beantwoord

Problemen met SIP, VoIP Planet, FritzBox en Experia.


Oude, werkende situatie:
Inkomend telefoonverkeer verliep via de vaste lijn van Telfort via een 040-842 .... nummer. Uitgaand verliep via een geheim nummer bij VoIP Planet, een SIP provider. Voordeel van deze constructie was dat ik geen nummerwijzigingen hoefde door te sturen en mijn telefoonabonnement was toch gratis. Ik kon zo mooi VoIP Planet proberen zonder dat mijn kennissen een nieuw nummer hoefden te weten. Internet liep ook via de FritzBox. DECT functionaliteit van de FritzBox werd niet gebruikt.

Omdat we problemen hadden met TV, kwam er een monteur hier. Nu werkt TV weer, maar SIP via VoIP Planet niet meer. Ik snap niet waarom. De monteur heeft een Experia V10 geplaatst.

Nieuwe situatie zonder werkende SIP via VoIP Planet:
Experia Ethernet ==> netwerkkabel ==> Mediabox
Experia Ethernet ==> netwerkkabel ==> FritzBox LAN1
Experia Phone 1 ==> Fritz Y kabel ==> FritzBox DSL/TEL
FritzBox FON1 ==> Telefoonkabel ==> Telefoon

Vragen:
* Kan ik ingaande gesprekken via Telfort laten lopen en uitgaande via VoIP Planet, zoals altijd?
* Hoe kan het dat dit niet meer werkt nu?
icon

Beste antwoord door Matthijs_1971 25 juni 2018, 19:12

Het werkt! De mensen van AVM hebben me gezegd om hun instructies (https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7390/knowledge-base/publication/show/28_Cannot-make-outgoing-calls-over-the-internet/) te doorlopen... ik dacht toen: ik configureer de Fritz helemaal voor VP. Dus ik heb in plaats van 040 dan maar 085 ingevuld, zie screenshot hieronder:


En nu kan ik dus uitbellen via VoIPPlanet en inbellen via CheapConnect. Inbellen via CC kan niet als je "Use Internet telephone number" ontvinkt via de settings achter de potloodknop:


En zo heb ik dus VP getest.
Nu moet ik dus wel zorgen, op de één of andere manier, dat elk gesprek via de goedkoopste optie verloopt; dat is nog even puzzelen en in de handleiding lezen. Voor zover: iedereen op het forum, bedankt!

Bekijk reactie

38 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Volgens mij kan er geen VoIP ingesteld worden op de V10.

https://forum.telfort.nl/internet-267/voip-instellen-op-experiabox-v10-64683/index1.html
Hi Mandy,

Bedankt voor je antwoord. Ik wil geen VOIP instellen op de Experia V10. Ik wil dat de VOIP van VoIP Planet gaat werken voor uitgaande gesprekken en VoIP van Telfort voor de inkomende gesprekken.

Vriendelijke groeten, Matthijs.
Reputatie 8
VOIP van Telfort wordt afgevangen door de Experia Box V10, zowel inkomend als uitgaand verkeer.
De VOIP van de V10 kun je niet uitschakelen. Althans bij de-activering komt het gebruikte poortnummer 5060 niet vrij om voor een andere apparaat in te stellen.

Welke type Fritz!box heb je?
Waarschijnlijk kun je die rechtstreeks aansluiten, zonder gebruikmaking van de Experia Box V10.
Zou je "tijdelijk" even te leen een ZyXEL moem/router of Experia Box V8 moeten aansluiten. Daarmee zijn de VOIP / SIP-gegevens (VOIP wachtoord) van Telfort te achterhalen. Die kun je dan inkloppen in je Fritz!box. Tezamen met die van VOIP Planet.
Hi Babylonia,
Ik heb een Fritz!Box 7390.
Hoe zit het met die poort 5060? Blokkeert die Experia alle verkeer via deze poort behalve zijn eigen SIP verkeer door 5060, als een soort rottige firewal? Dan blokkeert-ie dus ook mijn 7390. In dat geval kan ik die Experia uit zetten en mijn 040 nummer bij VoIP Planet aanmelden en klaar, toch? Een paar stekkertjes ompluggen en klaar.
Mijn vrouw kijkt nu TV dus het moet even wachten.
Bedankt voor je hulp, groeten, Matthijs.
Reputatie 8
Matthijs_1971 schreef:

Hi Babylonia,
Ik heb een Fritz!Box 7390.


