beantwoord

sip-alg uitschakelen in experiabox v8

• 23 maart 2020
  • 18 reacties
  • 696 keer bekeken

Reputatie 1

Hoi allemaal,

voor het thuiswerken gebruik ik een VOIP telefoon, deze is bekabeld aangesloten op mijn experiabox v8. Echter vallen gesprekken na ongeveer 3 minuten weg. De tijd blijft doorlopen in het beeld van de VOIP telefoon maar ik kan de persoon aan de andere kant van de lijn niet meer horen en andersom ook niet.

Volgens de ICT-er van ons bedrijf wordt dit veroorzaakt door de SIP-ALG functie in de router. Daarom wil ik deze functie uitschakelen. Echter is deze functie niet vindbaar in de beheer webpagina van de router. Weet iemand of er een andere manier is om deze functie uit te schakelen?

ik hoor/lees het graag!

Groeten Matthijs

icon

Beste antwoord door Babylonia 30 maart 2020, 14:25

Kijk, dat zijn nog eens mooie berichten :thumbsup:
Kun je nu tenminste fatsoenlijk je thuiswerk uitvoeren.
En in jou geval zelfs ook nog doorverbinden. Wellicht naar een aansluiting buiten de deur?
(Heb bij mezelf problemen naar andere toestellen hier binnen hetzelfde netwerk thuis).

Succes !!

Bekijk reactie

18 reacties

Reputatie 8
Badge +11

Dat zijn hele mooie berichten. Super. Nog veel plezier met thuiswerken.

Reputatie 8

Kijk, dat zijn nog eens mooie berichten :thumbsup:
Kun je nu tenminste fatsoenlijk je thuiswerk uitvoeren.
En in jou geval zelfs ook nog doorverbinden. Wellicht naar een aansluiting buiten de deur?
(Heb bij mezelf problemen naar andere toestellen hier binnen hetzelfde netwerk thuis).

Succes !!

Reputatie 1

Vrijdagmiddag heb ik het nieuwe modem ontvangen en afgelopen weekend heb ik deze geïnstalleerd. Vandaag weer druk aan het thuiswerken…. en met succes! gesprekken langer dan drie minuten zonder problemen en ook is doorverbinden nu mogelijk!

Positieve bijkomstigheid is dat de WiFi snelheid behoorlijk omhoog is gegaan. Ik had eerst ongeveer 20/25Mbps up en down (iPhone 8) een nu 94Mbps down en ruim 140Mpbs up.

bedankt voor het uitzoekwerk @Babylonia en voor de snelle service @Bart - Telfort 

Reputatie 8
Badge +11

Ik verwacht dat het modem vandaag met de post mee gaat. Dus hopelijk komt deze morgen nog binnen, anders wordt het pas dinsdag ben ik bang. Ook PostNL heeft het erg druk. 

Reputatie 1

bedankt voor deze aanvullende tip @Babylonia dit zal ik doen.

Qua WiFi hoop ik er inderdaad ook wel iets op vooruit te gaan ;)

Reputatie 8

Ter info:

Mogelijk zou je wel de eerste keer het beste de modem een reset kunnen geven (met omgevouwen paperclip achter in resetgaatje totdat de led-lampjes van status wisselen en je een klik hoort).
Zodat er specifiek een activatie wordt opgevraagd om alle normale netwerkgegevens en met name de gegevens van het eigen Telfort VOIP account correct in de modem/router te laden.
(Voor VOIP actief is kan dat diverse minuten later zijn dan internet en TV diensten actief zijn).

Daarna kun je de WiFi inregelen (SSID en achtwoord) voor eigen gebruik,
en de netwerkapparaten en je “thuiswerk VOIP telefoon” aansluiten.

De nieuwe modem/router heeft in ieder geval twee WiFi bands, 2.4 GHz en 5 GHz.
Daar zul je mogelijk ook goed profijt van hebben. (In ieder geval betere WiFi dan van een V8).

Reputatie 1

Hoi @Bart - Telfort, ook jij bedankt voor de snelle reactie en de snelle service.

Zodra ik het nieuwe modem ontvangen heb zal ik hem aansluiten en testen of het probleem inderdaad opgelost is. Uiteraard zal ik laten weten wat het resultaat is.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @matthijs1989, net als bijna heel Nederland zit je gedwongen thuis. Daar wil je wel graag door blijven werken, maar dit werkt niet. Jouw telefoonverbinding valt steeds weg. 😞 Babylonia is hier heel diep op ingegaan. Dank daarvoor. Het is dus duidelijk dat het probleem in de V8 zit. Ik heb daarom besloten om jouw modem om te ruilen voor een ander model zodat je toch thuis kan werken in deze bijzondere tijd. Binnen twee werkdagen krijg je een nieuw modem thuisgestuurd. Ik hoor graag of het hiermee goed gaat.

