beantwoord

Telefoon-software

• 9 mei 2015
  • 20 reacties
  • 1408 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Ik ben een oud klantje van XMSnet. Sinds de overname door Telfort heb ik opeens ongevraagd een vast telefoonnummer dat ik nooit gebruik. Maar ik wil het toch eens uitproberen.
Nu heb ik geen toestel, en zou ik ook niet weten hoe en waar die aan te sluiten. Aangenomen dat het telefoneren via mijn (glasvezel)modem gaat, zou het toch eenvoudig moeten zijn om mijn PC als telefoon te gebruiken. Maar als ik naar software zoek, blijk ik er altijd een apart abonnement bij te moeten nemen. Skype is bijvoorbeeld ongeschikt.
Is er software die direct inhaakt op mijn vaste Telfort-telefoonnummer?
icon

Beste antwoord door Michael 13 mei 2015, 13:02

@Isaak,

Indien je belt via de PC, hebben wij niet direct zicht op wat er precies gebeurt. Een telefoonnummer is gebonden aan een plek. Het is bijvoorbeeld (wettelijk) niet toegestaan om met een '020' telefoonnummer te bellen vanuit Maastricht. Ook is bellen via de PC fraude gevoelig, bij het binnentrekken van een trojan of virus is men in staat om de SIP-gegevens te achterhalen om vervolgens op jouw kosten onbeperkt te bellen. Om dit te voorkomen kun je uitsluitend bellen vanaf je modem. Het modem is immers lastiger te kraken dan een PC.

Je kunt gebruikmaken van Vast bellen indien je een standaard analoog (of DECT) toestel op de T1 poort van het modem aansluit.

Michael
Bekijk reactie

20 reacties

Reputatie 1
Badge
Ik heb geen telefoontoestel, en ben ook niet van plan er een te kopen.
Als ik via mijn PC kon bellen, zou ik dat gaan doen, anders niet.
Enfin, al mijn vragen zijn beantwoord, namelijk met nee.
Reputatie 8
Badge +2
@Isaak,

Werkt Vast bellen als je een toestel direct aansluit op het modem? Indien dit niet geval is, dan help ik je graag verder uiteraard.
Ik begrijp uiteraard best wat je zegt, maar ik hoop dat jij begrijpt dat ik hier niet zo veel mee kan als Telfort zijnde.

Je reactie zie ik tegemoet.

@Franzki,

Bedankt! :)

Michael
Reputatie 1
Badge
Telfort heeft het monopolie op glasvezel. Mijn contract met XMSnet is stilzwijgend overgeheveld en ik heb nooit getekend voor een telefoonaansluiting. Het valt me nog mee dat er niet verplicht digitale TV bij zit, zodat ik zou moeten gaan 'meewerken' door een nieuwe TV te kopen, en maar te hopen dat het werkt.
Reputatie 8
Badge +16
Optie 3 en 4 lijken me lariekoek...
Telfort lost je probleem gewoon op als je telefoon niet werkt. Maar blijkbaar klaag jij liever dan dat je meewerkt aan een oplossing. Ook betaal je inderdaad voor alle opties die onderdeel uitmaken van je contract. Zo werkt dat met contracten. Tefort hoeft niet alle mogelijke opties los bestelbaar te maken.

Verder heeft Telfort geen monopolie op internet want je hebt al eerder aangegeven dat er andere providers (kabel, DSL) beschikbaar zijn.

Maar ik zal verder niet meer reageren op je verhaal omdat je blijkbaar niet wilt dat je probleem wordt opgelost. (lees: een werkende telefoonverbinding wordt opgeleverd via het glasmodem). Ik lees hier graag verder hoe je juridische stappen tegen Telfort aflopen. Veel succes daarmee!
Reputatie 1
Badge
Optie 3: Braaf mijn mond houden en blijven betalen voor iets wat ik niet gebruik.
Optie 4: Juridische stappen ondernemen vanwege wanprestaties en misbruik van monopolie.
Reputatie 8
Badge +16
Nogmaals... je hebt twee opties...

òf je sluit een telefoon aan op het glasvezelmodem. En als dat niet werkt moet Telfort dat oplossen.
òf je stapt over op een provider c.q. abonnement dat beter aansluit op je internet-behoeften.

