beantwoord

Telefoon gaat niet over of schakelt over naar voicemail

• 25 februari 2015
  • 22 reacties
  • 4035 keer bekeken

Sinds al een heel erg lange tijd gaat de telefoon af en toe zonder aanwijsbare reden plotseling een hele tijd niet over als er wordt gebeld.
Ook kan het zijn dat als er wordt gebeld het gesprek zonder aanwijsbare reden zomaar overschakelt naar de Voicemail.

Op het sip account kan ik soms zien dat er iemand belt. Het is vreselijk vervelend. We kunnen wel bellen, maar heel vaak niet gebeld worden.

Het is uitermate irritant dat we totaal niet kunnen vertrouwen op de telefoon. Soms gaat de telefoon wel plotseling over. Aansluitend kan het zijn dat we weer een hele tijd niet bereikbaar zijn.

Kan het zijn dat het modem kapot is?

Ik dacht dat ik vanmorgen deze post al had geplaatst.
Blijkbaar is het bericht toen niet doorgeplaatst.

Ik hoop dat er snel een afdoende oplossing wordt gevonden.
icon

Beste antwoord door Franzki 3 maart 2015, 12:32

Nogmaals...

Stephen van Telfort post hierboven een letterlijke foutmelding van een SIP-client die de mist ingaat. En dat is niet het modem.

Advies is om SIP volledig af te handelen op het modem (en geen andere clients te gebruiken).

Je hebt geen garantie dat het Telfort modem correct omgaat met inkomende SIP-gesprekken als je je SIP-account gelijktijdig ook op twee andere apparaten registreert. Het modem weet immers niet naar welke client een inkomend gesprek gerouteerd moet worden en dan wordt het een kansspel.

Als je toch een eigen SIP-client wil gebruiken, zul je de SIP-client in het modem moeten uitschakelen en zorgen dat alle poorten op juiste wijze worden geforward,
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Hoi AbGroothedde, welkom op het forum.

Heb je de modem al eens een harde reset gegeven..?
Welke modem heb je..?
Al verschillende keren. Helaas zonder resultaat,
Reputatie 8
Badge +19
Al verschillende keren. Helaas zonder resultaat,

De Telfort modems hebben twee telefoonpoortjes, misschien is poortje 1 defect.
Je kan aan de hand van onderstaande beschrijvingen wisselen van poortje 1 naar poortje 2.
Ik weet niet welke modem je hebt (wel gevraagd...) dus geef ik van beide modems de werkwijze.

Voor de Experiabox

Op de achterkant van de Experiabox zit op phonepoort 2 een kunsstof uitbreekdekseltje, dat wip je er zo uit en dan is de poort vrij.

In de modem zal je de instellingen van phone 1 moeten overzetten naar phone 2.
Je kan de modem in door op http://192.168.2.254 te klikken, wachtwoord is 1234 waarna wordt gevraagd dit gelijk te wijzigen.

Plug je telefoon in poort 2
Log in op je modem
Ga naar Voice bovenin de balk
Kies links Internal accounts.
Zet achter Account 2 een vinkje bij Enable
Selecteer bij 'Extension In' je eigen telefoonnummer, doe dit ook bij 'Extension Out'.
Druk helemaal onderaan de bladzijde op 'Apply'.
Schakel voor de zekerheid de modem uit en weer in.
Nu zou je telefoon moeten werken.

Voor de ZyXEL

Plug je telefoon in poort 2
Je kan inloggen in de modem door op http://192.168.1.254 te klikken en als wachtwoord 1234 in te tikken waarna wordt gevraagd om dit direct te wijzigen.
Ga naar Voip - Phone - selecteer kladblokje rechts bij phone 2 en zet een vinkje bij SIP1 voor inkomend verkeer, doe dit ook bij uitgaand verkeer.
Druk op OK en haal even je telefoon van de stroom af, sluit weer aan en probeer te bellen.
Bedankt voor de reactie..Wij hebben een Experia modem. Excuus dat ik dat niet direct vermeldde.

Met beiden phone - poorten kunnen we wel uitbellen, maar geen bij een binnenkomend gesprek de telefoon vaak niet over. Soms (niet altijd) wordt ook direct doorgeschakeld naar de Voicemail.

Het sip account op de mobiele telefoon gaat soms wel over. Het is dan wel mogelijk om daar de telefoon op te nemen, maar de vertraging is via Wifi zo groot dat je elkaar dan vrijwel niet kunt verstaan. Is dit wellicht ook een probleem vanuit het modem?

Als bij een binnenkomend gesprek de telefoon niet overgaat, gebeurt dat op beiden vaste telefoons (de ene aangesloten op phone 1 en de andere op phone 2). Als we hem wel op het sip account horen of zien overgaan, kunnen we de vaste telefoons ook niet opnemen. Er ontstaat dat gewoon geen verbinding.

Kan het zijn dat het modem een defect heeft?

Ik hoop dat het na maanden problemen en diverse keren contact met Telfort, nu eindelijk eens snel wordt opgelost.
Reputatie 8
Badge +19

Als bij een binnenkomend gesprek de telefoon niet overgaat, gebeurt dat op beiden vaste telefoons (de ene aangesloten op phone 1 en de andere op phone 2).

