beantwoord

Telfort VOIP via ADSL van XS4ALL incm een Fritzbox

• 15 augustus 2018
  • 28 reacties
  • 856 keer bekeken

Hallo allen,

Momenteel heb ik voip en dsl via telfort en daarnaast een dsl via xs4all. Nu zou ik graag mijn telfort voip werkend willen krijgen op de fritzbox via de dsl lijn van xs4all. Inmiddels heb ik de gegevens van ims.imscore.net, proxy, registrar en user en ww al in de fritzbox ingevoerd. Helaas werkt dit niet, krijg de melding dat de accountgegevens waarschijnlijk niet juist zijn, terwijl deze wel juist zijn. Deze heb ik via witeshark achterhaald.

kan iemand helpen of heeft iemand tips hoe het wel werkend gekregen kan worden via een xs4all dsl lijn.

alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Enterprise 15 augustus 2018, 13:21

@jamalh

Na overleg met een vriend met veel kennis hierover zou het toch mogelijk moeten zijn...

Onderstaand afbeeldingen met instellingen uit mijn Fritzbox waarmee ik Telfort VoIP werkend heb gekregen.
Check en vergelijk die instellingen eens.

Bekijk reactie

28 reacties

Reputatie 8
Badge +19
De melding dat de accountgegevens voor XS4ALL niet juist zijn lijkt me logisch, je hebt een telefoonabonnement bij Telfort.
En je kan derhalve alleen registreren en contact maken via de Telfort server en niet via de XS4ALL server.

Dit lijkt me de enige logische verklaring.
Correct me if I'm wrong...
Is het dan zo dat er een poort opengezet moet worden? Of is dat heel simpel bedacht?
Reputatie 8
Badge +19
Is het dan zo dat er een poort opengezet moet worden? Of is dat heel simpel bedacht?
Nee.
De enige poort is 5060 en die wordt door beide providers gebruikt.
Het is dus een telefoonabonnement bij Telfort óf bij XS4ALL, ze kunnen niet samen door één deur...

😄
Kan er iemand van Telfort Technische dienst nog even kijken naar de vraag.
Reputatie 8
Badge +19
@jamalh

Na overleg met een vriend met veel kennis hierover zou het toch mogelijk moeten zijn...

Onderstaand afbeeldingen met instellingen uit mijn Fritzbox waarmee ik Telfort VoIP werkend heb gekregen.
Check en vergelijk die instellingen eens.

Hallo Enterprise,

thnx voor je reactie. Maar heb je dal via Telfort of via een amdere provider?

Gr,

jamal
Reputatie 8
Badge +19
Hallo Enterprise,

thnx voor je reactie. Maar heb je dal via Telfort of via een amdere provider?

Gr,

jamal

Ik heb een telefoonabonnement bij Telfort...
maar heb je ook een dsl abonnement vn Telfort. Ik heb namelijk een voip abo bij telfort en een dsl van xs4all maar ook op een andere locatie van Telfort
Reputatie 8
Badge +19
maar heb je ook een dsl abonnement vn Telfort. Ik heb namelijk een voip abo bij telfort en een dsl van xs4all maar ook op een andere locatie van Telfort
Ja, alles bij Telfort.
Internet, TV en telefoon.
Aha dat is voor mij een andere situatie. Dus eigenlijk gaat het bij mij om voip te gebruiken bij een 3rd party
@Telfort Forum nog tips?
Reputatie 6
Badge +7
Eigenlijk zou het gewoon moeten kunnen hij maakt immers gebruik van een andere voip server als XS4ALL dat doet, maar of hun dat doorlaten ?? tja dat weet ik niet.
En het kan ook zijn dat de Telfort server ziet dat je van een ander isp gebruikt maakt en het dan blokkeert dat zou ook kunnen eigenlijk denk ik dat dat laatste het geval is.

PS: Komt bij dat je geen telefonie dienst kunt afnemen als je geen internet van Telfort heb en dat het daarom geblokkeerd is. (Ik weet dat je dat wel heb)
Reputatie 8
Badge +19
In theorie zou het moeten werken, Telfort, XS4ALL en Telfort gebruiken allemaal hetzelfde telefonieplatform van Imscore...
Het is wel belangrijk dat alle instellingen correct zijn, vandaar de afbeeldingen van mijn Telfort VoIP-instellingen hierboven.
Reputatie 8
In eerste instantie heeft @jamalh met mij contact gehad via persoonlijk bericht. over die VOIP-instellingen. Maar omdat ik geen Fritt!box heb, hem verwezen om op het forum een draadje te starten, omdat andere gebruikers met een Fritz!box daar beslist meer ervaring mee hebben.

