beantwoord

Kan niet meer bellen en gebeld worden

• 20 augustus 2014
  • 12 reacties
  • 1070 keer bekeken

Sinds de laatste firmware update op de ZyXel naar versie V3.11TUE6.b5 van ongeveer twee weken geleden kan ik niet meer bellen en gebeld worden met mijn Siemens Gigaset S675IP.

Een uitgaande verbinding wordt geheel opgebouwd (bij gebelde gaat de telefoon ook daadwerkelijk over), maar er is vervolgens geen geluid. Bij een inkomende verbinding gaat bij mij de telefoon niet over, maar wordt de beller gelijk doorgezet naar de Telfort voicemail.
"Voicemail" stuurt dan een e-mail met gekoppeld wavebestand (zoals gebruikelijk), maar het wavebestand bevat geen geluid. Beller heeft wel degelijk ingesproken.

Gezien de hoeveelheid reacties op dit forum met betrekking tot de nieuwe firmware is wel duidelijk dat het nodige mis is met deze versie.

Begin 2013 - eveneens na een firmware update - konden gebruikers van Siemens IP telefoons plotseling slechts 15 minuten bellen.
Aanvankelijk gaf Telfort toen ook aan dat het niet aan de firmware update kon liggen, maar dit bleek uiteindelijk wel het geval te zijn.
En Telfort heeft toen een aanpassing gedaan, waardoor het ook ruim anderhalf jaar weer vlekkeloos heeft gewerkt!!

Nu installeert Telfort ongeveer twee weken geleden een nieuwe update en begint de ellende opnieuw. Alleen kan nu helemaal niet meer gebeld worden.
Ik heb ook al een bericht geplaats in de verzameltopic, maar hier wordt tot nu toe helaas niet gereageerd door webcare. Mijn reactie is een beetje ondergesneeuwd tussen de NAS-, Streaming, DNLA, Server en SmartTV gerelateerde vragen, waar wel op gereageerd wordt overigens.

Vandaar dat ik maar een nieuw topic start in de hoop dat nu wel een reactie komt. Ik ben namelijk ook een klant!
Na 14 dagen vragen om bellen/gebeld worden weer mogelijk te maken is niet te veel gevraagd lijkt mij. Niet kunnen bellen geeft ook een gevoel van onveiligheid.

Telfort doe iets!!!!!!!.
Zet de vorige versie van de firmware terug en ga dan op je gemak uitzoeken wat er mis is met de nieuwe!
icon

Beste antwoord door Norwegian 22 september 2014, 16:00

@Michael.
Even een update: Na veel gerommel met diverse instellingen in de Arcadyan en Siemens kan ik weer bellen EN gebeld worden. Jawel!
De Siemens was al voorzien van de nieuwste firmware.
In het gedeelte van de Siemens "Instellingen">"Telefonie">"Geavanceerde Instellingen" heb ik onder "Listen Ports VOIP" de
SIP Poort ingesteld met waarde 49060 en de RTP Poort met de waarden 49004 - 49010
Wellicht dat anderen die dezelfde problemen ondervinden hiermee geholpen zijn. Het Internal account 101 disablen zorgt ervoor dat telefonie helemaal niet meer werkt. Dus maar snel weer aangevinkt.
Of een uitgaand telefoongesprek langer dan 15 minuten nu wel mogelijk is heb ik nog niet kunnen uitproberen.
Zodra ik hier meer over weet laat ik dat nog even weten.

@Tuut-tuut
Bedankt voor het meedenken en je reactie. Kun je me aangeven hoe ik het toestel kan aanmelden bij het interne account gedeelte van de Arcadyan..
Ik kom niet verder dan een overzicht in het Voice gedeelte en daar kan niets gewijzigd/toegevoegd worden. Ik kan daar een intern account disablen en extension in vier keer het Telfort telefoonnummer toevoegen. Andere keuzemogelijkheden zijn er niet
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 8
Badge +2
@Norwegian,

Mijn excuses. Ik zie inderdaad je bericht in het verzamel-topic.

Andere klanten lijken niet direct telefonie gerelateerde problemen te ervaren, dus is het wellicht ook beter om een eigen topic hiervoor te hebben.

Wat ik me vooral afvraag is, werkt het met alleen niet goed met het Siemens-toestel? Heb je wellicht de mogelijkheid dit uit te sluiten met een ander type toestel?
Ik zie namelijk dat het toestel die je gebruikt de verbinding op lijkt te zetten (i.p.v. het modem zelf). Klopt dit? Je hebt voor zover ik kan zien ook het apparaat niet op de standaard phone-poort aangesloten.

