te beantwoorden, ja dat doen ze. 😃 Dag Telfort...
Reputatie 8
Wat TV betreft kun je inderdaad elke TV gebruiken die er momenteel op de markt is.
Voor telefoon geldt dat echter niet. Alle VOIP-gebaseerde telefoons die eerder wel werkten, worden in één keer na een maand tijd door een beslissing van Telfort aan de kant geschoven / onbruikbaar gemaakt, en beslist Telfort dat je bent aangewezen op RJ11 gebaseerde "analoge" telefoons als je van hun diensten gebruik wilt blijven maken.

Niet van deze tijd, en een stap terug. Vergelijkbaar dat Telfort gaat beslissen dat je je net nieuw aangeschafte HD-TV niet meer mag gebruiken via hun TV-aanbod, maar weer terug moet naar "SCART" PAL TV-signaal gebaseerde TV's.

Dat is IMO een zeer selectieve gefilterde aanbieding van diensten, die absoluut niet "net-neutraal" is.

Aanvullend nog een andere aardige vergelijking:
Zoals jaren terug Neelie Smit Kroes in Europees verband bedong dat alle mobiele telefoons met dezelfde stekker en adapters opgeladen moet kunnen worden, om de berg en wir-war van eigen merk aparte laadstekkertjes te bedwingen, en Apple daar toch weer onderuit probeert te komen door weliswaar dezelfde gespecificeerde stekkers te gebruiken, maar weer een chip in de stekker inbouwt, dat kabels niet betrokken van Apple, dan niet meer werken (na update van het iOS). Dat is IMO van een vergelijkbare "geniepige" mentaliteit dan nu door directie / beleidsmakers van KPN (Telfort) wordt doorgevoerd om "met mooie woorden" en verkeerde argumenten onder geldende regelgeving uit te komen.
Reputatie 1
Badge
Heb inmiddels een reactie van AVM (makers van de FritzBox). Zoals het er, voor nu, naar uit ziet gaat de aanpassing mogelijk niet werken op onze Fritz-jes. AVM is al wel bezig met onderzoek.

In het verlengde hiervan ben ik ERG benieuwd of XS4All ook gebruik gaat maken van deze nieuwe infrastructuur. Het is immers een KPN dochter. Als dat zo is, dan vrees ik dat meer Fritz gebruikers hier last van gaan krijgen aangezien XS4All en FritzBox gebruiker als modem en telefonie...

Als meer KPN dochters overstappen, dan zou je haast denken dat er een oplossing moet zijn / het gewoon werkt. Of XS4All gaat voor een alternatieve modem (wat ik me niet kan voorstellen).

Tot zover een update en een gedachten stroompje 😉
Reputatie 1
Ik heb telefonisch contact gehad met de servicedesk, en je kunt net als bij KPN account de SIP account niet meer gebruiken voor de Gigaset of Fritz!box, omdat je geen paswoord meer krijgt.
Bij KPN was het al langer. Na overleg met de servicedesk en het geval dat ik mijn abonnement mag wijzigen, heb ik mijn telefoon nummer geporteerd naar 12connect. Hierbij zowel voicemail als mail verzending voor 12,50 per jaar.
Voor Telfort was het een verbeterde dienstverlening, maar voor mijn een verslechterde dienstverlening.
Jammer want ik ben al jaren bij Telfort en zeer tevreden met de hoge internet snelheid, de goed servicedesk. Ik wil mijn telefoon nummer helemaal niet porteren.
Maar ik maak gebruik van mijn Siemens Gigaset met Dect toestellen, en kan niet anders dan porteren.
Hopelijk komt er nog een keer het moment dat ik weer terug kan naar Telfort.
Reputatie 2
Zojuist had ik Telfort aan de telefoon, zo te horen is men een rondje aan het bellen om je mogelijk over te zetten op een nieuwe aansluiting / ander abonnement. Was een erg vriendelijke beller die erg blij was met alle op- en aanmerkingen. Als er meer mensen zijn die over SIP willen klagen en het niet eens zijn met de gang van zaken, dit is de kans als je een vriendelijke Telfort medewerker aan de toon hebt ;)
Ik ben eigenlijk wel blij met hun actie. Ik heb een Fritz modem en wil dat houden. Heb nu een sip account bij Cheapconnect en ben veel minder geld kwijt. Zonder hun actie had ik dat niet bedacht 😉
Reputatie 1
Telfort gaat dit doorzetten..
Hou rekening met 1 maand opzegtermijn!

Ik heb zojuist Telfort opgezegd en ga naar Online.nl.
Nog goedkoper ook.
Franzki, jouw conclusie is juist. Ik kreeg de mail mét SIP-gedeelte (heb een Fritzbox7490 en bel met diverse SIP aanbieders), buren ontvingen alleen de andere tekst, en gebruiken nog de standaardmodem en bellen alleen via Telfort.

Is de volgende samenvatting van deze situatie juist:
Iedereen die gebruik maakt van andere devices dan die van Telfort én alleen een landlijn-telefoonnummer heeft via Telfort, is straks de sjaak als er geen oplossing wordt gevonden. Verhuizen van het landlijn-nummer is dan de enige optie.

Reageer