Is bellen met het vaste nummer via PC en headset mogelijk?

• 25 september 2018
  • 12 reacties
  • 821 keer bekeken

Reputatie 1
Ik zou mijn Telfort vaste telefonie willen bellen met een headset zoals b.v. bij Skype.
Is daar een oplossing voor? Ik heb glasvezel..

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

12 reacties

Je titel met de term pc er in is verwarrend als je vaste telefonie bedoeld.
Voor vaste telefonie heb je dit soort oplossingen
https://www.telecomshop.nl/headset/draadloze-headsets-voor-vaste-telefoon/
Reputatie 1
Dank voor je reactie. Ik heb een headset, de vraag is hoe ik die kan gebruiken met een Telfort abonnement. Ik kan de headset aansluiten op de PC maar hoe bel ik dan?
Reputatie 8
Badge +17
Niet.

Poort 5060 (VoIP) wordt in de modem gekoppeld aan de "phone1" poort en niet doorgegeven aan het LAN.

Je hebt tegenwoordig tefoons waar je headsets op aan kan sluiten (zoals Galdor al aangeeft). Die telefoon sluit je aan op de "phone1" poort van de modem.
Reputatie 1
Dank! Ik begrijp dat je dan nog steeds met je telefoon een nummer moet intoetsen of uit het geheugen halen en bellen. Dat is niet de oplossing die ik voor ogen had. Ik had zo'n visioen waarbij ik vanaf mijn PC zowel services als Skype als mijn Telfort telefoon abo kon gebruiken om de contacten op mijn PC te bellen. Blijkbaar zijn we zo ver nog niet 😀
Reputatie 8
Badge +17
Dream on, dream on...
Reputatie 8
Ik had zo'n visioen waarbij ik vanaf mijn PC zowel services als Skype als mijn Telfort telefoon abo kon gebruiken om de contacten op mijn PC te bellen. Blijkbaar zijn we zo ver nog niet 😀
Die software / services is er wel degelijk !!!
Niet dat ik het interessant vind om met een "Telfort" VOIP account op die wijze te bellen.
Daar is een Telfort VOIP-account te duur voor. Er zijn betere alternatieven.

Maar heb er wel eens testen mee gedaan, niet met software op een PC, maar vanuit apps op mijn smartphone. Kun je via een WiFi connectie uitbellen met de "vaste lijn" telefoon account van Telfort.
En dat werkt !! Kun je de hele contactenlijst vanuit je smartphone direct daarvoor inzetten.

Je zult wel met een trucje de Telfort VOIP-SIP gegevens uit je Experia Box V8 moeten vissen, om ze vervolgens in die software in te voeren. Zie daarvoor de volgende draad vanaf < HIER >

Nadeel is, dat je voor wat betreft gebruik van het "Tefort VOIP account" die wijze van bellen alleen thuis kunt vanaf je Telfort internetconnectie. Ergens anders werkt het niet.

Voor wat testen, ermee zie een eerder draadje < HIER > en vervolgreacties.

Voor een "PC" heb ik nooit onafhankelijke software ervoor uitgeprobeerd.
Maar die is er natuurlijk beslist ook.
Meestal is het echter wel geleverd als onderdeel bij een "VOIP-service".
(VoipBuster levert haar eigen appje voor PC, maar is gekoppeld aan het VoipBuster account).

https://www.lifewire.com/free-sip-softphone-apps-3426673
https://www.zoiper.com/
Reputatie 3
Telfort gebruikt SIP https://nl.wikipedia.org/wiki/Session_Initiation_Protocol , daar zijn voor ieder besturings systeem programma's voor. Je moet dan wel de SIP gegevens van Telfort hebben om het in te stellen.
Skype gebruikt een eigen gesloten protocol, je kan dus alleen met een Skype client met Skype bellen
Met een DSL lijn en een dialer service en een modem in de pc was dit bijna 15 jaar of langer terug al mogelijk.
In dat programma kon ik zelfs een eigen voicemail box instellen en er zat gecombineerd aan een scanner een fax mogelijkheid in grootste nadeel de pc moest dan altijd aanstaan dus heel pracktisch was het niet.

Nu met voip en glasvezel is er geen reden zoals aangegeven waarom het niet mogelijk zou zijn.
Echter hoe dat inderdaad met die poorten zit zoals Kees-Jan aan geeft geen idee.
Reputatie 8
Nu je het schrijft, er staat me iets van bij dat ik zoiets indertijd (nee, zelfs veel eerder) ook gebruikte in samenwerking met een ISDN-kaart die ik in mijn PC had zitten.
Via Skype zelf kan je trouwens ook naar gewone telefoon nummers bellen echter is dat vermoedelijk een duurdere oplossing dan de andere methodes.

Nu ik er over nadenk moet die mogelijkheid al bijna 25 jaar terug zijn. De interne modems hebben we al vrij lang niet meer.

Omdat het geen voor de hand liggende methode is dacht ik er niet meer aan.
Reputatie 8
Via Skype zelf kan je trouwens ook naar gewone telefoon nummers bellen echter is dat vermoedelijk een duurdere oplossing dan de andere methodes.
Dat ligt eraan wat je "belgedrag is", waar naartoe, en hoe je het inzet??
Denk dat het gemakkelijker is om er "groeps"-gesprekken mee te voeren.

Goedkoper in ieder geval dan met een Telfort VOIP account.
Met name naar het buitenland (buiten Europe).
https://secure.skype.com/calling-rates?language=nl
Reputatie 6
Badge +7
En waarom geen gebruik maken van Voipbuster bv deze kun je linken aan je telnummer (tel weergave bij diegene met wie je telefoneert ) en kan je met dat programaatje gewoon met een headset bellen tegen zeer redelijke tarieven in ieder geval gedkoper als Telfort.

Ps: er zijn heel veel voipbuster (clonen) wie voor het ene land goedkoper zijn dan het andere dat zou je dan voor jezelf moeten uitzoeken.

Reageer