beantwoord

Vervalt SIP i.c.m. FritzBox per 1 augustus?


Reputatie 1
Badge
Beste WebCare,

Vandaag vond ik het volgende verhaal in mijn mailbox:

Bellen via SIP account vervalt
U heeft nu een SIP account. U had de mogelijkheid het wachtwoord van uw SIP account aan te passen via MijnTelfort. Hiermee kon u uw SIP account ook op andere apparaten gebruiken. In de nieuwe omgeving voor Bellen Thuis werkt uw wachtwoord niet meer. Wanneer u uw SIP account ook op een ander apparaat (SIP-telefoon, laptop of mobiel) gebruikt, dan kunt u na de overstap niet meer vast bellen vanaf deze andere apparaten. De overstap naar de nieuwe omgeving vindt pas plaats vanaf 1 augustus. Voor de overstap naar het nieuwe platform hoeft u niets te doen. We sturen u een bericht als deze heeft plaatsgevonden.

Heeft dit toch gevolg dat ik na 1 augustus mijn FritzBox niet meer kan gebruiken en dus (helaas) terug zou moeten naar mijn ZyXEL router?

Voor de goede orde, 'k gebruik alleen vast bellen in huis, dus niet via allerlei apps die SIP ondersteunen.

Alvast bedankt voor de reactie.
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 3 juni 2016, 10:38

Ik geef graag een antwoord op de vragen in dit topic over de e-mail waarin wordt uitgelegd dat bellen via een SIP-account komt te vervallen.

Kan ik in de nieuwe omgeving nog een eigen modem (bijvoorbeeld een Fritz!Box) gebruiken?
Je kunt in de nieuwe omgeving voor Bellen Thuis alleen nog gebruik maken van de door Telfort geleverde modems (Arcadyan 7519VGV en Zyxel 2812HNU).

Waarom worden de inloggegevens voor vast bellen niet meer verstrekt?
1. Dit is een manier om misbruik van gebruikersgegevens tegen te gaan.
2. De SIP-gegevens worden automatisch ingeladen in het Telfort-modem: dit zorgt ervoor dat Bellen Thuis altijd gemakkelijk zelf te installeren is.

Kan ik Bellen Thuis stopzetten en de rest van mijn Telfort-abonnement houden?
Ja, het is mogelijk om je abonnement aan te passen via Mijn Telfort en als je dat wil, kun je nummerbehoud aanvragen.

Sta ik in mijn recht als ik mijn abonnement op basis van deze wijziging wil verbreken?
Ja, tot 1 juli mag je je contract kosteloos beëindigen op basis van de overgang naar het nieuwe platform voor IP-telefonie. Als je bij Telfort blijft, dan gaan we ervan uit dat je akkoord gaat met onze dienstverlening die is toegespitst op het Telfort-modem.
Bekijk reactie

210 reacties

Beste Webcare,

zit met exact dezelfde vraag en sluit mij hier graag bij aan.

Ook ik gebruik een Fritzbox ipv van het door Telfort geleverde modem. Deze Fritzbox bevalt mij zo goed dat ik zeker niet terug wil naar de experiabox (of welk ander modem dan ook).
Dus ook ik hoor graag of ik na 1 augustus Telfort internet + bellen nog kan gebruiken met mijn Fritzbox.

Overigens geldt ook voor mij dat ik vast bellen alleen thuis via een met het modem verbonden telefoon gebruik en niet op andere apparatuur of buitenshuis

Alvast bedankt voor de reactie.
Reputatie 8
Badge +16
Het is nog wachten op het officiële Telfort standpunt...
... maar zoals ik het lees is er maar één oplossing.

En dat is het overstappen op een andere VoIP-provider en je Telfort nummer daar naartoe laten porteren. Je Telfort Vastbellen komt dan te vervallen.
Bij mij dezelfde email. Belachelijk dat ze je eerst zelf omzetten om te bellen via SIP, zodat je dat ook tegen de voordelige tarieven van een ander gaat doen, en dan zeggen ze: sorry, dat mag niet. Dit getuigd niet van klantvriendelijkheid, maar van hebberigheid. Het beltarief hebben ze ook al met 2,50 omhoog gegooid.
Volgens mij allemaal nummer porteren naar een ander, en dan bellen via telfort uitzetten.

