beantwoord

Vervalt SIP i.c.m. FritzBox per 1 augustus?

Toon het eerste bericht

210 reacties

Reputatie 1
Badge
Bedankt voor de reacties. Aangezien ik niet direct alle uitingen goed kan beantwoorden, heb ik wat vragen uitgezet binnen de organisatie. Zodra ik hier meer over verneem, kom ik bij jullie terug. Dank jullie wel voor het begrip! :)

Hierna ga ik maar eens wachten op een officiële response van Telfort 😉 Al denk ik dat deze hier al te vinden is (hoop van niet):
https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/telfort-sip-wachtwoord-49544?postid=478587

Geen zin om te klikken, deze is:

Hallo allemaal,

Allereerst mijn oprechte excuses voor het lang uitblijven van een definitieve reactie. Bij dezen deel ik hem met jullie

Vanuit Telfort is besloten om géén SIP-gegevens te verstrekken aan klanten. De reden dat wij dit niet doen is omdat het risico op fraude te groot is. We kunnen alleen de beveiliging waarborgen via onze eigen hardware. Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien jullie vragen of opmerkingen hebben dan zie ik deze graag tegemoet.
Vandaag aan de lijn gehangen met een vriendelijke mijnheer van de helpdesk. Er wordt gewijzigd van telefooncentrale, en telfort pushed straks alle nieuwe gegevens naar de modems. Fritzboxen, daar kunnen ze niet in, maar de sip-adressen (sip.telefoniedienst.nl) wijzigen niet. Hooguit het wachtwoord, en dat kan bij mijn.telfort gewijzigd worden. Als dat niet kan, dan is er nu een notitie dat hij dat gezegd heeft, en dan zal ik geholpen worden door het vrijgeven van een nieuw wachtwoord.

:S :S

Wat denken jullie? Geloven of niet vertrouwen?
Reputatie 1
Badge
@Stuiver: Klinkt als goed nieuws, maar wat mij betreft eerst zien, dan geloven. Dit mede doordat in de glasvezel discussie al is aangegeven dat SIP met eigen hardware geen ondersteuning (meer) heeft.

Al kun je dit (komt uit de Telfort mail):

U heeft nu een SIP account. U had de mogelijkheid het wachtwoord van uw SIP account aan te passen via MijnTelfort. Hiermee kon u uw SIP account ook op andere apparaten gebruiken. In de nieuwe omgeving voor Bellen Thuis werkt uw wachtwoord niet meer. Wanneer u uw SIP account ook op een ander apparaat (SIP-telefoon, laptop of mobiel) gebruikt, dan kunt u na de overstap niet meer vast bellen vanaf deze andere apparaten.

Heel optimistisch lezen en wel op zon een manier dat alleen het wachtwoord wordt aangepast door toepassing van de nieuwe omgeving.

Vrees dat het afwachten wordt of "Michael - Telfort" een uitsluitsel kan geven (zie zijn belofte op pagina 1).
Reputatie 1
Vandaag aan de lijn gehangen met een vriendelijke mijnheer van de helpdesk. Er wordt gewijzigd van telefooncentrale, en telfort pushed straks alle nieuwe gegevens naar de modems. Fritzboxen, daar kunnen ze niet in, maar de sip-adressen (sip.telefoniedienst.nl) wijzigen niet. Hooguit het wachtwoord, en dat kan bij mijn.telfort gewijzigd worden. Als dat niet kan, dan is er nu een notitie dat hij dat gezegd heeft, en dan zal ik geholpen worden door het vrijgeven van een nieuw wachtwoord.

:S :S

Wat denken jullie? Geloven of niet vertrouwen?

Dit gister voorgelegd aan de Telfort helpdesk via mail, kreeg vanochtend dit antwoord;

"Wij kunnen u melden dat dit niet klopt. De overstap naar het nieuwe protocol zorgt ervoor dat andere apparatuur dan die van Telfort niet zal werken. Zodoende zult u middels de Fritzbox niet meer kunnen bellen. Onze excuses voor het ongemak."

