beantwoord

Krakende telefoonlijn ZyXEL

• 7 maart 2016
  • 7 reacties
  • 224 keer bekeken

Sinds een paar dagen hoor ik een hard krakend geluid op mijn telefoon, Er is geen gesprek te voeren, ik versta helemaal niets van wat er gezegd wordt. Ik heb van alles geprobeerd: ander toestel gekoppeld, de telefoon rechtstreeks op het modem aangesloten zonder verlengkabel,het modem helemaal uit en weer aan gezet. Niets helpt. Wat kan ik nog proberen? Het modem is een ZyXEL.
icon

Beste antwoord door Enterprise 7 maart 2016, 18:36

Ik zou de modem nu eerst maar resetten...
Druk een puntig voorwerp in het resetgaatje op de achterkant van de modem en hou deze ca.25 seconden ingedrukt totdat alle lampjes even uitgaan.
De modem start binnen een paar minuten weer opnieuw op.

Wellicht is de krakende lijn verdwenen, zoniet dan staat de modem in ieder geval weer in de juiste configuratie.

Ik denk dat deze modem defect is en vervangen moet worden.
Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Heb je een modem met 2 phone poorten probeer eens via de andere poort daarna moet je wel even inloggen op je modem en de gegevens van phone 1 invullen bij phone 2

Inloggen modem via http://192.168.1.254 gebruikersnaam =admin wachtwoord = 1234 daarna klikken op voip en phone aanklikken en dan op 2e regel overnemen wat ook op 1e regel staat en vervolgens bevestigen is apply
Jimny, bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad 2 phone poorten en het lukte me om op het modem in te loggen. Echter, als ik naar VoIP en Phone ga,blijft er een ikoontje met "Loading" in het scherm staan. Na een kwartier heb ik het afgebroken door opnieuw in te loggen. Ik heb het modem softwarematig gereset (misschien helpt dat) en ben gegaan naar VoIP en dan SIP, daar kon ik wel komen. Ik heb het vinkje bij SIP van Provider 1 uitgezet en bij SIP Provider 2 aan. In tabblad SIP-account heb ik het telefoonnummer ingevuld en vinkje bij Active.
Het leek me te proberen...
Maar kennelijk is dat niet de oplossing, want stekker in poort 2 geeft geen verbinding. Ik heb nu alles weer terug gezet naar poort 1, ik heb nu wel verbinding maar nog steeds een hoop gekraak.
Reputatie 8
Badge +9
Ik zou de modem nu eerst maar resetten...
Druk een puntig voorwerp in het resetgaatje op de achterkant van de modem en hou deze ca.25 seconden ingedrukt totdat alle lampjes even uitgaan.
De modem start binnen een paar minuten weer opnieuw op.

Wellicht is de krakende lijn verdwenen, zoniet dan staat de modem in ieder geval weer in de juiste configuratie.

Ik denk dat deze modem defect is en vervangen moet worden.
Reputatie 8
Badge +16
Mocht je als antivirussoftware AVG gebruiken dan moet je die tijdelijk even uitschakelen. AVG kan slecht overweg met de interface van de ZyXEL.

Dit zijn de stappen om telefoon poort 2 op het modem goed te laten werken:

Log in op je via http://192.168.1.254 gebruiker is admin en ww is 1234 als je dit zelf niet al eens veranderd hebt. Mocht dit wel het geval zijn en je weet het wachtwoord niet meer dan moet je het modem resetten via het verzonken knopje op de achterzijde in te drukken en vast te houden tot het modem herstart.

Ga als je ingelogd ben onderin de balk naar VoIP - Phone.
Klik achter phone 2 op het kladblokje.
Klik op het rondje voor SIP 1 bij SIP Account to Make Outgoing Call
Zet een vinkje bij SIP 1 onder SIP Account(s) to Receive Incoming Call.
Klik op Ok. je 2e telefoonpoort is nu geactiveerd en je zou nu moeten kunnen bellen en gebeld worden op poort 2.
@Enterprise, Ik heb het modem gereset met een prikker en hoera, de kraak is weg! Zo eenvoudig was het dus..
@Tuut-Tuut ik heb inderdaad AVG. Ik bewaar jouw tip voor als ik rechtstreeks het moden moet benaderen, als het nog eens gebeurt en een harde reset niet helpt..
Beiden heel erg bedankt voor je reactie.
Reputatie 8
Badge +9
Graag gedaan, heel fijn dat het weer werkt..!
Helaas bleek het feest van korte duur. Na een paar dagen was de kraak weer in alle hevigheid terug. Nu de stappen van @Tuut-Tuut uitgevoerd, wel eerst even AVG uitgezet. Het lijkt er op dat het weer in orde is, via poort 2. Ik ben weer blij.

Reageer