beantwoord

Vast Bellen register fail

  • 29 april 2015
  • 23 reacties
  • 2526 keer bekeken

Beste,

Sinds een paar weken kan ik bij vlagen niet bellen of gebeld worden.
Wat heb ik ondertussen zelf gecontroleerd/geprobeerd:
- kabel tussen ISRA en modem getest/uitgewisseld (rond, plat en utp, alle kabels varierend van 20cm tot 1 meter)
- kabel tussen modem en telefoon
- andere telefoon (Siemens Gigaset & Profoon)
- Telfort probleem oplosser
- reboot modem
- reset modem (factory settings) (gaatje+balpen)
- modem een nacht uitgezet
- alle andere hardware (pc mobieltje tablet etc) losgekoppeld
- username en password Vast Bellen opnieuw ingevoerd
- telefoon goed "op de haak"
- Arcadyan groene ledje "voice" brand niet (na geslaagde registratie brand deze wel maar gaat na een tijd weer uit)

Ik heb drie verschillende modems geprobeerd, alle drie getest als boven omschreven.

Firmware Arcadyan VGV7519 modem gecontroleerd:
Runtime Code Version: 02.00.132v3W4 (23.03.2015-16:07:36)
Boot Code Version: v3.00.06c
ADSL Modem Code Version: 5.7.0.14.0.1
Hardware Version: R02
Serial Num: A305006416

Ik kan met de Arcadyan het vinkje bij "active" uitzetten, "saven", vinkje weer aanzetten, "saven", en met een beetje geluk slaagt de registration. Echter na een tijdje krijg ik in de log weer tientallen keren (2 keer per minuut) [VoIP] SIP account 1 register fail(500).

De Zyxel P-2602HW kan helemaal niet meer registreren evenzo de Zyxel 2602H-61C ook niet (mogelijk zijn deze modems echt te oud ^_^).
Alle overige internet verkeer (surfen mailen streamen chat steam etc) werkt verder prima op alle drie de modems.
Ongeveer vanaf half april was de eerste keer dat ik van iemand een melding kreeg dat mijn vaste lijn niet bereikbaar was terwijl ik niet aan het bellen was.

Vanochtend vanaf mijn werk naar mijn vaste lijn gebeld (modem een nacht uit gezet), de eerste keer ging goed.
Vanaf middaguur "in gesprek" toon voor de rest van de dag.

Ik heb alle opties wel zo'n beetje gehad, hopelijk heeft iemand nog tips of kan Telfort webcare mijn lijn eens controleren?

Mvg, Norman
icon

Beste antwoord door Normaniac 26 mei 2015, 22:37

Hoi Stephen,

Ik heb geen fails meer gehad dus ik heb er het volste vertrouwen in dat:
"Realm (Domain): sip.telefoniedienst.nl"
voor mij de oplossing was/is zowel met oude als nieuwe Experia Box.
Bellen en gebeld worden gaat weer zonder enig probleem.
Ik zal een E-Box deze week weer retour sturen.

Dank voor de ondersteuning! 😃
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

23 reacties

Update:
Vandaag ging het goed tot circa 18:40 uur, toen bemerkte ik dat de VOICE led uit stond.
De VOICE led geeft niet altijd de goede status weer: soms staat deze ook aan als de telefoonlijn er weer uit ligt.
Rond 21:30 uur was de lijn weer goed, heb toen even gebeld om te zeggen dat ze nu beter naar mijn GSM kunnen bellen en na dat belletje ging het weer mis.

Ik ben er ook achter gekomen dat de Arcadyan de ON HOOK status bij de gigaset niet registreert, wel de OFF HOOK.
ipv ON HOOK zegt de Arcadyan "Not Plugged In". De Profoon geeft wel ON HOOK en OFF HOOK. Ik zal deze laatste voor de zekerheid eens aangesloten houden (hoewel ik met de gigaset wel kon bellen of gebeld worden). Ik denk niet dat dit wat uitmaakt voor het registratie-proces, maar goed, misschien is die info nog van enig belang...