Dus niet..
Eerder al gevraagd wat het protocol wordt, en dit noemen ze CVOIP.
Tevens het probleem ook bij de Fritzshop voorgelegd, nog geen antwoord gehad nadat ik ze het nieuwe protocol gemaild had.

Online.nl gebruikt nog wel SIP, en je kunt de gegevens ook krijgen. (en ze houden dit ook voorlopig zo is mij gemaild)
Ondersteuning voor eigen modems is er niet, maar dat was te verwachten.

Vraag en antwoord aan en van online.nl;

"Bedankt voor uw e-mail.

Wij hebben dit voor u nagevraagd bij onze technische afdeling.
Het is echter zo dat dit wel mogelijk is bij Online.nl, maar dat wij hier geen ondersteuning in bieden.
Waarmee dus bedoeld wordt; Ja het kan, gaat het mis is het eigen verantwoordelijkheid.
We zijn niet van plan om hier binnenkort vanaf te stappen.

Indien u toch nog problemen ervaart of andere vragen heeft, kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Imke
Serviceteam Online.nl

Gestelde vraag:
Beste ..

een vraag van een Telfort klant, gebruikt Online het SIP protocol voor bellen? En zijn deze SIP gegevens ook beschikbaar voor de klant?
Dit omdat Telfort dit gaat afschaffen en ik daardoor mijn eigen modem (Fritzbox) niet meer kan gebruiken.

ik ben nu op zoek naar providers die het SIP protocol nog wel gebruiken (en niet binnenkort daar ook vanaf stappen natuurlijk).

Met vriendelijke groet,

Ron."

Overstappen dan maar denk ik..

Ron.
Reputatie 1
(Vervolg) Mijn Telfort vastbellen nummer is biinen 7 dagen met succes geporteerd naar 12connect. Op dit moment heb ik alleen nog internet bij Telfort. De mogelijkheden bij 12connect zijn erg uitgebreid. Goede kwaliteit en de voicemail en voicemailbox zijn zelfs met dagtijden in te stellen.
Na goed overleg met de service van Telfort en omdat ik een Gigaset dect (IP) heb, welk door de dienstverbetering van Telfort niet meer op 1 aug zou werken, kon ik helaas niet anders. Ik ben al jaren zeer te spreken over Telfort maar moest helaas met mijn telefoonnummer afscheid nemen.
Reputatie 1
Badge
@Ronsworld weet je dat zeker van CVOIP? Kan er niet veel zinnigs over vinden op internet 😉 Heb daarnaast mijn ZyXEL net eens afgestoft en zie met, ik denk, de laatste firmware (V3.11TUE8) nog steeds alleen SIP ondersteuning. Wat wel anders is, dat is de televisie koppeling. dat is geen apart VLAN meer, iets dat de Fritzbox (volgens mij) nog wel zo heeft. Kwam dat ook hier tegen: https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/tuner-private-lan-na-update-v311tue8-54924

Kwam er bij toeval ook achter dat de ZyXEL router niet 2.4 en 5 Ghz WiFi naast elkaar kan draaien. Ander gezegd, 'k kan de 5Ghz optie helemaal nergens vinden... Volgende de handleiding schijnt die er wel te zijn.
Reputatie 1
@Ronsworld weet je dat zeker van CVOIP?

@ericc
Dit kwam rechtstreeks van Telfort zelf;

"Beste heer ..,
U geeft aan dat u wilt weten met welk protocol wij gaan werken met VOIP.
Het nieuwe protocol is CVOIP. Met dit protocol is het helaas niet meer mogelijk om een router van derden te gebruiken. Wij raden u aan om de experiabox aan te sluiten."