De kans is niet zo groot dat Telfort speciaal voor jou een maatwerk-abonnement gaat introduceren om tegemoet te komen aan jouw bezwaren.
Reputatie 1
Badge
Is er ook geen DSL of kabel beschikbaar op jouw adres?
Ja, maar ik laat me niet van het kastje naar de muur sturen.
Reputatie 8
Badge +16
Is er ook geen DSL of kabel beschikbaar op jouw adres?
Reputatie 1
Badge
Als jij niet tevreden bent over het Telfort-product, staat het je vrij om een andere internetprovider te zoeken.
Zo'n opmerking daar was ik al bang voor. Helaas is Telfort hier de enige provider voor glasvezel, dus staat het me niet vrij.
Ik ben tevreden over het internet, maar niet over de telefoon. Dat die twee verplicht in één pakket zitten, neem ik Telfort zeer kwalijk.
Reputatie 8
Badge +16
Als het aansluiten van een telefoon op het glasmodem geen resultaat geeft, dan moet Telfort een monteur sturen of de instellingen nalopen.

Als jij niet tevreden bent over het Telfort-product, staat het je vrij om een andere internetprovider te zoeken.
Reputatie 1
Badge
Een programma fraude-proof maken is moeilijk, maar niet onmogelijk. Ik had gehoopt dat Telfort beschikte over de expertise.

Ik heb begrepen dat zonder zo'n app het telefoonverkeer toch al plat ligt, en jullie worden overstelpt met klachten.
Dus die hoop laat ik varen. Maar probeer me in dit geval geen toestel aan te smeren.

Dan blijft het feit staan dat ik ongevraagd & verplicht bijbetaal voor een dienst die niet werkt.
Reputatie 8
Badge +2
@Isaak,

Goed punt. Dit doen we juist niet om de kans op fraude te voorkomen. Met software op de PC die je van afstand kan bedienen (trojan, virus, malware), trek je binnen een mum van tijd de gegevens uit die software-client en kan je ongestoord uren naar Indonesië (bijvoorbeeld) bellen op kosten van de klant.

Michael
Reputatie 1
Badge
En daarom zou Telfort juist een eigen PC-app moeten maken om de klanten gecontroleerd te laten bellen, zodat ze niet gaan zoeken naar illegale alternatieven.
Reputatie 8
Badge +2
@Isaak,

Indien je belt via de PC, hebben wij niet direct zicht op wat er precies gebeurt. Een telefoonnummer is gebonden aan een plek. Het is bijvoorbeeld (wettelijk) niet toegestaan om met een '020' telefoonnummer te bellen vanuit Maastricht. Ook is bellen via de PC fraude gevoelig, bij het binnentrekken van een trojan of virus is men in staat om de SIP-gegevens te achterhalen om vervolgens op jouw kosten onbeperkt te bellen. Om dit te voorkomen kun je uitsluitend bellen vanaf je modem. Het modem is immers lastiger te kraken dan een PC.

Je kunt gebruikmaken van Vast bellen indien je een standaard analoog (of DECT) toestel op de T1 poort van het modem aansluit.

Michael
Reputatie 1
Badge
Ik had vroeger een glasvezel-abonnement bij XMSnet.
Alleen internet, geen telefoon, en een stuk goedkoper.

En nu moet ik bijbetalen voor een portie bedorven mayonaise in een hermetisch afgesloten verpakking.
Reputatie 8
Badge +16
Hou nou eens op met die patat...

Je neemt een abonnement af inclusief bellen en daarom betaal je ervoor... ook al gebruik je het niet.

Als het niet werkt, dan moet dat opgelost worden...
Badge +2
Je krijgt bij je patat mayonaise erbij, of je dat nou wilt of niet. Je betaalt er echter niet extra voor.
Reputatie 8
Badge +16
Gaat dit over vastbellen via ADSL? Of via glasvezel?
Reputatie 1
Badge
Bedankt Michael. Ik interpreteer het als volgt:
In principe moet het kunnen, maar er wordt alles aan gedaan om het te verhinderen.

Voor de gelegenheid heb ik met mijn mobiel naar mijn vaste telefoonnummer gebeld, en het bleek buiten gebruik.
Waarom moet ik ongevraagd en verplicht bijbetalen voor iets dat niet werkt?

Ik bestel patat zonder mayonaise, maar moet patat mét mayonaise kopen omdat patat zónder mayonaise niet op het menu staat.
Vervolgens krijg ik patat zónder mayonaise voor de prijs van patat mét mayonaise omdat de mayonaise op is.
Reputatie 8
Badge +2
@Isaak,

Welkom bij Telfort!

Om een antwoord te geven op je vraag: nee, niet direct. De voorkeur heeft het om een analoog toestel direct aan te sluiten op de (toentertijd bijgeleverde) router. Bij mij weten heb je op deze router een 'phone' poort waar je het toestel op kunt aansluiten.

Bellen via de PC kán wel, maar hier wordt geen ondersteuning op geleverd.

Weet je zo genoeg? :)

Michael

Reageer