Vermoed dat je glasvezel hebt?
Om rechtstreeks de Fritz!box in te zetten, als vervanging van de Experia Box V10 zie volgend draadje:
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/fritzbox-7390-configuration-file-71805

Onderaan het configuratiebestand is nog steeds te downloaden.

Matthijs_1971 schreef:

...en mijn 040 nummer bij VoIP Planet aanmelden en klaar, toch?


Dat zou je inderdaad kunnen doen.
Je kunt eventueel ook je Telfort VOIP-gegevens inkloppen.
Om die gegevens te achterhalen, 040 zou bij mij in de buurt kunnen zijn.
Zou ik je ermee kunnen helpen om die middels een ZyXEL of Experia Box V8 te achterhalen.
Heb ze beide hier. Contact via persoonlijk bericht.

Overigens als ik de kosten vergelijk van VOIP Planet tegenover bijv. CheapConnect is de laatste goedkoper. (Om uit te bellen naar vaste nummers gebruik ikzelf VoipBuster).

https://www.voipplanet.nl/register-porting.php
https://www.voipplanet.nl/tarief-nederland.php

https://www.cheapconnect.nl/tarieven/
http://www.cheapconnect.nl/uploads/CheapConnect-Pricelist.pdf

https://www.voipbuster.com/calling_rates/

Van dezelfde firma als VoipBuster, maar met een ander verdienmodel vaste lijn versus mobiel:
https://www.freevoipdeal.com/calling_rates/

Lijst van VOIP providers van dezelfde firma
(met mogelijk een gunstiger verdienmodel gezien vanuit de klant):
https://www.voip-info.org/finarea-sa/

Nederlandse VOIP providers:
https://www.voip-info.org/voip-service-providers-residential/#Netherlands
Reputatie 8
Babylonia schreef:

https://www.voipbuster.com/calling_rates/

Van dezelfde firma als VoipBuster, maar met een ander verdienmodel vaste lijn versus mobiel:
https://www.freevoipdeal.com/calling_rates/


De volgende van dezelfde firma is dan ook aardig om te vergelijken.
(Vaste lijn versus mobiele tarieven ----> en dat zou je op jaarbasis kunnen uitrekenen):
https://www.powervoip.com/calling_rates/

Nadeel van internationaal opererende VOIP providers is dat typische service nummers (0800 - 0900) die veel organisaties gebruiken daarbij niet gebeld kunnen worden.
Of denk bijv. aan "gemeentelijke nummers" (voor 040 ---> 14040).

Die typische servicenummers kunnen wel gebeld worden via Nederlands opererende VOIP providers. (Ervaring met CheapConnect).

De goedkoopste opties om gebeld te worden of uit te bellen (zonder onderscheid tussen vaste lijn en mobiele nummers), lijkt dan ook een combinatie te zijn van een Nederlands opererende VOIP provider met een meer internationaal opererende VOIP provider. Bijvoorbeeld.
https://www.cheapconnect.nl om gebeld te worden + servicenummers
https://www.powervoip.com voor de rest (vaste lijn + mobiel)
Hi Babylonia,
Allereerst, bedankt voor je hulp! Ja, we hebben glasvezel. Ik heb een paar jaar geleden gekozen voor VoIP Planet omdat mijn vrouw veel met het buitenland belt. Het gaat me dus vooral om die tarieven. Naar Zwitserland kost VOIP Planet €0.019 en CheapConnect €0.0367. Ik heb op https://www.voipbuster.com/calling_rates/ gekeken... buiten de freedays is Zwitserland duurder. Wel aantrekkelijk natuurlijk is bellen vanaf je laptop terwijl je op vakantie bent. Een paar jaar geleden was dat moeilijk met VoIP Planet. Ik kon de configuraties van de programmaatjes toen mooi niet voor elkaar krijgen.
Ik woon in de omgeving van Veldhoven centrum.