Ron.
Reputatie 1
Het blijft nog steeds een sip account bij telfort, echter de paswoorden worden niet meer verstrekt wat bij het glasvezel gebruik al lange tijd zo is. De KPN geeft het al jaren niet meer vrij. Het verschil is dat de mogelijkheden uitgebreider zijn, maar of iedereen daar op zit te wachten is de vraag.
(Vervolg) Mijn Telfort vastbellen nummer is biinen 7 dagen met succes geporteerd naar 12connect. Op dit moment heb ik alleen nog internet bij Telfort. De mogelijkheden bij 12connect zijn erg uitgebreid. Goede kwaliteit en de voicemail en voicemailbox zijn zelfs met dagtijden in te stellen.
Na goed overleg met de service van Telfort en omdat ik een Gigaset dect (IP) heb, welk door de dienstverbetering van Telfort niet meer op 1 aug zou werken, kon ik helaas niet anders. Ik ben al jaren zeer te spreken over Telfort maar moest helaas met mijn telefoonnummer afscheid nemen.

Wat heb je daar gekozen? Gewoon de standaard VPBX module?
Reputatie 1
Wat wel anders is, dat is de televisie koppeling. dat is geen apart VLAN meer, iets dat de Fritzbox (volgens mij) nog wel zo heeft. .
Dat klopt, maar door het veranderen van een config bestand werkt de fritzbox nu ook met routed tv. Een manual kun je vinden in het telfort xDSL Internet ervaringen topic op tweakers.net.

Overigens werd ik door de aangekondigde verandering omtrent het telefonie gebeuren gedwongen om te zien naar een andere oplossing. Ik zit nog niet zo lang bij telfort met een alles-in-een abo en een Fritzbox 7360. Ik ben een noob als het over voip en sip gaat, dus moest me eerst een tijdje inlezen, maar nu werkt het prima met cheapconnect. Morgen maar even telfort bellen om het abo te wijzigen en de telefoon module eruit te laten halen. Per saldo ben ik dan ook nog goedkoper uit, dus ik ben er eigenlijk wel blij mee.
Reputatie 1

Wat heb je daar gekozen? Gewoon de standaard VPBX module?

Ja, ik kreeg tevens een 085 nummer erbij en dat alles voor 16.50 Euro per jaar.
Het wegbellen doe ik trouwens al jaren met een Voipcheap SIP account en heb daar zeer goede en betrouwbare ervaring mee.
Voor 1`juli mag je nog je abonnement. kosteloos wijzigen.

Ricard
Kwam op de site van AVM dit artikel tegen.
https://avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7490/wissensdatenbank/publication/show/1472_Wie-ist-die-FRITZ-Box-vor-Angriffen-auf-Port-8089-geschuetzt/

Die FRITZ!Box unterstützt das Protokoll TR-069 für die sichere Autokonfiguration von Internetzugang und Internettelefonie sowie automatische FRITZ!OS-Updates durch den Dienstanbieter (z.B. 1&1 Internet)

Deze optie zit in de fritzbox7490:
Internetzugriff auf die FRITZ!Box über HTTPS aktiviert
Diese Option ermöglicht den Zugang auf die FRITZ!Box aus dem Internet. Zugang haben alle FRITZ!Box-Benutzer, denen im Menü "System / FRITZ!Box-Benutzer" das Recht "Zugang auch aus dem Internet erlaubt" eingeräumt wurde.
Reputatie 1
Badge
Kwam op de site van AVM dit artikel tegen.
https://avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7490/wissensdatenbank/publication/show/1472_Wie-ist-die-FRITZ-Box-vor-Angriffen-auf-Port-8089-geschuetzt/

Die FRITZ!Box unterstützt das Protokoll TR-069 für die sichere Autokonfiguration von Internetzugang und Internettelefonie sowie automatische FRITZ!OS-Updates durch den Dienstanbieter (z.B. 1&1 Internet)

Deze optie zit in de fritzbox7490:
Internetzugriff auf die FRITZ!Box über HTTPS aktiviert
Diese Option ermöglicht den Zugang auf die FRITZ!Box aus dem Internet. Zugang haben alle FRITZ!Box-Benutzer, denen im Menü "System / FRITZ!Box-Benutzer" das Recht "Zugang auch aus dem Internet erlaubt" eingeräumt wurde.