Reputatie 1

bedankt voor de hulp @Babylonia ik heb de informatie in mijn forum profiel bijgewerkt. ik wacht even geduldig af.

Reputatie 8

N.a.v. mijn bevindingen heb ik wel een bericht gestuurd naar een moderator om het op te pakken.
Gezien vanmorgen al diverse reacties zijn geplaatst door een moderator, verwacht ik dat in het komende uur dat wel zal gebeuren.

Vul alvast bij je forumprofiel in de afgeschermde velden gegevens aan met:
Postcode + huisnr.   -   Klant.nr.   -   Tenaamstelling wie het internetcontract heeft afgesloten.
Weet Telfort op welke connectie het betrekking heeft en kan je het snelst verder helpen.
(Verwacht eigenlijk wel dat ze je modem/router bij uitzondering uitwisselen).

Reputatie 1

helaas.. de gesprekken vallen inderdaad nog steeds weg na twee á drie minuten. leest er iemand van Telfort mee die dit kan oppakken voor mij? of moet ik de klantenservice contacten?

Reputatie 8

Aanvullende informatie / update:

Nu net vanmiddag belde een kennis mij op.
Na 18 minuten werd het telefoongesprek toch weer onderbroken.
Dus stabiel is het geenszins.  Heb erna nog eens getest door de instelling op  AF4x  te zetten,
met de bedoeling de lijn een half uur open te houden, maar helaas ook dat werd onderbroken. (Getest met open speaker, en mobiele telefoon naast de geluidsbox van een audioset, zodat er continue audio wordt overgestuurd. Niet dat ikzelf de telefoon een half uur aan mijn oor houd).

Zolang heb ik de eerdere testen niet uitgevoerd, vandaar dat eerdere testen positief “leken” te zijn.

Daarmee zijn alle opties uitgeprobeerd.

Dat betekent feitelijk dat de Experia Box V8 in het geheel géén mogelijkheid biedt
achterliggend andere VOIP apparatuur / accounts in te zetten!!
Een tekortkoming van de Experia Box V8.

Een Experia Box V10 model onderbreekt gesprekken NIET !!   (Dat model Experia Box heb ik namelijk normaal in gebruik / aangesloten en onderhoud wel eens gesprekken van een uur of wat).

Ik wil je dan ook aanraden Telfort te verzoeken je een ander model modem/router ter beschikking te stellen, van het type V10. Ten slotte zou je met gedwongen thuiswerk toch echt uit de brand geholpen moeten worden door Telfort. Je mag verwachten dat ter beschikking gestelde apparatuur voldoet om zonder hapering eigen gekozen telefonie-apparatuur en VOIP diensten te kunnen gebruiken.  Wat dus voor wat betreft de  Experia Box V8  niet het geval is.

Het voldoet daarmee niet aan de regels voor netneutraliteit.
(Feitelijk geen enkele door KPN/ Telfort ter beschikking gestelde modem/router, omdat elk model wel zijn tekortkomingen heeft. Maar met de Experia Box V10 kun je in ieder geval nog wel vooruit).

Voor mezelf heb ik nu de V10 ook maar weer terug gehangen.
(Ik heb hier elk Telfort model modem/router als test-object ter beschikking).

Reputatie 1

Bedankt voor de extra testen @Babylonia 

Ik heb de instellingen onder QoS Traffic Mapping aangepast naar AF3x (zoals jij in jouw laatste screenshot laat zien). Morgen gaan we ontdekken of dat inderdaad de oplossing is (in onze situatie). de resultaten zal ik uiteraard terugkoppelen.

Reputatie 8

Of het doorlopen van de audio bij telefoongesprekken na een aantal minuten dan nog zal blijven werken en niet zal afbreken is even afwachten. (Ik zal zelf nog wat aanvullende testen doen).

Inmiddels nog wat aanvullende tests gedaan.

In het geval je het eigen KPN/Telfort VOIP account actief houdt in de Experia Box V8,
(en niet zoals bij het andere onderwerp uitschakelt),
wordt de audio van een telefoongesprek helaas ook dan afgebroken na enkele minuten.

Heb toen opnieuw getest met andere instellingen onder het menu bij QoS  -  Traffic Mapping.
En met succes !!

In de plaats van  AF1x  stel je dan  AF3x  in.
(Een test met  AF2x  gaf nog steeds problemen).