Begrijp ik hieruit dat er twee aparte telefoontoestellen worden gebruikt voor één nummer (geschakeld via de modemsoftware?).
Of zijn het twee aparte nummers?
Zo ja, zijn beide SIP-accounts nummers van Telfort of zit daar een externe VoIP-aanbieder bij..?
Telfort biedt trouwens geen ondersteuning op abonnementen bij externe VoIP-aanbieders en op (mobiele) Android VoIP cliënts.
Het betreft één telefoonnummer van Telfort.
Via het modem zijn twee telefoons aangesloten.
Is dat zo vreemd?

Ook de sip instellingen betreffen hetzelfde telefoonnummer van Telfort.
In het verleden werkte dat (in de configuratie, die sindsdien nooit gewijzigd) ALTIJD feilloos.

Toch geeft het sinds enkele maanden steeds de genoemde problemen.
Reputatie 8
Badge +19

Via het modem zijn twee telefoons aangesloten.
Is dat zo vreemd?

Ja.
Als je één telefoonnummer hebt van Telfort staat deze standaard geconfigureerd op phonepoort 1 en daar sluit je één toestel op aan.
De SIP-instellingen worden door Telfort naar de poort-1 instellingen van modem gepushed, op poort-2 staat niets geconfigureerd.
Als je zelf in de modem de configuratie hebt gewijzigd (beide phonepoorten geschakeld op 1 toestel) dan zal je dat na een modemreset opnieuw moeten doen want na een reset zijn die instellingen weg.

Om uit te sluiten dat een verkeerde configuratie de boosdoener is zou je gewoon eens van het begin af aan moeten beginnen met één toestel aangesloten op poort-1.
Check dan of de telefoon wel goed werkt.
Dat heb ik ook al vaker gedaan. Een van de telefoons werkte een tijd niet. Toen was er maar één telefoon aangesloten. Ook toen ging te telefoon bij binnenkomende gesprekken vaak niet over.

Helaas leidde dat toen ook niet tot het gewenste resultaat.

Ik vind het vreemd dat je op het modem niet zonder problemen op iedere phone ingang een analoge telefoon zou kunnen aansluiten. Er zitten twee ingangen op het modem. In de software kun je beide ingangen afzonderlijk instellen (http://i.imgur.com/ch4R1n9.png). Dat moet dan gewoon werken. Wat kan er mis zijn? Of werkt het modem gewoon op bepaalde onderdelen niet correct?
Reputatie 8
Badge +19

Ik vind het vreemd dat je op het modem niet zonder problemen op iedere phone ingang een analoge telefoon zou kunnen aansluiten. Er zitten twee ingangen op het modem.

Die twee phonepoorten zijn er volgens mij omdat je dan twee afzondelijke telefoonnummers kan aansluiten.
Ik kan me voorstellen dat de verbinding met de SIP-centrale niet correct werkt als op beide phonepoorten dezelfde SIP-account geconfigureerd staat.
Maar misschien dat iemand die meeleest en hier meer verstand van heeft dit kan bevestigen of ontkrachten..?
Op het modem zijn twee analoge telefoons aan te sluiten. Dat kan met hetzelfde nummer. En wellicht ook met meerdere nummers.
Met Telfort kun je ook een sip account aanmaken op je computer en/of je mobiele telefoon.

Het Gigaset DX80A wat ik op phone 1 heb aangesloten is ook geschikt voor aansluiting op
- een ISDN-lijn,
- een analoge lijn
- VOIP door de sip instellingen aan te geven (via de netwerk aansluiting).

Als je op het modem twee telefoons kunt aansluiten, moeten ze bij een binnenkomend gesprek ook beide overgaan. Dat was in het verleden zo, dus waarom zou dat nu niet meer kunnen?

Bent u van Telfort?
Misschien kunnen zij aangeven waarom het nu niet meer werkt.
Kan het zijn dat het modem niet (meer) naar behoren werkt?
Reputatie 8
Badge +16
Het klopt dat je 2 telefoon aan kan sluiten op het modem, echter is het zinvol om maar 1 SIP account te configureren. Als je 2 verschillende SIP accounts hebt is het geen probleem, echter 2x dezelfde SIP account aanmaken is niet handig en kan storing veroorzaken. Het overgaan van beide toestellen kan je instellen zoals Enterprise hier boven al beschreven heeft.
Reputatie 8
Badge +19

Bent u van Telfort?
Misschien kunnen zij aangeven waarom het nu niet meer werkt.
Kan het zijn dat het modem niet (meer) naar behoren werkt?

Nee hoor, ik ben een klant van Telfort.
En ik vermoed dat Telfort alleen een nieuwe modem verstrekt als deze in de standaardconfiguratie niet goed meer werkt.
Daarom ook mijn advies om eerst de modem nog eens te resetten en dan alleen één telefoon aan te sluiten op poort 1 zonder dat er andere SIP-instellingen voor poort 2 of een mobile telefoon zijn aangemaakt.
Als blijkt dat de telefoon dan niet goed werkt zal Telfort verdere actie ondernemen.
Dan moet ik dat tijdens het weekend nog maar weer eens proberen
Reputatie 8
Badge +16
@AbGroothedde,

Excuses voor de late reactie. Ik heb het een en ander bekeken. In het systeem zie ik de volgende melding staan:

Hieruit kan ik afleiden dat het niet aan het modem ligt. Kun je testen met een andere telefoon?

