beantwoord

Vervalt SIP i.c.m. FritzBox per 1 augustus?


Reputatie 1
Badge
Beste WebCare,

Vandaag vond ik het volgende verhaal in mijn mailbox:

Bellen via SIP account vervalt
U heeft nu een SIP account. U had de mogelijkheid het wachtwoord van uw SIP account aan te passen via MijnTelfort. Hiermee kon u uw SIP account ook op andere apparaten gebruiken. In de nieuwe omgeving voor Bellen Thuis werkt uw wachtwoord niet meer. Wanneer u uw SIP account ook op een ander apparaat (SIP-telefoon, laptop of mobiel) gebruikt, dan kunt u na de overstap niet meer vast bellen vanaf deze andere apparaten. De overstap naar de nieuwe omgeving vindt pas plaats vanaf 1 augustus. Voor de overstap naar het nieuwe platform hoeft u niets te doen. We sturen u een bericht als deze heeft plaatsgevonden.

Heeft dit toch gevolg dat ik na 1 augustus mijn FritzBox niet meer kan gebruiken en dus (helaas) terug zou moeten naar mijn ZyXEL router?

Voor de goede orde, 'k gebruik alleen vast bellen in huis, dus niet via allerlei apps die SIP ondersteunen.

Alvast bedankt voor de reactie.
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 3 juni 2016, 10:38

Ik geef graag een antwoord op de vragen in dit topic over de e-mail waarin wordt uitgelegd dat bellen via een SIP-account komt te vervallen.

Kan ik in de nieuwe omgeving nog een eigen modem (bijvoorbeeld een Fritz!Box) gebruiken?
Je kunt in de nieuwe omgeving voor Bellen Thuis alleen nog gebruik maken van de door Telfort geleverde modems (Arcadyan 7519VGV en Zyxel 2812HNU).

Waarom worden de inloggegevens voor vast bellen niet meer verstrekt?
1. Dit is een manier om misbruik van gebruikersgegevens tegen te gaan.
2. De SIP-gegevens worden automatisch ingeladen in het Telfort-modem: dit zorgt ervoor dat Bellen Thuis altijd gemakkelijk zelf te installeren is.

Kan ik Bellen Thuis stopzetten en de rest van mijn Telfort-abonnement houden?
Ja, het is mogelijk om je abonnement aan te passen via Mijn Telfort en als je dat wil, kun je nummerbehoud aanvragen.

Sta ik in mijn recht als ik mijn abonnement op basis van deze wijziging wil verbreken?
Ja, tot 1 juli mag je je contract kosteloos beëindigen op basis van de overgang naar het nieuwe platform voor IP-telefonie. Als je bij Telfort blijft, dan gaan we ervan uit dat je akkoord gaat met onze dienstverlening die is toegespitst op het Telfort-modem.
Bekijk reactie

210 reacties

AVM heeft dit weekend een update uitgebracht onder versie 6.80 .. Ik kon hiermee dus mijn oude backup terug zetten.
Blijkbaar heb ik toch iets niet goed gedaan.. Nu werkt mijn telefoon weer. Geen idee wat .... Tnx voor de hulp en reply
Reputatie 8
Zoals eerder aangehaald, de "Outbound Proxy Server" die voor jou geldig is kun je terugvinden onder de VOIP-gegevens in de Experia Box V8. Zie schermafdrukken waar te vinden:
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/fritzbox-7490-nieuwe-sip-instellingen-sinds-4-11-2-16-61858/index1.html#post529465

Welke proxy-server staat er bij jou in de Experia Box V8?
Wat je daarin terug vindt, moet je overnemen voor in de Fritz!box.
(Ben benieuwd of dat het IP is wat je eerder hebt opgegeven als zijnde: 82.169.160.118 ).
Babylonia het ip is echt een resolve van Imscore naar mijn Experia modem. Dit is zeker niet mijn Ip adres. Ik kan gewoon niet pingen naar dit adres vanaf mijn huidige Fritzbox. Dit kon wel vanaf mijn Experia en 7490 Fritzbox. Dus zolang ik geen juist resolve heb op de ims.imscore.net gaat mijn voip nooit werken vrees ik. Telfort wil niet helpen. Die willen dat je hun modem gebruikt. Wat uiteraard een bizar idee is.
Reputatie 8
Ik heb mijn oude Experia uitgelezen. Daaruit kwam 82.169.160.118 als antwoord adres voor ims.imscore.net
Is dat niet je eigen IP-adres ??