Mijn FritzBox (7390) heeft deze optie ook, alleen heb ik de optie niet in mijn menu staan. Volgende de handleiding om de volgende reden:
"If you do not see the "Provider Services", your service provider does not support TR-069 and the FRITZ!Box ignores all attempts to contact it via TCP port 8089."

Bron: https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7390/knowledge-base/publication/show/1472_How-is-the-FRITZ-Box-protected-from-attacks-against-port-8089/

Ben ook niet eerder tegen gekomen dat Telfort TR-069 support heeft / aan heeft staan 😞
Reputatie 1
Badge
Wat wel anders is, dat is de televisie koppeling. dat is geen apart VLAN meer, iets dat de Fritzbox (volgens mij) nog wel zo heeft. .
Dat klopt, maar door het veranderen van een config bestand werkt de fritzbox nu ook met routed tv. Een manual kun je vinden in het telfort xDSL Internet ervaringen topic op tweakers.net.

Overigens werd ik door de aangekondigde verandering omtrent het telefonie gebeuren gedwongen om te zien naar een andere oplossing. Ik zit nog niet zo lang bij telfort met een alles-in-een abo en een Fritzbox 7360. Ik ben een noob als het over voip en sip gaat, dus moest me eerst een tijdje inlezen, maar nu werkt het prima met cheapconnect. Morgen maar even telfort bellen om het abo te wijzigen en de telefoon module eruit te laten halen. Per saldo ben ik dan ook nog goedkoper uit, dus ik ben er eigenlijk wel blij mee.

Thanks, eens een mailtje sturen naar AVM waarom ze dit niet doorvoeren via een Fritz firmware update 🙂 Daarna zelf eens kijken.
Ik zou iedereen aanbevelen hetzelfde te doen. Ik heb mijn nummer ook naar een andere provider geporteerd. De totale ondeskundigheid van de Telfort-helpdesk en het officiële beleid niemand te helpen die verbindingen met niet-Telfort-apparatuur opzet laten geen andere keuze toe.
Badge +1

Doen ze daar ook voicemail per email? Want dat is namelijk ook iets waar Telfort mee gaat stoppen.
Badge +1
Om mijn eigen vraag maar even te beantwoorden, ja dat doen ze. 😃 Dag Telfort...
Reputatie 1

Doen ze daar ook voicemail per email? Want dat is namelijk ook iets waar Telfort mee gaat stoppen.

Je kunt gebruik maken van voicemail per mail en ook met eventueel tijdschema.
Reputatie 1
Om mijn eigen vraag maar even te beantwoorden, ja dat doen ze. 😃 Dag Telfort...

En anders kan je Fritzbox dit zelf ook wel. 😉
Slechte zaak van Telfort.
In hetzelfde mailtje eerst aankondigen dat het abonnementsgeld verhoogd wordt en een stukje verder dat het straks niet meer mogelijk is om via een SIP-account te bellen.
Een directe verslechtering van de service dus, ook al doen ze hun best om het omgekeerd te laten lijken met mooie, maar inhoudsloze kreten als "verbeteringen van het netwerk" en "we helpen u graag".
Omdat ook ik m'n FritzBox absoluut niet kwijt wil, ben ik benieuwd naar de precieze volgorde van de te nemen stappen, als men wil overstappen naar een andere SIP-aanbieder met nummerbehoud. (zonder ineens een week zonder telefoon te zitten o.i.d)
Zou iemand (Ricard misschien?) zo vriendelijk willen zijn om dit stap voor stap te omschrijven? Ik ben een leek wat VoIP/SIP betreft, maar een account invoeren op een FritzBox gaat wel lukken.

Alvast erg bedankt voor de moeite.
Reputatie 1
Zou iemand (Ricard misschien?) zo vriendelijk willen zijn om dit stap voor stap te omschrijven? Ik ben een leek wat VoIP/SIP betreft, maar een account invoeren op een FritzBox gaat wel lukken. Alvast erg bedankt voor de moeite.
Het is mij ook gelukt, dat geeft al aan dat het niet moeilijk is.