@Enterprise, @Tuut-Tuut,

Bedankt voor jullie bijdrage.

Stephen
@Stephen,

Bedankt voor de reactie, Uw antwoord roept bij mij de volgende vragen op:
1. Wat is er mis met welke software? Daaruit is toch niet te concluderen dat het niet aan het modem ligt?
2. ik heb steeds ook een draadloze Siemens Dect telefoon aangesloten. Die gaat ook niet over.

Bij voorbaat dank.

Groet,
Ab
Reputatie 8
Badge +16
Wat Stephen bedoeld te zeggen is dat de problemen die jij ervaart niet te wijten zijn aan het modem. Oorzaak van jouw problemen moeten dus gezocht worden in de aangesloten apparatuur.
Reputatie 8
Badge +19
Heb je het gegeven advies nog kunnen uitvoeren dit weekend..?
Reputatie 8
Badge +16
Het sip account op de mobiele telefoon gaat soms wel over.
Ik weet niet of het gaat werken als je je SIP-account gelijktijdig op het modem en op je mobiele telefoon gebruikt. Grote kans dat je modem dan niet meer weet of een binnenkomend gesprek door het modem moet worden afgehandeld of dat de SIP-pakketjes naar je mobiele telefoon moeten worden gerouteerd.

Werkt het wel betrouwbaar als je het SIP-account alleen met je modem gebruikt en op alle andere apparaten de SIP-accounts volledig verwijdert?
Waarom zou dat niet werken?
In de huidige configuratie heeft het altijd altijd prima gewerkt.
Ik heb steeds een sip account gehad op de computer, de mobiele telefoon en op de DX800A.

Als het altijd zo heeft gewerkt is er toch geen reden om aan te nemen dat het probleem wat u schetst zich zal voordoen? Alle telefoons gingen toen over en de lijn die je oppakte werd het gesprek naar doorgeschakeld.

Sinds enkele maanden gaat de telefoon heel vaak niet over. Soms gaat hij overigens wel over.

De reden dat op de DX800A op dit moment geen sip is ingesteld komt omdat het updaten van de firmware van dit toestel vastliep en daarna de telefoon niet meer werkte. Ik dacht toen dat het aan de firmware lag, maar dat bleek na langdurig zoeken niet het geval te zijn. De kabelaansluiting was blijkbaar niet goed. Nu werkt het toestel wel normaal.

Ik kan het sip account op de telefoon niet meer instellen omdat ik nergens kan vinden wat de inlognaam en wachtwoord moet zijn. Als u mij kunt aangeven waar ik die gegevens kan vinden, kan ik ook het sip account ook op de DX800A herstellen.

Overigens werd ik net gebeld en hoorde de telefoon wel overgaan, terwijl gisteren iemand de hele dag heeft geprobeerd ons te bereiken en de telefoon helemaal niet is overgegaan. Op onverklaarbare momenten gaat de telefoon bij binnenkomende gesprekken wel over en op andere nog veel onverklaarbaardere momenten NIET.
Reputatie 8
Badge +16
Nogmaals, om je problemen op te lossen en te achterhalen waar de problemen ontstaan is het zinvol om terug te gaan naar een basis configuratie. Hier bedoel ik mee dat het modem is reset naar fabrieksinstellingen en er 1 of 2 "normale" vaste telefoons aangesloten zijn op het modem. Werkt daarmee je telefoon meerdere dagen zonder problemen, dan kan je gaan kijken naar een vervolgstap. Alleen op die manier is te achterhalen waar de problemen ontstaan.

Discussies over ja maar het heeft in het verleden gewerkt, zijn niet zinvol omdat zowel Telfort als leveranciers van sip toestelen firmware updates uitvoeren die bepaalde functionaliteiten kunnen uitschakelen.
Reputatie 8
Badge +16
Nogmaals...

Stephen van Telfort post hierboven een letterlijke foutmelding van een SIP-client die de mist ingaat. En dat is niet het modem.

Advies is om SIP volledig af te handelen op het modem (en geen andere clients te gebruiken).

Je hebt geen garantie dat het Telfort modem correct omgaat met inkomende SIP-gesprekken als je je SIP-account gelijktijdig ook op twee andere apparaten registreert. Het modem weet immers niet naar welke client een inkomend gesprek gerouteerd moet worden en dan wordt het een kansspel.

Als je toch een eigen SIP-client wil gebruiken, zul je de SIP-client in het modem moeten uitschakelen en zorgen dat alle poorten op juiste wijze worden geforward,
Reputatie 8
Badge +16
@AbGroothedde,

Aangezien een reactie is uitgebleven dan ga ik er vanuit dat het probleem is opgelost. Zo niet, dan verneem ik dit graag van je in een nieuw topic. Hierbij sluit ik dit topic.

Stephen