Bij diverse controles krijg ik een adres in Enkhuizen als locatie.
(Maar dat zegt nog niet altijd iets. Verschillende databases zijn niet altijd up-to-date).

Voor het IP van de eerder genoemde proxy server alsook het domein ims.imscore.net krijg ik Den Haag als locatie.
Lijkt me beter te kloppen omdat het met elkaar overeenkomt. Niet je eigen opgave.
http://whois.domaintools.com/imscore.net

Je kunt gewoon onder de instellingen van de telefoon in de Experia Box V8 zien wat het proxy server adres is.
Controleer dat eens.
Ik heb mijn oude Experia uitgelezen. Daaruit kwam 82.169.160.118 als antwoord adres voor ims.imscore.net Dit adres kon ik ook pingen met zowel de experia als met mijn oude Fritzbox.
Nu is dit adres onbereikbaar. En dus geblokkeerd voor het IP wat op mijn WAN/DSL zit. Proxy 61 dient geen oplossing. En de instellingen zijn correct. Heb dit op beide modems namelijk getest. Copy paste...
Reputatie 8
Het oude modem had uiteraard een compleet andere IP dan ik nu heb met het nieuwe modem.
Dat "uiteraard" hoeft helemaal niet hoor. Nogal wat gebruikers zijn tegenwoordig met hun internet-aansluiting bij Telfort / KPN ondergebracht onder een zogenaamde "SNI-F" leverstraat. (En er worden steeds meer aansluitingen overgezet). Ongeacht welke modem/router je achter de aansluiting hangt, blijf je in dat geval hetzelfde WAN-IP adres houden.

Ik zou verder toch nog eens de instellingen nalopen van je VOIP-instellingen.
(Één lettertje of cijfertje verkeerd ingevuld, en het loopt niet meer). Het domein "ims.imscore.net" verandert niet.
Het enige waar mogelijk verschil zou kunnen zijn is de Outbound Proxy Server van ims.imscore.net.
In deze draad hier zou in het laatste nummertje nog een verschil kunnen zijn.
In de plaats van 145.7.97.61 zou dat 145.7.97.60 kunnen zijn. Zie eerdere reactie < HIER >
Hallo

Ik heb het volgende en leuke probleem.
Ik heb een Fritzbox. Zoals beschreven netjes de instellingen via de DIAG opgehaald van Telfort uit de experia modem.
Toen ik het allemaal ingevuld had in mijn Fritzbox 7490 werkte dit meteen.

Ik ben nu overgestapt naar een Fritzbox 7581 en dezelfde instellingen werken niet meer.
Ik kom toch de ontdekking dat het IP adres van ims.imscore.net wat via routing bereikbaar zou zijn ineens geblokkeerd lijkt.
Het oude modem had uiteraard een compleet andere IP dan ik nu heb met het nieuwe modem.

Wie kan mij helpen? Wat doe ik verkeerd. Of heb ik gewoon een gevalletje PGH ( Pech gehad)
Reputatie 1
Badge
Hier is de eerste reactie.

https://forum.telfort.nl/nieuws-251/routerdwang-mag-niet-meer-63642/index1.html#post535871


Dank je, 'k ga het draadje in de gaten houden!
Reputatie 6
Badge +7
Hier is de eerste reactie.

https://forum.telfort.nl/nieuws-251/routerdwang-mag-niet-meer-63642/index1.html#post535871
Reputatie 1
Badge
Nog niet maar denk dat ze wel moeten komen met een uitleg lijkt mij.