De nieuwe firmware van de Arcadyan is van 23.03.2015, dat is mogelijk wel ongeveer het moment waarop bij mij de problemen begonnen (heeft vanaf 2003 altijd probleemloos gewerkt, toen nog met de Zyxels en later ook met de Arcadyan).
Ik zal de Arcadyan nog eens resetten en (het weekend) zo laten staan (Voice status op dit moment: Fail (Rsp code:500)).
Reputatie 8
Badge +17
Vervelend dat het niet goed werkt, hier moet Webcare Telfort naar kijken als het goed is hoef je verder niets te doen omdat ze meelezen op het forum
Reputatie 8
Badge +16
@Normaniac,

Vervelend om te vernemen dat je problemen ervaart met Vast Bellen. Ik ga intern bespreken hoe dit het beste kan worden opgelost.
Binnen een paar uur zal ik je in dit topic laten weten hoe wij dit verder voor je zullen afhandelen. Excuses voor het ongemak.

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
@Normaniac,

Helaas kunnen wij het probleem vanuit hier niet oplossen en daarom krijg jij een nieuw modem toegestuurd. Het nieuwe modem ontvang je na het weekend. Zodra je deze hebt aangesloten dan verneem ik graag van je of het een verbeterd resultaat heeft opgeleverd. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan verneem ik deze graag van je. Fijn weekend! :)

Stephen
Bedankt Stephen en ook jimny voor de reactie(s), als ik resultaten heb dan zal ik die melden.
Evenzo een fijn weekend toegewenst ^_^
Reputatie 8
Badge +16
@Normaniac,

Ik heb begrepen dat het nieuwe modem vandaag niet kon worden bezorgd. Morgen 8 mei zal deze vanaf 15.00 uur worden aangeboden. Gaat het dan lukken om het nieuwe modem in ontvangst te nemen?

Stephen
Hallo Stephen,

Het modem heb ik binnen waarvoor dank (2 keer de postbode gemist).
Ik heb het modem vrijdag om 18:00 uur geinstalleerd.
Ik kreeg eerst een blauwe upgrade led te zien.
Rond 19:10 uur ging de voice led ook aan.
Daarna heb ik de voice led niet uit zien gaan.
Maar toch krijg ik nog de meldingen:
05/09/2015 14:18:40 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
Dit krijg ik twee keer per minuut en dan tot 10 minuten per uur (bijna elk uur weer voorzover ik in de log heb kunnen zien).
Ik heb de dsl-kabel en voedingsadapter gebruikt die bij het nieuwe modem zaten.
Ik heb er verder nog niet goed op kunnen letten want ik ben druk bezig om een reis voor te bereiden.
Na hemelvaart ben ik weer terug en dan zal ik nog eens de balans opmaken.
^_^
Reputatie 8
Badge +16
@Normaniac,

Ik kijk uit naar jouw reactie na hemelvaart.
Fijne reis in ieder geval!

Stephen
Hoi Stephen,

Het lijkt nog niet helemaal opgelost. Elk uur of elke 2 uur gaat de registratie voor 10 minuten de mist in (circa 20 keer elke 30 seconden een fail achter elkaar). Zojuist (20:39 uur) gezien dat de voice led weer uit was, ik heb toen de status opgevraagd in het modem en die gaf aan register fail, zowel in de logs als de status onder "voice". Ik heb het vaste nummer gebeld via mijn gsm en dat ging goed. Bellen met dezelfde vaste lijn naar buiten ging niet. Nu ik die fails eens bekijk zijn het er vaak precies 20 stuks achter (ik heb maar niet de volledige log ge-pasted anders wordt het misschien wat onoverzichtelijk):