Mmm, kan dat trouwens? Heeft de ADSL-lijn geen nummer nodig, en kun je dan gewoon blijven internetten via Telfort?
Reputatie 8
Badge +16
Heeft de ADSL-lijn geen nummer nodig, en kun je dan gewoon blijven internetten via Telfort?
Inderdaad...

Voor Telfort Internet (ADSL/VDSL/VVDSL) heb je alleen een kale koperlijn nodig zonder nummer.

VoIP is een aanvullende dienst die je bij elke gewenste provider kunt afnemen. En als Telfort de voorwaarden van de aanvullende dienst verandert, mag je in principe zonder opzegtermijn overstappen naar een andere VoIP-provider.
Reputatie 1
E.e.a is wettelijk niet toegestaan. Je hebt het recht op je voip gegevens. Zie :

“(5) Voor de toegang tot het internet moeten de eindgebruikers vrij kunnen kiezen uit verscheidene soorten eindapparatuur als gedefinieerd in Richtlijn 2008/63/EG van de Commissie (4). Aanbieders van internettoegangsdiensten mogen geen beperkingen opleggen op het gebruik van op het net aan te sluiten eindapparatuur buiten die welke in overeenstemming met het Unierecht door de fabrikanten of distributeurs van eindapparatuur worden opgelegd.”


In de Telecomwet staat: “Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk zorgt ervoor dat randapparaten die voldoen aan de voorschriften, bedoeld in artikel 5, op daartoe geschikte netwerkaansluitpunten kunnen worden aangesloten.”

http://wetten.overheid.nl/BWBR0021037/2014-02-01
Eric, interessant, maar hier staat volgens mij niet dat het Telfort verboden is haar SIP functionaliteiten af te sluiten, toch?

Of gaat Telfort de SIP niet afsluiten, maar SIP-gebruikers allen maar beperken tot de door Te;fort geleverde apparatuur?
Reputatie 1
Eric, interessant, maar hier staat volgens mij niet dat het Telfort verboden is haar SIP functionaliteiten af te sluiten, toch?

Of gaat Telfort de SIP niet afsluiten, maar SIP-gebruikers allen maar beperken tot de door Te;fort geleverde apparatuur?


Ik begrijp dat je geen eigen HW meer mag gebruiken om SIP van Telfort te gebruiken, naar mijn persoonlijke mening is dit als aanbieder van Telecom diensten niet toegestaan. Persoonlijk heb ik VoIP van Callvoip ipv Telfort, maar eigenlijk is dit een vreemde constructie. Bij mijn abonnement zit immers telefonie bij.
Reputatie 8
Badge +16
In de Telecomwet staat: “Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk zorgt ervoor dat randapparaten die voldoen aan de voorschriften, bedoeld in artikel 5, op daartoe geschikte netwerkaansluitpunten kunnen worden aangesloten.”

Het modem is volgens mij geen randapparaat. Een telefoon wel en je kunt elke gewenste telefoon in het Phone-poortje van het Telfort-modem stoppen. Daar zit dus geen beperking in.

Volgens mij mag Telfort je verplichten om het Telfort-modem te gebruiken voor je Telfort internet-verbinding en je Telfort VoIP abonnement, Wat Telfort niet mag is diensten van derden blokkeren. Maar daar is in dit geval geen sprake van.
Reputatie 1
In de Telecomwet staat: “Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk zorgt ervoor dat randapparaten die voldoen aan de voorschriften, bedoeld in artikel 5, op daartoe geschikte netwerkaansluitpunten kunnen worden aangesloten.”

Het modem is volgens mij geen randapparaat. Een telefoon wel en je kunt elke gewenste telefoon in het Phone-poortje van het Telfort-modem stoppen. Daar zit dus geen beperking in.

Volgens mij mag Telfort je verplichten om het Telfort-modem te gebruiken voor je Telfort internet-verbinding en je Telfort VoIP abonnement, Wat Telfort niet mag is diensten van derden blokkeren. Maar daar is in dit geval geen sprake van.


