beantwoord

Vervalt SIP i.c.m. FritzBox per 1 augustus?

Toon het eerste bericht

210 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Wat overigens wel opvallend is... ik heb de genoemde e-mail wel gehad maar dan zonder het blokje "Bellen via SIP account vervalt". :?

Blijkbaar heeft Telfort maatwerk e-mails gestuurd en hebben alleen de klanten die momenteel eigen SIP-devices gebruiken deze informatie gehad.
Franzki, jouw conclusie is juist. Ik kreeg de mail mét SIP-gedeelte (heb een Fritzbox7490 en bel met diverse SIP aanbieders), buren ontvingen alleen de andere tekst, en gebruiken nog de standaardmodem en bellen alleen via Telfort.

Is de volgende samenvatting van deze situatie juist:
Iedereen die gebruik maakt van andere devices dan die van Telfort én alleen een landlijn-telefoonnummer heeft via Telfort, is straks de sjaak als er geen oplossing wordt gevonden. Verhuizen van het landlijn-nummer is dan de enige optie.
Als ik de tekst uit de mail goed lees gaat het er om dat je binnen het bereik van het modem vooralsnog gebruik kon maken van andere apparaten waarmee je rechtsreeks kon inloggen op je sip account. Wel bijzonder omdat ik altijd begrepen dat dit niet kon, althans dat wanneer je inlogt met een ander apparaat de verbinding met de eerdere sip cliënt verbroken wordt.

Met andere woorden ik lees nergens dat je geen gebruik meer kunt of mag maken van een ander modem, iets wat bij andere providers heel gangbaar is. Dus waarom zou de telefoonlijn met de Fritz box niet kunnen werken. Als KPN, sorry Telfort, in zijn broek poept van angst dat wij met zijn allen misbruik maken met al onze sip cliënts, dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om een ander modem te koppelen aan de lijn.
Reputatie 8
Badge +16
Met andere woorden ik lees nergens dat je geen gebruik meer kunt of mag maken van een ander modem, iets wat bij andere providers heel gangbaar is.
Telfort heeft officieel het gebruik van andere modems nooit ondersteund. En veel andere providers geven hier ook geen support op.

In de praktijk kun je nog steeds je eigen modem gebruiken. Maar als je eigen modem straks niet werkt op het nieuwe Telfort telefonieplatform zal Telfort je niet helpen.
Met andere woorden ik lees nergens dat je geen gebruik meer kunt of mag maken van een ander modem, iets wat bij andere providers heel gangbaar is.
Telfort heeft officieel het gebruik van andere modems nooit ondersteund. En veel andere providers geven hier ook geen support op.

In de praktijk kun je nog steeds je eigen modem gebruiken. Maar als je eigen modem straks niet werkt op het nieuwe Telfort telefonieplatform zal Telfort je niet helpen.

Telfort geeft inderdaad geen support op een eigen modem maar ze werken het ook niet tegen:

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm

Dit in tegenstellling tot bv ziggo. Daar krijg je het niet voor elkaar om een eigen modem te gebruiken en moet je terugvallen op een eigen router achter hun modem-router.

Ben erg tevreden met m'n Fritzbox, dus die blijft in ieder geval. Moet dus waarschijnlijk wel over gaan stappen naar een andere SIP dienst.
Mocht het gebruik van de Fritzbox niet helemaal niet meer mogelijk zijn dan ben ik weg bij telfort.

Zou wel jammer zijn want ik ben/was tot nu toe super tevreden over de combinatie Telfort VDSL+vast bellen icm mijn Fritzbox

Dat is nu al zo, ook bij andere providers, en ik hoef ook helemaal geen support te hebben. Het gaat er eenvoudig om dat je je eigen apparatuur mag gebruiken en dat het werkt. Met andere woorden, dat er niet op een klantonvriendelijke en klantwegjagende manier gepest wordt door allerhande blokkades e.d.
"Bellen via SIP account vervalt"

Heb er niet super veel verstand van, maar deze zin lijkt toch te impliceren dat Telfort afstapt van het hele SIP protocol opzich. Wat ze dan gaan gebruiken is mij echter een raadsel. Ik wacht op Michael 😉
Reputatie 8
Badge +16

