beantwoord

Phone 2-poort Experia Box V8

• 16 augustus 2017
  • 22 reacties
  • 885 keer bekeken

Badge
Hallo lieve lezertjes,

Na jarenlang zijn best gedaan te hebben, is kort geleden mijn Zyxel 2812HNU-modem ter ziele gegaan en vervangen door een Experia Box V8. Omdat de nieuwe modem heel anders is qua instellingen dan het oude exemplaar, kostte het natuurlijk enige tijd totdat alles weer naar wens was ingesteld. Maar dat is allemaal prima verlopen. Op één puntje na. Ik heb namelijk twee telefoonlijnen en ik krijg het toestel op de Phone 2-poort niet naar behoren aan het werk. Het opbellen door mij m.b.v. het toestel op Phone 2 gaat prima. Echter als ik gebeld wordt, dan gaat bij twee van de drie toestellen die ik tot mijn beschikking heb de "bel" niet over. Op de modem zie ik wel dat er opgebeld wordt (het voice-lampje knippert), maar ik hoor het niet. Slechts bij één telefoontoestel hoor ik wel de oproeptoon. Verder zie ik in het schermpje van het op Phone 2 aangesloten toestel alleen de tekst "Inkomend gesprek" en niet de informatie van de beller (o.a. telefoonnummer). Als de telefoontoestellen op de Phone 1-poort aangesloten zijn werken ze allemaal prima.
Alle instellingen in de modem m.b.t. het telefoneren staan voor Phone 1 en Phone 2 hetzelfde. In mijn onschuld dacht ik dat als de instellingen voor de Phone 1-poort het gewenste resultaat opleveren, dan zou dat voor Phone 2 ook moeten gelden. Of moet het toch anders?

Groetjes,
Martin M.
icon

Beste antwoord door MartieM 21 augustus 2017, 12:02

Ik heb zojuist contact opgenomen met de klantenservice/helpdesk van Telfort. Nadat ik mijn verhaal verteld had, kon de medewerker niet anders constateren dan dat de Phone 2-poort van de modem kapot is. Er wordt een nieuw modem opgestuurd.
Bij dezen bedank ik iedereen op het forum voor het meedenken met mijn probleem.
Case closed...

Groetjes,
Martin.
Bekijk reactie

22 reacties

Badge
Hoi hoi,

Blijkbaar is er (tot nu toe) niemand die verstand heeft van die tweede Phone-poort. Of zijn er op het forum geen gebruikers actief met een tweede telefoonlijn? Het lijkt er op dat ik de enige ben met dit probleem...

Gr, M.
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb een aantal heel actieve beantwoorders voorbij zien komen vandaag. Er zal best iemand reageren die het weet of op z'n minst mee kan denken.
Badge
Een van de problemen die ik ervaar met de Phone 2-poort van de Experia Box V8, is het niet doorgeven van de nummermelding op het aangesloten telefoontoestel bij een inkomend gesprek. Ik heb eens in de "Incoming calls"-lijst van de "Call Status" in de modem gekeken. Daar staan bij zowel de Phone 1- als de Phone 2-poort netjes de telefoonnummers vermeld van de inkomende oproepen. Omdat ik niet geloof dat er een hardwarematig verschil is tussen Phone 1 en Phone 2, begin ik het donkerbruine vermoeden te krijgen dat er een hardware probleem is met de modem.
Ik hoop dat het WEBCARE-team zijn licht over dit probleem wil laten schijnen.

Gr, Martin.
Reputatie 8
Alle instellingen in de modem m.b.t. het telefoneren staan voor Phone 1 en Phone 2 hetzelfde. In mijn onschuld dacht ik dat als de instellingen voor de Phone 1-poort het gewenste resultaat opleveren, dan zou dat voor Phone 2 ook moeten gelden. Of moet het toch anders?
Als je twee verschillende telefoonlijnen gebruikt (met 2 actieve VOIP/ SIP accounts - telefoonnummers), moet je de betreffende poorten (telefoonpoort 1 en 2) specifiek instellen voor het te gebruiken SIP account / telefoonnummer wat je aan een telefoonpoort wilt koppelen voor zowel inbellen als uitbellen. Dus in dat geval juist NIET dezelfde instellingen gebruiken.
Badge
@Babylonia Enne... kun je me dan ook vertellen hoe ze moeten staan? Nu staan de "Phone Settings" zo:

Phone 1
Echo Canceller (v)
Voice Activity Detector ()
Call Waiting ()
Caller ID Restriction (CLIR) ()
Conference Call Service (v)
Transfer Call Service (v)
MWI Service (v)

Phone 2
Echo Canceller (v)
Voice Activity Detector ()
Call Waiting ()
Caller ID Restriction (CLIR) ()
Conference Call Service (v)
Transfer Call Service (v)
MWI Service (v)

Als ik de Phone 1-poort niet gebruik en mijn "hoofd"-nummer op Phone 2 zet, dan zou de Phone 2-poort wél goed moeten werken?
En uiteraard staat in de "Account Mapping" de juiste telefoonnumers voor Phone 1 en Phone 2 bij zowel "Extension in" als "Extension out" ingevuld. Maar dat had Telfort al voor mij gedaan...

Gr, Martin.
Reputatie 8
Boven verticale menu ----> VOICE
Linkerkant ----> "External accounts"
Daar zou je met 2 gebruikte lijnen (2 telefoon nummers) 2 User ID / SIP regels moeten hebben.

Verder aan de linkerkant ----> "Account Mapping"
Voor Phone 1 het telefoonnummer wat hoort bij het ene SIP-account, voor zowel inkomend als uitgaand.
Voor Phone 2 het telefoonnummer wat hoort bij het andere SIP-account, inkomend als uitgaand.
Mocht dat verkeerd zijn kun je met de pijltjes het andere nummer kiezen.

De andere settings waar je naar verwijst heb ik gewoon standaard.
Badge
...Nou dan zijn we klaar. Ik had dus alles al goed ingevuld staan. Toch een kapotte Phone 2-poort?

Gr, M.
Reputatie 8
Badge +10
[...]
Slechts bij één telefoontoestel hoor ik wel de oproeptoon.

Dan lijkt de phonepoort toch goed te werken want mijns inziens zou er dan helemaal geen belsignaal doorkomen.
Heb je het basisstation en de drie aangesloten toestellen zelf al eens gereset, indien mogelijk..?
Reputatie 8
...Nou dan zijn we klaar. Ik had dus alles al goed ingevuld staan. Toch een kapotte Phone 2-poort?
Nee, dat hoeft niet het geval te zijn.
Weet niet wat voor splitters je er allemaal nog tussen hebt zitten. Bij elektronische telefoonverbindingen zoude bedradingen ook nog "om en om" omgewisseld kunnen zijn wat invloed zou kunnen hebben. Telefoondraden en connectors kunnen natuurlijk ook gewoon storingen vertonen.

Heb je de kabels al eens getest met een < kabeltester > ?
Badge
Om te beginnen ben ik geen nieuwe gebruiker van Telfort-internet. Ik ben al sinds 2007 klant (eerst Tiscali, later Telfort).
Ik gebruik geen splitters. Alle netwerkkabels die ik kant en klaar gekocht heb zijn Cat6 en voor gebruik getest. Degene die ik zelf geknepen heb (zowel telefoonkabels als UTP-kabels) zijn getest met dezelfde kabeltester als waar jij naar verwijst. Bij het aansluiten van mijn nieuwe (?) Experia-modem werkte verder ook alles, behalve telefoon, naar behoren. Op het moment dat ik de telefoontoestellen onderling tussen Phone 1 en Phone 2 gewisseld heb, heb ik dat met kabel en al gedaan achterop de modem en nogmaals op de Phone 1 poort werkt alles (telefoontoestellen en kabels) goed. Ik heb gisteren van mijn buurman nog een oude VOX 415 (met drukknoppen) gekregen. Op Phone 1 werkt ie prima en op Phone 2 kan ik wél opbellen maar als iemand naar dat nummer/toestel belt hoor ik geen oproepsignaal. Als ik de hoorn oppak als ik het Voice-lampje op de modem zie knipperen, dan heb ik ook een goede verbinding.
Bij mijn Zyxel werkte alle telefoontoestellen etc. wél. Vanaf het moment dat ik de Experia in huis en aangesloten had, werkte Phone 2 niet. Het is dus niet zo dat die poort eerst wél werkte. Voordat ik mijn vraag op dit forum gesteld heb zijn er de nodige dagen van testen, proberen, kabels wisselen, etc. aan voorafgegaan.
Dus, conclusie...?