Hopelijk komt Telfort snel met een reactie, ondertussen heb ik zelf ook maar eens bij de helpdesk een vraag uitgezet. Mocht er een reactie komen, dan zal ik hem hier plaatsen.
Reputatie 6
Badge +7
Nog niet maar denk dat ze wel moeten komen met een uitleg lijkt mij.
Reputatie 1
Badge
Zo, de overheid in Nederland stelt routerdwang buiten werking. Een goede zaak, zie:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524


Zo zo, dat is een snellere reactie vanuit de overheid dan verwacht. Zijn er al reacties van Webcare over de ontwikkeling?
Reputatie 1
Ondertussen heeft de NL pers e.e.a. ook gevonden:

https://tweakers.net/nieuws/119389/ministerie-van-economische-zaken-geeft-regels-vrije-routerkeuze-een.html
https://www.techzine.nl/nieuws/101365/vrije-routerkeuze-per-direct-kracht-nederland.html
https://www.telecompaper.com/nieuws/ez-legt-vrije-routerkeuze-uit-in-besluit-eindapparaten

Ik hoop echt dat ik binnenkort op mijn Telfort fiberlijntje andere HW kan gebruiken
Reputatie 8
Fantastisch.
Die maatregelen gaan sneller in dan ik had verwacht.
Er is kennelijk ook reeds een achterliggende wetswijziging van de mediawet van kracht, die dat verder ondersteunt.
Die bekendmaking is dan nog een verlengstuk ervan.

Met name hoofdstuk 4 op pagina 5 van het PDF-document beschrijft heel goed waaraan providers moeten voldoen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524.pdf

Het zal wel de nodige "storm" bij Telfort / KPN en andere providers teweeg brengen.
Maar goed, hebben wij als gebruikers geen boodschap aan. ;)
Men had al ruim van te voren kunnen voorzien dat die regelgeveing hier in Nederland (en andere Europese landen) ook wel zou komen met eerder de wetgeving in Duitsland "als voorloper" die dat al eerder had aangepast.
Reputatie 2
Mooi nieuws. Dank voor bericht
Reputatie 1
Zo, de overheid in Nederland stelt routerdwang buiten werking. Een goede zaak, zie:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524
Reputatie 2
Klopt, maar dat is niet het probleem. Het gaat om mensen met een telfort vastbellen abonnement gecombineerd met een andere SIP-provider.
Oeps, niet goed gelezen. Sorry
Reputatie 1
Klopt, maar dat is niet het probleem. Het gaat om mensen met een telfort vastbellen abonnement gecombineerd met een andere SIP-provider.
Reputatie 2
Misschien is dit allang gezegd maar: SIP bellen via een Telfort internet+bellen abo met andere SIP providers dan Telfort blijft mogelijk. Alleen de Telfort-telefonieverbinding moet via het Telfort modem lopen. Er zijn drie mogelijkheden om andere SIP providers naast Telfort telefonie te gebruiken:
1. configureer in het Telfort modem tot 2 andere SIP providers (heb ik niet getest maar zie wel dat die mogelijkheid er is in de webconfigurator). Nadeel is dat als ze beide lopen via aansluitpunt TEL1, je geen twee lijnen gelijktijdig kunt gebruiken.
2. verbind een tweede router met SIP mogelijkheid met een van de LAN-poorten van het Telfort modem en gebruik die voor telefonie via de alternatieve SIP provider. Nadeel is dat je TEL1 van Telfort en de telefoonutgang van de tweede router naar 1 telefoontoestel moet zien te krijgen.
3. gebruik een Analog Telephone Adapter (ATA) (B.v een Siemens Gigaset IP). Ik gebruik deze mogelijkheid en heb een C470IP met 2 kabels aangesloten: een analoog kabeltje op TEL1 en een ethernetkabel op een tweede router. Heb het nog iet voor elkaar om de ethernetkabel rechtstreeks op de Telfort modem/router aan te sluiten, maar dat lukt vast nog wel. Ik ben zo bereikbaar en kan bellen via Telfort en via Voipcheap (085-nummer).