Mijn inziens niet, het koppelvlak is het ISRA punt, dus koper.
Reputatie 8
Badge +2
Bedankt voor de reacties. Aangezien ik niet direct alle uitingen goed kan beantwoorden, heb ik wat vragen uitgezet binnen de organisatie. Zodra ik hier meer over verneem, kom ik bij jullie terug. Dank jullie wel voor het begrip! 🙂
Volgens mij is het modem het koppelvlak. Helaas... In Duitsland is dit sinds kort anders:

http://www.prnewswire.com/news-releases/nu-vrije-routerkeuze-in-duitsland---consumenten-kunnen-in-de-toekomst-zelf-kiezen-welk-eindapparaat-ze-gebruiken-op-hun-breedbandaansluiting-560912031.html

Helaas is deze regelgeving niet internationaal.. 😞
Zelfde verhaal bij mij. Vandaag met totaal ondeskundige man van de helpdesk gebeld, die zich niet kon voorstellen dat het via de Fritzbox niet zou gaan, maar hij wist niets.
Beste oplossing een onafhankelijke VoiP-aanbieder aan de Fritzbox koppelen en het nummer daarheen porteren.
Ook mogelijk om naar een serieuzere aanbieder zoals XS4all te gaan, maar dan krijg je dat gedoe met andere e-mail-adressen, etc.
R.
Heb vandaag gesproken met een jongedame aan de helpdesk, die "het even na ging kijken" waarna ik na 22 minuten (!) nog steeds in een wachtruimte met een wazig liedje hing. Kreeg bezoek, en heb dus maar opgehangen, maar ik krijg niet echt het gevoel dat hier écht over gesproken is binnen Telfort, en dat men klaar is voor vragen waar klanten mee lopen.
Wanneer is de bovenstaande mailing verzonden? Ik heb nog niets ontvangen.
Ik gebruik zelf een Fritzbox als modem/ SIP device.

Oeps.. Lezen! mailtjes zijn vandaag ontvangen....
Badge +1
Ik kreeg ook deze email en schoot meteen in de stress. 😃 Er zijn volgens mij drie opties:

- Nummer porteren naar een andere SIP provider. (maar welke dan?)
- Overstappen naar xs4all. (wel duurder)
- De FritzBox achter de Experia hangen.

Ik denk dat het voorlopig de laatste optie wordt. FritzBox configureren als kabelmodem op LAN1 en de analoge telefoonlijn van de Experia door lussen naar de analoge input van de FritzBox. Moet ik alleen nog dat y-kabeltje zien terug te vinden. 🆒
Reputatie 1
Badge
Bedankt voor de reacties. Aangezien ik niet direct alle uitingen goed kan beantwoorden, heb ik wat vragen uitgezet binnen de organisatie. Zodra ik hier meer over verneem, kom ik bij jullie terug. Dank jullie wel voor het begrip! :)

Dank je, ben benieuwd!
Zit hier ook met een Fritz!box (nu even niet aangesloten). Hier maakt Telfort de (toekomstige ex-?)klanten niet blij mee
Reputatie 8
Badge +16
Misschien wil iemand hier eens de complete tekst posten van de mail, ben wel benieuwd wat daar eigenlijk in staat.
Reputatie 8
Badge +16
@Tuut-Tuut: uit de startpost...


Bellen via SIP account vervalt

U heeft nu een SIP account. U had de mogelijkheid het wachtwoord van uw SIP account aan te passen via MijnTelfort. Hiermee kon u uw SIP account ook op andere apparaten gebruiken. In de nieuwe omgeving voor Bellen Thuis werkt uw wachtwoord niet meer. Wanneer u uw SIP account ook op een ander apparaat (SIP-telefoon, laptop of mobiel) gebruikt, dan kunt u na de overstap niet meer vast bellen vanaf deze andere apparaten. De overstap naar de nieuwe omgeving vindt pas plaats vanaf 1 augustus. Voor de overstap naar het nieuwe platform hoeft u niets te doen. We sturen u een bericht als deze heeft plaatsgevonden.
Hier nog even de complete tekst van de e-mail:

Bij Telfort zijn wij de hele tijd bezig met het verbeteren van onze producten en dienstverlening. Zo zorgen we ervoor dat u de kwaliteit krijgt die u van ons gewend bent. In 2016 gaan we door met verbeteren. In deze e mail leest u wat dit voor u betekent.

Verbeteringen aan het netwerk
Het afgelopen jaar hebben we aan ons netwerk gewerkt. Hierdoor is de snelheid en de kwaliteit van het netwerk verhoogd. Ook de komende tijd blijven we onze diensten verbeteren.

Voicemail wordt makkelijker
Voor het bellen en gebeld worden op uw vaste telefoon gaan we dit jaar over naar een nieuw telefonieplatform. Hierdoor komen er nieuwe mogelijkheden voor u beschikbaar. U kunt straks eenvoudig gesprekken doorschakelen, bijvoorbeeld naar uw mobiele nummer. Ook kunt u uw voicemails gratis telefonisch beluisteren door te bellen naar 1233. We stoppen met het sturen van een e-mail als u een voicemail heeft.