Log (ipnummers/domeinnamen onherkenbaar gemaakt):
05/15/2015 20:52:07 [ipnummer] Admin login success
05/15/2015 20:44:56 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:44:26 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:43:56 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:43:26 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:42:56 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:42:25 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:41:55 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:41:25 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:41:06 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from [ipnummer],Lease time=7200
05/15/2015 20:41:06 DHCP Client: [ATM1]Domain name = [domain name]
05/15/2015 20:41:06 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=[ipnummer]
05/15/2015 20:40:55 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:40:35 [ipnummer] Admin login success
05/15/2015 20:40:28 User from [ipnummer] timed out
05/15/2015 20:40:25 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:39:55 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:39:24 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:38:54 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:38:24 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:37:54 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:37:24 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:36:54 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:36:24 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:35:53 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:35:23 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 20:27:09 sending ACK to [ipnummer]
05/15/2015 20:27:05 sending ACK to [ipnummer]
05/15/2015 20:15:59 sending ACK to [ipnummer]
05/15/2015 20:10:53 sending ACK to [ipnummer]
05/15/2015 19:41:06 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from [ipnummer],Lease time=7200
05/15/2015 19:41:06 DHCP Client: [ATM1]Domain name = [domain name]
05/15/2015 19:41:06 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=[ipnummer]
05/15/2015 19:14:43 sending ACK to [ipnummer]
05/15/2015 19:14:39 sending ACK to [ipnummer]
05/15/2015 19:07:35 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:07:05 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:06:35 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:06:05 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:05:34 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:05:15 sending ACK to [ipnummer]
05/15/2015 19:05:04 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:04:34 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:04:04 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:03:34 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:03:04 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:02:34 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:02:03 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:01:33 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:01:03 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:00:33 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 19:00:08 sending ACK to [ipnummer]
05/15/2015 19:00:03 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 18:59:33 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 18:59:03 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 18:58:32 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 18:58:02 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 18:46:08 sending ACK to [ipnummer]
05/15/2015 18:41:06 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from [ipnummer],Lease time=7200
05/15/2015 18:41:06 DHCP Client: [ATM1]Domain name = [domain name]
05/15/2015 18:41:06 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=[ipnummer]
05/15/2015 18:40:58 sending ACK to [ipnummer]
05/15/2015 18:17:47 TR069:Session end.
05/15/2015 18:17:46 TR069:Sending GetParameterValuesResponse
05/15/2015 18:17:46 TR069:Received GetParameterValues
05/15/2015 18:17:46 TR069:Received InformResponse
05/15/2015 18:17:46 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
05/15/2015 18:17:43 TR069:Session end.
05/15/2015 18:17:43 TR069:Received InformResponse
05/15/2015 18:17:43 TR069:Sending 6 CONNECTION REQUEST inform.
05/15/2015 18:17:42 TR069:Session end.
05/15/2015 18:17:42 TR069:Received InformResponse
05/15/2015 18:17:42 TR069:Sending 2 PERIODIC inform.
05/15/2015 18:06:13 NTP Date/Time updated.
05/15/2015 18:06:09 Get system time from NTP server:[ipnummer].
05/15/2015 18:03:18 sending ACK to [ipnummer]
05/15/2015 17:41:02 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from [ipnummer],Lease time=7200
05/15/2015 17:41:02 DHCP Client: [ATM1]Domain name = [domain name]
05/15/2015 17:41:02 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=[ipnummer]
05/15/2015 17:28:22 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:27:52 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:27:22 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:26:52 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:26:21 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:25:51 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:25:21 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:24:51 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:24:21 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:23:51 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:23:21 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:22:50 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:22:20 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:21:50 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:21:20 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:20:50 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:20:20 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:19:50 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:19:19 [VoIP] SIP account 1 register fail(500)
05/15/2015 17:18:14 sending ACK to [ipnummer]
5/15/2015 16:41:02 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from [ipnummer],Lease time=7200
05/15/2015 16:41:02 DHCP Client: [ATM1]Domain name = [domain name]
05/15/2015 16:41:02 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=[ipnummer]
05/15/2015 16:21:17 [ipnummer] Admin login success
etcetera.

Laatste status:
Registered (VC1, 15.05.2015-20:45:26)
dus nu werkt het weer.

Dit is gelogged met het modem wat mij vorige week is toegestuurd.
Het modem wat ik tot dat moment gebruikte liet dezelfde logs zien en bijbehorende functionaliteit.
Voordat ik het nieuwe modem kreeg leek de situatie al wel iets verbeterd.
Als ik een modem moet terugsturen dan zou het kwa functionaliteit niet uitmaken welke (type is hetzelfde).
Is het raadzaam (en logisch) om gewoon de oude terug te sturen en de nieuwe te houden?
Reputatie 8
Badge +16
@Normaniac,

Excuses voor de late reactie. Ervaar je nog VOIP problemen met het nieuwe modem?
Ik ontvang graag een update van je. Alvast bedankt!