Heb er niet super veel verstand van, maar deze zin lijkt toch te impliceren dat Telfort afstapt van het hele SIP protocol opzich. Wat ze dan gaan gebruiken is mij echter een raadsel. Ik wacht op Michael ;D

Nee, vast bellen via VoIP blijft gewoon bestaan. Alleen telefoons en "niet Telfort modems" die een eigen SIP configuratie nodig hebben werken straks niet meer omdat Telfort de beveiliging opschroeft. In het verleden is er te vaak misbruik gemaakt van te makkelijke wachtwoorden. Om die reden is het straks niet meer mogelijk om zelf je wachtwoord te wijzigen, iets wat bij (x)DSL klanten wel mogelijk is.
Gebruikersgegevens worden vanaf de Telfort server gepushte naar het modem en zijn niet uit te lezen. Telfort heeft het gebruik van eigen modems altijd toegestaan en zal dat wellicht blijven doen, echter zonder de mogelijkheid om de telefonie gegevens in het modem te configureren. gebruikers die speciale SIP telefoons gebruiken of een app op hun mobiel kunnen straks niet meer van deze mogelijkheid gebruik maken. Dat is zoals ik op dit moment de mail van Telfort lees en interpreteer.

Persoonlijk wordt ik nauwelijks gebeld op mijn vaste lijn en uitbellen doe ik al jaren via een aparte SIP provider, gewoon omdat aanzienlijk goedkoper is.
Reputatie 1
In het verlengde hiervan ben ik ERG benieuwd of XS4All ook gebruik gaat maken van deze nieuwe infrastructuur. Het is immers een KPN dochter. Als dat zo is, dan vrees ik dat meer Fritz gebruikers hier last van gaan krijgen aangezien XS4All en FritzBox gebruiker als modem en telefonie...

Bij xs4all gebruiken ze TR-069 voor de modem configuratie Dus kunnen ze gewoon dezelfde infrastructuur gaan gebruiken, als ze dat al niet doen...

http://avm.de/aktuelles/kurz-notiert/2014/tr-069-ein-protokoll-mit-vielen-vorteilen/

Ik vermoed dat juist dit TR069 het argument is om alleen maar eigen modem toe te staan voor telefonie. Iedere router fabrikant kan deze TR069 gegevens opnemen in zijn router en dan wordt netjes het telefoonnummer erin gezet door de TR069 server. Alleen KPN, en dus nu ook Telfort, staan dit niet toe. Dus Internetlijntje van Telfort blijft werken, alleen de telefonie niet meer als je een andere router gebruikt. Nummer porteren naar een andere VoIP aanbieder en we kunnen weer door.Heel erg jammer dit allemaal.
Reputatie 1
Badge
Ik vermoed dat juist dit TR069 het argument is om alleen maar eigen modem toe te staan voor telefonie. Iedere router fabrikant kan deze TR069 gegevens opnemen in zijn router en dan wordt netjes het telefoonnummer erin gezet door de TR069 server. Alleen KPN, en dus nu ook Telfort, staan dit niet toe. Dus Internetlijntje van Telfort blijft werken, alleen de telefonie niet meer als je een andere router gebruikt. Nummer porteren naar een andere VoIP aanbieder en we kunnen weer door.Heel erg jammer dit allemaal.

Wel vreemd dat XS4All dit wel heeft / doet en KPN (als moeder maatschappij) niet. Echt niet te volgen als je het mij vraagt.

Alleen telefoons en "niet Telfort modems" die een eigen SIP configuratie nodig hebben werken straks niet meer omdat Telfort de beveiliging opschroeft. In het verleden is er te vaak misbruik gemaakt van te makkelijke wachtwoorden.

Als dat het enige argument zou zijn van KPN / Teflort, dan gaat dat er bij mij niet in. Een wachtwoord validatie met een minimale lengte en het probleem is verholpen. Je zou vermoeden dat er meer aan de hand is. Misschien zelfs het argument voor betere beheermogelijkheden?

Persoonlijk wordt ik nauwelijks gebeld op mijn vaste lijn en uitbellen doe ik al jaren via een aparte SIP provider, gewoon omdat aanzienlijk goedkoper is.

