kan niet gebeld worden op de vaste lijn

• 22 oktober 2017
  • 14 reacties
  • 1830 keer bekeken

Na aanschaf en installatie van een Gigaset AS 405 A kan ik op mijn vaste lijn (via Experia Box v8) niet meer gebeld worden. Alle bellers worden doorgeschakeld naar de voice mail. Geen enkele reset (telefoon, modemreset, uit/aanzetten) helpt. Andere poort geprobeerd zonder succes. Uitbellen werkt normaal maar ik ben al weken niet bereikbaar. De helpdesk van Gigaset werkt alleen op kantoortijden, maar dan ben ik niet thuis om te testen.
Wie weet een oplossing?

14 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Een relevante controle zou nog zijn om de Gigaset even mee te nemen en deze bij de buurman of een kennis aan te sluiten en te testen.
Die hoeft niet persé een Telfort-aansluiting te hebben, een goed werkende DECT-telefoon werkt op iedere aansluiting.
Tot voor kort gebruikten we een Philips DECT 515 zonder problemen, behalve dat het een geleend toestel is. Toen hebben we een seminieuwe Gigaset A130 op de kop getikt. Daarop konden we niet gebeld worden. Daarna hebben we een nieuwe Gigaset AS 405 A aangeschaft. Ook daarop kunnen we niet gebeld worden. Ik kwam op het forum meer Gigasetgebruikers met bel-/gebeld worden problemen tegen. De daar aangedragen oplossingen werken echter niet bij ons. Ik heb alles geprobeerd wat ik kon vinden.
Kan er in de configuratie van het modem iets verkeerd zitten (voor Gigasets) wat aangepast kan worden?
Reputatie 8
Badge +16
Bedankt voor je reactie. Het lijkt inderdaad dat de Gigaset niet werkt. Zou je alsnog een ander toestel even willen uitproberen voor de zekerheid?
Ik kan niet op mijn vaste lijn gebeld worden sinds ik een nieuwe Gigaset heb aangeschaft. Eerder gaf een tweedehands Gigaset hetzelfde probleem. Op aanraden van Stephen-Telfort heb ik nogmaals met een leentoestel (philips) getest. Die kan wel gebeld worden. Dat duurde even. In de tussentijd is mijn topic verwijderd.

Bij inloggen op het modem zie ik dat de Gigaset als "off-hook" staat aangemerkt. Inkomende oproepen worden wel geregistreerd. Tijdens het inbellen knippert het voice lampje. De oproep bereikt echter niet het toestel (geen ringtone of enig ander signaal en geen mogelijkheid om het gesprek aan te nemen).

Valt er iets aan te passen aan de instellingen van het modem zodat de Gigaset wel de oproep ontvangt?

UITbellen werkt al die tijd normaal.

reeds geprobeerd:
- ander snoer
- telefoon resetten
- modem resetten
- alle stekkers (connecties en stroom) eruit en weer erin
- aansluiten op poort 2, inclusief configureren zoals elders op het forum uitgelegd
- eerst de telefoon en dan het modem resetten
- eerst het modem en dan de telefoon resetten
Reputatie 8
Badge +17
Kun je de gigaset eens terugzetten naar de fabrieksinstelling, let op je bent dan wel je telefoonboek kwijt.
Wellicht dat tijdens de reset je telefoon ook terug is gezet naar de fabrieksinstellingen en heb je toevallig een splitter tussen je modem en andere telefoons.
Reputatie 8
Badge +16
@André en Esther,

Het topic is niet verwijderd maar gewoon nog actief. Ik heb je andere topic nu samengevoegd met dit topic.
Gelukkig werkt het wel met een andere telefoon. Ik denk dat het aan de Gigaset ligt. Heb je deze ook teruggezet naar fabrieksinstellingen zoals jimny heeft aangegeven?
De gigaset werkt wel 100 km hier vandaan via KPN ( bij familie). Thuis doetie’t niet.

Waarom ziet de modem ‘m als off-hook?
Reputatie 8
Badge +16
Hallo André, bedankt voor het testen. Helaas heb ik hier geen verklaring voor. Wat je eventueel zou kunnen doen is je familie vragen om een screenshot te maken van de telefonie-instellingen van het KPN modem. Deze zou je dan kunnen vergelijken met de huidige telefonie-instellingen van jouw modem en zo nodig aan te passen zodat deze overeenkomen. Wellicht dat je de gigaset dan wel werkend krijgt.
Reputatie 8
Badge +11
Kijk even in onderdstaand topic hoe het daar opgelost werd:
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/vaste-telefoon-gaat-niet-over-36880
Bedankt voor je reactie. Ik heb geprobeerd in de modem in te loggen. Dan wordt er een wachtwoord gevraagd. Dat heb ik niet en ken ik niet. Hoe kom ik aan het wachtwoord voor de modem? Als inlognaam staat op het scherm "Admin".
Reputatie 8
Badge +11
Tenzij het ooit gewijzigd is: 1234
Ik heb de configuratieprocedure gevolgd voor poort 2. Na aansluiten op poort 2 kan ik nog steeds niet gebeld worden, maar inmiddels ook niet meer uitbellen. Modem uit/aangezet. Geen effect. Modem gereset. Geen effect.
Terug naar poort 1: uitbellen is weer als vanouds mogelijk.
Ik kan echter nog altijd niet gebeld worden.
Ik heb het met twee verschillende gigasets geprobeerd.
Dit is toch om wanhopig van te worden.
Reputatie 8
Badge +11
Ik zou het dan niet meer weten. Het lijkt er op dat je modem er geen zin meer in heeft en dat het tijd wordt voor een nieuwe.
Webcare leest mee en zal dit topic ook oppikken.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo André en Esther, welkom op het forum! Wat vervelend dat je geen gebruik meer kunt maken van vast bellen. Van welke telefoon maakte je gebruik voordat je de Gigaset hebt aangesloten. Kun je ook wellicht van de buren even een andere telefoon aansluiten om te testen? Ik hoor graag van je welk resultaat dat oplevert.

Reageer