Stephen
Hoi Stephen,

Helaas ervaar ik nog steeds problemen. Ik heb afgelopen maandag, dinsdag en woensdag op willekeurige tijden vanaf mijn werk naar mijn vaste lijn gebeld, soms bereikbaar en soms onbereikbaar:
Maandag om 10:00 en 11:08 uur onbereikbaar
Dinsdag om 11:08 uur onbereikbaar
Woensdag om 11:41, 12:31 en 14:36 uur onbereikbaar
Ik krijg dan een snel pulserende pieptoon te horen en in mijn scherm van het toestel op mijn werk staat "onbereikbaar".
Als ik met mijn mobieltje naar mijn vaste lijn bel dan krijg ik de volgende melding te horen:
“Dit mobiele(!) nummer is op dit moment niet bereikbaar, probeert u het later nog eens.”

Ik heb de tijden "onbereikbaar" nog eens gecontroleerd met de tijden die gelogged zijn met de melding "[VoIP] SIP account 1 register fail(500)" en dan zie ik dat de tijden niet overeenkomen/overlappen, dus nu snap ik het helemaal niet meer :D

In het modem onder het tabje Voice en dan Status > Call Logs: zie ik dat de tijdstippen "onbereikbaar" niet voorkomen in de log en de tijdstippen waarop de lijn wel bereikbaar was zie ik wel de meldingen (dat ik vanaf mijn werk gebeld heb).

Deze krijg ik ook redelijk vaak:
DHCP Client: [ATM1]Could not find DHCP daemon to get information
Weet niet of dat nog van belang is.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie 🙂
Reputatie 8
Badge +16
@Normaniac,

Bedankt voor de informatie. Kun je inloggen op het modem en bij SIP Connection de instellingen invoeren volgens onderstaande imformatie?

SIP CONNECTION

Activated: V (aanvinken)
Phone Number: 1234569790
Display Name: 1234569790
Password: ************
Password Confirm: ************
Realm (Domain): tel.telefoniedienst.nl
Use Auth ID: V (aanvinken)
Auth ID: 1234569790
Listen Port: 5060
Listen VC: VC1
Proxy Server: tel.telefoniedienst.nl
Proxy Port: 5060
Registrar Server: tel.telefoniedienst.nl
Registrar Port: 5060
Use Outbound Proxy: (uitgevinkt)
Outbound Proxy Server:
Secondary Outbound Proxy Port:
Outbound Proxy Port: 5060
Registrar Expire: 6000
DTMF Mode: inband (aanvinken)
FAX Passthrough Codec: G711a (aanvinken)
DNS SRV:
Fetch-binding-Procedure:
RTP Port: Min: 16384 Max: 32767

Ik verneem graag van je of de problemen dan zijn opgelost.

Stephen
Hoi Stephen,

ik heb vandaag om 20:57 uur de instellingen ingevoerd.
"Proxy Server" en "Registrar Server" stonden in eerste instantie ingevuld als "sip.telefoniedienst.nl".
Ik heb deze verandert naar "tel.telefoniedienst.nl".
Alle overige instellingen stonden al ingesteld/ingevoerd zoals door jou omschreven (behalve dan mijn eigen telnr en wachtwoord).
Nog even de status: Registered (VC1, 21.05.2015-20:57:21)
Ben benieuwd 😉
Helaas, om 11:36 en 12:37 uur was de lijn weer onbereikbaar, om 13:19 en 15:19 uur was de lijn wel bereikbaar.
Het aantal Register Fails in de log gaat ook onvermindert door.