Ik probeer dus die Experia te omzeilen. Uit het naamloze kastje van Telfort naast de Experia komt een rode UTP kabel; de glasvezel loopt er heen. Deze rode kabel gaat naar WAN op de Experia. Als ik dat einde van de Experia los maak en in mijn Linux/Windows 10 laptop steek, kunnen beide OSsen geen verbinding maken met het internet. Dat verbaast mij een beetje. Hoe kan dat? Die Experia regelt blijkbaar iets wat Windows 10 en Ubuntu niet voor elkaar krijgen.
Nu eerst de hond uit laten...
Groeten, Matthijs.
Reputatie 8
Matthijs_1971 schreef:

Ik probeer dus die Experia te omzeilen. Uit het naamloze kastje van Telfort naast de Experia komt een rode UTP kabel; de glasvezel loopt er heen. Deze rode kabel gaat naar WAN op de Experia. Als ik dat einde van de Experia los maak en in mijn Linux/Windows 10 laptop steek, kunnen beide OSsen geen verbinding maken met het internet.


Dat gaat inderdaad niet lukken, omdat het ethernet data-signaal wat uit het glasvezelkastje komt (als conversie van optische data naar ethernet data) een samengesteld data-signaal betreft met meerdere VLANS. Daar kan een laptop niet mee overweg. Eerst moet de "ingepakte" data binnen die VLANS in een router gescheiden worden en "uitgepakt". Voor internet gebeurt het uitpakken direct op router niveau. Voor TV erna nog in de TV-ontvanger.

Je kunt de Fritz!box die je hebt zodanig instellen dat die met die VLANS overweg kan.
Een en andere zoals in een eerdere verwijzing compleet daar reeds een oplossing van voorhanden is, met een configuratiebestand wat je kunt inladen.

Erna kun je de Experia Box in de kast leggen.
Of je de Telfort VOIP dan nog wilt omzetten zal ik je even per PB een berichtje sturen.

Bij VOIP providers komt het aan op vergelijken hoe de verschillende "verdien" modellen die worden gehanteerd aansluiten met je belgedrag. Waarbij je de meest gunstige voor je eigen situatie eruit pikt.

In de plaats van bellen vanuit een laptop, zijn er praktisch andere makkelijke alternatieven.
Er zijn smartphone apps, waarmee je kunt bellen alsof je "mobiel" belt. Maar je maakt dan connectie met de WiFi van een hotel op vakantie, en bel je goedkoop "via internet" naar huis via zo'n VOIP-provider.

Op mijn (wat oudere Android) telefoon heb ik de volgende apps geïnstalleerd:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mdetel&hl=nl
https://play.google.com/store/apps/details?id=finarea.MobileVoip&hl=nl

Heeft natuurlijk alleen zin als je buiten de EU gelegen landen bezoekt, en de verschillen in tarief met de mobiele telefonie eenheidsprijs voor EU landen niet van toepassing is. (Zwitserland is wel Europa maar geen EU-lid).
Hi,

Acties ondernomen:
* Export gemaakt van mijn eigen Fritz!Box 7390 en gearchiveerd.
* https://www.sendspace.com/file/yehq45 gevonden en de RAR gedownload.
* Fritz!Box zegt: "Fritz7390, FRITZ!OS 06.83, FRITZ!OS is up to date".

Ik ga nu de procedure uitvoeren van https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45408804#45408804):
* Fritz!Box op XS4ALL gezet.
* Na wachten zegt de Fritz!Box: "The procedure was concluded successfully. The Internet connection will be checked soon."
* Exporteren van de settings.
* Editten volgens de instructies in de text box van entry (https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45408804#45408804)
* Controle met p4merge! Altijd leuk. Ubuntu meld kan het vast allemaal ook mooi laten zien en anders is er nog diff.
* Checksum laten berekenen door drag en drop van de gewijzigde .export file op de fb_calcsum.vbs file.
* Nieuwe checksum in de .export file gezet.
* Importeren van de gewijzigde .export file in de Fritz!Box.
* Fritz!Box start opnieuw.