Echt? Tot op heden heb ik, helaas, nog geen SIP provider gevonden die goedkoper is 😞 Maar misschien komt dat door mijn oude abonnement 🙂 En de nieuwe abonnementen hebben onbeperkt bellen naar vaste nummers voor 5 euro per maand... Als je iets in dezelfde prijs-klasse hebt, dan hoor ik het graag. Is wel een onderzoekje waard!
Reputatie 8
Badge +16

Echt? Tot op heden heb ik, helaas, nog geen SIP provider gevonden die goedkoper is 😞 Maar misschien komt dat door mijn oude abonnement 🙂 En de nieuwe abonnementen hebben onbeperkt bellen naar vaste nummers voor 5 euro per maand... Als je iets in dezelfde prijs-klasse hebt, dan hoor ik het graag. Is wel een onderzoekje waard!

Gebruik al jaren VoIPBuster, wel even goed door rekenen aangezien je 10 euro moet storten, vervolgens mag je 120 dagen "gratis" bellen naar vaste nummers. Gratis staat tussen quotes aangezien er een fair-use policy is van 300 belminuten over de laatste 7 dagen. na die 120 dagen mag je bijstorten of de 10 Euro verbellen.
Je nummer kan je niet naar ze porteren, maar je kan wel je eigen (mobiele)nummer valideren en zo nummerweergave instellen.
Bij mij heb ik dus inkomend mijn Vast bellen nummer, waar ik op te bereiken ben en uitgaand heb ik mijn modem zo ingesteld dat ik altijd via Voipbuster uit bel.
Tja, dit is echt balen. Gebruik al sinds WorldOnLine naar tevredenheid Voip op een kleine siemens telefooncentrale (analoge KPN lijn voor binnen komende nummers en mijn alarm, SIP staat ingesteld om uit te bellen) werkt perfect. Helaas kan ik met een extra analoge lijn niet uit te voeten zal dus helaas een alternatief moeten zoeken als Telfort SIP niet meer ondersteunt - alleen via eigen modem beschikbaar stelt.
Als Telfort dit per 1 augustus gaat doorvoeren is dit echt een groot nadeel voor mij.
Telfort ik lees dat KPN dit ook niet meer ondersteunt, kunt u nagaan of XS4All dit wel ondersteunt en blijft ondersteunen?
Jullie zadelen sommige gebruikers wel met problemen op, Telfort/KPN wordt zo helaas een minder interessante provider.
Met vriendelijke groet,
Pim
Inmiddels heb ik het zekere voor het onzekere genomen.
Mijn telfort-nummer wordt zo spoedig mogelijk naar een andere provider geporteerd (bij wie ik al een ander account heb lopen).
Bij Telfort weet niemand wat er precies technisch gaat veranderen. Op mijn Fritzbox staan behalve Telfort ook een zakelijk account van mijn ZZP-kantoor en twee webcalldirect-accounts. Omdat de Fritzbox voor bepaalde nummers bepaalde lijnen gebruikt, is het voor mij onmogelijk om de Experia-box er tussen te plaatsen. Dat ding was allang in de vuilnisbak verdwenen als ik hem niet een keer terug moet geven bij het beëindigen van het contract. Dat zou best over niet al te lange tijd kunnen zijn.
Wilde ook al mijn nummer porteren naar andere provider maar zit dus nog bijna een jaar aan het contract vast (maandje geleden pas afgesloten). Dacht toen namelijk dat sip gegevens gewoon beschikbaar bleef voor dsl en dit was ook één van de redenen om vast bellen bij te nemen.

Ik heb telfort gebeld maar kan blijkbaar voor vast bellen niet naar een andere provider overstappen omdat ik geen brief heb ontvangen 😞
Badge
denk sterk aan om weg van telfort te gaan na contract al ze zo bezig blijven.
Wilde net fritzbox er tussen gaan zetten. Wacht daar nog ff mee met kopen.

Massaal overstappen naar andere providers dan maar voelen bij kpn / telfort.
Al die extra zender en opties niet nodig. Gewoon internet / bellen / tv kijken zonder vele opties.

Trouwe klanten continu aanpassingen prijsverhogingen en nu sip.
Reputatie 8
Badge +16
Wat ik me wel afvraag... welke internetproviders in Nederland bieden momenteel hun klanten de mogelijkheid om hun sip-account op andere apparaten te gebruiken etc. Want je kunt wel klagen over Telfort... maar de vraag is of je bij een ander beter af bent.