Zojuist ook eens een sip client ingesteld op een tablet.
Als ik daar TEL.telefoniedienst.nl invul dan kan deze niet registreren.
Als ik dan SIP.telefoniedienst.nl invul dan lukt de registratie wel.
Ik heb nu stiekum 😳 eens in het modem ook SIP ingevuld ipv TEL (3x).
Enige wat nu mogelijk de mist in gaat is poort 5060 want daar kijken nu 2 applicaties naar:
het modem voor voip en nu ook de sipclient op de tablet.
Eens zien wat er nu gaat gebeuren.
Dit ziet er goed uit, zowel sipclient op tablet als voip in het modem bleven geregistreerd staan.
Na drie uurtjes nog geen register fail.
Toen de sipclient van de tablet weer uitgeschakeld ( om zeker te zijn dat dit geen invloed heeft) en het modem de hele nacht laten staan (van 22:00 tot 9:15 vanochtend).
Geen register fails meer 🆒

Nu de oude Arcadyan er weer op.
Eerst gereset naar factory defaults.
Daarna de configuratie-backup er weer ingeschoten.
Daarna de volgende wijziging aangebracht:
Realm (Domain): tel.telefoniedienst.nl -> sip.telefoniedienst.nl
De Proxy Server en de Registrar Server stonden op sip.telefoniedienst.nl dus dat heb ik zo laten staan, evenzo alle andere sip/voip instellingen default (= onveranderd) gelaten.
Ook de oude voeding en oude kabeltjes er weer op/aan/tussen.
De gigaset er ook weer op aangesloten , laat ik eens gek doen.
Modem weer opgestart rond 9:45 vanochtend en nu eens zien wat dit gaat opleveren 😛
Reputatie 8
Badge +2
@Normaniac,

Fijn dat de 'register fails' zijn afgenomen, nu maar duimen dat dit zo blijft met het andere modem. Ik ben benieuwd naar
de oplossing.

Houd je ons op de hoogte?! :)

Michael
Zal ik doen, ik krijg tot nu toe geen register fails meer.

PS
Ik heb wel het modem nog eens een factory reset gegeven want er zat volgens mij iets verkeerds in mijn (oude) configuratie backup bestand want ik kreeg steeds TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable) meldingen, maar zover ik kon nagaan had dit geen invloed op de voip registratie.
Vervolgens weer de volgende instelling aangebracht:
Realm (Domain): sip.telefoniedienst.nl
en nog wat eigen dingetjes (nat rules etc.).
Reputatie 8
Badge +2
@Normaniac,

Helder. Die 'Inform fail' is vast voortgekomen uit een communicatiefoutje tussen het ACS en het modem (ACS = Automatisch Configuratie Systeem, deze zorgt ervoor dat de juiste instellingen gepusht worden naar het modem).

Michael
Fijn dat het allemaal opgelost lijkt.
Ik heb met interesse meegelezen en voel hier de enorme behoefte om het hoogtepunt van de hele draad aan te geven. Voor mij was dat:

"Ik kijk uit naar jouw reactie na hemelvaart.
Fijn reis in ieder geval!"

😃
@ Michael, dank voor de uitleg.

@ WillemD
Lol! Nu je het zegt, jij bent heel scherp! :D
En ik heb nog steeds geen register fails meer gezien.
Als dat dit weekend zo blijft dan lijkt het wat mij betreft wel zo goed als opgelost.
Dan moet ik alleen nog 1 vd 2 modems weer terugsturen en dan is het verhaal rond.
^_^
Reputatie 8
Badge +16
@WillemD,

Inderdaad scherp! :P
Ik heb het zojuist aangepast.

@Normaniac,

Hopelijk geen register fails tegengekomen dit weekend? :8

Stephen
Hoi Stephen,

Ik heb geen fails meer gehad dus ik heb er het volste vertrouwen in dat:
"Realm (Domain): sip.telefoniedienst.nl"
voor mij de oplossing was/is zowel met oude als nieuwe Experia Box.
Bellen en gebeld worden gaat weer zonder enig probleem.
Ik zal een E-Box deze week weer retour sturen.

Dank voor de ondersteuning! 😃
Reputatie 8
Badge +16
@Normaniac,

Bedankt voor het melden. Wat fijn dat het is opgelost.
Graag gedaan! :D

Stephen