4. Of gebruik een ander modem. Ik gebruik eenFritz!box en heb voor inkomend bellen CheapConnect en voor uitgaand FreeVoipDeal. Werkt perfect (ook nummerherkenning en meerdere lijnen)
Reputatie 1
Misschien is dit allang gezegd maar: SIP bellen via een Telfort internet+bellen abo met andere SIP providers dan Telfort blijft mogelijk. Alleen de Telfort-telefonieverbinding moet via het Telfort modem lopen. Er zijn drie mogelijkheden om andere SIP providers naast Telfort telefonie te gebruiken:
1. configureer in het Telfort modem tot 2 andere SIP providers (heb ik niet getest maar zie wel dat die mogelijkheid er is in de webconfigurator). Nadeel is dat als ze beide lopen via aansluitpunt TEL1, je geen twee lijnen gelijktijdig kunt gebruiken.
2. verbind een tweede router met SIP mogelijkheid met een van de LAN-poorten van het Telfort modem en gebruik die voor telefonie via de alternatieve SIP provider. Nadeel is dat je TEL1 van Telfort en de telefoonutgang van de tweede router naar 1 telefoontoestel moet zien te krijgen.
3. gebruik een Analog Telephone Adapter (ATA) (B.v een Siemens Gigaset IP). Ik gebruik deze mogelijkheid en heb een C470IP met 2 kabels aangesloten: een analoog kabeltje op TEL1 en een ethernetkabel op een tweede router. Heb het nog iet voor elkaar om de ethernetkabel rechtstreeks op de Telfort modem/router aan te sluiten, maar dat lukt vast nog wel. Ik ben zo bereikbaar en kan bellen via Telfort en via Voipcheap (085-nummer).
Zoals ik eerder in dit topic beloofde, hierbij de feedback over de afhandeling van het omzetten van m'n abonnement.
- Eerste 3 maanden gratis: check. Nagekomen door Telfort zoals beloofd.
- Daarna verder met alleen Internet Extra voor €28,- per maand: NEE. Er is vorige week €33,18 afgeschreven voor de maand november.

Aan de rekening valt te zien, dat dit komt omdat er toch weer telefonie bij zit. Ook nadat ik UITDRUKKELIJK en MEERDERE keren navraag heb gedaan of de wijziging goed was doorgevoerd en dit bevestigd werd.
Jammer, Telfort, dat m'n onderbuikgevoelens weer bevestigd zijn, het ging net zo goed, jullie waren net m'n vertrouwen weer aan het terugwinnen.

mvg, Kees
Reputatie 1
Badge
Zou webcare op onderstaand probleem inhoudelijk kunnen reageren?

Dus wat gebeurt er voor bestaande klanten ( abonnement " Internet Extra en Bellen Standaard " twv EUR30,50 per maand ) als men een mutatie in hun contract aanbrengt? In dit geval zal telefonie vervallen en blijft alleen Internet Extra over. Betaalt de klant naar aanleiding van die mutatie dan gewoon EUR28 per maand, of net als nieuwe klanten EUR35 ( met of zonder telefonie ).
Reputatie 8
Als je vast bellen niet gewoon kunt uitschakelen in "Mijn Telfort", vermoed ik dat je in dat geval een nieuw internet-abonnement moet afsluiten. Dat kost dan meer met wat je nu betaalt. Je zou het huidige abonnement dan beter kunnen laten doorlopen, maar extra VOIP-accounts erbij nemen. Globaal een vergelijking / rekenvoorbeeld, zie < HIER >
Reputatie 1
Badge
zojuist nog even gecontroleerd in mijn fritz 7490 maar ik kan nog bellen en gebeld worden.
CheapConnect heb ik ook al lang op het netvlies staan maar ik zit met "het probleem" dat ik nog EUR28 + EUR2,50 voor mijn abonnement Internet Extra en Bellen Standaard betaal. Als ik telefonie volgende maand laat vervallen, betaal ik dan gewoon EUR28 of word ik op een duurder abonnement gezet ( 100Mbit kost nu EUR35 met of zonder telefonie ). wat een dom gedoe dit
Reputatie 2
Ik ben goedkoper uit, maar dat moet je voor jezelf uitrekenen

Reageer