Persoonlijk zou ik dan mijn internet bij Telfort houden en alleen VoIP porteren.
Reputatie 1
Badge
Bedankt voor de reacties. Aangezien ik niet direct alle uitingen goed kan beantwoorden, heb ik wat vragen uitgezet binnen de organisatie. Zodra ik hier meer over verneem, kom ik bij jullie terug. Dank jullie wel voor het begrip! :)

@Michael kun je ook meteen in de groep gooien of het mogelijk is om de backup / restore functie van je ZyXEL te gebruiken i.v.m. de verplichte reset zodat jullie de nieuwe firmware kunnen installeren. Heb hier vorige week een schrijven over ontvangen. De Telfort-Twitter-Webcare wist deze vraag niet te beantwoorden 😞 Probeer een beetje alles op een rijtje te zetten en in ieder geval mijn ZyXEL bedrijfsklaar te hebben (ook al is dat en achteruitgang totdat ik voor mezelf een oplossing heb). Heb echter geen zin om alle instellingen van mijn ZyXEL terug te zetten...

Telfort / KPN haalt zich met deze actie wel wat op zijn nek voor haar gebruikers 😞
Reputatie 1
Badge
Gebruik al jaren VoIPBuster, wel even goed door rekenen aangezien je 10 euro moet storten, vervolgens mag je 120 dagen "gratis" bellen naar vaste nummers. Gratis staat tussen quotes aangezien er een fair-use policy is van 300 belminuten over de laatste 7 dagen. na die 120 dagen mag je bijstorten of de 10 Euro verbellen.
Je nummer kan je niet naar ze porteren, maar je kan wel je eigen (mobiele)nummer valideren en zo nummerweergave instellen.
Bij mij heb ik dus inkomend mijn Vast bellen nummer, waar ik op te bereiken ben en uitgaand heb ik mijn modem zo ingesteld dat ik altijd via Voipbuster uit bel.

Thanks voor de tip!
Reputatie 8
Badge +16
@Michael kun je ook meteen in de groep gooien of het mogelijk is om de backup / restore functie van je ZyXEL te gebruiken i.v.m. de verplichte reset zodat jullie de nieuwe firmware kunnen installeren.
Ik weet niet hoe oud je huidige firmware is. Maar het is meestal niet verstandig om de configuratie van een oude firmware in te lezen in een modem met een nieuwe firmware. Er kunnen functionaliteiten veranderd zijn waardoor een oude configuratie problemen kan geven.
Reputatie 1
Wat ik me wel afvraag... welke internetproviders in Nederland bieden momenteel hun klanten de mogelijkheid om hun sip-account op andere apparaten te gebruiken etc. Want je kunt wel klagen over Telfort... maar de vraag is of je bij een ander beter af bent.

Persoonlijk zou ik dan mijn internet bij Telfort houden en alleen VoIP porteren.

O.a. XS4ALL doet dit

Heb er niet super veel verstand van, maar deze zin lijkt toch te impliceren dat Telfort afstapt van het hele SIP protocol opzich. Wat ze dan gaan gebruiken is mij echter een raadsel. Ik wacht op Michael ;D

Nee, vast bellen via VoIP blijft gewoon bestaan. Alleen telefoons en "niet Telfort modems" die een eigen SIP configuratie nodig hebben werken straks niet meer omdat Telfort de beveiliging opschroeft. In het verleden is er te vaak misbruik gemaakt van te makkelijke wachtwoorden. Om die reden is het straks niet meer mogelijk om zelf je wachtwoord te wijzigen, iets wat bij (x)DSL klanten wel mogelijk is.
Gebruikersgegevens worden vanaf de Telfort server gepushte naar het modem en zijn niet uit te lezen. Telfort heeft het gebruik van eigen modems altijd toegestaan en zal dat wellicht blijven doen, echter zonder de mogelijkheid om de telefonie gegevens in het modem te configureren. gebruikers die speciale SIP telefoons gebruiken of een app op hun mobiel kunnen straks niet meer van deze mogelijkheid gebruik maken. Dat is zoals ik op dit moment de mail van Telfort lees en interpreteer.

