beantwoord

Vast bellen geeft na enkele minuten storing.

• 13 mei 2020
  • 8 reacties
  • 147 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb voor een ouder echtpaar het volgende probleem met hun vaste telefoon onderzocht.

Na enkele minuten telefoneren wordt het geluid langzaam aan de andere kant slecht, totdat het het niet meer te verstaan is. Heel af en toe komt er daarna nog wel eens herkenbaar geluid door van het gesprek, maar eigenlijk is een normaal gesprek ondoenlijk. 

Ze hebben nu ruim een jaar een Telfort modem en de telefoon heeft sinds een paar maanden altijd goed gewerkt. Er is al enkele malen gebeld naar Telfort, maar daar heeft men niets afwijkends kunnen constateren.

Men heeft al een nieuwe dect telefoon aangeschaft, omdat men dacht dat die de oorzaak was. Dit heeft geen verbetering gebracht.

Wat ik getest heb is het basisstation van de telefoon direct met een modulair kabeltje aan het modem aangesloten. Dat leek goed te werken.

Verder heb ik met een multimeter de telefoonlijn doorgemeten die van de meterkast naar de kamer loopt. Die bleek geen extra hoge ohmse weerstand te hebben, dus een solide verbinding. Ik heb daardoor niet het idee dat dit de oorzaak kan zijn.

Nogmaals de telefoon geprobeerd vanuit de kameraansluiting, maar dat gaf weer het beschreven probleem.

Nu heb ik voorlopig de telefoon wederom direct op de modem aangesloten (basisstation staat nu op de trap, is niet echt ideaal) en gevraagd om dat enkele dagen te testen, om uit te kunnen sluiten dat het probleem bij Telfort of de telefoon ligt.

Het is heel frustrerend voor deze mensen dat ze niet eens een fatsoenlijk gesprek met de familie kunnen voeren. Zeker in deze tijd en een computer hebben ze niet om bv te skypen.

Mijn vraag is, of een dergelijk probleem al eens eerder door iemand gemeld is. Of weet er iemand waar het probleem ligt en wat ik daar aan kan doen? Alle hulp is welkom.

Groeten,

Jos van Gemert

icon

Beste antwoord door Babylonia 14 mei 2020, 06:34

Wat ik getest heb is het basisstation van de telefoon direct met een modulair kabeltje aan het modem aangesloten. Dat leek goed te werken.

Met een “basisstation” van een DECT telefoon. Ik vermoed gewoon een “analoge” aansluiting (met een “normale” telefoondraad met RJ11 stekkertjes?

Er zijn namelijk ook VOIP basisstations die men aansluit op een van de gele LAN netwerk poortjes van de modem/router waarbij je VOIP / SIP gegevens in dat basisstation zou moeten invoeren. (VOIP / SIP gegevens worden bovendien niet door Telfort ter beschikking gesteld).

Bij analoge telefonie-aansluitingen wordt gebruik gemaakt van een VOIP ATA omzetting in de modem. Met steeds oplopend slechtere geluidskwaliteit, denk ik zelf dat dit onderdeel van de modem niet goed meer functioneert. (Er is ten slotte al een nieuwe DECT set aangeschaft).
Dus Telfort zou je naar ik denk beter een andere modem/router kunnen toesturen.

Van welk type modem/router wordt nu gebruik gemaakt?

En dan niet omwisseling met een Experia Box V10A. Daar zijn weer problemen mee met ontvangst met aan de andere kant “Ziggo” telefoongebruikers, maar van het type Experia Box V10 (zonder A).

https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/haperen-telefoonverbinding-tussen-telfort-en-ziggo-86627

Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 8

Met een “basisstation” van een DECT telefoon. Ik vermoed gewoon een “analoge” aansluiting (met een “normale” telefoondraad met RJ11 stekkertjes?

Er zijn namelijk ook VOIP basisstations die men aansluit op een van de gele LAN netwerk poortjes van de modem/router waarbij je VOIP / SIP gegevens in dat basisstation zou moeten invoeren. (VOIP / SIP gegevens worden bovendien niet door Telfort ter beschikking gesteld).

Bij analoge telefonie-aansluitingen wordt gebruik gemaakt van een VOIP ATA omzetting in de modem. Met steeds oplopend slechtere geluidskwaliteit, denk ik zelf dat dit onderdeel van de modem niet goed meer functioneert. (Er is ten slotte al een nieuwe DECT set aangeschaft).
Dus Telfort zou je naar ik denk beter een andere modem/router kunnen toesturen.

Van welk type modem/router wordt nu gebruik gemaakt?