Sommigen kiezen voor een aparte provider voor inkomende telefoontjes en een andere voor uitgaande telefoontjes. Dat is misschien de goedkoopste oplossing, maar ik heb gekozen voor een provider die beiden kan verzorgen en daarbij ook een eigen nummer verstrekt (naar keuze tussen een netnummer of een 085 nummer). Ik heb gekozen voor cheapconnect, maar er zijn er meerdere.

1. Je kiest een voip provider en registreert je via hun site.
2. Zij sturen je een emailtje met inloggegevens en een link waarop je je registratie moet bevestigen.
3. Log in op je eigen pagina met de inloggegevens,
4. Stort een bedrag naar keuze op je saldo. Bij cheapconnect kost het minimaal 8,95 per jaar plus 49 cent per ideal betaling. Je kunt dus beter een iets groter bedrag overmaken want dan komt er maar 1x 49 cent bij, in plaats van vele kleine overboekingen waarbij ook weer iedere keer 49 cent extra komt. Ik heb 25 euro overgemaakt.
5. Kies een abonnementsvorm, in mijn geval de goedkoopste (die van 8,95 per jaar) en betaal die vanuit je saldo. Ik heb de goedkoopste omdat ik erg weinig bel, hiermee kan ik minstens een jaar vooruit en misschien wel twee.
6. In mijn geval kon ik daarna kiezen uit een stuk of twintig telefoonnummers, dus ik nam er een die ik de mooiste vond c.q. het makkelijkst kan onthouden. Jij kiest daar voor nummerbehoud.
7. Je krijgt een mail met alle gegevens die nodig zijn om in de fritzbox in te voeren. In mijn geval zijn dat maar drie: username (= nieuwe telefoonnummer, wachtwoord en sip provider zoals sip.cheapconnect.net). Meer hoef je niet te doen, bij mij werkte het meteen.

Vervolgens je contract bij telfort aan laten passen. Niet iedereen bij de klantenservice weet precies wat een sip account is en/of wat de wijziging inhoudt. Gewoon volhouden en blijven bellen tot je de medewerker krijgt die het wel weet. Bij jou zou je verwachten dat na de nummeroverdracht het contract automatisch aangepast wordt, maar het kan geen kwaad dat nog even te controleren.

Sommigen kiezen voor een aparte provider voor inkomende telefoontjes en een andere voor uitgaande telefoontjes. Dat is misschien de goedkoopste oplossing, maar ik heb gekozen voor een provider die beiden kan verzorgen en daarbij ook een eigen nummer verstrekt (naar...

Bedankt, ik ga het binnenkort proberen!
Reputatie 1
Omdat ook ik m'n FritzBox absoluut niet kwijt wil, ben ik benieuwd naar de precieze volgorde van de te nemen stappen, als men wil overstappen naar een andere SIP-aanbieder met nummerbehoud. (zonder ineens een week zonder telefoon te zitten o.i.d)
Zou iemand (Ricard misschien?) zo vriendelijk willen zijn om dit stap voor stap te omschrijven? Ik ben een leek wat VoIP/SIP betreft, maar een account invoeren op een FritzBox gaat wel lukken.

Alvast erg bedankt voor de moeite.

Ik ben mijn lijn amper kwijt geweest, ik kon van te voren (met een 085 nummer) het sip account al koppelen, instellen en testen.
Ik heb 2 providers omdat ik bij Voipcheap van vroeger nog een 055 netnummer heb en een geporteerde 055 netnummer bij 12connect.
Vandaar dat ik 2 providers heb.
Maar 1 provider is natuurlijk net zo gemakkelijk.
Reputatie 3
Badge +2
Als ik nu een voip provider kies voor zowel inkomend als uitgaand telefoonverkeer moet ik dan een Fritzbox aanschaffen?
Kan dit ook bij de Experia V8 als ik het telefoongedeelte van Telfort uit m'n abonnement haal? ( heb nu een3 in 1 pakket )
Dus het "telefoon gedeelte" is dan vrij.
en dan met de SIP account gegevens van bijvoorbeeld 12connect kan ik dan in dat modem invoeren ?

Reageer