Tuut-tuut, kleine vraag, naar vaste nummer bellen is inderdaad goedkoop maar naar mobile nummers lijkt mij het nogal prijzig. Bel je ook uit naar mobile nummers via voipbuster? Of heb je uitbel regels aangemaakt en heb je een alternatieve sip provider voor telefoontjes naar mobiel?
Lijkt mij sterk dat je alles via Voipbuster doet.
Reputatie 8
Badge +16
Tuut-tuut, kleine vraag, naar vaste nummer bellen is inderdaad goedkoop maar naar mobile nummers lijkt mij het nogal prijzig. Bel je ook uit naar mobile nummers via voipbuster? Of heb je uitbel regels aangemaakt en heb je een alternatieve sip provider voor telefoontjes naar mobiel?
Lijkt mij sterk dat je alles via Voipbuster doet.

Daar heb ik mijn mobiel voor
Reputatie 1
Badge
@Michael kun je ook meteen in de groep gooien of het mogelijk is om de backup / restore functie van je ZyXEL te gebruiken i.v.m. de verplichte reset zodat jullie de nieuwe firmware kunnen installeren.
Ik weet niet hoe oud je huidige firmware is. Maar het is meestal niet verstandig om de configuratie van een oude firmware in te lezen in een modem met een nieuwe firmware. Er kunnen functionaliteiten veranderd zijn waardoor een oude configuratie problemen kan geven.

Lijkt me dat men bij Telfort wel zo slim is om dat rekening mee te houden? Zeker omdat je een verplichte reset moet uitvoeren. Al snap ik die reset niet helemaal. Er zijn genoeg apparaten op de markt waarbij (firmware) upgrades prima gaan zonder dat je daarvoor eerst een harde reset uit dient te voeren.
Reputatie 1
Badge

O.a. XS4ALL doet dit

Lijkt het zo of is XS4All een beetje de enige die dit nog toe staat? Hmmm... Zie zojuist dat Solon ook SIP-gegevens beschikbaar stelt:
https://www.solcon.nl/particulier/klantenservice/bellen/server-instellingen-solcon-telefonie/

Al is dat dan ook wel meteen weer heel erg verklaarbaar... Ze leveren de Fritz!Box 7360... En de rest van het dienstenpakket lijkt ook wel heel erg op XS4All 😉
Reputatie 1
Badge
Voor wie het leuk vindt om verder te lezen... Het lijkt er op dat je wel iets kunt om de gegevens uit telezen, in ieder geval via KPN / Telfort glasvezel (niet dat ik dat heb). Grappige is dat Telfort glasvezel gebruik schijnt te maken van TR-069 (iets wat hier ook al is opgedoken), als dat nu ook via VDSL gebruikt wordt... Meer info:
http://blog.ritmeester.co.nl/2015/11/achterhalen-telefonie-gegevens-telfort.html

Andere draadjes en sites:
  • https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/glasvezel-fritzbox-7490-51411
  • https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/telfort-sip-wachtwoord-49544/index3.html#post467423
  • http://teusensimone.nl/ict/telfort/telfort-sip-getest-met-glasvezel/

De ZyXEL routers hebben trouwens de mogelijkheid om met TR-069 in te stellen... Als Telfort dat gebruikt, werkt het dan ook met de Fritz? Zo ja, dan zou het apart zijn dat TF-069 niet gebruikt wordt... Of mis ik iets? In de ZyXEL 2812HNU handleiding staat het als volgt:

Management:
  • Embedded Web Configurator
  • CLI (Command Line Interpreter)
  • Firmware upgrade and configuration file restore through Web/FTP/SCP/ SFTP
  • Remote Management Control: Telnet, FTP, Web, SSH/SCP/SFTP, and ICMP.
  • Remote Firmware Upgrade
  • Syslog
  • TR-069
  • TR-064

Of zou men in Den Haag of in Brussel ermee de slag moeten moeten met het initiatief zoals dat in Duitsland geweest is rondom "Routerzwang":
  • https://www.routerzwang.de/2016/01/routerzwang-endet-am-01-august-2016.html
  • https://www.routerzwang.de/2015/11/wegfall-des-routerzwangs-vom-bundestag-beschlossen.html

Misschien kan Telfort alvast het goede voorbeeld geven naast XS4All en Solcon 🙂

Reageer