Ik lees je reactie graag.

Michael
@Michael

Bedankt voor je reactie.
Het gebruikte toestel is een Siemens Gigaset S675IP en heeft de mogelijkheid voor VOIP bellen en via een "ouderwetse landlijn".
Sinds 2008 maak ik gebruik van dit toestel, eerst via het oude ZyXel modem via ADSL en na de omzetting naar VDSL via de ZyXel P-2812HNU(L). De overstap van ADSL naar VDSL was slechts een kwestie van stekkers uit het oude modem en inpluggen in de nieuwe, en alles was binnen enkele minuten Up And Running. Dat was helemaal goed.
Het toestel is via een kabel aan gesloten op poort Ethernet2 van het modem. Op Phone poort 1 en 2 is niets aangesloten. Het klopt dus dat de Siemens de verbinding opbouwt.
Deze configuratie draait al sinds het begin (januari 2008) volledig probleemloos. Met uitzondering van - zoals ik al eerder aangaf - in Januari 2013 direct na een firmware update toen de gesprekstijd gelimiteerd bleek op 15 minuten en 5 seconden. Later na een aanpassing aan Telfort zijde werkte het weer wel goed.

Ik heb ook een ander toestel aangesloten, maar ook dit werkt niet.
Ook heb ik het modem gereset.

In het topic: https://forum.telfort.nl/vast-bellen-270/ineens-geen-telefonie-meer-44652 zag ik dat iemand anders hetzelfde probleem ondervond, maar dat dit na enkele dagen spontaan over was.

Ik hoop dat er snel een oplossing beschikbaar komt, zodat wij ook weer via VOIP bereikbaar zijn.
Reputatie 8
Badge +2
@Norwegian,

Helder verhaal. In principe wordt een dergelijke constructie niet actief ondersteunt. Het feit dat het eerder goed gewerkt heeft, is mooi meegenomen. Alleen een situatie waarbij het toestel direct op de phone-poort wordt aangesloten kunnen we goed ondersteunen, gezien de telefonie instellingen naar het modem worden gepusht (en niet naar de apparaten daarachter).

Hoe dan ook ga ik er vanuit dat de constructie die je wenst te gebruiken, beter werkt met een ander type modem. Die zou ik graag toesturen. (Experia box v8)

Het terugzetten van de oude firmware is op zich ook mogelijk, maar indien ons systeem ziet dat er een oudere firmware-versie ingeladen is, zal deze automatisch weer geüpdatet worden. Deze oplossing zal dus hoe dan ook een tijdelijke omweg zijn.

Wat vind je van mijn voorstel?

Michael
@ Michael

Dank voor je antwoord.

Ik had eigenlijk gehoopt dat met een kleine aanpassing in de firmware of aan de instellingen van de telefoon het probleem zou kunnen worden opgelost.

Aangezien je aangeeft dat terugzetten van de firmware geen blijvende oplossing geeft, maak ik graag gebruik van je voorstel om een ander type modem toe te sturen Experia box v8.

Heb je verder voor de toezending nog gegevens van mij nodig?
Reputatie 8
Badge +2
@ Michael

Dank voor je antwoord.
Heb je verder voor de toezending nog gegevens van mij nodig?

Nee hoor. Aan de hand van je post zie ik welke klant je precies bent. Niemand is meer veilig. ;)
Het nieuwe modem heb ik voor je toegestuurd. Deze heb je doorgaans binnen 2-3 werkdagen in huis.

Michael
@Michael

Dank voor de snelle toezending van het modem.

Hij is aangesloten en er is enige verbetering te melden: uitgaand bellen is weer mogelijk.
Echter een gesprek wordt exact bij 15 minuten afgebroken. De oude bug die weer terug is.
Inkomende gesprekken kunnen nog niet worden ontvangen. Beller hoort de normale toon, maar
mijn telefoon geeft geen belgeluid.

Enkele keren per dag staat het "voice" lampje op het modem een twintig minuten tot een half uur te
knipperen.

Mijn vraag is nu: welke kleine aanpassing kan ik zelf nog aan de instellingen aanbrengen zo dat het
weer helemaal optimaal functioneert? Poort Phone 1 uitschakelen is dat een optie of is er dan weer
helemaal geen verbinding meer? We zijn - zo lijkt het - op de goede weg naar een oplossing

Tot slot verneem ik graag wat ik met het ZyXel modem moet doen, omdat er bij het nieuwe modem
hierover geen enkele instructie was gevoegd.