Heb zowel uitgebeld als op inkomend gesprek getest (via mijn mobiele telefoon),
en gesprekken tot 10 minuten door laten lopen.

Reputatie 8

De “thuiswerk-VOIP-telefoon” zoals jij het noemt, betreft kennelijk een ander VOIP account (met ander telefoonnummer), wat je mogelijk van je werk mee hebt gekregen, tegenover je eigen telefoon-aansluiting, wat actief is in de Experia Box V8 zelf?

Als je eigen telefoon (met de gegevens in de Experia Box) actief moet blijven, zou je die uiteraard niet uit moeten schakelen. (Gegevens zoals een wachtoord = stipjes, blijven overigens bewaard bij alleen uitschakelen en op een later tijdstip weer inschakelen van het Telfort VOIP account).

Port forwarding van poort 5060 is dan niet aan de orde (kan niet eens worden ingesteld), omdat in dat geval poort 5060 ingenomen wordt door het Telfort VOIP-account van de Experia Box V8 zelf.

De VOIP-telefoon achter de Experia Box zal dan nog wel werken voor “aannemen en uitbellen”, maar meer uitgebreide functies van een VOIP-telefoon zullen dan niet meer correct blijven werken.
In de wacht zetten en doorschakelen van gesprekken naar andere (interne) nummers kan dan niet.

Maar zover in de functionaliteiten zul jij mogelijk niet hoeven te gaan?
Alleen uitbellen en gebeld worden zal gewoon blijven werken.

Of het doorlopen van de audio bij telefoongesprekken na een aantal minuten dan nog zal blijven werken en niet zal afbreken is even afwachten. (Ik zal zelf nog wat aanvullende testen doen).

Zelf gebruik ik hier 4 (vier) verschillende VOIP services en 8 (interne) SIP accounts.
Om doorschakelen en in de wacht zetten correct te laten verlopen, mag poort 5060 niet exclusief in de Experia Box gebruikt worden voor de eigen VOIP services van KPN/Telfort zelf.   Vandaar.

Reputatie 1

Bedankt voor de reacties!

Ik heb zelf ‘maar’ één router staan, dus geen NAT achter NAT zoals in het topic waar @Babylonia naar verwijst. Daarom twijfel ik of het uitschakelen van de VOIP accounts van Telfort in mijn router nodig is. Wel heb ik de QoS settings aangepast (van BE naar AF1x). Dit voelt ook wat veiliger gezien dat eenvoudig terug te zetten is, bij de VOIP accounts staan wachtwoorden (verstopt achter stipjes..) welke ik niet weet. Gezien ik niet zeker weet of deze settings onthouden worden na het uitschakelen van de VOIP accounts wil ik eerst even afwachten of enkel het aanpassen van de QoS settings al een oplossing bied.

Morgen zal de thuiswerk-VOIP-telefoon weer gebruikt worden, dan zullen we dus meer weten en dit zal ik dan uiteraard met jullie delen.

Reputatie 8

“Gelukkig” kunnen met de Experia Box V8 nog wel wat zaken ingesteld worden m.b.t. telefonie. :sunglasses:
Zaken die bij andere Experia Box modellen V10, V10A niet (meer) kunnen worden ingesteld.
Dus daarmee heeft @matthijs1989 dan nog “geluk”, dat hij een V8 heeft.

Met wat ik uit de eerste reactie denk te begrijpen, heb je waarschijnlijk een ander VOIP account in gebruik, dan die van Telfort? (Of je hebt de SIP-gegevens kunnen achterhalen, en dat in kunnen stellen in achterliggende VOIP-apparatuur).

Dat uitvallen m.b.t. audio heb ook ik in het verleden geconstateerd bij achterliggende VOIP apparaten. Met wat aanpassingen van wat instellingen is dat manco op te heffen.
Het gaat feitelijk om een combinatie van instellingen. Uitschakelen van VOIP accounts in de V8.
En aanpassing van twee waarden bij de QoS instellingen;

Kijk daarvoor de aanwijzingen bij een eerder onderwerp wat aan de orde is geweest < HIER >

Hallo @matthijs1989 , binnen de modem kan op telefoniegebied weinig tot niets aangepast worden.

Mijn advies is dan ook er (tijdelijk) een ‘normale’ telefoon op het modem aan te sluiten, dan bel je toch over VOIP.:relaxed:

Ik lees ook wel eens binnen dit forum dat dan de instellingen van het bewuste voip-toestel aangepast moeten worden, maar misschien weet @Babylonia daar meer van.

Reageer