* Rode draadje van naamloze kastje naar Experia V10 losgekoppeld van de Experia en in de Fritz!Box gestoken.
* Internet getest: werkt. Hoera!
* TV werkt ook. Hoera hoera!
* Telefoon inkomend werkt nog niet. Dat kan ook niet want het 040 nummer is niet omgezet naar VoIP Planet.
* Telefoon uitgaand werkt ook nog niet. Dat is vast prutsen met de draadjes. Ik zal in de handleiding van de 7390 kijken. Ik heb nu de RJ11 in FON1 van de 7390 zitten en die vreemde Y-kabel is ongebruikt.

Voor zover bedankt!

Vriendelijke groeten, Matthijs.
Reputatie 8
Mooi dat het stuk met de Fritz!box nu werkt.

Hulp wat je voor VOIP in zou moeten stellen is wellicht nog via andere draadjes op het forum te achterhalen. Later zal ik kijken of ik daar nog wat directe URL's van heb, wat je dan als voorbeeld kunt gebruiken.
Ik zit weer te prutsen aan de instellingen van de Fritz!Box. Ik kan nu wel gebeld worden op mijn 085 nummer van VoIPPlanet, maar niet uitbellen via VP. Dat is dus nog onhandig. Ik heb VoIPPlanet gisteravond gemaild voor hulp, maar nog niet gekregen. Ervaring uit het verleden is dat het niet zo snel gaat bij VoIPPlanet.

De telefoonkosten via VoIPPlanet komen op €53,54 over de laatste 21 maanden, dus dat is €2,54 per maand. Dat is erg goedkoop. Voor dat geld kan ik mijn vaste lijn wel aanhouden... maar goed, ik ga toch maar eens kijken naar die andere SIP providers, je weet nooit...

Zodra het allemaal werkt, zal ik hier eens de settings voor de Fritz!Box dumpen, dat kan anderen helpen.
Reputatie 8
Niet VoipPlanet maar mogelijk heb je hulp aan de instellingen van andere providers met de Fritz!box:
Zie draadje vanaf < HIER > + vervolgreacties.
En bijv. < DEZE > in die draad.
Bedankt... Ik heb even in mijn oude mails gegrepd. Als je IP adres veranderd is (en dat is vast wel) dan werkt moet dat bij VoIPPlanet ingesteld worden... juist op een subpagina die buiten bedrijf is voor onderhoud... Even geduld aub! Ik hou het forum op de hoogte!
Reputatie 2
Badge
Helaas blijft die servicepagina bij VoiPPlanet constant in onderhoud. Even een mailtje naar VoiPPlanet sturen met de vraag het IP adres aan te passen en het komt in orde!
Nog steeds geen antwoord van VoIPPlanet...
Reputatie 2
Badge
Ik denk ook niet dat je ooit antwoord zult krijgen. VoiPPlanet is niet bepaald klantvriendelijk wat dat betreft.
Even een vraag: ik ken de configuratie voor een Fritzbox niet, maar bij een Experiabox V8 moet je in plaats van het gevraagde telefoonnummer het accountnummer van VoiPPlanet invullen.
Het je dat in je Fritzbox ook gedaan?
Reputatie 8
Matthijs_1971 schreef:

Als je IP adres veranderd is (en dat is vast wel) dan werkt moet dat bij VoIPPlanet ingesteld worden...


Voor mogelijk extra beveiliging zou het kunnen zijn dat in het VOIP-account het WAN IP-adres van je internetaansluiting extra erbij ingegeven zou kunnen worden, zodat een andere gebruiker (met een ander WAN IP-adres) geen ongeoorloofd gebruik van je VOIP account zou kunnen maken.