Hoewel het in theorie eigenlijk niet uit zou moeten maken via welke internetverbinding een VOIP-service benaderd zou worden, had ik zelf ook al de mogelijkheid geopperd dat het misschien niet zou kunnen werken, als de VOIP-servive via een andere niet "Telfort-aansluiting" zou worden benaderd.

Heb het hier specifiek kunnen testen via de "Android" app "Detel Mobile VoIP" op mijn smartphone. Daarmee kun je via een data-verbinding en "WiFi" ofwel via het mobiele netwerk gebruik maken van VOIP-diensten. (Handig als je buiten Europa "mobiel" wilt bellen vanuit een WiFi omgeving naar een vaste lijn thuis).

In die app zowel een profiel aangemaakt met een VoipBuster account,
alsook mijn eigen Telfort VOIP account ingegeven.

Test ik via WiFi vanuit mijn eigen internet omgeving thuis (dus binnen mijn vaste Telfort-account),
zijn beide VOIP-accounts geregistreerd en actief (en kan ermee bellen).

(Persoonlijke naamgegevens met rood balkje afgeschermd):

Schakel ik over op het mobiele netwerk (eveneens van Telfort, maar dus niet voor vaste connectie),
is er géén connectie met het Telfort VOIP-account. Of met andere woorden, het Telfort VOIP-account is alleen werkend te gebruiken indien men dat benadert via de eigen vaste Telfort-account verbinding. Een mogelijkheid om via een XS4ALL aansluiting te verbinden werkt om die reden wellicht ook niet. (Kennelijk een extra beveiliging die men heeft toegepast).

Eigenlijk geldt hetzelfde advies als wat ik via privébericht al opperde:

"Als het niet zou willen werken, kun je dan niet beter gebruik maken van een onafhankelijke VOIP provider? Telfort als telefoon VOIP is relatief erg duur. Er zijn andere VOIP providers die een stuk goedkoper zijn."
Reputatie 8
Als aanvulling op voorgaande bericht:

Heb ook nog een test uitgevoerd met mobiele telefonie, maar via een OpenVPN verbinding met thuis. (Data-verbinding ingeschakeld). In dat geval is er connectie via het "thuis vaste internet account".
Vanuit die VPN-verbinding is er opnieuw een connectie met Telfort VOIP mogelijk.

In volgorde in de afbeelding links boven de aangegeven icoontjes:
  • Icoontje dat de "Detel Mobile VOIP" app actief is.
  • "Sleuteltje" als herkenning van een versleutelde VPN-verbinding
  • Icoontje dat expliciet de standaard "OpenVPN" app actief is.
  • Aan de rechterkant 3G mobiele telefonie connectie.... etc.
(Persoonlijke naamgegevens met rood balkje afgeschermd):

Heren,

Dank voor julli ehulp. Ik heb alle instellingen exact overgenomen zoals hierboven in de afbeeldingen van de fritzbox zijn weergegeven. Helaas heeft dit niet mogen baten. 😞 😞...Ik weet het allemaal niet meer.
Reputatie 8
...Ik weet het allemaal niet meer.
Nu ja, er lijkt dus een beperking te zitten in het gebruik van een "Telfort VOIP" account om dat in te zetten bij een andere dan de specifieke Telfort aansluiting waaraan het officieel is gelieerd.
Dat tonen mijn testjes nu juist aan.

Kun je de instellingen wel hetzelfde hebben, het zal niet werken.
Toch wel vreemd van @Telfort dat ze dit zou doen. Is er niemand van @Telfort die een reactie kan geven?
Reputatie 8
Nee, zo vreemd is dat niet.
Kwestie van beleid om VOIP expliciet aan hun eigen internet-connectie te koppelen.
Dat zal mede gedaan worden uit veiligheidsoverwegingen.