Bellen via SIP account vervalt
U heeft nu een SIP account. U had de mogelijkheid het wachtwoord van uw SIP account aan te passen via MijnTelfort. Hiermee kon u uw SIP account ook op andere apparaten gebruiken. In de nieuwe omgeving voor Bellen Thuis werkt uw wachtwoord niet meer. Wanneer u uw SIP account ook op een ander apparaat (SIP-telefoon, laptop of mobiel) gebruikt, dan kunt u na de overstap niet meer vast bellen vanaf deze andere apparaten. De overstap naar de nieuwe omgeving vindt pas plaats vanaf 1 augustus. Voor de overstap naar het nieuwe platform hoeft u niets te doen. We sturen u een bericht als deze heeft plaatsgevonden.


We helpen u graag
Wilt u door deze wijzigingen uw abonnement aanpassen of kosteloos opzeggen? Dat kan tot 1 juli 2016. Bel hiervoor naar onze klantenservice op 0900-9596 (50 cent per gesprek, plus uw gebruikelijke gesprekskosten). We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur.

Heeft u verder nog vragen? Op telfort.nl/wijzigingen2016 vindt u meer informatie en antwoorden op veel gestelde vragen.

Met vriendelijke groet,

Onno van der Poel
Directeur Telfort
Reputatie 1
Badge
Heb inmiddels een reactie van AVM (makers van de FritzBox). Zoals het er, voor nu, naar uit ziet gaat de aanpassing mogelijk niet werken op onze Fritz-jes. AVM is al wel bezig met onderzoek.

In het verlengde hiervan ben ik ERG benieuwd of XS4All ook gebruik gaat maken van deze nieuwe infrastructuur. Het is immers een KPN dochter. Als dat zo is, dan vrees ik dat meer Fritz gebruikers hier last van gaan krijgen aangezien XS4All en FritzBox gebruiker als modem en telefonie...

Als meer KPN dochters overstappen, dan zou je haast denken dat er een oplossing moet zijn / het gewoon werkt. Of XS4All gaat voor een alternatieve modem (wat ik me niet kan voorstellen).

Tot zover een update en een gedachten stroompje 😉
Als ik mijn Fritz!Box niet kan gebruiken voor Telfort vaste bellen, dan past Telfort vaste bellen niet in mijn configuratie. Telfort, denk er eens over.
Reputatie 1
Ik heb telefonisch contact gehad met de servicedesk, en je kunt net als bij KPN account de SIP account niet meer gebruiken voor de Gigaset of Fritz!box, omdat je geen paswoord meer krijgt.
Bij KPN was het al langer. Na overleg met de servicedesk en het geval dat ik mijn abonnement mag wijzigen, heb ik mijn telefoon nummer geporteerd naar 12connect. Hierbij zowel voicemail als mail verzending voor 12,50 per jaar.
Voor Telfort was het een verbeterde dienstverlening, maar voor mijn een verslechterde dienstverlening.
Jammer want ik ben al jaren bij Telfort en zeer tevreden met de hoge internet snelheid, de goed servicedesk. Ik wil mijn telefoon nummer helemaal niet porteren.
Maar ik maak gebruik van mijn Siemens Gigaset met Dect toestellen, en kan niet anders dan porteren.
Hopelijk komt er nog een keer het moment dat ik weer terug kan naar Telfort.
Badge +1
In het verlengde hiervan ben ik ERG benieuwd of XS4All ook gebruik gaat maken van deze nieuwe infrastructuur. Het is immers een KPN dochter. Als dat zo is, dan vrees ik dat meer Fritz gebruikers hier last van gaan krijgen aangezien XS4All en FritzBox gebruiker als modem en telefonie...

Bij xs4all gebruiken ze TR-069 voor de modem configuratie Dus kunnen ze gewoon dezelfde infrastructuur gaan gebruiken, als ze dat al niet doen...

http://avm.de/aktuelles/kurz-notiert/2014/tr-069-ein-protokoll-mit-vielen-vorteilen/
Reputatie 1
Bij een glasvezel aansluiting van Telfort krijg je al langer tijd geen SIP gegevens meer en kun je je sip account niet op andere apparatuur gebruiken of je moet met het analoge snoertje gaan connecten op de Fritz!box of Gigaset.

Reageer