Maar zelf ben ik die functionaliteit echter nog niet eerder tegengekomen dat bij de gegevens van een VOIP-account het noodzakelijk zou zijn een WAN het IP-adres op te moeten geven.
Reputatie 2
Badge
@BabyloniaBij VoiPPlanet is dat inderdaad wel het geval. Voorheen kon je in je account bij "Security" dit zelf instellen, maar al geruime tijd is deze Security pagina "in onderhoud" en moet je via e-mail vragen om het ip adres aan te passen.
Tot nu toe wordt aan zo'n verzoek snel voldaan, dus is het geen groot probleem.
Reputatie 8
OK. Met die extra beveiliging kun je in zo'n geval niet gebruik maken van speciale "VOIP" apps op een mobiele telefoon, zoals beschreven onderaan bij mijn eerdere reactie < HIER >

Zou handig zijn als je in het account bij de VOIP-provider de keus hebt om dat soort "Security" opties wel- of niet te kunnen inschakelen. Moet zo'n web-pagina van VoipPlanet wel werken uiteraard.
Reputatie 2
Badge
Die opties waren vroeger toen de pagina nog werkte inderdaad mogelijk. Verhoogde veiligheid betekent maar al te vaak verlaagd gebruiksgemak helaas.
VoIPPlanet reageert niet op mijn trouble ticket... Ik heb ze een reminder gestuurd. Als ze niet binnenkort reageren, zal ik ze eens bellen. Binnenkort loopt al mijn verkeer via CheapConnect omdat VoIPPlanet niet reageert. Zodra VP hun boeltje weer op orde heeft, kan ik weer via VP gaan bellen.
Ed W. schreef:

Even een vraag: ik ken de configuratie voor een Fritzbox niet, maar bij een Experiabox V8 moet je in plaats van het gevraagde telefoonnummer het accountnummer van VoiPPlanet invullen.
Het je dat in je Fritzbox ook gedaan?


Oei. Ik heb de Fritz!Box opnieuw geladen met een export van het hele frutje van voor de actie van Telfort. Die instellingen zouden goed moeten zijn. Daarna heb ik de nieuwe instellingen weer geladen zodat ik de Experia niet nodig heb... en met de afgekeken oude settings de nieuwe gemaakt. Mijn uitgaande gesprekken liepen altijd via VP, dus de instellingen moeten goed zijn.

Ik heb in mijn archief nog een oud mailtje gevonden van VP waarin staat dat het vijf jaar geleden niet werkte omdat mijn IP adressen veranderd waren... dus dat zal nu ook wel weer zo zijn, denk ik.
Reputatie 2
Badge
Zoals ik al eerder opmerkte, denk ik niet dat je van VoiPPlanet ooit antwoord zal krijgen. Als je IP adres inderdaad is veranderd, dan zou ik toch even een mailtje naar VoiPPlanet sturen met het verzoek dit aan te passen.
Uit je voorgaande kan ik niet opmaken of je in je Fritzbox bij telefoonnummer je accountnummer hebt ingevuld. Zou ik toch even uitproberen als ik jou was.
Overigens heb ik zowel bij VoiPPlanet als Cheapconnect een account en beide werken goed.
Na flink aandringen geeft VP antwoord: Ik zie geen registratie binnenkomen, alleen herregistraties, ie gebasseerd zijn op een oud token, mogelijk moet u de telefoon een keer uit en aan zetten. Ik kan daar verder niks mee. De router is natuurlijk herhaaldelijk gereset.

Ondertussen heb ik een account bij CheapConnect en die hebben nu mijn 040 nummer. Dat werkt gewoon zoals het moet. Bij het zoeken naar instellingen van VP gooi ik de CheapConnect settings weg, zodat ik zeker weet dat verkeer via VP loopt.

Dus: CC settings weggegooid, bij telefoonnummer vul ik mijn accountnummer in. Modem gereset zodat de settings echt gebruikt moeten worden. Geen succes...
Reputatie 2
Badge
Uniek dat je überhaupt antwoord hebt gehad! Het betekent in ieder geval dat je IP adres niet is gewijzigd en dat er verbinding zou moeten zijn.
Kan je een screenshot plaatsen van je instellingen? Dan kan ik die eens vergelijken met hoe het bij mij is ingesteld.
Uiteraard wel telefoonnummer en accountnummer afplakken!

Reageer