Bij een hack van het account kunnen anderen de telefoonkosten voor de gebruiker waarop het Telfort VOIP account is geregistreerd "onbeperkt" laten oplopen, omdat providers als KPN en Telfort geen limiet hebben op de telefoonkosten die gemaakt kunnen worden.
(Dat is juist de kritiek van gebruikers).

Die onbeperkte limiet heeft ook zijn negatieve effecten op "per ongeluk" verkeerd gebruik van "terugbellen" naar duur betaalde buitenlandse betaalnummers. Dat heeft menig gebruiker al behoorlijke kapitalen gekost (tot in de duizenden Euro's). Providers geven meestal niet thuis bij dergelijk niet bedoeld telefoongebruik, omdat ze zelf onderdeel zijn in de keten van "verdienen" op dit soort connecties. Alle smoesjes van van providers ten spijt.

Onafhankelijke providers als VoipBuster en CheapConnect werken met een "beltegoed" wat je bij moet storten, als je tegoed te laag aan het worden is. De eventuele onkosten bij een hack zijn te overzien, omdat je in de regel bij privégebruik nooit meer dan pakweg € 10,- tot € 25,- als beltegoed stort. Is dat beltegoed op, kan er simpelweg niet meer gebeld worden.

Juist door die lage bedragen wat er eventueel voor "een ander" te halen valt, is het niet eens interessant om te proberen dat soort onafhankelijke VOIP accounts te hacken. Het selecteert zichzelf waar de meeste aandacht naar uitgaat voor hackers.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi JamalH, ik begrijp dat je graag jouw telefoonnummer dat je via ons afneemt via het XS4ALL modem wit laten lopen. Ik durf niet te zeggen of dit gaat werken. Wij ondersteunen dit namelijk niet. Wanneer je er met de tips van deze helden en legendes niet uitkomt, dan ben ik bang dat het niet lukt wat je wilt. Tenzij er nog iemand met de gouden tip komt.
Reputatie 8
Badge +19
Er vanuit gaande dat jamalh zonder twijfel de juiste inloggegevens gebruikt zegt het niet kunnen verbinden met imscore eigenlijk al genoeg.
Als er bepaalde instellingen in de configuratie niet goed staan kan dat problemen opleveren met bijvoorbeeld inkomende of uitgaande gesprekken, prefixen die niet goed 'vertaald' worden etc.
Ik heb zelf ook even moeten zoeken naar de juiste instellingen maar er was altijd direct een geregistreerde verbinding met het imscore-platform.
Aangezien de accountgegevens behorende bij dit Telfort telefoonnummer door de imscore-server worden geweigerd vanaf een XS4ALL-account denk ik ook dat dit gewoon niet mogelijk is.
Ondanks dat Telfort, KPN en XS4ALL allen van het imscore platform gebruik maken...
Reputatie 6
Badge +7
Maar goed je hebt alsnog een telfort internet verbinding dus die kun je dan toch ook voor de Telfort voip gebruiken ?
Reputatie 8
Badge +19
Maar goed je hebt alsnog een telfort internet verbinding dus die kun je dan toch ook voor de Telfort voip gebruiken ?
Ik vermoed dat de wens van jamalh te maken heeft met de uitgebreide mogelijkheden die de Fritzbox heeft als DECT basisstation voor de vaste telefoon, o.a. in combinatie met de Fritz!Fon die door de fabrikant AVM op de markt is gebracht.
Ik gebruik deze combinatie zelf ook, tot grote tevredenheid.
De Experiabox heeft overigens geen ingebouwd DECT basisstation en een apart aangeschafte DECT telefoon/basisstation kan derhalve dus alleen via een phonepoort op de modem aangesloten worden, en heeft afhankelijk van het aangeschafte basisstation meestal niet zoveel funcionaliteit.
Reputatie 6
Badge +7
Dat klopt ook.
Reputatie 8
Badge +19
Dat klopt ik heb zelf hier ook een fritz gehad en dat werkt idd erg makkelijk maar je kunt de fritz makkelijk vinden op MP (ex XS4ALL) en die aan de Telfort lijn hangen.
Klopt...
Aan de Telfort lijn hangen gaat overigens niet zomaar, als je alle diensten wil gebruiken zal je zoals bekend wel het e.e.a. moeten configureren voor Telfort VoIP en Routed TV.
Zonder Telfort telefonie en met TV in Bridged TV werkt een Fritzbox van bijv. MP wel 'out of the box'...

Reageer