Gr, M.
Reputatie 3
Badge
Staat bij Voice ---> Advanced --> Caller ID Method de instelling op FSK + DTMF?
Badge
@Ed W. Nee, want als ik die instelling kies, dan werkt ook Phone 1 niet (korte onderbroken kiestoon en "in gesprek" bij bellen naar mijn nummer(s)). Caller ID Method staat bij mij op DTMF.
Reputatie 3
Badge
Vreemd: bij mij precies andersom!
Badge
De standaard instelling van Caller ID Method was DTMF. Met die instelling heb ik de modem van Telfort ontvangen.
@Enterprise Het telefoontoestel dat wél het oproepsignaal (bel) laat horen op de Phone 2-poort, is een Panasonic TX-K97323. Dit apparaat heeft een aparte netvoeding en batterijvoeding in de handsets. Maar ook dit toestel geeft géén nummermelding door op de handsets terwijl die wel in de logs terug te vinden zijn. Blijkbaar is het oproepsignaal op de Phone 2-poort te zwak om de bel op een niet apart gevoed toestel te laten horen. Ten overvloede, de Panasonic werkt dus wél goed (nummermelding) op de Phone 1-poort.

Gr, M.
Badge
Als ik dan toch bezig ben met het noemen van merken en soorten telefoontoestellen, die dus allemaal wél goed werken op Phone 1 maar niet op Phone 2, dan is dat behalve de Panasonic het volgende spul:
- Siemens Gigaset DA710: Laat een zachte, reutelende oproeptoon horen die op een afstand > 3 meter niet meer waarneembaar is. Nummermelding werkt niet.
- PTT Vox 415: Geen oproeptoon. Dit toestel kent niet de mogelijkheid van nummermelding en kan dat dus ook niet weergeven.

Alle telefoontoestellen die genoemd zijn kunnen als ze aangesloten zijn op Phone 2 wél gebruikt worden om "uit" te bellen. "Inbellen" werkt ook, dat wil zeggen, je hoort bij het tweede en derde toestel een slecht of geen oproepsignaal, maar als je doorhebt dat er opgebeld wordt, dan kun je nadat je de "hoorn" opgepakt hebt een normaal gesprek voeren.

Gr, M.
Reputatie 8
Badge +17
Heb je dan méérdere toestellen/bassisstations aan 1 (één) poort hangen?
Badge
Nee. Een telefoontoestel per poort. Ik heb wél geprobeerd om middels een officiële KPN-splitter aan Phone 1 twee toestellen (de Panasonic en de Siemens) te hangen. Dat gaat prima. Beide bellen en geven nummermelding in het schermpje. Maar de Phone 1-poort is ook prima in orde, daar mankeert niets aan. Hieruit blijkt overigens dat het contrast tussen Phone 1 en Phone 2 functioneel behoorlijk groot is.

Gr, M.
Badge
Ik heb zojuist contact opgenomen met de klantenservice/helpdesk van Telfort. Nadat ik mijn verhaal verteld had, kon de medewerker niet anders constateren dan dat de Phone 2-poort van de modem kapot is. Er wordt een nieuw modem opgestuurd.
Bij dezen bedank ik iedereen op het forum voor het meedenken met mijn probleem.
Case closed...

Groetjes,
Martin.
Badge
Vandaag (bijna) nieuw modem ontvangen. Telfort, bedankt voor de snelle service. Bij dit apparaat werkt de Phone 2-poort wel zoals het moet.
Het viel me wel op, dat ik bij zowel de eerste Experia als bij deze weer een ander IP-adres heb gekregen.

Gr, M.
Reputatie 8
Het viel me wel op, dat ik bij zowel de eerste Experia als bij deze weer een ander IP-adres heb gekregen
Dan zit je aansluiting kennelijk nog in de oude "WBA" leverstraat.
Daarbij zijn IP-adressen gekoppeld aan een MAC-adres van een modem/router.

Veel aansluitingen zijn overgegaan naar de "SNI-F" leverstraat.
Daarbij is een IP-adres gekoppeld aan een aansluiting (straat adres).
Ongeacht welke modem/router je aansluit, krijg je dan telkens hetzelfde WAN IP-adres.
Badge
Ach zó zit dat. Alweer wat geleerd. Thanks.

Gr, M.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi MartieM, leuk dat je je vraag hier stelt en ik zie dat er al heel wat is gezegd; extra leuk! Fijn dat het met het nieuwe modem nu goed werkt en ook ik heb hier weer wat van geleerd 🙂. Een fijn weekend!

Reageer