Gr. Norwegian
@Michael

Ik haal dit topic nog maar even naar boven.
Tot op heden heb ik geen antwoord op de vragen gekregen die ik hier -in mijn berichtje van 13 dagen geleden- heb gesteld.

Gaarne alsnog de antwoorden. Alvast bedankt.

Gr. Norwegian
Reputatie 8
Badge +16
Even kijkend naar je verhaal over binnen komende telefoontjes.
Je toestel staat aangemeld in het interne account gedeelte van je modem?
Normaal gesproken moet je dan ook de routering naar dit toestel instellen, heb je hier al naar gekeken?
Reputatie 8
Badge +2
@Norwegian,

Mijn excuus. Ik heb je reactie over het hoofd gezien.

Poort 1 deactiveren is mogelijk. Alleen weet ik niet precies hoe jouw Siemens Gigaset S675 daarop reageert.
Heb je het telefoontoestel al eens gereset en/of geüpdatet met de nieuwste software? Een handleiding vindt je hier. De firmware kan je updaten via de website van Siemens Gigaset.

Het ZyXEL modem mag je overigens retour sturen naar het onderstaande adres:

BNS Data Logistics
O.v.v. retournummer [klantnummer]
Antwoordnummer 42
4100 VP Vianen

Michael
@Michael.
Even een update: Na veel gerommel met diverse instellingen in de Arcadyan en Siemens kan ik weer bellen EN gebeld worden. Jawel!
De Siemens was al voorzien van de nieuwste firmware.
In het gedeelte van de Siemens "Instellingen">"Telefonie">"Geavanceerde Instellingen" heb ik onder "Listen Ports VOIP" de
SIP Poort ingesteld met waarde 49060 en de RTP Poort met de waarden 49004 - 49010
Wellicht dat anderen die dezelfde problemen ondervinden hiermee geholpen zijn. Het Internal account 101 disablen zorgt ervoor dat telefonie helemaal niet meer werkt. Dus maar snel weer aangevinkt.
Of een uitgaand telefoongesprek langer dan 15 minuten nu wel mogelijk is heb ik nog niet kunnen uitproberen.
Zodra ik hier meer over weet laat ik dat nog even weten.

@Tuut-tuut
Bedankt voor het meedenken en je reactie. Kun je me aangeven hoe ik het toestel kan aanmelden bij het interne account gedeelte van de Arcadyan..
Ik kom niet verder dan een overzicht in het Voice gedeelte en daar kan niets gewijzigd/toegevoegd worden. Ik kan daar een intern account disablen en extension in vier keer het Telfort telefoonnummer toevoegen. Andere keuzemogelijkheden zijn er niet
Reputatie 8
Badge +2
@Norwegian,

Wat fijn dat wat fröbelen met de instellingen zijn vruchten heeft afgeworpen. Ik zal de tips die je aangeeft onthouden en andere klanten er op attent maken als je ze vergelijkbare problemen ervaren. :)

Mocht je nog problemen ervaren met bellen na 15 minuten, plaats dan een reactie, dan ga ik kijken wat dat te betekenen heeft.

Michael
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb het verhaal van Norwegian met interesse gelezen...

Ikzelf gebruik ook een Siemens Gigaset IP-telefoon... nl de C470IP die ook via een utp kabeltje op lan1 aangesloten is. Het is dan ook een IP telefoon, en de mijne kan je ook nog ouderwets via de phone poort op het zyxel modem aansluiten, maar dat heb ik nooit geprobeerd, omdat dat meestal voor problemen zorgt. De gigaset IP telefoons werken eigenlijk altijd goed.
Ik ben ook veel via deze telefoon, ik heb overigens geen andere, en alles werkt hier gewoon goed. Ik voer vaak gesprekken van meer dan 1 uur en dat is geen enkel probleem... ook na de nieuwe "gewraakte" software in het Zyxel modem.
Aanvankelijk kon ik ook niet langer dan een bepaalde tijd uitbellen naar een mobiel nummer via DUS.net, maar dat lag aan de settings bij de telefoonprovider... daar kon je per type uitgaand gesprek de maximale tijd in seconden aangeven... door dit op 7 200 sec te zetten kan je gewoon 2 uur uitbellen als je dat wil...

Ik heb helemaal geen poorten moeten configureren oid.... gewoon de "zender" van de Gigaset in LAN1 en alles werkt prima (als de diverse voip providers uiteraard goed geconfigureerd zijn in de gigaset , maar dat spreekt voor zich).

Reageer