En dan niet omwisseling met een Experia Box V10A. Daar zijn weer problemen mee met ontvangst met aan de andere kant “Ziggo” telefoongebruikers, maar van het type Experia Box V10 (zonder A).

https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/haperen-telefoonverbinding-tussen-telfort-en-ziggo-86627

Reputatie 1

Beste Babylonia,

Je hebt gelijk wat betreft de analoge aansluiting met RJ11 stekkertjes. Dat is daar ook het geval.

Inmiddels heb ik vanmorgen te horen gekregen dat het probleem met de "testopstelling" nog steeds voorkomt. Dus je constatering dat het modem zelf de oorzaak is lijkt zeer plausibel.

Ik weet zo niet exact welk type modem men heeft, maar ik ga dat vanmiddag voor je nakijken en geef dat dan even door.

Ben jij dan gerechtigd om een nieuw modem te regelen, of moet ik een andere weg bewandelen?

Groeten,

Jos

Reputatie 8

Ik ben zelf niet van Telfort hoor, maar gewoon een behulpzame klant / gebruiker. :wink:
Dus ben niet gerechtigd jou een andere modem/router toe te sturen.
Maar vermoed dat webcare dit onderwerp wel zal oppikken.

Vul alvast bij je forumprofiel in de afgeschermde velden gegevens aan met:
postcode / huisnr, klantnummer en op wiens naam het internetcontract staat.
-Dus de gegevens van dat oudere echtpaar-.
Weet Telfort op welke connectie het betrekking heeft en kan je het snelst verder helpen.
(Zal men naar ik vermoed dan wellicht een nieuwe modem/router toesturen.)

Reputatie 8
Badge +10

@jvgemert Hallo Jos, wat gek dat het geluid van de telefoon tijdens bellen steeds slechter wordt. Ik begrijp dat je een ouder echtpaar hiermee helpt, fijn dat je dat voor ze doet. Ik lees ook dat jij/jullie al een en ander hebben geprobeerd, en zelfs een nieuw telefoontoestel hebben gekocht, maar dat 't geen verschil maakt. Dat is niet de bedoeling, zo wordt bellen natuurlijk heel lastig.

Ik ben blij om te zien dat Babylonia al met je mee gedacht heeft en het lijkt me een goed plan om het te gaan proberen met een nieuw modem. Voor alle zekerheid - de gegevens die in je forumprofiel staan, is dat het adres waar het om gaat? En kan je de naam van de contractant nog voor me toevoegen? Dan zorg ik dat er een nieuw modem die kant op komt.

Reputatie 1

Allereerst bedankt voor je hulp zover Babylonia.:thumbsup_tone2:

Hallo Alexandra,

Het gaat niet om het adres dat onder mijn forumprofiel staat, dat is van mezelf.

Ik heb daar nu onder "Wat is jouw Telfort verhaal” naam, adres en telefoonnr van het ouder echtpaar gezet, behalve het abonneenummer. Dat is me helaas niet bekend. Ik hoop dat dit toch voldoende is.

Je mag het modem naar dat adres sturen. Zodra het modem gearriveerd is, zal ik het installeren en meldt me weer als we de telefoonverbinding enkele dagen hebben getest.

Voor de volledigheid: het modem dat men nu heeft is van het type Experia Box v10A.

Groeten,

Jos

Reputatie 8
Badge +10

@jvgemert Dat vermoeden had ik al, fijn dat je de adresgegevens toegevoegd hebt :slight_smile: Ik heb ze even verplaatst naar ‘Extra informatie’, zodat de gegevens niet zichtbaar zijn voor anderen.

Ik heb een nieuw modem voor je aangevraagd. Deze ontvangen ze zo snel mogelijk thuis, binnen enkele werkdagen. Ik ga er vanuit dat het daarmee weer goed werkt, maar ik hoor hier graag of alles is gelukt en hoe het daarna daadwerkelijk gaat. Laat het ook gerust weten als je vragen hebt natuurlijk.

Reputatie 1

Hallo Alexandra,

Het nieuwe Experia modem heeft men nu een week getest en het resultaat is zeer positief.

Er was af en toe nog wel een beetje ruis te horen, maar dat was niet storend. Het geluid bleef verder goed helder en was geen enkele keer weggevallen. Ook niet bij langere gesprekken.

De mensen zijn helemaal tevreden.

Ik heb vanmiddag het oude modem retour gestuurd, dus dat is onderweg naar jullie.

Groeten,

Jos

Reputatie 8
Badge +10

@jvgemert Hoi Jos, dankjewel voor de terugkoppeling en super om te horen dat 't nu goed werkt en ze tevreden zijn :slight_smile: Je weet ons hier te vinden als we iets voor jou/jullie kunnen betekenen.

Reageer